HD5750 i.c.m. GA-73PVM-S2H: incompatibel?

Pagina: 1
Acties:

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Hoi,

Vandaag ging ik bij een vriend, omdat hij mij gevraagd had z'n pc up te graden. Ik had dus 2GB extra geheugen en een Asus HD5750 mee, die zou dienen als upgrade voor z'n 8800GT 512MB.

Dus ik verwijderde de nVidia drivers, en schakelde de pc uit, waarna ik zowel de nieuwe graka als het geheugen installeerde. Bij het opstarten ging het vervolgens fout. De pc vertoonde geen beeld gedurende een 10 seconden, wat gepaard ging met een brommend geluid van een steeds opspinnende fan (?) en een tik, die scheen veroorzaakt te worden door de DVD-speler.

Na een 10-tal seconden, gaf de pc uiteindelijk beeld, en startte verder zonder problemen door naar Windows.

Het meest voor de hand liggend was dat het toegevoegde geheugen problemen gaf, maar na zowat alle mogelijkheden daarmee geprobeerd te hebben, kon ik niet anders dan besluiten dat de graka voor deze rare verschijnselen zorgde. Dat vermoeden werd gestaafd, toen ik daarna z'n 8800GT terug plaatste, en er geen problemen meer waren.

Ik heb het bios geupdate naar de laatste stable versie, F8 dus. Ook meermaals het bios gereset, maar allemaal zonder resultaat.

Heb ik de 8800GT er maar in gelaten, en nu heb ik de kaart eens in mijn pc gezet (Asus P5Q Deluxe), en ze geeft geen enkel probleem. De kaart mankeert blijkbaar niks.

Nu is mijn vraag, hoe kan dit? En is er iets aan te doen?

Alvast bedankt!

Mobo: http://twk.rs/pES6
Graka: http://twk.rs/pYf3

Verwijderd

Eerlijk gezegd zou ik het ook niet weten, maar als ik jou was zou ik windows opnieuw installen.

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 14:09
Conflict met oude Nv drivers? Vaak zie je problemen als met overgaat van Nv naar ATI.
Heb je op je eigen pc al een ATI?

Dus Nv drivers deinstalleren.
Opstarten in veilige modus
Met Driversweeper Nv drivers wissen
pc uitzetten

ati kaart erin
ati drivers installeren
rebooten

edit;
Kan niet vinden wat voor pci-e versie het mobo heeft.
Als ie versie 1.0a heeft,dan zal ie niet werken.
Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden

[ Voor 32% gewijzigd door Bullus op 13-01-2010 19:49 ]

|2600k|Asus 290|

• Tweaker36
De problemen spelen zich af nog voor de POST zichtbaar is, van Windows en z'n drivers is dus nog geen sprake. ;)

De versie PCI-e, dat kan er allicht iets meer me te maken hebben, hoewel, eens de POST door, doet de kaart het blijkbaar goed...
Edit: eigenlijk kan ik me niet inbeelden dat een 'modern' bord nog met zo'n oud PCI-e slot wordt uitgerust? :?

[ Voor 18% gewijzigd door Tweaker36 op 13-01-2010 20:33 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Heb je al eens een CMOS clear gedaan? Eventueel met de nvidia kaart er nog in een BIOS-update doen en dan nog eens van kaart wisselen. Had je dus al gedaan.

En zoals Bullus zegt, met driver sweeper echt de oude driver goed verwijderen.

Ik zie net dat het bord onboard VGA heeft, doet die het wel? En kan je in het BIOS ook instellen of eerst de IGP of de dedicated videokaart aangesproken moet worden?

[ Voor 31% gewijzigd door Wiethoofd op 13-01-2010 20:48 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48
Ik ken de 8800GT niet, maar trekt die 5750 niet meer stroom? Misschien dat zijn voeding het maar net (of net niet) aan kan?

Whatever

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

DigiK-oz schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:53:
Misschien dat zijn voeding het maar net (of net niet) aan kan?
Dan zou je de kaart en/of de voeding wel horen janken en piepen. Mochten de harde schijven en fans ook niet opspinnen zou het trouwens wel mogelijk zijn, maar het is redelijk simpel te testen als je een zwaardere voeding hebt liggen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Tweaker36
De IGP heb ik niet getest, maar ik weet wel dat de volgorde goed staat, dus eerst PCI-e, dan PCI, dan IGP.

Z'n voeding is een 520W OCZ (modulaire) voeding, die lijkt me dus meer dan voldoende. Verder ga ik ervan uit dat de HD5750 minder energie vreet dan een 8800GT, maar dat terzijde. De voeding is voldoende.

Verder, het probleem situeert zich dus voor de POST. Geen driver problemen. En, zo nauw steekt dat ook niet, met die drivers. Die pc bootte zonder enig probleem met de 8800GT erin, terwijl Windows (XP) was voorzien van Catalyst 9.12. :) Geen BSOD, prima boot (tegen m'n verwachting in).

[ Voor 31% gewijzigd door Tweaker36 op 13-01-2010 20:59 ]

Pagina: 1