netwerk verdelen

Pagina: 1
Acties:

• nrhol
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08-2011
Ik ben opzoek naar een router/firewall die er voor kan zorgen dat ik een netwerk kan vedelen.

Ik wil een prive netwerk scheiden van het zakelijk netwerk doormiddel van een router.

Het prive netwerk krijgt bijvoorbeld 10.0.0.1 en het zakelijk netwerk 192.168.1.1.
Ze gaan beide de zelfde internet aansluiting gebruiken maar mogen elkaars netwerk niet zien.

Ik wil graag dat de router webbased te configureren is. De router moet ook een firewall zijn om buitenstaanders uit het netwerk te houden. Er moet ook eventueel een verbinding gelegd kunnen worden met een andere locatie in Nederland.

Wie kan mijn hierin adviseren?

Vriendelijke groet,
Nick

Verwijderd

handig om 2 routers te gebruiken, zet je 1 in 10.x.x.x en de ander in 192.x.x.x

http://i186.photobucket.c...4life_album/voorbeeld.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 13:34 . Reden: foto bij gevoegd ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-02 19:52
Vedelen? :?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:22
VLAN's.

Verwijderd

Heb je zelf al iets gezocht?

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-12-2025
Om dit op 1 router te doen is mogelijk, maar je komt wel in het segment van de duurdere routers, anders moet je inderdaad 2 routers hebben, waarvan 1 bijvoorbeeld een PC kan zijn met ipcop en meerdere netwerkkaarten.

Wowhead profiel

• senery
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-07-2023
Een dual ethernet router heb je dan nodig.
bijv. deze: http://www.mr-at.nl/cisco...slot-p-294.html?cPath=145

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03-2025

LesCacques

Les Cacques sont retournés

subnet kan dan toch ook?

je ne sais cacques

Verwijderd

kan ook, ik denk alleen niet dat de TS het voor mekaar krijgt aangezien hij al niet weet dat je 2 routers kan gebruiken.

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-02 12:24

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Eum je kan 2 netwerken perfect afscheiden door gewoon subnetmask te gebruiken en ik denk dat de meeste routers dan hun internet signaal wel zullen doorgeven naar beide netwerken.

Op wikipedia kan je genoeg informatie en referenties vinden om het jezelf aan te leren. Wikipedia: Subnetwork

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Verwijderd

ja, subnetten is mogelijk, maar niet met 2 netwerktypen.
volgens mij is het niet makkelijk te subnetten van een 192.x naar een 10.x netwerk.
wel als je bijv 192.168.1.1 hebt en naar 192.168.2.1 wil subnetten.
voor de ts lijkt mij een 2 routers het makkelijkste aangezien 1 voor zakelijke pcs gebruikt gaat worden en de andere voor prive, dus zullen wss de locaties ook wel /redelijk/ uitelkaar liggen

met 1 router wordt het lange kabels trekken

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 13:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:43:
ja, subnetten is mogelijk, maar niet met 2 netwerktypen.
volgens mij is het niet makkelijk te subnetten van een 192.x naar een 10.x netwerk.
wel als je bijv 192.168.1.1 hebt en naar 192.168.2.1 wil subnetten.
voor de ts lijkt mij een 2 routers het makkelijkste aangezien 1 voor zakelijke pcs gebruikt gaat worden en de andere voor prive, dus zullen wss de locaties ook wel /redelijk/ uitelkaar liggen

met 1 router wordt het lange kabels trekken
Tenzij het om een kantoor aan huis oid gaat. Assumption... ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:46:
[...]

Tenzij het om een kantoor aan huis oid gaat. Assumption... ;)
ja, maar wat als zijn kantoor beneden in de aanbouw zit en zijn woning/leefruimte/studeerkamer/ een eind verder op is.
dan word het met 1 router lange kabels trekken naar de switch of pc's die er in de leefruimte staan

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:47:
[...]

ja, maar wat als zijn kantoor beneden in de aanbouw zit en zijn woning/leefruimte/studeerkamer/ een eind verder op is.
dan word het met 1 router lange kabels trekken naar de switch of pc's die er in de leefruimte staan
Dan moet ie wel een heeeeel groot huis hebben om boven die kabels van 100 meter uit te komen.

