XFX 9800GTX+ XXX SLI power supply

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 07:29
Na een hele tijd googelen ben ik er nog steeds niet uit en ga nu toch maar eens mijn vraag neerleggen hier op GOT. Ik ben er meestal wat huiverig voor, daar er vaak wordt gezegd dat je niet goed zoekt, maar ik heb echt mijn best gedaan.

Het volgende. Ik heb momenteel een PC met 1x een XFX 9800GTX+ XXX edition. Deze heeft 2 maal een 6-pins connector van de voeding nodig.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/xfx9800gtx_021.jpg

De voeding die ik heb is de Coolermaster M620 met ook 2 maal een 6-pins connector.
Afbeeldingslocatie: http://nl.coolermaster.com/uploads/product/products_gallery/file1184316707898.jpg

Dit past uiteraard prima. Maar nu heb ik een tweede exemplaar XFX 9800GTX+ XXX gekocht en deze wil ik in SLI plaatsen samen met die ik al had. Nu zit ik dus met het probleem dat ik eigenlijk geen kabels en aansluitingen over heb om de nieuwe kaart te voeden.

Het volgende staat ook beschreven op een kaartje bij de videokaart: "XFX does not support the use of two 4-pin to one 6-pin power cable convertor for these graphics cards." Dit geldt ook voor 2 6-pins naar 1 8-pins, maar dit is hier niet van toepassing.

Hoe zou ik deze videokaart nu toch van stroom kunnen voorzien?
Mogelijkheden:
  • Ik zat zelf te denken aan een 1x 6-pins connector naar 2x 6-pins connector (en dat 2 maal). Maar kan dit wel volgens jullie?
  • De voeding is modulair zoals te zien is, behalve dat er een ATX kabel uit komt standaard en een 8-pins connector. Deze 8-pins kan ik misschien ook splitten naar 2x 6-pins?
  • Of kan ik misschien toch kabels die van de andere connectoren op de voeding (molex) naar 6-pins geconverteerd kunnen worden gebruiken? Bij de niet XXX variant van deze kaarten wordt er wel een kabel daarvoor mee geleverd zoals hier te zien is.
Mijn kennis rijkt niet ver genoeg om te beslissen wat het beste is in dit geval. Ik weet niet of het laatste punt sowieso kan wat stroom toevoer betreft, eigenlijk weet ik dit voor alle opties niet precies. Vandaar mijn vraag welke oplossing ik nu moet kiezen. Of is er misschien nog een alternatief?

I am thinking it's a sign that the freckles in our eyes are mirror images and when we kiss they're perfectly aligned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

ik zou als test even twee molex --> PCI-E 6 pins connectors proberen. Is het stabiel, (a.k.a. furmark crashed niet) dan is er niets aan de hand. Check gelijk ook even de spanningen (12V, 5V) of die nog binnen de tolerantie zijn (5% / 10%). Voor de rest je niet al te veel zorgen maken.

En kijk ook even of je voeding verschillende 12V lijnen heeft. Probeer in dat geval de videokaarten in ieder geval niet op dezelfde lijn te zetten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:20
Denk dat je inderdaad zoals hier bovenstaat van 2 molex naar 1 pcie 2 keer moet pakken. Kwa vermogen zou het wel moeten lukken. Ik heb zelf 2x een gf 8800gts 512 op 750-2000-2140 icm core 2 e8400 op 4350 en mijn spire 600 watt voeding trekt dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Volgens een review hoort er een PCIe 8-pins kabel bij die voeding te zitten.
Als je die combineert met de twee PCIe 6-pins heb je genoeg vermogen.

Er bestaan verloopjes om van 1x PCIe 8-pins te splitsen in 2x PCIe 6-pins.

De precieze details omtrent die PCIe 8-pins kabel en hoe die verdeeld is over de rails is onduidelijk.
Maar dat kun je zelf even uitzoeken.

http://www.bouweenpc.nl/review/55

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
M2M schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:34:
ik zou als test even twee molex --> PCI-E 6 pins connectors proberen. Is het stabiel, (a.k.a. furmark crashed niet) dan is er niets aan de hand. Check gelijk ook even de spanningen (12V, 5V) of die nog binnen de tolerantie zijn (5% / 10%). Voor de rest je niet al te veel zorgen maken.

