Upgrade W7 64 bit: 6 GB geheugen of 4 GB geheugen

Pagina: 1
Acties:

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb recent een oude pc met wat nieuwe hardware ge-upgrade: Asrock m3a785gxh mobo, AMD Phenom II X2 550 BE cpu, WDC Blue 640 GB hdd, Asus EAH5750 1 GB videokaart en 2 x 1 GB DDR3 OCZ Platinum geheugen. Zeg maar een hele nieuwe pc dus....

Ik wil nu toch mijn Windows XP SP3 upgraden naar Windows 7 64 bit en dan is de bottleneck dus het geheugen.

Ik heb 4 geheugenbanken op mijn mobo waarvan er dus 2 bezet zijn. Ik heb nu de keus om nog twee exact dezelfde OCZ reepjes te kopen en dus uit te breiden tot 4 GB. Volgens de manual van mijn Asrock mobo werkt het geheugen dan nog gewoon in Dual Channel. Het nadeel is dan dat alle banken bezet zijn en een toekomstige verdere uitbreiding betekent: geheugen vervangen en dat doe ik liever niet.

Met het oog op de toekomst geef ik echter de voorkeur aan 2 nieuwe reepjes van elk 2 GB en dus het geheugen uit te breiden naar 6 GB geheugen.

Volgens de manual van de m3a785gxh moeten de 4 geheugenreepjes exact hetzelfde zijn om in Dual Channel te kunnen werken. Ik vraag me af of iemand dit kan bevestigen, die 2 GB reepjes van OCZ zijn precies dezelfde alleen hebben ze grotere capaciteit.

En als ik naar 6 GB uitbreid? Werkt dan niks meer in Dual Channel? Of alleen die 2 van 1 GB of alleen die 2 van 2 GB?

En W7 64 bit? Werkt dat lekker met 4 GB of is 6 GB een betere optie?

Is er overigens echt een merkbaar verschil tussen single en dual channel?

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
Ik heb zelf 4GB en het enige spel dat mijn geheugen ooit boven 90% heeft gekregen is GTA4, wat bekend staat als een héle slechte port. :)

Verwijderd

Maar even bij het begin beginnen, waarom is 2 GB geheugen een bottleneck voor 64 bit?

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-02 12:05
Ik weet niet wat je van plan bent te gaan doen, maar misschien kun je je beter afvragen waar je in godsnaam 6GB ram voor nodig denkt te (gaan) hebben. Mijn pc draait al een jaar of 4 met 4GB en daar heb ik altijd ruim genoeg aan gehad: eerst met Vista, nu sinds een maand of 3 met W7. Ik draai ook vaak allerlei progs en processen simultaan, maar heb nog nooit een gebrek aan geheugen gehad. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat de gemiddelde benodigde hoeveelheid ram voor desktop pc's drastisch zal toenemen in de nabije toekomst.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik denk ook niet dat ik 6 GB nodig heb maar ik vraag me gewoon af of 4 GB voor een 64 bits besturingssysteem echt wel genoeg is (ik heb een bloedhekel aan swappende harde schijven).

Het is natuurlijk ook hardstikke zonde als ik over een jaar of over 2 jaar meer nodig zou hebben (Windows 8?) en dan 4 reepjes van 1 GB moet proberen te verkopen en weer helemaal nieuw geheugen moet kopen.

Verwijderd

Dus waarom blijf je dan niet bij 2 GB zolang dat voor jou voldoet? Het is niet zo dat je als je naar een 64 bit OS gaat dat ie opeens veel meer geheugen gaat gebruiken.

• jagana
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 22:37
Als je in de 1ste en 3de slot 2GB doet en in de 2de en 4de, dan zal je 6GB werkgeheugen hebben wat in dual channel draait. (dat is toch wat je wilde weten?)