Verwijderd

als je 2 verdieppingen hebt en geen gaten wil boren red je het meestal niet met 20mtr zeker als je etages omlaag moet

ps @ TS, 400 euro kom ik wel je netwerk opbouwen en configgen >:)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 13:51 ]

Verwijderd

En wat is daarmee het probleem? UTP mag volgens spec tot 100 meter. Ik heb ook zonder te boren 2 kabels uit de meterkast naar zolder lopen, geen enkel probleem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:51:
En wat is daarmee het probleem? UTP mag volgens spec tot 100 meter. Ik heb ook zonder te boren 2 kabels uit de meterkast naar zolder lopen, geen enkel probleem.
is ook geen probleem hoor, maar ik verwacht niet dat de ts kabels door zijn huis en kantoor wil trekken op die manier.
zeker ook als het gaat om zijn zakelijke pc's die wil je toch mooi gescheiden houden.
UTP mag trouwens zelfs 160 mtr zijn
dus daar ligt het niet aan.

1 router voor prive en 1 voor zakelijk bied niet alleen een mooi gescheiden netwerk op, maar is tevens ook belangrijk voor zijn zakelijke netwerk.
de 2 netwerken zou ik uit veiligheids overwegingen gescheiden houden van prive.
dus met poorten openen voor zakelijke toepassingen zou je dan 1 router hoeven te configgen.
voor prive pc's gelden toch weer andere regels

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Dan kan het nog goedkoper i.p.v een 2e router te kopen want dan trek je maar 1 kabel en plaats je op die "verre" locatie toch gewoon een switch vanwaar je verder verdeeld. :/

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Verwijderd

IStealYourGun schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:58:
Dan kan het nog goedkoper i.p.v een 2e router te kopen want dan trek je maar 1 kabel en plaats je op die "verre" locatie toch gewoon een switch vanwaar je verder verdeeld. :/
uhmmm hoe wil jij het netwerk verdelen in 2 netwerktypes? ts wil een 10.x en een 192 setup.
een switch kan je niet configgen om dit voor elkara te krijgen.
tevens zou de ts dan een dual eth router moeten hebben om dat voor elkaar te krijgen.

lose lose situation dus.

goedkoopste optie is 2 routers. die kosten toch geen drol meer

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
ps @ TS, 400 euro kom ik wel je netwerk opbouwen en configgen
wss
Ik verwacht
:X iemand die zelf aanname's maakt in plaats van meer informatie in te winnen lijkt me nu niet bepaald 400 euro waard. ;)

Daarnaast kan je ook niet goed lezen,
ts wil een 10.x en een 192 setup.
een switch kan je niet configgen om dit voor elkara te krijgen.
Er staat namelijk:
Het prive netwerk krijgt bijvoorbeld 10.0.0.1 en het zakelijk netwerk 192.168.1.1
Zal ik je maar niet wijzer maken dat je dat ook met een switch voor elkaar kan krijgen

Sorry voor de schamteloze flame, maar je diensten voor 400 euro aanbieden en zulke reacties. :'(

[ Voor 48% gewijzigd door Pumbaa82 op 13-01-2010 14:11 ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 15:25
Een Draytek 2910 kan dit al, met webinterface en zonder dat je Cisco certificering nodig hebt :)

Andere merken als Linksys e.d. kunnen dit vast ook voor consumentenprijzen, en dat is een stuk gemakkelijker dan twee routers neerzetten en beheren. Niet met elk modem zal het gemakkelijk worden om twee routers te gebruiken.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Pumbaa82 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:02:
[...]

[...]

[...]

:X iemand die zelf aanname's maakt in plaats van meer informatie in te winnen lijkt me nu niet bepaald 400 euro waard. ;)

Daarnaast kan je ook niet goed lezen,

[...]

