Nieuwe audio en hifi inrichting

Pagina: 1
Acties:

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08-2025

JerNL

I said goodday!

Topicstarter
Halloooo

Eind mei wordt mijn nieuwe huis opgeleverd en dus ben ik aan het zoeken geslagen wat ik in mijn nieuwe huis ga doen aangaande geluid, hifi, beeld, etc..

Ik heb lang gespaard en wil dus zoveel mogelijk gaan vernieuwen.

Op dit moment maak ik gebruik van een harman kardon versterker met de speakers set HKTS 7. Prima geluid alleen heb ik het nooit echt heel vol en robuust gevonden.

In mijn nieuwe huis wil ik daarom een opstelling neer gaan zetten van 2 zuilen voor, 2 kleine achterspeakers en een centerspeaker.

Nu ben ik echt een leek wat betreft audio, maar goed ik doe mijn best :)

Ik ben uitgekomen op de volgende gewenste opstelling:
1. A/V Receiver: Denon AVR1910 (7.1 systeem): Eigenlijk vind ik een 5.1 set voldoende, maar de 1610 heeft mijn inziens iets te weinig vermogen. vandaard de 1910. Tevens heeft de 1910 iets meer mogelijkheden en aanlsuitingen wat betreft video.

VRAAG1: kan je de denon 1910 ook afstellen volgens een 5.1 opstelling?

2. Zuilen: JBL ES80: 2 stuks, links en rechts voor. Ik heb gekozen voor de ES80 omdat de nominale waarde wat betreft het aantal watt net iets hoger ligt dan wat de versterker maximaal kan versturen.

3. Centerspeaker: es20
4. Achterspeaker: es10: 2 stuks, links en rechts achter.

VRAAG2: Is het met zo een opstelling nog steeds noodzakelijk om een aparte subwoofer aan te schaffen, volgens mij kunnen de zuilen in hun eentje die geluiden al weergeven? toch zie ik de één wel met een sub en de ander niet, is het dan smaak?

TOTAAL:
avr1910: 560,--
es80: 219,-- x2
es20: 92,--
es10: 86,-- x2

totaal: 1262,--

VRAAG3: kijkend naar deze opstelling hebben jullie dan het gevoel dat er nog wat mist of zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

nothing :)

Verwijderd

JerNL schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:43:

VRAAG1: kan je de denon 1910 ook afstellen volgens een 5.1 opstelling?
Ja, alle 7.1 versterkers die ik ken spelen probleemloos 5.1 af, en je hebt een beetje overhead op je voeding wat goed is (iets meer power idd).
2. Zuilen: JBL ES80: 2 stuks, links en rechts voor. Ik heb gekozen voor de ES80 omdat de nominale waarde wat betreft het aantal watt net iets hoger ligt dan wat de versterker maximaal kan versturen.
Je kunt beter een te sterke dan te zwakke versterker hebben (of te zwakke boxen ipv te sterke), omdat als je je versterker te hard moet zetten om die speakers aan te sturen zal je versterker gaan clippen (je mooie ronde golf word vierkant bij de toppen), en als je nog harder gaat je boxen ruineren (niks om je zorgen over te maken als je gewoon een normale gebruiker bent, maar als je puur hierom deze boxen hebt gekozen vind ik het overbodig).
VRAAG2: Is het met zo een opstelling nog steeds noodzakelijk om een aparte subwoofer aan te schaffen, volgens mij kunnen de zuilen in hun eentje die geluiden al weergeven? toch zie ik de één wel met een sub en de ander niet, is het dan smaak?
Ja dat is bij deze set nodig (naar mijn mening) omdat je JBL fronts (de voornaamste bas leveranciers) een frequentie bereik hebben dat begin bij 45Hz, wat de boven grens is voor een subwoofer. Muziek komt zelden onder de 40Hz uit, maar voor films (explosies!) is het zeker aan te raden. Je kunt natuurlijk ook fronts overwegen die wat lager komen, of met een aparte woofer, zoiets als dit:

Jamo s606
Afbeeldingslocatie: http://www.abcelectronique.com/comparateur/image_son/audio/enceinte/enceinte_colonne/photos/s606_dark_mappple_jamo.jpg
VRAAG3: kijkend naar deze opstelling hebben jullie dan het gevoel dat er nog wat mist of zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Wat is je bron, misschien nog een optische kabel ofzo?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 16:06 ]

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:04:
[...]

Je kunt beter een te sterke dan te zwakke versterker hebben (of te zwakke boxen ipv te sterke), omdat als je je versterker te hard moet zetten om die speakers aan te sturen zal je versterker gaan clippen (je mooie ronde golf word vierkant bij de toppen), en als je nog harder gaat je boxen ruineren (niks om je zorgen over te maken als je gewoon een normale gebruiker bent, maar als je puur hierom deze boxen hebt gekozen vind ik het overbodig).
Ik dacht juist als je versterker te sterk is dat en je boxen dat niet aankunnen dat deze dan grotere kans hadden om opgeblazen te worden.

Wat betreft wat mijn bron is:

ik wil de receiver gebruiken om mijn LCD scherm aan te sturen en mijn beamer.
als bron zal ik daarvoor gebruiken:
* XBOX360 (geluid via optical beeld via HDMI of component)
* HUMAX HDTV box (geluid via optical beeld via HDMI, of kan beide via 1 HDMI cable??)
* misschien een toekomstige blu ray speler
* HDX1000 box (geluid via optical beeld via HDMI, of kan beide via 1 HDMI cable??)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

JerNL schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:25:
[...]

Ik dacht juist als je versterker te sterk is dat en je boxen dat niet aankunnen dat deze dan grotere kans hadden om opgeblazen te worden.
Dat kan ook (alleen dan ben je erg lomp bezig). Maar meestel trekt de versterker het niet, gaat gelijkspanning op de uitgangen zetten en dan fikken je speakers weg.

Maar goed, de combi klinkt leuk. En op zich zou ik je wel een subje aanraden, echter kan je die altijd nog later aanschaffen mocht je niet teveel geld in een keer uit willen geven.

Wise enough to play the fool

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Topicstarter
Dat kan ook (alleen dan ben je erg lomp bezig). Maar meestel trekt de versterker het niet, gaat gelijkspanning op de uitgangen zetten en dan fikken je speakers weg
oke dus liever een versterker die meer power heeft dan je boxen of andersom?
Maar goed, de combi klinkt leuk. En op zich zou ik je wel een subje aanraden, echter kan je die altijd nog later aanschaffen mocht je niet teveel geld in een keer uit willen geven.
als ik hoor "de combi klinkt leuk" dan denk ik ook al snel weer dat het het eigenlijk ook niet meer is dan dat. :*)

wat ik eigenlijk wel wil bereiken is dat het toch een set wordt dat goed mee kan in het middensegment zeg maar. O-)

Verwijderd

JerNL schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:38:
[...]

Hoef je bij degelijke apparatuur niet op te letten (uitgezonderingen daargelaten, maar die vallen toch buiten je budget).

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:16

FeaR

In GoT we trust

Speakerkabel :Y)
JerNL schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:25:
[...]Ik wil de receiver gebruiken om mijn LCD scherm aan te sturen en mijn beamer.
als bron zal ik daarvoor gebruiken:
* XBOX360 (geluid via optical beeld via HDMI of component)
* HUMAX HDTV box (geluid via optical beeld via HDMI, of kan beide via 1 HDMI cable??)
* misschien een toekomstige blu ray speler
* HDX1000 box (geluid via optical beeld via HDMI, of kan beide via 1 HDMI cable??)
De Denon AVR-1910 beschikt over HDMI Processing. Dus een XBox 360 aansluiten via alleen de HDMI kabel is dan voldoende. Dit aangezien beeld en geluid over de HDMI kabel gaan. De Denon haalt het audio-deel vanaf het signaal en laat dat over de speakers klinken, het beeld wordt naar de HDMI-out gezonden. Dus je hoeft vanaf de Denon maar één kabel naar vanaf de HDMI-out te doen naar de tv. Maar als je een beamer en tv aan wilt sturen zal je er iets van een switch tussen moeten doen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Topicstarter
Dus je hoeft vanaf de Denon maar één kabel naar vanaf de HDMI-out te doen naar de tv. Maar als je een beamer en tv aan wilt sturen zal je er iets van een switch tussen moeten doen.
dat klopt. ik heb ook gekeken naar versterkers met 2x HDMI OUT, maar dat is toch niet zo makkelijk te vinden of je zit alweer in een duurder segment. dus datwordt inderdaad switchen :S

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Denon is pas laat met twee maal HDMI Out inderdaad, pas vanaf de AVR-4310 heb je die funtie. Andere merken als Onkyo en Marantz hebben het wel (iets) eerder geloof ik. Maar dan nog haal je niet een dergelijke receiver voor het budget van een AVR-1910.

Haal wel een echte switch en geen splitter, want met een switch gaat het zeker goed en de verhalen van een splitter zijn niet altijd positief. Denk aan signalen die niet altijd aankomen, wegvallen of artifacts vertonen.

• Vigi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-05-2025
Vraag me alleen af of je de es20 wel wil als centerspeaker. Is namelijk geen center (de es25 overigens wel)

Real eyes, Real lies, Realize

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

voodooless

Sound is no voodoo!

JerNL schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:38:
Koop gewoon spul wat jij goed vind klinken, en ben er voorzichtig mee. Dan heb je er plezier van en gaat het lang mee :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb je naar deze speakers geluisterd? Als je puur op specs hebt gekeken kon het geluid nog wel eens tegenvallen.

Een eventuele optie: hergebruik die HK set voor de rears en subwoofer en neem dan duurdere zuilen en matchende center.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 13-01-2010 18:11 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Topicstarter
Vigi schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:23:
Vraag me alleen af of je de es20 wel wil als centerspeaker. Is namelijk geen center (de es25 overigens wel)
klopt ik heb een fout gemaakt. zou het volgende moeten zijn: http://www.jbl.com/NL-NL/...tDetails.aspx?PID=ES25CBK

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Topicstarter
Heb je naar deze speakers geluisterd? Als je puur op specs hebt gekeken kon het geluid nog wel eens tegenvallen.
het is nu inderdaad nog puur op specs. ga binnenkort even bij een winkel als RAF ff luisteren.
Een eventuele optie: hergebruik die HK set voor de rears en subwoofer en neem dan duurdere zuilen en matchende center.
Volgens mij is alleen die harman kardon niet echt van het vele vermogen.

[ Voor 25% gewijzigd door JerNL op 13-01-2010 18:23 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JerNL schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 18:21:
[...]Het is nu inderdaad nog puur op specs. ga binnenkort even bij een winkel als RAF ff luisteren.
Eerste regel in audio is nooit iets op specificaties kopen. Die waarden zeggen namelijk helemaal niets over hoe een speaker klinkt qua klank en sound. En daarbij hoeven de opgegeven waarden lang niet altijd te kloppen. Er zijn genoeg fabrikanten die het bereik wat naar boven "afronden"...

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Topicstarter
Goed punt.

dan wordt het toch langs raf rijden en andere audio winkels in amsterdam.

iemand nog goed ervaringen met winkels in en rond Amsterdam?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JerNL schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 13:58:
Iemand nog goed ervaringen met winkels in en rond Amsterdam?
Hobo Hifi Amsterdam
Net als de andere Hobo's in Nederland gewoon aardige verkopers, maar die niet op lopen te dringen. Ben laatst na een luistersessie gewoon weg kunnen lopen, want de verkoper begreep wel dat ik voor speakers van dat bedrag niet over één nacht ijs ging :)

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 16:54
Is 2ehands een optie? htforum.nl heeft een actieve markt voor vraag en aanbod specifiek op audio/hifi/beeld.

Persoonlijk vind ik het uiterlijk van deze jbl's spuuglelijk... sorry. Ik weet ook niet hoe het klinkt.

Ik heb zelf de de mordaunt short alumni serie. Twee kleine zuiltjes aan de voorkant en kleine speakertjes aan de achterzijde. Centertje, subwoofertje, nog wat stands erbij. Voor maar 1500 euro (zonder receiver) heb je een lekker filmsetje die je vriendin ook nog mooi vindt.

Maarja.. je oren bepalen natuurlijk het belangrijkste; het geluid. Een luistersessie inplannen en speakers binnen je budget gaan vergelijken...

Monitor audio voor redelijke weggeefprijzen..

[ Voor 16% gewijzigd door Lumics op 14-01-2010 14:14 ]

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Topicstarter
Ik heb zelf de de mordaunt short alumni serie.
Ik vind dit qua design vele malen mooier inderdaad, maar is het geluid ook echt goed te noemen? of is het toch vele malen minder dan andere boxen?

wat ik ook mooi vind b.v. is de CANTON MOVIE CD 2000

• Lumics
JerNL schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 17:19:
[...]

Ik vind dit qua design vele malen mooier inderdaad, maar is het geluid ook echt goed te noemen? of is het toch vele malen minder dan andere boxen?

wat ik ook mooi vind b.v. is de CANTON MOVIE CD 2000
UHiervoor had ik 4x b&w603s3 en uiteraard klinkt dat anders. Kleinere kasten geeft minder ademruimte dus minder vol geluid. Het zal je echter verbazen wat voor laag weergave deze speaker heeft zonder te vervormen.

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Topicstarter
maar je vind die alumni boxen niet hetzelfde klinken als b.v. een standaard "home cinema setje".

m.a.w. is het wel goed genoeg om b.v. een verdieping van volwaardig geluid te voorzien, zuiver zonder vervorming.

mijn huiskamer inc. keuken wordt namelijk iets van 60m2 dus het moet wel een ruimte kunnen vullen

[ Voor 53% gewijzigd door JerNL op 15-01-2010 12:28 ]

• Lumics
JerNL schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 12:25:
maar je vind die alumni boxen niet hetzelfde klinken als b.v. een standaard "home cinema setje".

m.a.w. is het wel goed genoeg om b.v. een verdieping van volwaardig geluid te voorzien, zuiver zonder vervorming.

mijn huiskamer inc. keuken wordt namelijk iets van 60m2 dus het moet wel een ruimte kunnen vullen
Mijn luisteroppervlakte is 30m2. En wat ik vind lijkt me in deze nieut zo belangrijk. Het gaat er volgens mij om wat jouw oren ervan vinden. Ik denk dat jij voor jezelf een duidelijk budget moet vasstellen, en daarmee naar de audio dealer moet gaan. Hij kan jouw piekfijn uitleggen en laten horen wat voor jou een optie is. Lekker je eigen films en muziek mee.

Ik ben blij met deze mordaunt shorts. En het klinkt een stuk beter dan een standaard setje. :-). Vergelijken met de eerdere 603s3 lijkt me overbodig.
Pagina: 1