Als je naar de 6GB gaat met windows 7 dan zal windows de veelgebruikte bestanden in het werkgeheugen zetten wat niet gebruikt word. dus, 2GB voor je programma's die open staan en 4 voor filecache. dus zonde is het alleen als het te veel geld kost.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:29:
Dus waarom blijf je dan niet bij 2 GB zolang dat voor jou voldoet? Het is niet zo dat je als je naar een 64 bit OS gaat dat ie opeens veel meer geheugen gaat gebruiken.
We zijn het er toch allemaal over eens dat 2 GB voor Windows 7 64 bit aan de krappe kant is?

Verwijderd

Ik ben het daar zeker over eens, maar ik weet ook wat ik met mijn pc doe. Wat jij allemaal met de jouwe doet weet ik niet.
Oftewel, geef eens aan wat je zoal doet, wat je zoal tegelijk doet, en hoe je geheugen er op dat moment bij staat :)

• Tim Fennis
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10-2025
MegaJurk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:44:
[...]

We zijn het er toch allemaal over eens dat 2 GB voor Windows 7 64 bit aan de krappe kant is?
Zolang je geen rare dingen doet niet... Als jij er van houdt om 200 processen tegelijk te draaien "die vlink geheugen vreten" dan zou ik upgraden naar 4gb, dat lijkt me de komende jaren nog wel voldoende..\

Verwijderd

mwah..... ik heb zelf 8GB geheugen in mijn pc zitten en heb dat hard nodig. Het ligt maar net aan waar je je pc voor gebruikt. Voor mij gaat het om een VMWare ESX testomgeving waar ik binnen VMWare Workstation 7 2 maal ESX 3.5 heb draaien, 1 maal openfiler NSA en 1 maal WinXPSP3 als ISServer....
Met een paar VM's in ESX is het geheugengebruik toch al snel richting de 6 - 7 GB.....

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

4 GB is meer dan ruim voldoende voor mijn Windows 7.
Ik draai vaak dit tegelijk:
Winamp (45000 nr's in de playlist)
Adobe Photoshop
Firefox (Tab of 20 / 30 open)
Grabit (Downloading op 5600 KB/s)
Winrar (Dvdtje o.i.d. unrarren)
WLM/MSN Messenger
Yahoo Messenger

Dit is toch een flinke lijst aan programma's, en dan is de load: 45 ~ 60 %.
Veel hoger kom ik vaak niet.

Ik zou dus gaan voor 4GB, zo kan je en je taken nu normaal uitvoeren, en nog even een jaartje of 2 door ;).

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

Verwijderd

Kecin schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 01:13:
4 GB is meer dan ruim voldoende voor mijn Windows 7.
Ik draai vaak dit tegelijk:
Winamp (45000 nr's in de playlist)
Adobe Photoshop
Firefox (Tab of 20 / 30 open)
Grabit (Downloading op 5600 KB/s)
Winrar (Dvdtje o.i.d. unrarren)
WLM/MSN Messenger
Yahoo Messenger

Dit is toch een flinke lijst aan programma's, en dan is de load: 45 ~ 60 %.
Veel hoger kom ik vaak niet.

Ik zou dus gaan voor 4GB, zo kan je en je taken nu normaal uitvoeren, en nog even een jaartje of 2 door ;).
klopt, ik draai al een ruime tijd op 8 gig geheugen eerst op vista en nu windows7 64x en ben nog nooit over de 4 gig heen gekomen en doe ik ook zware spellen en bewerkingenenz.
je heb er pas wat aan met de nieuwe SSD HD schijven in Raid-0
maar is nog lang niet te betalen....

Verwijderd

MegaJurk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:02:
Ik heb recent een oude pc met wat nieuwe hardware ge-upgrade: Asrock m3a785gxh mobo, AMD Phenom II X2 550 BE cpu, WDC Blue 640 GB hdd, Asus EAH5750 1 GB videokaart en 2 x 1 GB DDR3 OCZ Platinum geheugen. Zeg maar een hele nieuwe pc dus....

Ik wil nu toch mijn Windows XP SP3 upgraden naar Windows 7 64 bit en dan is de bottleneck dus het geheugen.