Er staat namelijk:

[...]

Zal ik je maar niet wijzer maken dat je dat ook met een switch voor elkaar kan krijgen

Sorry voor de schamteloze flame, maar je diensten voor 400 euro aanbieden en zulke reacties. :'(
en hoeveel mag die switch kosten die jij bedoeld? lijkt mij dat je een managed switch bedoeld.
tevens als de TS geen post meer maakt ga ik aannames maken. en als het ook voor zakelijk gebruik is waarom niet iemand aannemen om het eea voor je te fixen?
de aanbieding was maar een grapje, jij geen humor? niet erg ik vergeef je.

en er staat toch duidelijk dat de TS een 2 gescheiden netwerken wil 10.x en 192.x

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 14:19 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-03 18:49
Het makkelijkste gewoon een situatie opbouwen die MCPDAVE. Je moet het jezelf niet moeilijk maken dan het is ;)

Natuurlijk kun je met VLAN's gaan werken, en leuk gaan zitten subnetten, maar voor een situatie als deze lijkt het me overkill.

Als het je hobby is, en je hebt al een beetje ervaring met dat soort dingen, kun je het natuurlijk altijd nog een keer doen. Maar dan had je wel een ander soort topic aangemaakt ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

*syadminmodus*
Het is maar wat je makkelijk vindt. 2 routers kosten meer, neemt meer tijd in beslag en een probleem kan zich op 2 locatie voordoen.

Ik vind het jammer dat MCPDAVE zo "assertief" in de aanval gaat. Als hij inderdaad 2 aparte IP adressen nodig heeft voor zijn omgeving dan zijn 2 routers de goedkope oplossing, maar de kans lijkt me klein. Vermoedelijk kan hij het dus oplossen met 1 ip adres, 1 router, een subnetmask + eventueel de nodige switchen als hij die nog niet heeft.

Maar wie ben ik om hier uitsluitsel te brengen, het best kan nrhol ons beter eerst met wat extra informatie verschaffen.
*/sysadminmode*

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
@MCPDAVE

IStealYourGun heeft wel een goedkopere en slimmere oplossing.

Daarnaast ontbreken hier gewoon teveel gegevens, en om te verwachten dat je binnen een uur direct alle informatie hier ziet is natuurlijk ook gewoon van de zotte.
TS heeft nog geen tijd gehad om te reageren, niet iedereen klikt constant op F5.

Terugkomende op de oplossing die IStealYourGun aanbrengt.
Als je 1 router in bijvoorbeeld de prive ruimte plaatst, die vervolgens opdeelt in de 2 netwerken en vervolgens 1 kabel naar bijvoorbeeld het kantoor trekt. Kun je daar een switch plaatsen (met het gewenste aantal aansluitingen) Hierdoor is geen 2de router nodig.
Wil je uitbreiden in de prive ruimte, plaats je daar ook nog een extra switch bij.

(Immers heeft een router niet voor niets zijn naam)

Dan nu maar enkele vragen aan de TS:
1. Hoeveel proorten heb je op dat prive netwerk nodig en hoeveel zijn er voor het zakelijke netwerk nodig.
1.1 Zijn er misschien ook nog draadloos verbindingen nodig ?
2. Hoe ziet het fysiek eruit ?
2.1 zijn het aparte ruimtes of moeten beide type netwerk in eenzelfde ruimte worden aangeboden.
3. Je hebt het over verbinding leggen met een andere locatie in Nederland, wat bedoel je daarmee ? Een verbinding opzetten naar een (ander) bedrijf ? Op wat voor wijze ? RDP, VPN, iets anders ?
4. Wat is ongeveer het budget waarmee je dit wil realiseren (hebben we het hier over 10tjes en minimaal of mag het gewoon goed worden, aangezien het een zakelijk netwerk betreft)

[ Voor 3% gewijzigd door Pumbaa82 op 13-01-2010 14:44 ]

Pagina: 1