En kijk ook even of je voeding verschillende 12V lijnen heeft. Probeer in dat geval de videokaarten in ieder geval niet op dezelfde lijn te zetten.
Ik zat dit proberen uit te zoeken en dus ook toch maar proberen op die manier.
kalizec schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:49:
Volgens een review hoort er een PCIe 8-pins kabel bij die voeding te zitten.
Als je die combineert met de twee PCIe 6-pins heb je genoeg vermogen.

Er bestaan verloopjes om van 1x PCIe 8-pins te splitsen in 2x PCIe 6-pins.

De precieze details omtrent die PCIe 8-pins kabel en hoe die verdeeld is over de rails is onduidelijk.
Maar dat kun je zelf even uitzoeken.

http://www.bouweenpc.nl/review/55
Dit heb ik ook in mijn verhaal staan dat er een 8-pins kabel uit de voeding standaard komt (niet modulair dus). Alleen heb ik nog geen 8-pins naar 2x 6-pins verloop kunnen vinden. Maar ik ga wel even zoeken, dan kan ik in principe beide mogelijkheden testen.

Bedankt voor de snelle antwoorden.

I am thinking it's a sign that the freckles in our eyes are mirror images and when we kiss they're perfectly aligned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:07
Peppio schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:07:

Dit heb ik ook in mijn verhaal staan dat er een 8-pins kabel uit de voeding standaard komt (niet modulair dus).
Die 8 pins is waarschijnlijk voor je moederbord en niet voor een videokaart. De pin layout is anders en als ik me goed herinner de vorm van de stekkertjes ook (om fouten te voorkomen). Lees hiervoor de handleiding goed na (of mischien staat er P8 of zo op de stekker zelf), voordat je hem ergens zomaar opdrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
Bedankt voor de aanwijzing. Er zit ook een modulaire kabel van 6-pins naar 8-pins bij de voeding, deze kan ik daarmee vergelijken wat uiterlijk betreft. Ik heb net gebeld met een computershop hier in de buurt en ga even twee 2x molex naar 1x 6-pins halen en dit eerst proberen. Mocht dit stressed gewoon goed werken dan ben ik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
Nou ik heb het geprobeerd maar helaas werkt het niet. Deze kabeltjes heb ik gebruikt 2 maal.
Afbeeldingslocatie: http://img709.imageshack.us/img709/5830/pcie6pin.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/4343/molexd.jpg

De pc probeert aan te slaan maar schakelt meteen weer uit. Blijkbaar wordt er toch te weinig stroom geleverd. Ik heb de 2e videokaart eruit gehaald en alleen de eerste met de molex to 6-pin aangesloten, maar dan doet de pc ook niets. Hoe krijg ik dit ooit in SLI aan de gang. Dan moet ik straks een voeding kopen met 4 PCI-E 6-pin uitgangen 8)7

Iemand nog een ander idee?

De 8 pins stekker die standaard al uit de voeding komt is overigens om de cpu te voeden. Deze gebruik ik verder niet omdat mijn cpu met een 4 pins stekker wordt gevoed (welke ook standaard uit de voeding komt). Zou ik deze anders alsnog voor mijn videokaart kunnen gebruiken met een splitter van 8-pins naar 2x 6-pins of trek ik dan daar weer teveel vermogen weg.

[ Voor 22% gewijzigd door Tupel op 14-01-2010 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
1 van de kabels uit de voeding per videokaart en de ander voeden met de 2x molex naar 1x pci-e 6 pins, die voeding moet dat makkelijk aankunnen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:21
Wat voor moederbord heb je eigenlijk? Bij mijn moederbord moet je als je SLI (in mijn geval CrossFire) gebruikt er een extra molex connector indoen (onderaan 't mobo) om te zorgen dat er genoeg stroom door de PCI-e poorten gaat. Misschien ben je die vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
nedernakker schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 21:27:
1 van de kabels uit de voeding per videokaart en de ander voeden met de 2x molex naar 1x pci-e 6 pins, die voeding moet dat makkelijk aankunnen
Dit heb ik geprobeerd, maar werkte ook niet.
AlexV schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 21:33:
Wat voor moederbord heb je eigenlijk? Bij mijn moederbord moet je als je SLI (in mijn geval CrossFire) gebruikt er een extra molex connector indoen (onderaan 't mobo) om te zorgen dat er genoeg stroom door de PCI-e poorten gaat. Misschien ben je die vergeten?
Nee, dat heeft mijn moederbord niet. Ik heb al eerder een SLI opstelling gehad met twee 7600GT kaarten (vraag met niet waarom die kaarten, lang verhaal ;)) en dit ging vlekkeloos.