Ik heb 4 geheugenbanken op mijn mobo waarvan er dus 2 bezet zijn. Ik heb nu de keus om nog twee exact dezelfde OCZ reepjes te kopen en dus uit te breiden tot 4 GB. Volgens de manual van mijn Asrock mobo werkt het geheugen dan nog gewoon in Dual Channel. Het nadeel is dan dat alle banken bezet zijn en een toekomstige verdere uitbreiding betekent: geheugen vervangen en dat doe ik liever niet.

Met het oog op de toekomst geef ik echter de voorkeur aan 2 nieuwe reepjes van elk 2 GB en dus het geheugen uit te breiden naar 6 GB geheugen.

Volgens de manual van de m3a785gxh moeten de 4 geheugenreepjes exact hetzelfde zijn om in Dual Channel te kunnen werken. Ik vraag me af of iemand dit kan bevestigen, die 2 GB reepjes van OCZ zijn precies dezelfde alleen hebben ze grotere capaciteit.

En als ik naar 6 GB uitbreid? Werkt dan niks meer in Dual Channel? Of alleen die 2 van 1 GB of alleen die 2 van 2 GB?

4gig draait wel dual channel en 6gig niet.
je merk het het wel, maar om te zeggen van wouw...niet echt, ligt er net aan wat je met je pc aant doen bent

• Manu_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-02 15:32
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 02:01:
[...]

4gig draait wel dual channel en 6gig niet.
je merk het het wel, maar om te zeggen van wouw...niet echt, ligt er net aan wat je met je pc aant doen bent
6GB werkt wel in dual channel (2x2 en 2x1).

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 20:25

WPN

MegaJurk schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:44:
[...]

nou nee
binnen kort ga ik hier op mijn werk de stations upgraden naar Win7 (32bit) in de stations zit 2GB dat zal voldoende zijn voor de taken die mijn gebruikers er mee doen.
Mijn eigen station heeft 4GB en Win 7 64bit maar dat zit er in voor virtualisatie voor mijn cursussen, zolang ik vmware workstation niet gebruik dan kom ik echt niet boven de 2GB uit.
Met 64bit zal het geheugen gebruik misschien een klein beetje stijgen voor de standaard programma's van windows maar niet zo drastisch als jij kennelijk denkt

de vraag is dus zoals hierboven al een paar keer geopperd: wat ben je van plan om met je PC te gaan doen.

als jij veel internet en msn gebruikt dan heb je die 4G niet nodig, ga je extreem photoshoppen of 3d renderen dan kan het zijn dat je dus wel wat meer nodig hebt....

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Precies, kantoor machientje hier op W7, std Office werk en heb nog 600MB/2GB vrij. Het is maar net wat je met je PC doet.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Die pc wordt voor normaal pc werk gebruikt, dus Office, internet, en bescheiden gamen (o.a. DTM Race Driver 3), dus 2 GB is in principe al genoeg voor W7 64 bit?

Misschien wel een goed idee om gewoon W7 te installeren en dan te kijken hoe het werkt. Kan ik altijd nog 2 GB geheugen erbij kopen...

Verwijderd

My point exactly!

Verwijderd

P E E R schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:28:
[...]

6GB werkt wel in dual channel (2x2 en 2x1).
succes, laat het me ff weten als het je gelukt is...

2x1gig dual channel
2x2gig dual channel
2x4gig dual channel

4x1gig quad channel
4x2gig quad channel

als je MB Quad channel ondersteund.

en je ook dezelfde indentieke geheugen modulles nodig.

of je moet ergens 2x3gig modulles op de kop weten te tikken...
maar voor zover ik weet bestaan dien die niet.

niet verkeerd opvatten hoor, maar staat bijna in elke manual zeker wel vermeld.
anders ff googlen. weet je het zeker

Verwijderd

Heb het hier anders perfect draaien hoor, 2x512MB en 2x1024MB, gewoon in dual channel op een Gigabyte P35-S3, dus het lijkt mij zeker mogelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 07:08:
Heb het hier anders perfect draaien hoor, 2x512MB en 2x1024MB, gewoon in dual channel op een Gigabyte P35-S3, dus het lijkt mij zeker mogelijk.
oke, sorrie

maar in de manuals enz, staat dat het niet gaat, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.
dus als jij zegt dat het gewoon werkt gelloof ik je wel, gellijk weer wat geleerd.

bedankt voor je correctie

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:55

PoweRoy

funky!

