WiFi Wolk bouwen met 3-5 repeaters in groot kantoor met N&G

Pagina: 1
Acties:

• Webdoc
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-01 02:30

Webdoc

Echte Männer fahren Mercedes

Topicstarter
Dag mensen,

Het bedrijf waar ik voor werk gaat binnenkort verhuizen en als systeem beheerder ben ik uiteraard verantwoordelijk voor het verhuizen van de hele computer setup. Wij willen in het gebouw een degelijke netwerk structuur inbouwen en naast de gerbruikelijke Gigabit bekabeling willen wij ook een goede WiFi wolk bouwen zodat we vrolijk door het hele gebouw heen verbonden kunnen zijn.

Op dit moment is mijn gedachte het volgende, en ik vroeg mij al of iemand dit al heeft geprobeerd en zo ja met welk resultaat, of zo niet, wat een betere oplossing zou zijn:

1) Twee WiFi Access points die aan het Ethernet Netwerk hangen
2) Drie tot Vijf Access points die als repeaters dienst doen

De vragen zijn:

A. Kan ik meer dan 1 WiFi access point aan het Ethernet netwerk hebben hangen en toch voor de hele "wolk" maar 1 SSID hebben, EN ook tevens dat de bandbreedte (enigszins) evenredig wordt verdeeld over de twee Ethernet links? Of is het zo dat je per "wolk" eigenlijk maar 1 ethernet connectie kan hebben (die daadwerkelijk benut wordt en is er dus maar 1 "master" WiFi access point?)

B. Is het mogelijk om er voor te zorgen dat de repeaters met elkaar in verbinding staan via 802.11N (dus 300mbps) en dat de connecties naar de laptops zelf 802.11G zijn? Dit zodat iedereen zo veel mogelijk op max speed kan werken?

Ik weet ook wel dat B. een beetje overdreven is maar ik wil er echt alles uit halen wat er in zit dus als dit kan, awesome! Is het zo dat repeaters in principe by default op de max possible protocol (in dit geval dus 802.11n) met elkaar praten of gaat dit mis/gedowngrade worden als de clients op 802.11g werken?

En tot slot - heeft iemand nog een goed advies over welk merk je aan zou raden voro dit soort project? Zelf neig ik naar Linksys of Draytek (vooral omdat we waarschijnlijk een dual-WAN Draytek router nemen voor load balancing) maar ik sta open voor andere suggesties :)

Dank :)

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
G en N netwerken zitten op ongeveer dezelfde frequenties, dus dat kan voor storingen zorgen. Verder zou je moeten proberen repeaters te vermijden, op draadloze netwerken haalt dit serieus de snelheid naar beneden. Ook kun je meerdere Acces points met hetzelfde SSID hebben, zolang elk AP een andere frequentie heeft.

Tijdmachine | Nieuws trends

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:20
Over het N/G princiepe. Je hebt acces-points welke zowel een G als N transmittor hebben, hierdoor kunnen de N-capable devices met elkaar communiceren over het N gedeelte, en de G apperaten over het G gedeelte, zodat niet alles naar G snelheid getrokken wordt.

Een voorbeeld wat ik er van weet is de Apple Airport Extreme maar er zullen vast ook andere merken zijn die ook twee transmittors aan boord hebben.

Met een enkele transmittor zal het naar de laagste (in dit geval G) snelheid gaan.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Ik heb twee vragen voor je:
-Wat is je budget / welke spullen heb je al?
-Waarom wil je gebruik maken van repeaters? De "normale" oplossing is om elk AP te configureren met dezelfde configuratie (op andere kanalen zodat je geen interference hebt) en deze vervolgens allemaal op je bekabeld netwerk aan te sluiten.
Afhankelijk van je spullen en budget kan je dan ook naar seamless roaming / wireless lan controllers etc gaan kijken.

[ Voor 70% gewijzigd door Leon T op 13-01-2010 16:48 ]

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Hallo,

Dank voor de reacties...

1) Budget zou ik zeggen more less 600 Euro max, als dit in ieder geval er voor zou zorgen dat we goede snelheden hebben en dus de N/G combo voor elkaar kunnen krijgen. Als we op de pleb-toer gaan kan het gebouw redelijk goed worden geWiFiëd voor 200 Euro (4x 50 Eur access point) maar ik wil dus de performance zo goed mogelijk hebben en als dit voor wat meer cash mogelijk wordt - dan graag.

2) Niet alle access points kunnen worden aangesloten op Ethernet. Omdat het gebouw een monument is kunnen we helaas er niet vrolijk op los boren en overal kabels trekken dus in sommige gevallen (2-3 access points) is het hebben van een kabel gewoon niet mogelijk.

3) En huidige spullen - we hebben 1 pleb wifi access point van 3Com, die verder niet hergebruikt hoeft te worden. Daarnaast 24-port Gigabit switch, 2x 24poort 10/100 switch en wat kleinere gigabit switches voor kamers, wat betreft wired zitten we wel goed, alhoewel ik er voor ga pleiten dat we ook meteen volledig op Gigabit overschakelen...

[ Voor 19% gewijzigd door Webdoc op 13-01-2010 16:53 ]

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Wat betreft de reactie van Ieperlingetje.. gaat het schakelen tussen de verschillende APs met dezelfde naam seamless? Dus als ik van de ene kant naar het gebouw loop naar de andere en een download aan het doen ben, is het dan zo dat ie blij door-download (eventueel met 1-5 seconde stilstand/vertraging) of breekt ie dan de download af en is de verbinding gereset?

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
downloads verbreken of niet is iets wat afgehandeld wordt door de software. Torrents zullen blijven doorgaan, evenals goede downloadmanagers. Brakke applicaties zullen natuurlijk de boel opnieuw beginnen downloaden. Maar je computers proberen wel steeds automatisch verbinding te maken met het dichtste AP.

Tijdmachine | Nieuws trends

Pagina: 1