• Antonv9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb een gesloten houtkachel en kwam er gister achter dat er achter een klepje 2 gaten zitten waar precies een 90 mm "Cooling" fan op gemonteerd kan worden om de warme lucht achter de de wand van de kachel naar voren te blazen. Nou heb ik hier om te proberen een oude fan uit een pc voeding (hard kunstof uitvoering /12 volt) in gezet, maar na 5 minuten geeft deze het op. Als ik deze er weer af haal en laat afkoelen doet hij het wel weer. Blijkbaar kan deze fan niet over deze temparaturen. Ik heb een temp van 80 graden gemeten die hij de kamer in moet blazen.

Nu heb ik bij de leverancier van de kachel geinformeerd wat een setje moet kosten om dit op te lossen, en dit kost (schrik niet) €320,-
Dan krijg je 2 fans en een snelheid regelaartje.

Dit vind ik eigenlijk wel beetje te gek, en dus is mijn vraag is of iemand weet of er Fans zijn die bestand zijn tegen deze temperaturen. Op de conrad site vond ik een metalen uitvoering die op 230 werkt ( zoek op conrad naar: Axiaalventilator 230 V 92x92x38) maar bij de eigenschappen kan nergens temperaturen vinden tot welke deze blijft werken.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Je zou, heel houtje-touwtje, een huishoudventilator kunnen nemen en daar de bladen van de as af kunnen halen. Als je dan de bladen op een as maakt in de opening voor de fan, kun je de originele as (die dus aangedreven wordt), met een snaar/ketting verbinden met de as waar de fanbladen aan vast zitten. Zo staat de motor uit de warme lucht :)
EDIT: deze zou dat 70 graden moeten gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Krentenbol op 13-01-2010 21:20 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:35
Jouw theorie(TKing) snap ik niet, een houshoud ventilator is HEEL groot, vergeleken met een 90 mm fan hè ;p.
Voor de rest heb ik eigenlijk geen idee :(

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Ohja, is misschien een beetje over de top. Zit die opening in het zicht? Anders zou je iets als een radiateur kunnen maken. Je neemt een fan en die plaats je op een radiateur. Aan de andere kant sluit je de radiateur aan op het luchtkanaal. Zo zuigt de fan lucht door de radiateur heen. Als je nu een fan op de zijkant van de radiateur plaatst zodat deze lucht door de lamellen heen blaast, koelt de lucht in de radiateur af. Hierdoor hoeft de fan op het einde van de radiateur niet op hoge temperatuur te werken.

• Gnermo
  • Laatst online: 28-08-2025

Gnermo

All about that bass!

Je zou een setje Enermax Magma's aan kunnen schaffen. Deze werken tot ong 90 graden. Ze waren met een competitie van hun zelfs gebruikt in een racewagen als koeling >:)

• Antonv9
Gnermo schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 08:42:
Je zou een setje Enermax Magma's aan kunnen schaffen. Deze werken tot ong 90 graden. Ze waren met een competitie van hun zelfs gebruikt in een racewagen als koeling >:)
Kijk... Dat lijkt mij een schot in de roos. Heb ze direct besteld op Alternate. Thnx voor de tip Gnermo!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
en nu maar hopen dat het echt zo is..

ja, daag.

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Remmes_NT schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 22:01:
en nu maar hopen dat het echt zo is..
Als ze het op een racewagen doen dan doen ze het ook wel op een verwarming 8)7

Laat ons weten of het gelukt is :)

EDIT: De Magma's zijn er wel alleen in 80 en 120 mm uitvoering, ik heb nog geen idee hoe je dit op gaat lossen, maar hopelijk lukt het je :)

[ Voor 27% gewijzigd door Gnermo op 15-01-2010 09:46 ]

• [Remmes]
Gnermo schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 09:45:
[...]

Als ze het op een racewagen doen dan doen ze het ook wel op een verwarming 8)7

Laat ons weten of het gelukt is :)

EDIT: De Magma's zijn er wel alleen in 80 en 120 mm uitvoering, ik heb nog geen idee hoe je dit op gaat lossen, maar hopelijk lukt het je :)
http://www.youtube.com/wa...g&feature=player_embedded

kijk eens even goed.. denk jij dat die fans daar enige nut hebben?

het lijkt mij daar toch ehct meer voor de sier hoor...

er zijn geen temp tests aanwezig

ja, daag.