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 07:08:
Maar ik denk dat je bedoeld dat de 512MB repen een paar vormen en de 1024MB repen ook. Dus 2x dual channel?

[This space is for rent]

Verwijderd

PoweRoy schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 11:45:
[...]

Maar ik denk dat je bedoeld dat de 512MB repen een paar vormen en de 1024MB repen ook. Dus 2x dual channel?
Uhm Ja dat bedoel ik inderdaad, 2x512 in dual channel en dan de 2x1024 in dual channel. Voor dual channel heb je 2 gelijke modules nodig, vandaar ook de naam dual. Dus zolang je 2 reepjes (dual channel) of 2x2 reepjes (2x dual channel) of 4 maal dezelfde reepjes (ook 2x dual channel) hebt is dual channel mogelijk

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2025
Zoals boven al gezegd, 2x1Gb en 2x2Gb zouden beide gewoon dual channel moeten werken. Pak desnoods je moederbord handleiding er even bij welk slot bij welk slot hoort.
Dit hangt er idd puur vanaf waar je heb voor gaat gebruiken.
Ik zit zelf tijdens renderen in 3Ds Max soms op 12Gb 8)7
Dit zou ik zo 123 niet eens weten...
Zolang ik mijn PC heb zitten alle geheugen slots al vol :P

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
[quote]Lourini schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 12:31:
[...]

Zoals boven al gezegd, 2x1Gb en 2x2Gb zouden beide gewoon dual channel moeten werken. Pak desnoods je moederbord handleiding er even bij welk slot bij welk slot hoort.

[...]

Uiteraard heb ik de handleiding gelezen en daaruit maak ik op dat als er van de vier twee geheugenbankjes met precies dezelfde chips bezet zijn, ze in dual channel werken en dat als alle vier bankjes met vier precies dezelfde geheugenchips bezet zijn, het ook in dual channel werkt.

2 x 1 GB en 2 x 2 GB zou dan betekenen dat alles in single channel werkt.

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:55
@MegaJurk: Toch werkt het vaak gewoon prima met 2 verschillende merken dual channel setjes, zolang je maar alles in de goede slots stopt. Ik heb zelf een aardig oud systeem (nForce 4) met daarin 2x 512MB Samsung DDR400 geheugen en 2x OCZ DDR400 geheugen en dat werkt prima in dual channel.

Het verschil tussen single en dual channel is toch wel merkbaar bij DDR1, maar ik weet niet of dat ook zo is met bijv. DDR2 en DDR3, dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:52

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb zelf ook 6GB (2x1GB, 2x2GB) op een AMD systeem in dual channel draaien. Volgens mij maakt het moederbord maar erg weinig uit bij AMD, omdat de geheugencontroller tegenwoordig toch in de CPU ingebakken zit.
Je handleiding van je moederbord zal ongetwijfeld vertellen welke sloten bij welk channel horen, dus op basis daarvan kan je je 2x1 en 2x2 goed over de kanalen verdelen en zou het gewoon moeten werken.

Verwijderd

MPeek schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 21:46:
@MegaJurk: Toch werkt het vaak gewoon prima met 2 verschillende merken dual channel setjes, zolang je maar alles in de goede slots stopt. Ik heb zelf een aardig oud systeem (nForce 4) met daarin 2x 512MB Samsung DDR400 geheugen en 2x OCZ DDR400 geheugen en dat werkt prima in dual channel.

