Dag mede-Tweakers,
Ik ben bezig met het maken van een redundant netwerk, maar kom er niet uit. Gewoon omdat ik nog niet genoeg thuis ben in het maken van dit soort structuren.
Hier even een simpele weergaven van wat ik wil bereiken.

Ik heb deze configuratie nu in elkaar, maar niet functioneren zoals ik graag zou willen.
Ik heb spanning-tree op de switches aan staan om te voorkomen dat er loops ontstaan.
Maar nu gebeurd er het volgende.
Wanneer ik de kabel vanaf S3 naar S1 inplug blockt S1 de Trunk poort om te voorkomen dat er een loop ontstaat.
Ook de verbindingen naar de routers worden geblockt.
Ik wil graag voor elkaar krijgen dat alle verbindingen open staan en er gekozen wordt voor de kortste route.
Bijvoorbeeld:
Verkeer tussen Srv3.1 en Srv1.1 gaat via S3 en S1.
Vekeer tussen Srv3.1 en Srv2.1 gaat via S3 en S2.
Verkeer vanaf Srv2.1 en Srv1.1 gaat via S1 en S2 (over de trunk).
Kan iemand me in de juiste richting sturen?
Bij voorbaat dank,
Roel
Ik ben bezig met het maken van een redundant netwerk, maar kom er niet uit. Gewoon omdat ik nog niet genoeg thuis ben in het maken van dit soort structuren.
Hier even een simpele weergaven van wat ik wil bereiken.
Ik heb deze configuratie nu in elkaar, maar niet functioneren zoals ik graag zou willen.
Ik heb spanning-tree op de switches aan staan om te voorkomen dat er loops ontstaan.
Maar nu gebeurd er het volgende.
Wanneer ik de kabel vanaf S3 naar S1 inplug blockt S1 de Trunk poort om te voorkomen dat er een loop ontstaat.
Ook de verbindingen naar de routers worden geblockt.
Ik wil graag voor elkaar krijgen dat alle verbindingen open staan en er gekozen wordt voor de kortste route.
Bijvoorbeeld:
Verkeer tussen Srv3.1 en Srv1.1 gaat via S3 en S1.
Vekeer tussen Srv3.1 en Srv2.1 gaat via S3 en S2.
Verkeer vanaf Srv2.1 en Srv1.1 gaat via S1 en S2 (over de trunk).
Kan iemand me in de juiste richting sturen?
Bij voorbaat dank,
Roel