Ontbinding koop bij geen herstel/vervanging?

Pagina: 1
Acties:

• Alpha Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 10:34
Ik heb iets meer dan een jaar geleden een videokaart gekocht bij Alternate.
Deze is begin december kapot gegaan. Ik kreeg vorige week te horen dat deze niet meer gerepareerd of vervangen kon worden. Ze boden me hiervoor ongeveer 75% van het aankoop bedrag. Op de kaart had ik 2 jaar garantie. Dan kan ik toch de koop ontbinden en heb ik recht op het volledige aankoop bedrag?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nee, want je hebt al een tijd de vruchten kunnen plukken van het gebruik van de kaart. Dan gaat er een deel van de nieuwwaarde af bij het ontbinden van de koop.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
hmm dat is toch best een nette oplossing?

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:39

Reptile209

- gers -

Dat 'ie niet meer gerepareerd kan worden kan ik me voorstellen. Dat het model misschien niet meer leverbaar is, zou ook kunnen. Maar het lijkt me toch logischer dat ze je een gelijksoortig model aanbieden, in plaats van geld terug. Om welke kaart ging het en hoeveel krijg je terug? Misschien is er wel een aardig model voor dat bedrag te vinden.

Zo scherp als een voetbal!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je gaat iets te snel.

Je hebt inderdaad recht op herstel of vervanging. Dit is niet meer mogelijk, dus moet er een andere oplossing komen. Dit betekent niet automatisch ontbinding van de koop. Je kunt denken aan vervanging door een gelijkwaardig product, of compensatie door terugbetaling van (een deel van) het aankoopbedrag. Bij het laatste wordt wel rekening gehouden met de leeftijd van het product. Je hebt het immers een jaar lang zonder problemen kunnen gebruiken. Stel dat je nu je originele aankoopbedrag terug krijgt, heb je dus een jaar lang een gratis videokaart gehad. Dat zou best wel oneerlijk zijn.

Ik denk dat je met 75% van het aankoopbedrag (dus 25% afschrijving/jaar = weinig!!!) best tevreden mag zijn.

/aanvulling:
Je hoeft overigens géén genoegen te nemen met een waarde- of tegoedbon oid... gewoon cash of via je bankrekening geld terug; dat is wél wettelijk verplicht!

[ Voor 10% gewijzigd door Icephase op 13-01-2010 21:29 ]

• Alpha Supreme
Is het niet zo volgens BW 7:22 je de koop kunt ontbinden, binnen de garantie periode?

• Alpha Supreme
Reptile209 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:27:
Dat 'ie niet meer gerepareerd kan worden kan ik me voorstellen. Dat het model misschien niet meer leverbaar is, zou ook kunnen. Maar het lijkt me toch logischer dat ze je een gelijksoortig model aanbieden, in plaats van geld terug. Om welke kaart ging het en hoeveel krijg je terug? Misschien is er wel een aardig model voor dat bedrag te vinden.
Het gaat om een club3d ati radeon 4870x2 a €419, ze bieden me nu €319...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt me dat je een half jaar later met die 75% van het aankoopbedrag een zelfde zoniet betere kaart kan kopen. Daarom is het een prima oplossing.

Edit: Met dat bedrag kan je inderdaad makkelijk dezelfde kaart of een snellere kopen. Prima oplossing dus.

[ Voor 27% gewijzigd door Tsurany op 13-01-2010 21:32 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Alpha Supreme
woelders schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:28:
Je gaat iets te snel.

Je hebt inderdaad recht op herstel of vervanging. Dit is niet meer mogelijk, dus moet er een andere oplossing komen. Dit betekent niet automatisch ontbinding van de koop. Je kunt denken aan vervanging door een ........
Ik heb even lopen zoeken op internet, en kwam deze zaak tegen. Leek mij een vergelijkbaar geval.

• Alpha Supreme
Tsurany schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:30:
Lijkt me dat je een half jaar later met die 75% van het aankoopbedrag een zelfde zoniet betere kaart kan kopen. Daarom is het een prima oplossing.
Welke zou jij aanraden, want ik heb m nog niet kunnen vinden. In alle testen komt de 5870 er slechter uit dan de 4870x2.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee niet vergelijkbaar. Ik snap dat je nu gewoon je geld terug wilt omdat 100% meer is dan 75% maar dat is gewoon niet realistisch. De geboden oplossing is prima en die moet je gewoon accepteren. Het is zelfs meer dan je zou moeten krijgen.

pricewatch: Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E
Die kan prima.