Het verschil tussen single en dual channel is toch wel merkbaar bij DDR1, maar ik weet niet of dat ook zo is met bijv. DDR2 en DDR3, dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd.
Maak Samsung nu ook al geheugen??
Ze zijn wel heel erg op dreef...

Respect voor Samsung, ikzelf vind het zeker goeie pc onderdelen.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:06
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 01:55:
[...]

Samsung maakt al een hele tijd geheugen, stonden vooral bekend om goede overklokresulaten met pc2100/pc2700. Samsung maakt zo'n beetje alles wat er aan electronica te koop is :)

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 01:55:
[...]

... En wat voegt dat toe aan de discussie? Sorry maar dit lijkt me enkel bedoeld om je postcounter een handje te helpen ofzo..

OT:

Het afgelopen jaar was de prijs van geheugen erg hard gezakt, daarom dat de OEM en zelfgebouwde systemen die hieruit dateren relatief veel ramgeheugen aan boord hebben. Zoals verschillende tweakers hier al hebben aangegeven hangt het er volledig van af welke programma's of games je in die windows 7 gaat draaien. Upgrade gewoon naar W7 64bit en kijkt wat hij doet bij wat voor jou normaal gebruik is, besluit je om toch up te graden, kies je beter voor 2 ramlatjes extra, het is erg moeilijk om te toekomst in te schatten en ik vermoed dat voor jouw toepassingen het verschil tussen 4 of 6 gigabyte niet te merken zal zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 00:11 . Reden: typo ]

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01-2025
MegaJurk schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 21:37:
[quote]Lourini schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 12:31:
[...]

[...]

Uiteraard heb ik de handleiding gelezen en daaruit maak ik op dat als er van de vier twee geheugenbankjes met precies dezelfde chips bezet zijn, ze in dual channel werken en dat als alle vier bankjes met vier precies dezelfde geheugenchips bezet zijn, het ook in dual channel werkt.

2 x 1 GB en 2 x 2 GB zou dan betekenen dat alles in single channel werkt.
Je hebt bij Dual-channel 2 kanalen, en elk kanaal moet evenveel geheugen hebben.

Slot 1 + 2 = kanaal 1
Slot 3 + 4 = kanaal 2

Dus zolang 1+2 gelijk is aan 3+4 kan je normaal gesproken dual-channel draaien.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
revertive schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:46:
[...]

Je hebt bij Dual-channel 2 kanalen, en elk kanaal moet evenveel geheugen hebben.

Slot 1 + 2 = kanaal 1
Slot 3 + 4 = kanaal 2

Dus zolang 1+2 gelijk is aan 3+4 kan je normaal gesproken dual-channel draaien.
Exact, dat denk ik dus ook en dat staat ook min of meer in de manual. Als je in slot 1 en 2 dus 2 latjes van 1 GB hebt, dan zul je ook in slot 3 en 4 2 latjes van 1 GB moeten doen.

Ik heb inmiddels 2 exact dezelfde OCZ modules besteld zodat ik 4 precies dezelfde modules en in totaal 4 GB geheugen heb. Windows 7 64 bit zou hier dus prima mee moeten werken !!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01-2025
MegaJurk schreef op maandag 18 januari 2010 @ 00:42:
[...]

Exact, dat denk ik dus ook en dat staat ook min of meer in de manual. Als je in slot 1 en 2 dus 2 latjes van 1 GB hebt, dan zul je ook in slot 3 en 4 2 latjes van 1 GB moeten doen.

Ik heb inmiddels 2 exact dezelfde OCZ modules besteld zodat ik 4 precies dezelfde modules en in totaal 4 GB geheugen heb. Windows 7 64 bit zou hier dus prima mee moeten werken !!
Theoretisch zou 2GB(Slot 1) + 1GB(Slot 2) + 2GB(Slot 3) + 1GB(Slot 4) ook dual-channel moeten draaien zolang de waarde van 1+2(3GB) maar gelijk is aan 3+4(3GB).

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:03

PauseBreak

derp!

revertive schreef op maandag 18 januari 2010 @ 02:05:
[...]

