Zijn anonieme whois diensten voor domeinen wel legaal?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als streng voorstander van privacy-rechten heb ik een hekel aan publieke whois diensten en was dan ook erg blij toen ik zag dat er diensten zijn om je privé gegevens tegen betaling te beschermen.

Tegenwoordig zie ik bij whois-opdrachten steeds vaker anonieme gegevens, maar voor zover ik weet is het alleen verboden om neppe informatie in te voeren en heb je daardoor geen recht meer op je domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het ook daadwerkelijk neppe informatie zou zijn, maar in het geval van bijvoorbeeld whoisguard van namecheap staan gewoon hun gegevens in de whois.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:14
Misschien kan men een voorbeeld aan de NL domeinen nemen. Deze laten sinds kort alleen nog maar informatie over de Registrar zien.

En de gegevens in de whois bij zo'n anonieme dienst zijn inderdaad niet fake maar laten gewoon de gegevens van die betreffende dienst zien i.p.v. de echte eigenaar. Lijkt me dus niets illegaals aan.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
De grap is dan alleen vaak wel dat je juridisch gezien dan ook niet de eigenaar bent van dat domein, maar dat bedrijf. Dat kan heel vervelend zijn als dat bedrijf failliet gaat, aangezien dan dat domeinnaam verkocht kan worden aan een willekeurige andere partij.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is namelijk dat ik het heel onprettig vind is dat mijn adres en telefoonnummer te vinden zijn in Google, door verschillende diensten die whois-informatie archiveren.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 22:31

Eris

-

.nl domeinen zijn op dit moment afgeschermd alleen als deelnemer heb je voledige yoegang tot de whois gegeens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

eris schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 07:31:
.nl domeinen zijn op dit moment afgeschermd alleen als deelnemer heb je voledige yoegang tot de whois gegeens.
Nou, als je op www.sidn.nl een uitgebreide zoekopdracht uitvoert, krijg je anders alle info die je wilt hebben.

@Topicstarter: Je kan dat ook bewerken en anoniemiseren, maar dan kan je later een probleem krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:51
Equator schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:06:
[...]

Nou, als je op www.sidn.nl een uitgebreide zoekopdracht uitvoert, krijg je anders alle info die je wilt hebben.

@Topicstarter: Je kan dat ook bewerken en anoniemiseren, maar dan kan je later een probleem krijgen.
Nee hoor, geen telefoonnummers meer tegenwoordig, en alleen een fysiek adres van de registrar.
Alleen je naam en een emailadres staan erin.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 24-02-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Maar dan nog hebben de meesten voldoende info om je lastig te vallen >:)

Mar je hebt wel gelijk.. ;)
Pagina: 1