[Windows 7] Algemene image voor 75 pc's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmiddag!

Wanneer ik met een image programma (ik weet nog niet welke goed is, en aan mijn wensen voldoet) een image maak van een Windows 7 installatie, dan moet deze op rond de 80 desktop's gezet worden.
Mijn vraag is of dat mogelijk is, en zoja, krijg je dan geen conflict met eventuele codes die per installatie / systeem uniek zijn? Voor de licence key van Windows zal voor zover ik weet een VLK key gebruik worden dus dat zal geen probleem zijn.
Daarnaast zoek ik een (liefst gratis) image programma om images te maken, die binnen een bedrijf gebruikt mag worden en puur alleen een image maakt van de data, en niet van de complete partitie inclusief alle lege ruimte. Een partitie van 90 GB gaat namelijk niet echt werken.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:57:
Goedenmiddag!

Wanneer ik met een image programma (ik weet nog niet welke goed is, en aan mijn wensen voldoet) een image maak van een Windows 7 installatie, dan moet deze op rond de 80 desktop's gezet worden.
Mijn vraag is of dat mogelijk is, en zoja, krijg je dan geen conflict met eventuele codes die per installatie / systeem uniek zijn? Voor de licence key van Windows zal voor zover ik weet een VLK key gebruik worden dus dat zal geen probleem zijn.
Daarnaast zoek ik een (liefst gratis) image programma om images te maken, die binnen een bedrijf gebruikt mag worden en puur alleen een image maakt van de data, en niet van de complete partitie inclusief alle lege ruimte. Een partitie van 90 GB gaat namelijk niet echt werken.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Sysprep.exe en Imagex.exe zijn je grootste vriend.

anders Microsoft MDT 2010...

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48
mn jfgvMisschien dat je voor je volgende topic even de regeltjes door kunt nemen, dan weet je precies wat er hier wel en niet kan/mag en waaraan je startpost moet voldoen. Je had dit in dit specifieke geval natuurlijk ook gewoon zelf kunnen vinden m.b.t. Google....

Het is hier namelijk op GoT de bedoeling dat je eerst zelf op zoek gaat naar een oplossing voor je probleem alvorens je hiervoor een topic aanmaakt.
redfoxert schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:00:
[...]

Sysprep.exe en Imagex.exe zijn je grootste vriend.

anders Microsoft MDT 2010...
ImageX is in Windows opgevolgt door DISM. Overigens is MDT 2010 inderdaad wel de beste gratis oplossing...wel i.c.m. WAIK dan natuurlijk :+

[ Voor 29% gewijzigd door TheVMaster op 13-01-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bedoel je zoiets als The Windows® Automated Installation Kit (AIK) for Windows® 7 ?

Maar het is zeker mogelijk, al zou ik me een beetje inlezen over de materie als ik jou was.
(Googlen op "Windows 7 Deployment" of iets dergelijks zal wel helpen :) )

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
TheVMaster schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:00:
ImageX is in Windows opgevolgt door DISM. Overigens is MDT 2010 inderdaad wel de beste gratis oplossing...wel i.c.m. WAIK dan natuurlijk :+
Ahjah natuurlijk :D

Zit midden in een image creatie rondje voor onze hardware voor 2010 Q1 van Windows XP dus ik ben even niet meer helemaal helder :P

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acronis is ook een goed programma voor images maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheVMaster schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:00:
mn jfgvMisschien dat je voor je volgende topic even de regeltjes door kunt nemen, dan weet je precies wat er hier wel en niet kan/mag en waaraan je startpost moet voldoen. Je had dit in dit specifieke geval natuurlijk ook gewoon zelf kunnen vinden m.b.t. Google....

Het is hier namelijk op GoT de bedoeling dat je eerst zelf op zoek gaat naar een oplossing voor je probleem alvorens je hiervoor een topic aanmaakt.
Ik snap wat je bedoelt. Ik zal de volgende keer de regelt beter doorlezen.
Alsnog bedankt voor je reactie, en de rest ook. Ik zal a.d.v. jullie reacties wat gaan klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvandeh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 15:04
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:12:
Acronis is idd een goed programma maar volgens mij moet je hiermee opletten. Windows heeft een 'id' oid die uniek moet zijn voor elke pc(die aan het netwerk hangt). Anders kan je rare fratsen krijgen.