Theoretisch zou 2GB(Slot 1) + 1GB(Slot 2) + 2GB(Slot 3) + 1GB(Slot 4) ook dual-channel moeten draaien zolang de waarde van 1+2(3GB) maar gelijk is aan 3+4(3GB).
Zo draait het bij mij inderdaad ook. Ik heb 6GB erin hangen, waarvan 2x 1GB en 2x 2GB, wel beide van Corsair, maar met verschillende timings e.d. Werkt dikke prima en mobo geeft ook gewoon aan dat het in PC6400 Dual Channel modus draait.
Uiteindelijk is het makkelijkste dat je kunt doen om dit te testen gewoon die modules erbij prikken en je merkt vanzelf wel of het in DC draait of niet.

Nee, merp!

Verwijderd

Hoe zit het in mijn geval . Ik heb nu icm w7 x64 , 2x1gig ddr2 . Maar wil uitbreiden naar 4 door er 1x2gig bij te kopen (nu is het nog redelijk te betalen). Heeft dit zin ?
Of moet je voor die dual channel alle 4 de banken bezetten. Ik weet niet of ik erop vooruit ga met 2x1 + 1x2 gig

Ik heb overigens een amd processor.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 09:33
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 21:03:
Hoe zit het in mijn geval . Ik heb nu icm w7 x64 , 2x1gig ddr2 . Maar wil uitbreiden naar 4 door er 1x2gig bij te kopen (nu is het nog redelijk te betalen). Heeft dit zin ?
Of moet je voor die dual channel alle 4 de banken bezetten. Ik weet niet of ik erop vooruit ga met 2x1 + 1x2 gig

Ik heb overigens een amd processor.
Dual channel werkt in principe met 2 of 4 geheugenbanken, niet met 3. Indien je er 1x2 GB bij stopt, verlies je je dual channel, maar je krijgt wel 2x zoveel RAM. De nieuwe situatie heeft dus zowel een voordeel als een nadeel. Indien je bij je huidige gebruik aan 2 GB niet genoeg hebt, zal het zeer waarschijnlijk een vooruitgang zijn (dual channel geeft vaak 3-5% extra snelheid).

Overigens kun je in de manual van je mobo opzoeken hoe dual channel bij jouw mobo precies werkt. Intel of AMD maakt niet uit, beide kunnen met dual channel samenwerken.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Zelf heb ik 2 gb, maar ik ga naar 4gb. Waarom? Heel simpel. Ik multitask veel.

Chrome staat altijd open met 3 tabs of meer. Darnaast MSN, Foobar, Postvak staat ook meestal aan (of iig in geheugen). Daarnaast doe ik aan F@H. Ook een MB of 90 per taak (en dus 360a400 MB geheugen gebruik voor folding alleen al op een Quad-Core. Als ik dat opsom zit ik op 1GB. Echter als ik dan ook nog ga gamen dan zit ik al snel aan 80%. En daarom ga ik naar 4gb, om overhead te krijgen.

Verwijderd

RAILGUNNER schreef op maandag 18 januari 2010 @ 21:18:
[...]

Dual channel werkt in principe met 2 of 4 geheugenbanken, niet met 3. Indien je er 1x2 GB bij stopt, verlies je je dual channel, maar je krijgt wel 2x zoveel RAM. De nieuwe situatie heeft dus zowel een voordeel als een nadeel. Indien je bij je huidige gebruik aan 2 GB niet genoeg hebt, zal het zeer waarschijnlijk een vooruitgang zijn (dual channel geeft vaak 3-5% extra snelheid).

Overigens kun je in de manual van je mobo opzoeken hoe dual channel bij jouw mobo precies werkt. Intel of AMD maakt niet uit, beide kunnen met dual channel samenwerken.
inprincipe is het beter om 2x1 bij te kopen?

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 09:33
Yep, dan behoudt je je dual channel dus dan zul je de hoogst mogelijke snelheid behalen. Geheugenverdubbeling & behoud van dual channel = win-win situatie.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 02:20:

succes, laat het me ff weten als het je gelukt is...

