Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers!

Na lang dit forum gelezen te hebben heb ik ervoor besloten om nu ook zelf een account aan te maken; ik heb namelijk jullie creatieve geesten nodig om mijn 'probleem' op te lossen.

Ik heb vorige week een pc gebouwd met de volgende onderdelen;

- AMD Athlon X4 620
- MSI 760 gm-e51
- Samsung spinpoint F3
- Antec Three hundred met 2 extra 120mm intake fans
- Arctic Cooling freezer 64 PWM
- ATi Club3D HD5770 1024MB GGDR5

Het systeem loopt gewoon goed maar als ik in een programma zoals CPuiD's HWmonitor of speedfan naar de temperaturen van de cores kijk liggen de temperaturen opvallend laag. Idle (met C&Q aan) liggen de temperaturen van alle 4 de cores slechts op 13 graden celcius. Onder het gamen halen ze net de 26 en een kwartiertje Prime95 wil de cores ook niet verder schoppen dan een graad of 32. :/

Nu klinkt dit natuurlijk heel positief maar ik ben bang dat er verkeerde waardes aangegeven worden. zou dit kunnen kloppen? De kamer temperatuur is overigens 21 graden en mij lijkt het sterk dat op luchtkoeling zo goed gepresteerd wordt.
Mvg,

Midnight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

lijkt me gewoon een software fail, warschijnlijk moet je zo'n 20 of 25 graden (minstens) dr bij op tellen wil je de werkelijke temps hebben... misschien zelfs meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Everrest, coretemp, realtemp al geprobeerd? die zijn meestal toch net wat beter dan de genoemde programma's kwa temperaturen.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou het mischien ook kunnen liggen aan een oude bios versie? Ik ben namelijk zelf niet zo huiverig om deze te upgraden ivm het misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er overclocking/tuning software specifiek voor je moederbord beschikbaar is, zou ik dat even proberen. Als er iets de juiste waarde aan zou moeten geven zou dat het moeten zijn... Anders kan je het ook nog in de BIOS checken, meestal onder H/W monitor.
Ik heb zelf ook wel eens vage temperaturen uitgelezen met speedfan/realtemp, met software van het moederbord erbij leek het er veel meer op.

Edit: En natuurlijk kunnen de waardes niet kloppen, onder de temperatuur van het medium waarmee gekoeld wordt. Dat gaat natuurlijk niet. Als de kamer 21 graden is, is dat de temperatuur van je processor op z'n laagst.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan het niet zo zijn (en vergeef mij als ik iets heel stoms zeg) dat de heatpipes genoeg hitte wegzuigen om deze temperaturen te bereiken? Met everest krijg ik die temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

nee, zo werkt dat niet.. water stroomt niet heuvel op, temperatuur zonder actieve warmteverplaatsing is altijd hoger dan waar het heen gaat (de lucht)
Pagina: 1