Receiver stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-02 18:29
Ik heb een oer oude receiver staan van Sony. Het type weet ik niet precies, maar hij is zeker een jaar of 15 oud. Ik heb deze receiver altijd met plezier gebruikt, alleen nu begint hij problemen te leveren. Als ik hem aan doe, krijg ik eerst een enorme "knal" uit mijn speakers. Dan doet hij het vervolgens niet, en na nog een paar keer een flinke knal uit mijn luidsprekers te hebben gegeven doet het eigenlijk wel prima. Maar dan moet ik hem wel aanlaten. Zodra ik hem uitdoe en weer aan begint het hele proces weer opnieuw. Of ik moet heel snel nadat ik hem uit heb gedaan hem weer aanzetten.
Ook als de versterker wat beweegt, of als ik hem te hard zet (dus zodat ie wat gaat trillen), krijg ik weer precies hetzelfde...

Verder kan ik switchen tussen speakers A en B. Mijn speakers zitten en A. Als ik hem dan aandoe, en ik zorg ervoor dat alleen speaker B ingeschakeld is, dan stop de hele receiver ermee knippert er "protect" op het scherm...

Betekend dit het einde van mijn versterker? Hij doet het verder nog prima. Alleen ben ik bang dat hij ooit mijn speakers opblaast, want de knal is soms wel heel hard. Of is dit een bekend probleem en is er iets aan te doen? Mijn versterker is trouwens niet "geaard".

Mocht dit op de verkeerde plek staan, dan spijt dat mij.... :?

Verwijderd

Die knallen zijn zeker niet goed voor je speakers. Condensators kapot of sterk in waarde gedaald. Ook kan je bias verlopen zijn.

Je zal je Versterker moeten laten doorsolderen, want door aan en uit zetten (warm en koud) komen er (haar) scheuren (tjes) in je soldeerverbindingen. Ook zul je je potmeters even na moeten laten kijken. De eindtrappen worden meestal het warmst en dus de transistors verliezen hun verbinding met het circuit. Dit bovenstaande geld voor veel versterkers op die leeftijd.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2010 13:51 ]