2x1gig dual channel
2x2gig dual channel
2x4gig dual channel

4x1gig quad channel
4x2gig quad channel

als je MB Quad channel ondersteund.

en je ook dezelfde indentieke geheugen modulles nodig.

of je moet ergens 2x3gig modulles op de kop weten te tikken...
maar voor zover ik weet bestaan dien die niet.

niet verkeerd opvatten hoor, maar staat bijna in elke manual zeker wel vermeld.
anders ff googlen. weet je het zeker
Is niet helemaal waar. Zolang de groottes overeenkomen in de bankjes heb je altijd dual channel. Deze pagina van Intel legt het precies uit. Quad channel bestaat nog niet op mainstream borden, wel triple channel. Enige voorwaarde aan dual en triple channel is dat je in een bankje dezelfde hoeveelheid geheugen doet, hoeft niet eens 100% indentiek te zijn. De timings en speeds e.d. worden dan van het traagste reepje overgenomen.

Verwijderd

Leuke link!
Daar vind je oa deze afbeelding:

Dual Channel (Interleaved) Mode Configuration with Three DIMMs
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/img/dual3.jpg

Dus dual channel met 3 reepjes.

Verwijderd

InfinityG35 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 22:22:
[...]

Samsung maakt al een hele tijd geheugen, stonden vooral bekend om goede overklokresulaten met pc2100/pc2700. Samsung maakt zo'n beetje alles wat er aan electronica te koop is :)
de rest van Samsung wist ik al, maar Geheugen?
ze zijn wel de goedde weg ingeslagen en
ik persoonlijk vind het zeker geen slecht spul nee.

Respect voor Samsung

Verwijderd

GJtje schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 00:04:
[...]
Is niet helemaal waar. Zolang de groottes overeenkomen in de bankjes heb je altijd dual channel. Deze pagina van Intel legt het precies uit. Quad channel bestaat nog niet op mainstream borden, wel triple channel. Enige voorwaarde aan dual en triple channel is dat je in een bankje dezelfde hoeveelheid geheugen doet, hoeft niet eens 100% indentiek te zijn. De timings en speeds e.d. worden dan van het traagste reepje overgenomen.
ik weet ook niet alles, maar ik was er al op gecorriseert.
weer wat geleerd:)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik (TS) heb inmiddels twee exact dezelfde OCZ 1 GB DDR3 reepjes ontvangen en in mijn pc geplaatst. Ik heb dus nu 4 x 1 GB geheugen en dat werkt perfect in dual channel.

Leuk om te zien is dat de pc opeens stabieler is, gisteren liep mijn pc met Prime95 onmiddellijk vast en nu met 2 x 1 GB erbij loopt Prime95 al uren lekker te testen, zo stabiel als wat.

Ook de geheugenindex prestaties van Windows 7 is opeens van 5.5 naar 7.1 omhoog geschoten. Met 5.9 is mijn harde schijf nu de "bottle neck".

• Rosto
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-02 10:57
Hmm.. Het is niet voor niets dat 64bit OS-en de limiet van 4GB verbreken. ik heb zelf er maar meteen 8GB laten gooien... Het ligt nogal wat je ermee gaat doen.. Voor normaal gebruik en af en toe een spelletje zit je met 4GB vast wel goed.. Ikzelf werk veel met VMware Workstation en daar kan je elke GB goed gebruiken. Gezien de trent naar 64bit OS-en zal het nooit kwaad kunnen meer geheugen erin te proppen.

Het lijkt erop alsof Windows 7 trouwens meer geheugen gaat gebruiken wanneer je er meer in steekt. Dit geheugen wordt gebruikt om allerlei zaken alvast in geheugen te hebben zodat je hele systeem lekker vlug en soepel reageert... vervolgens heb je nog zat over voor je apps.

Dus 6GB, ik zou het doen (of meteen 8 ;-)

Stay young forever!

Pagina: 1