[ Voor 24% gewijzigd door Tsurany op 13-01-2010 21:35 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Even zonder gekheid

dat ding gaat stuk dat is klote maar daar kan jij of Alternate weinig aan doen. Buiten Alternate's schuld om zijn ze niet in staat dat ding te vervangen of te repareren binnen de garantie periode.

Echter zoeken ze een oplossing en bieden je 75% van het toenmalige aankoopbedrag. Dat vind ik vrij netjes, persoonlijk zou ik ervoor tekenen om voor de kwart van een prijs een videokaart een jaar te mogen gebruiken.

Als je de koop wilt onbinden moet de aankoop terug gedraaid worden. Dan wens ik je veel succes een werkende videokaart voor Alternate te vinden.
Ik kan begrijpen dat je het niet leuk vind en het liever anders had. Maar de regeling is netjes, waarom zou je hier een probleem van maken?

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Alpha Supreme
Tsurany schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:34:
Nee niet vergelijkbaar. Ik snap dat je nu gewoon je geld terug wilt omdat 100% meer is dan 75% maar dat is gewoon niet realistisch. De geboden oplossing is prima en die moet je gewoon accepteren. Het is zelfs meer dan je zou moeten krijgen.

pricewatch: Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E
Die kan prima.
Goeie!
Kortom; misschien heb ik wettelijk wel gelijk, gewoon pakken wat ik pakken kan...

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:06
Alpha Suprime schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:32:
Welke zou jij aanraden, want ik heb m nog niet kunnen vinden. In alle testen komt de 5870 er slechter uit dan de 4870x2.
Het zal dan wel toeval zijn, maar in de allereerste test die ik tegenkom is het ongeveer 50-50: http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=3643

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:58

Greyfox

MSX rulez

Als je echt van mening bent dat je wettelijk gelijk hebt, ben je gek als je het aanbod aanneemt.
Alternate kent de wet op dat vlak vast prima en als je dan dreigt met een rechtzaak zullen ze eieren voor hun geld kiezen.

(stiekum denk ik dat je geen gelijk hebt en Alternate een beter bod dan nodig doet om je schadeloos te stellen)

MSX 2 rulez more

• Alpha Supreme
Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik morgen maar eieren voor mn geld ga kiezen en een 5870 ga aanschaffen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anders hun melden dat je een gelijkwaardig product wilt. Dan zullen ze je een wat snellere videokaart aanbieden.

• Alpha Supreme
Tsurany schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:45:
Anders hun melden dat je een gelijkwaardig product wilt. Dan zullen ze je een wat snellere videokaart aanbieden.
Probleem is dat de goedkoopste 5870 bij hun €389,- kost. En dat zullen ze waarschijnlijk niet doen.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:39

Reptile209

- gers -

Ik zit niet zo in de videokaarten, maar volgens mij ben je met die € 319 een aardig eind op weg: http://tweakers.net/price.../?keyword=ati+radeon+5870

Dan moet je 'm alleen ergens anders bestellen, maar als ze jou zo als klant willen verliezen... ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Reptile209 op 13-01-2010 21:57 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Alpha Supreme
Reptile209 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:56:
Ik zit niet zo in de videokaarten, maar volgens mij ben je met die € 319 een aardig eind op weg: http://tweakers.net/price.../?keyword=ati+radeon+5870

Dan moet je 'm alleen ergens anders bestellen, maar als ze jou zo als klant willen verliezen... ;)
Klopt, daar ga ik ook voor.

Verwijderd

Alpha Suprime schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:52:

Probleem is dat de goedkoopste 5870 bij hun €389,- kost. En dat zullen ze waarschijnlijk niet doen.
Je kan het toch voorstellen. Ik zou een kaart uitzoeken die je wilt en dat voorstel doen. ;)

Edit: nee heb je, ja kun je krijgen!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 22:27 ]

• Alpha Supreme
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:27:
[...]

Je kan het toch voorstellen. Ik zou een kaart uitzoeken die je wilt en dat voorstel doen. ;)

Edit: nee heb je, ja kun je krijgen!
Ga ik zeker doen, thnx voor de tip. Van mij mag ie trouwens op slot, ik ben er uit...

Verwijderd

Alpha Suprime schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 08:22:
Van mij mag ie trouwens op slot, ik ben er uit...
We doen alleen topics op slot die in strijd zijn met de policy ;)
Pagina: 1