Ik heb nog even in de handleiding van de voeding gekeken, van een molex komt op één van de 4 pins een 12V en op één 5V de andere twee zijn COM. Bij de 6-pins PCI-E stekker is dit 3 maal +12V en 3 maal COM.

De 8-pins stekker welke dus eigenlijk voor een cpu is, heeft 4x +12V en 4x COM. Is het dan niet beter die te proberen? Moet ik alleen wel een kabel van 8-pin naar 2 maal 6-pins zien te vinden.

Ik heb van dat stroom gebeuren niet zoveel kaas gegeten, dus ik hoop dat er hier mensen zijn die het wel allemaal doorgronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiLLaHeRTz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-08 09:18
Peppio schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 21:44:
De 8-pins stekker welke dus eigenlijk voor een cpu is, heeft 4x +12V en 4x COM. Is het dan niet beter die te proberen? Moet ik alleen wel een kabel van 8-pin naar 2 maal 6-pins zien te vinden.

Ik heb van dat stroom gebeuren niet zoveel kaas gegeten, dus ik hoop dat er hier mensen zijn die het wel allemaal doorgronden.
Hoe wil je je CPU dan gaan voeden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
2 Posts terug staat al dat ik 4 pins CPU stekker gebruik welke ook standaard uit de voeding komt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
Nou, ik denk dat er weinig nieuwe ideeën zijn :/. Ik ga wel een nieuwe voeding kopen met wat extra mogelijkheden. Kan ik mijn M620 verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40
Ik heb de zelfde voeding en dezelfde kaarten (alleen niet de + XXX versie maar de normale GTX).

De bovenste kaart heb ik met de 2 6-pins PCI-e kabels aangesloten die bij de voeding kwamen en de onderste met 2 keer een 4-pins molex -> 6-pins PCI-e stekkertje. Dat gaat prima, dat het niet aangeraden wordt is bullshit vind ik, ik draai hier nu al 5 maand mee, en ben nog geen enkel probleem tegen gekomen. (Furmark ook rete stabiel, 30/35 fps)

Mijn onderste kaart is dus hiermee aangesloten (http://www.it-service.be/webshop/images/wave/jzzn98.jpg) (2 stuks daarvan dus)

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 15-01-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
Toch moet de voeding het probleem te zijn. Je kunt zeggen dat het onzin is dat de fabrikant aangeeft dat de verlopen van molex naar 6-pins niet werken, maar het blijkt dus echt zo te zijn in de praktijk. De normale versies van de kaarten worden dus ook inclusief die verloopjes geleverd, maar de mijne duidelijk niet en dus met reden. Er staat trouwens niet dat ze het niet aanraden, maar gewoon simpel weg dat het niet werkt.

Ik had graag gewild dat het werkte zoals bij jou, maar spijtig genoeg wil het gewoon niet werken. Ik heb precies dezelfde kabels en het lijkt me sterk dat daar een fout in zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Tupel op 15-01-2010 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 23:09
Ik heb zelf ook een M620 en die doet dat probleemloos..

1e videokaart
1x orginele stekker - 6p PCIe
1x verloop molex-> 6p PCIe

2e videokaart
1x orginele stekker - 6p PCIe
1x verloop molex-> 6p PCIe

Inmiddels draai ik geen SLI meer, maar dit kon echt prima hoor..

Die voeding heeft geloof ik 3 voedingrails 12v met elk 20A. Die moeten geen moeite hebben met jou 2 9800GTX XXX kaartjes..

kijk anders eens met een voedingsberekening hoeveel wat je echt nodig bent.. en vul dan alle vakjes ook correct in..

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
Na heel wat proberen en posten op het forum in Welke voeding heb ik nodig? Deel 23 en de heerlijke samenwerking en het meedenken van -The_Mask- en disco stu, zijn we erachter wat het probleem was. De kabels welke ik gekocht had (Molex naar PCI-E 6 pins) waren niet goed en veroorzaakten kortsluiting. Nieuwe kabeltjes gekocht ergens anders en het werkte meteen! :)

[ Voor 18% gewijzigd door Tupel op 18-01-2010 11:38 ]

Pagina: 1