Ik zit met een probleem waar ik geen vinger achter kan krijgen op dit moment. Het geval is het volgende:
Een nieuwe PC met de volgende specs;
Moederbord: gigabyte GA-P55-UD5
Memory: 2x (totaal 8 GB) OCZ3G1600LV4GK
CPU: Intel i7 860
Voeding: Corsair HX750W
GPU: XFX GTS 250
Kast: Coolermaster CM690.
De computer geeft wanneer deze een tijd uit heeft gestaan veel fouten in de 1e run van memtest. Deze fouten verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer ik na een eerste boot de PC hard uit zet door de uit knop ingedrukt te houden en weer op te starten. Reboot ik hierna opnieuw dan komt het probleem niet terug en kan ik stabiel werken en een hele nacht memtest draaien zonder een enkele fout. Het probleem treed nadat de pc wat langer (bv een dag) heeft uitgestaan vervolgens weer op.
Wat ik heb gedaan:
booten met fail safe defaults -> geen oplossing
booten met erg slappe timings -> geen oplossing
cpu en memory timings op auto -> geen oplossing
cpu en memory timings hard ingesteld (mem op 1333Mhz of op 1066 Mhz of zelfs nog lager) -> geen oplossing
Spanning op het geheugen ingesteld is 1.64V. Timings 8-8-8-24
tRFC 80, Commandrate 2T (ik merk wat betreft errors geen verschil tussen 1T en 2T).
De situatie is dus als volgt (a en b zijn keuzes, dus ik doe optie a OF optie b):
1 . PC dag uit
2 . Boot PC
3. Start memtest+ -> fouten in test 1
4a: Reset PC en start memtest+ -> fouten in test 1
4b: PC uit door uit knop ingedrukt en herstart, start memtest+ -> geen fouten te zien
Ik kan natuurlijk meer specs posten indien gevraagd.

Wie helpt?
Een nieuwe PC met de volgende specs;
Moederbord: gigabyte GA-P55-UD5
Memory: 2x (totaal 8 GB) OCZ3G1600LV4GK
CPU: Intel i7 860
Voeding: Corsair HX750W
GPU: XFX GTS 250
Kast: Coolermaster CM690.
De computer geeft wanneer deze een tijd uit heeft gestaan veel fouten in de 1e run van memtest. Deze fouten verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer ik na een eerste boot de PC hard uit zet door de uit knop ingedrukt te houden en weer op te starten. Reboot ik hierna opnieuw dan komt het probleem niet terug en kan ik stabiel werken en een hele nacht memtest draaien zonder een enkele fout. Het probleem treed nadat de pc wat langer (bv een dag) heeft uitgestaan vervolgens weer op.
Wat ik heb gedaan:
booten met fail safe defaults -> geen oplossing
booten met erg slappe timings -> geen oplossing
cpu en memory timings op auto -> geen oplossing
cpu en memory timings hard ingesteld (mem op 1333Mhz of op 1066 Mhz of zelfs nog lager) -> geen oplossing
Spanning op het geheugen ingesteld is 1.64V. Timings 8-8-8-24
tRFC 80, Commandrate 2T (ik merk wat betreft errors geen verschil tussen 1T en 2T).
De situatie is dus als volgt (a en b zijn keuzes, dus ik doe optie a OF optie b):
1 . PC dag uit
2 . Boot PC
3. Start memtest+ -> fouten in test 1
4a: Reset PC en start memtest+ -> fouten in test 1
4b: PC uit door uit knop ingedrukt en herstart, start memtest+ -> geen fouten te zien
Ik kan natuurlijk meer specs posten indien gevraagd.

Wie helpt?
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum