Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Energiegebruik: even miereneuken

Pagina: 1
Acties:

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-11 19:42
Geachte redactie

Ik zie het veel voorbijkomen, maar om toch even correct te zijn: Het is energieGEbruik ipv VERbruik. Energie kan je namelijk niet verbruiken. Alleen omzetten in een andere vorm (daarom dus gebruik).

Dit kan natuurlijk als enorm miereneukerij worden gezien, maar aangezien er hier op Tweakers.net ook zeer secuur wordt omgegaan met verschillen tussen Mb/MB/MiB (megabits/megabytes/mebibytes) (om maar een voorbeeld te noemen) lijkt me dit in hetzelfde rijtje passen.

dus niet: energieverbruik
maar: energiegebruik (of elektriciteitsverbruik)

komt net even wat professioneler over.

Verder zijn jullie lekker bezig! :)

Edit: Zoals in dit topic:

[ Voor 9% gewijzigd door Maarten21 op 13-01-2010 15:41 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:24
Als je zo nodig wilt mierenneuken (of in ieder geval, dat woord gebruiken), gebruik dan wel het correcte aantal n'en :+

The devil is in the details.

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-11 19:42
Mute schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:41:
Als je zo nodig wilt mierenneuken (of in ieder geval, dat woord gebruiken), gebruik dan wel het correcte aantal n'en :+
Ik was onder de veronderstelling dat als het om een uitdrukking gaat, en dus niet letterlijk genomen moet worden, de 'oude' spelling nog steeds geldt. Net zoals 'beresterk' bv.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Mierenneuken is volgens de Van Dale met twee n'en. Volgens diezelfde Van Dale is energie niet alleen de welbekende SI-grootheid, maar ook het opsouperen van gas en elektra en 'energieverbruik' wordt dan ook door hetzelfde boek goedgekeurd. Zoals collega Willem het uitdrukt: de naar wrijvingsenergie en warmte-energie en weet-ik-wat-energie omgezette elektrische energie kan je niet hergebruiken en in die zin is er dus van verbruik sprake.

Ik vind het woord 'energieverbruik' dan ook niet problematisch en onderneem geen actie :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.