Edit:
ik had het over het UUID --> Wikipedia: Universally Unique Identifier
Bij VmWare machines (http://www.vmware.com/support/gsx3/doc/manage_uuid_gsx.html) geeft dit vooral problemen, maar ik dacht ook voor images overzetten van het ene systeem naar de andere als ze op het netwerk zitten. correct me if i'm wrong

[ Voor 34% gewijzigd door bvandeh op 14-01-2010 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:12:
Voor thuis gebruik heeft Acronis (da's volgens mij de naam van de firma die de software maakt :+) inderdaad leuke producten, maar wil je zoals de TS aangeeft 1 image maken voor 75 pc's in een netwerk tja..dan zou ik gewoon voor MDT of iets dergelijks gaan. MDT (Microsoft Deployment Toolkit) = gewoon een erg goede gratis tool van Microsoft om pc's te voorzien van images/unattended installs incl. software/drivers etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:57:
Daarnaast zoek ik een (liefst gratis) image programma om images te maken, die binnen een bedrijf gebruikt mag worden en puur alleen een image maakt van de data
Betaald vind ik de Ghost Suite (Ghost Cast Server/Ghost Console/etc) erg prettig en uitgebreid.
Gratis kan je eens kijken naar FOG, ook zeer uitgebreid.
http://www.fogproject.org...task=view&id=25&Itemid=36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Zeker als je buiten die 75 PC's in de toekomst nog meer PC's wilt gaan voorzien van windows 7 is het misschien praktischer om te kiezen voor windows deployment services. Dan kan je het hele verhaal gewoon uitrollen via het netwerk. Is het overigens wel een vereiste dat de computers network boot ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik meestal IMGBURN. Werkt heel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

WDS, werkt meer dan perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik zeg niets nieuws maar vooruit: mijn belangrijkste tools zijn Sysprep, dat je laat kiezen welke parameters al ingevuld zijn (oa. je license) en welke niet (bv. domein en computernaam) en Acronis. Acronis is wel niet gratis. Een alternatief is partimage, maar dat is wel minder intuitief. Het voordeel is wel dat je de imagedump unattended kan laten verlopen met partimage.

Wat je bij mijn weten niet in de image mag steken, toch zeker niet als je het binnen het netwerk beheert, is de antivirus. De reden daar is dat alle unique identifiers anders dezelfde zijn - als je bijvoorbeeld een EPO server hebt kan die server dan geen onderscheid maken tussen de verschillende clients, wat niet interessant is voor virusrapportering. Je kan natuurlijk de AV automatisch laten installeren na de eerste boot door een eenvoudig script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben intussen met WDS aan de slag gegaan en tot nu toe positief over.
Bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje met dat WDS...
Ik heb AIK en MDT 2010 geinstalleerd. En via de Deployment Workbench heb ik alle stappen gevolgd die in de handleiding staan, om een windows 7 image te maken.
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de Quick Start Guide for Lite Touch installation.

Alle stappen in het gehele document heb ik gevolgd, het installeren gaat ook goed tot een bepaald punt. Namelijk, in de handleiding staat dat er op een gegeven moment gevraagd wordt om een image van de installatie op te slaan op een map op de 'reference' computer.. Maar bij de installatie is dat de enige stap die ik dus niet krijg. En dat is eigenlijk de belangrijkste stap om mijn image te krijgen. De installatie wordt overigens wel volledig afgerond en Windows 7 start ook op, maar de stap om de image op te slaan wordt dus gewoon niet weergegeven.

Ik heb het hele verhaal al opnieuw uitgevoerd, exact volgens de handleiding. Maar zonder succes.

Bij de installatie heb ik als 'reference' computer een vista 32bit, en de 'target' pc is een standaard desktop waar Windows 7 64 bit op moet komen.

Iemand enige suggesties of die dit zelf mee gemaakt heeft?
Ik dacht zelf misschien dat de pc op het moment van die stap nog niet in het domein zit, en dus de image ook niet op kan slaan maar zou absoluut niet weten hoe ik dat alsnog in kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kickje
Pagina: 1