• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Beste tweakers,

Gister wilde mijn computer in 1x niet meer opstarten. Hij gaat aan, maar er komt helemaal niks op het scherm, geen mooi plaatje van je moederbord, of uberhaupt iets van je BIOS.

De Hardware:
- MSI P35 Neo2-FIR
- Club3d nVidia 8600GT
- Nog een hardeschijf, en dvdspeler.

Na een paar keer weer op mijn power knop te drukken (waardoor die uitgaat), en vervolgens weer aan te zetten, kreeg ik altijd precies hetzelfde, het mooie zwarte scherm waar niks veranderd, tot plots gister 1x een waarschuwings scherm tevoorschijn kwam met het volgende bericht:
Warning!!!!

Previous overclock failed.

Press DEL to run setup or F1 to reset BIOS settings
(Dit is niet exact het bericht, die weet ik niet meer uit me hoofd, maar zoiets was het ongeveer)

Ik dacht toen, hmm ik heb ooit de FSB van de CPU een miniscuul beetje verhoogd, laat ik de BIOS maar resetten. Zo gedacht, zo gedaan. Save and quit, en de computer ging weer rebooten. Helaas weer hetzelfde prachtige zwarte scherm. Na weer een paar keer proberen te restarten, de stroom er een keertje volledig vanaf gehaald etc, deed die het opeens wel een keer. Ik dacht probleem opgelost.

Maar niets is minder waar, deze avond wilde ik mijn computer weer aanzetten, weer hetzelfde. Ik heb geprobeerd hardwarematig de BIOS te resetten (batterij eruit methode en jumper (op mijn mobo een knopje) methode). Niks mocht echter baten, dus ik weet het niet meer.

Nogmaals ik krijg niks te zien op het scherm, en hij doet verder ook weinig.

De volgende status ledjes branden op mijn moederbord:
[Groen]
[Rood]
[Rood]
[Rood]

Wat volgens de handleiding het volgende betekent:
Initializing Video Interface.
This wil start detecting the CPU clock, checking type of video on board (wat ik overigens niet heb), then detect and initialize the video adapter.

Niet echt wereldschokkend dus. Wie heeft een idee wat het wel zou kunnen zijn?

Alvast bedankt.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-02 10:44
Ik denk dat je even een andere videokaart moet proberen. Ook zou ik even je koellichamen over je mobo bekijken, vooral die van de cpu en de northbridge. Een andere oorzaak zou het geheugen kunnen zijn, probeer eens op een latje te booten, vervolgens de andere. Je probleem is zo algemeen dat er meerdere oorzaken kunnen zijn.

Verwijderd

Haal de videokaart eens uit het PCI-E slot en verwijder je geheugen modules, haal de stroom ook helemaal van je voeding af, wacht vervolgens 10 minuten en zet alles dan weer terug en probeer het opnieuw.

Ik heb dit zelf ook een paar keer gehad en dit werkte voor mij, maar kijk voor de zekerheid of de jumper voor de bios op het mobo ( mits aanwezig ) wel goed zit.

Verwijderd

Batterijtje OP??
Nieuwe inzetten.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 16:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Is je videokaart (fabrieks-af) overgeclockt? Ik zou in ieder geval eens met een andere videokaar testen.

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Mijn computer is 2 jaar oud, ik denk niet dat de batterij op is.

Ik ga het 1 deze dagen proberen met een nieuwe videokaart, wilde dat gister al down maar die was zo oud, dat was geen PCI-E. 8)7

Mijn videokaart is niet overgeclocked.

[ Voor 9% gewijzigd door Sh4wn op 14-01-2010 14:56 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ook eens door om te achterhlen waar het probleem kan liggen.

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:18
Mogelijk je voeding of je moederbord? Volgens mij is wat jij beschrijft (het aanzetten van de pc maar geen beeld krijgen) ook een symptoom van defecte condensators. Zowel je moederbord als je voeding bevatten condensatoren. Ik heb het probleem ook gehad. Toen ik mijn voeding verving door een ander was het weer weg. Ik heb de verdachte voeding RMA gestuurd en toen ik een nieuwe kreeg van hetzelfde type deed mijn pc (inmiddels ook al 3 jaar oud) het weer als vanouds.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Ik zie op mijn mobo niks aan lelijke plekken of iets wat kapot zou kunnen zijn, de voeding weet ik niet..

Wat ik overigens ook wel raar vind is het volgende (dit heeft die eigenlijk altijd al gedaan):
Als ik de stroom van mijn computer af heb gehaald, en (nadat de stroom weer ingeschakeld is) hem weer aan wil zetten, gaat die ongeveer 3 seconden aan, daarna weer uit, en daarna start die weer opnieuw op, dit keer goed.

Het rare waar ik vandaag achterkwam, als ik mijn vid kaart in ander PCI-E slot doe, dan doet die dit niet.

Dit staat beetje apart van mijn orginele vraag, maar zoiets mijn voeding hebben kunnen gemold?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Lijkt toch erop dat standaard iets overgelocked word via het Bios, en ie daarvoor dan herstart en andere instellingen probeerd. Althans ik weet bij de Asus boarden dat dit standaard is wanneer je iets veranderd in de AI tweaker, en bv geheugenfrequentie omhoog schroeft. Maar of dat met je probleem van nu te maken heeft heb ik zo mijn twijfels bij en ik ook eerder denk dat de voeding kapot is, althans wel een typisch verschijnsel ervan.

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Ok, ik heb mijn videokaart in een andere PC gestoken, en toen ging die compu lekker beepen met [lang][kort][kort][kort] wat volgens deze site 'Conventional/Extended memory failure.' betekent. Volgens mij kan ik hieruit wel concluderen dat mijn graka kapot is?

Verwijderd

Probeer eens de DVI/VGA kabel op de andere aansluiting achterop de kaart aan te sluiten. Dit heeft voor mij wel geholpen. Wat het opstarten betreft en dan weer uitgaan van de pc heb ik ook meerdere malen gehad met mijn ASUS p5ql-e bord.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 16:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sh4wn schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 21:11:
Ok, ik heb mijn videokaart in een andere PC gestoken, en toen ging die compu lekker beepen met [lang][kort][kort][kort] wat volgens deze site 'Conventional/Extended memory failure.' betekent. Volgens mij kan ik hieruit wel concluderen dat mijn graka kapot is?
Hmm, ik zie dat je in Delft woont, da's dichtbij. Ik heb nog wel een reserve PCI-E kaartje waarmee je kan testen. Gooi maar een DM als je interesse hebt.

Verwijderd

ik kreeg persoonlijk niet dat bericht van het overclocken, maar verder klinkt het wel als het probleem dat ik had. check mijn topic "computer aan, maar start niet" ofzoiets dergelijks. misschien dat je aan die reacties wat hebt.

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Andere aansluiting van videokaart heeft geen effect.

@lifehouse had jouw topic idd gezien, ik denk in mijn geval dat het niet mijn geheugen is..

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Nieuwe grafische kaart er in, en hij werkt weer :)
Pagina: 1