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Remmes_NT schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 13:04:
[...]

http://www.youtube.com/wa...g&feature=player_embedded

kijk eens even goed.. denk jij dat die fans daar enige nut hebben?

het lijkt mij daar toch ehct meer voor de sier hoor...

er zijn geen temp tests aanwezig
Maakt geen flikker uit, het gaat niet om het praktisch nut, alleen om aan te tonen dat ze het dan ook doen.

• [Remmes]
Gnermo schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 13:18:
[...]

Maakt geen flikker uit, het gaat niet om het praktisch nut, alleen om aan te tonen dat ze het dan ook doen.
en jij weet dus hoe warm het daar op die plek is of niet dan.. -.- ze zitten net achter de lucht inlaat oftewel ze krijgen koele lucht op hun geblazen..

ik wens TS succes

[ Voor 39% gewijzigd door [Remmes] op 15-01-2010 13:32 ]

ja, daag.

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Remmes_NT schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 13:24:
[...]

en jij weet dus hoe warm het daar op die plek is of niet dan.. -.- ze zitten net achter de lucht inlaat oftewel ze krijgen koele lucht op hun geblazen..

ik wens TS succes
Nee niet precies, maar ik weet wel dat je irritant bezig bent, overal tegenin gaan etc.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Gnermo schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 17:33:
[...]

Nee niet precies, maar ik weet wel dat je irritant bezig bent, overal tegenin gaan etc.
In dit geval maakt het toch wel degelijk uit, hoor. Of die fans nu buitenlucht van 15 graden moeten aanvoeren of de motorwarmte af moeten voeren van 70+ graden. Is toch wel een verschil, al helemaal als hier het topic om draait.

Verwijderd

Als zo'n fabrikant aangeeft dat je tot 85 graden aan zouden moeten kunnen kunnen ze dat ook gewoon. Anders heb je een mooie zaak voor garantie.

• [Remmes]
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 17:49:
Als zo'n fabrikant aangeeft dat je tot 85 graden aan zouden moeten kunnen kunnen ze dat ook gewoon. Anders heb je een mooie zaak voor garantie.
idd maar die ene fan ziet er mij niet echt meer speciaal uit dan de andere fans..

ja, daag.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Remmes_NT schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 18:01:
[...]

idd maar die ene fan ziet er mij niet echt meer speciaal uit dan de andere fans..
Het zal ook niet de behuizing of de bladen zijn die last hebben van een hogere temperatuur maar vooral de lagers (smering) en de elektronica.
De toepassing op de raceauto zegt inderdaad niet veel over de temperatuurbestendigheid, als de fabrikant echter claimed dat ze tot 85 graden prima moeten werken zal dat ook wel zo zijn.

Misschien nog een tip voor de TS als deze fans het ook niet doen: misschien kun je wat met de ventilator uit een (2e hands, defecte) heteluchtoven? Die zouden wel tot 250 graden moeten werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Cheezus op 15-01-2010 21:31 ]

• Antonv9
De temperatuur die ik gemeten heb bij het uitblaaspunt komt niet boven de 80 graden uit. Als deze fans ook snel het loodje leggen, dan zal ik ze uiteraard terugsturen, maar dat zien we dan wel weer. Er is inderdaad geen 90 mm uitvoering, maar het verschil kan ik met een plaatje alumium wel te pas maken. Het zit immers toch niet in zicht.

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-01 16:42
Mocht deze fans het nou ook gaan begeven dan zou je ook eens kunnen kijken naar het merk papst. Deze maken volledig metalen fans. Het lijkt mij dat deze het zeker uithouden bij temperaturen rond de 80 graden celcius.

• alaintje
  • Laatst online: 14:35
@Primusz:
Een ventilator uit de oven kost ook alweer 120 euro, kijk maar: http://www.digisellers.nl/acatalog/Oven_ventilatoren.html
Maar iets lager: ook 40 euro :) , ze zijn volgens mij wel groot?

[ Voor 20% gewijzigd door alaintje op 16-01-2010 21:15 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• [Remmes]
2de hansje zal niet zo duur zijn

ja, daag.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

w-dev schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:57:
Mocht deze fans het nou ook gaan begeven dan zou je ook eens kunnen kijken naar het merk papst. Deze maken volledig metalen fans. Het lijkt mij dat deze het zeker uithouden bij temperaturen rond de 80 graden celcius.
De fan zelf is niet het punt. Het gaat om de elektronica erin.

Pagina: 1