• robvh90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-10-2015
Hallo,

Ik ben van plan mijn PC op mijn TV aan te sluiten. Mijn videokaart is GeForce 7900GTO en ik was van plan om een S-video kabel naar mijn analoge TV te trekken. Daarnaast voor mijn audio een jack --> tulp (links, rechts). Op mijn TV gaan de S-video en tulp in een Scart verloop stukje.

Ik zie echter een probleem (of spoken):

Als ik bv een dvd speler aanzet, gaat de tv altijd direct naar een AV-kanaal. Als ik nu mijn pc op mijn tv aansluit, gaat deze tv dan, zo snel hij signaal krijgt ook naar een AV-kanaal? Anders gezegd: als mijn pc aanstaat kan ik (via die andere SCART ingang) geen analoge tv kijken? En mocht dit zo zijn, wat is er dan aan te doen?

Bedankt

btw, ik ben een behoorlijke leek dus niet schrikken

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:18
Welke tv? ;)

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• robvh90
O dat is misschien wel handig ja.

Weet de preciese naam niet. Weet eigenlijk alleen dat het een niet heel oude (slechts een paar jaar) analoge tv van Philips is met een diameter van boven de 90 cm.

• Barleone
Als je dat ajb even wil opzoeken: achterkant tv? of: zolder>doos? of: GOOGLE ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Barleone op 13-01-2010 19:35 ]

• robvh90
heb op de achterkant gekeken, maar daar staat eigenlijk niks. Philips UVSH heb ik alleen gezien als dat wat zegt. Ik heb geen doos of iets dergelijks want ik heb deze van een kennis gehad en op mijn kamer gezet.

Is het type tv dan direct van belang in deze kwestie?

• Barleone
Als alle tv's op dezelfde manier omgaan met externe input niet. :)
Maar het is meer dat ik je ff de tip geef om die info op te zoeken zodat andere tweakers je beter kunnen helpen. Ik heb namelijk amper verstand van tv's, veel verder dan het kijken van tele of dvd komt het niet :(

• robvh90
oke op die manier. dan doe ik straks nog even een poging en anders koop ik die kabels gewoon. kost bij elkaar maar tien euro op kabeltje.com dus dat mag dan nog wel mis gaan! bedankt iig

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11-2025
Misschien niet helemaal hetzelfde, maar ik heb een Panasonic Vierra LCD TV staan, en die schakelt inderdaad naar DVD wanneer deze opgestart wordt. MAAR: Dit doet ie volgens mij alleen als hij op het COAX signaal zelf staat, wanneer hij is ingeschakeld op één van de HDMI poorten (waar ik mijn HTPC aan heb hangen), schakelt hij dus niet naar de DVD.
Daarnaast is het zo dat mijn TV niet getriggerd wordt door andere signalen dan de DVD, oftewel: hij schakelt wel naar DVD wanneer deze wordt aangezwengeld, maar niet naar het HDMI signaal wanneer ik mijn computer opstart.

Al met al is het bij mij dus alleen de DVD die in bepaalde gevallen het automatisch overschakelen triggert. Ditzelfde gold voor de Philips beeldbuis TV die ik tot een half jaar geleden had. Hetgeen mij doet vermoeden dat het een DVD specifieke functie is. Je zou dus kunnen stellen dat de kans groot is dat ook bij de TS alleen de DVD de TV aanstuurt... :9 Om maar even te reageren zonder dat het type TV bekend is ;)

Correctie: zowel mijn UPC mediabox als mijn DVD triggeren het schakelen van mijn TV naar het desbetreffende signaal, ik heb dit zojuist nog even getest. 8)7 Wat ik wel zeker weet, is dat mijn computer dit effect niet sorteert, dus wanneer mijn HTPC aangezet wordt, gaat mijn TV niet naar het HTPC signaal...

[ Voor 14% gewijzigd door DFKT op 13-01-2010 19:57 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 16:38
Een pinnetje in de scart connector geeft het AV wissel signaal door, deze verwijderen of kabel zonder deze pin (8?) gebruiken en er wordt niet meer automatisch geswitched.
Of is dat niet wat je wilt ? over HDMI en VGA kan ik niets zeggen,

• robvh90
MEN-O schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:01:
Een pinnetje in de scart connector geeft het AV wissel signaal door, deze verwijderen of kabel zonder deze pin (8?) gebruiken en er wordt niet meer automatisch geswitched.
Dat is exact wat ik wil. Hij moet niet automatisch er naar toe schakelen. Las wel al in een topic dat bij sommige mensen dat niet werkte, omdat uit een andere pin het RGB signaal ook nog triggerde als ik het goed begreep.

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
MEN-O schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:01:
Dan moet ie dat signaal wel krijgen van je PC. Is dat zo bij S-VHS?

Ik meende (heb zelf mijn pc direct op s-vhs ingang van de tv aangesloten gehad) dat hij niet direct naar de PC schakelde.

• robvh90
karstjan schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:08:
[...]

Ik meende (heb zelf mijn pc direct op s-vhs ingang van de tv aangesloten gehad) dat hij niet direct naar de PC schakelde.
Ja, ik denk dat je helemaal gelijk hebt. S-video zal idd dat signaal wel niet sturen, omdat het AV-schakelsignaal waarschijnlijk min of meer een puur SCART signaal is.

Dat betekent dat ik spoken heb gezien en ik heb er de volste vertrouwen in dat het gaat lukken!

Bedankt allemaal

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
karstjan schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:08:
[...]

SVHS doet dat bij mij idd niet.
Vind het ook prettiger, bepaal zelf wel wanneer ie over mag :)

Edit; met gele tulip ook niet, heb wat verschillende opties hier . . .

[ Voor 8% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 13-01-2010 20:21 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• robvh90
in het geval dat ie dus niet vanzelf over gaat naar een kanaal met S-video, moet ik dan de tv zelf op een AV kanaal zetten afhankelijk van welke SCART ingang daarbij hoort?

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-04 19:10
robvh90 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:47:
in het geval dat ie dus niet vanzelf over gaat naar een kanaal met S-video, moet ik dan de tv zelf op een AV kanaal zetten afhankelijk van welke SCART ingang daarbij hoort?
Ja, die knop zit op de afstandsbediening. Mijn Tv doet hetzelfde.

• robvh90
haha ik bedoelde niet op welke knop ik dan moet drukken ;)

Bedoelde alleen te zeggen dat ik het kanaal dan moet opzoeken
Pagina: 1