Bij nieuwe frontspeakers, ook center vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Kenny_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-02 17:02
Sinds 3 weken heb ik m'n Kenwood AV-receiver uit 2001 met pensioen gestuurd en heb de Denon 1910 als vervanging aangeschaft, maar nu heb ik een beetje het idee dat de speakers hier niet helemaal bij passen.
Het is een 5.1-opstelling, bestaande uit 4 B&W DM303, als center de LCR3 en de ASW300 als sub (allemaal uit de niet meer bestaande B&W 300-serie). De rears maken me niet zo heel veel uit, maar ik heb het idee dat de fronts nu klinken alsof ze achter een gordijntje staan (dat dempt toch een beetje... ;) ). Ik mis wat hoog en het klinkt allemaal wat doffer dan eerst.
Daarnaast staat de center nu ipv op de TV (dat was een Sony beeldbuis) onder de TV (Samsung LED-TV, dus dat past niet meer) in de kast. Deze klinkt nu ook anders, de baspijp aan de achterzijde heeft waarschijnlijk te weinig ruimte en hij staat lager dan eerst.

Ik ben nu een tijdje aan het kijken naar andere front-speakers (ik weet nog niet welk merk nu lekker klinkt en welk merk ik zou moeten vermijden), maar zou een andere center van hetzelfde merk/type/serie moeten zijn als de fronts? Ik lees hier en daar verhalen over "dezelfde klankkleur hebben" en "harmonisch gelijk" over de center in combinatie met front-speakers van hetzelfde merk. Of het zo is waat ik niet, maar ik heb daar een beetje een "elfjes bij maanlicht"-gevoel bij.

Kan iemand hier een antwoord op geven?

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:03

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Het klopt natuurlijk dat de "klankkleur" van de speakers beter bij elkaar passen als ze van hetzelfde merk en serie zijn. Het is natuurlijk ook logisch omdat het van dezelfde fabrikant is en dus vaak dezelfde type speakers en filtering gebruikt wordt. Als je van hetzelfde merk een andere serie pakt kan het "beeld" wel weer behoorlijk verschillen. Uiteindelijk komt het erop neer hoe je eigen beleving is betreffende het geluid.

Ik heb zelf ook een Denon gehad in een 5.1 opstelling in combinatie met KEF speakers, allemaal uit dezelfde serie, maar ik heb heel de set de deur uit gedaan. De reden hiervan was omdat met het luisteren van muziek het hele plaatje heel erg veel tekort schoot, vooral super audio bleef niets over.
Het zou in het geval van een doffer geluid kunnen liggen aan het vermogen van de nieuwe receiver of het klank beeld van de receiver.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Verwijderd

Kenny_NL schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:08:
Ik ben nu een tijdje aan het kijken naar andere front-speakers (ik weet nog niet welk merk nu lekker klinkt en welk merk ik zou moeten vermijden), maar zou een andere center van hetzelfde merk/type/serie moeten zijn als de fronts? Ik lees hier en daar verhalen over "dezelfde klankkleur hebben" en "harmonisch gelijk" over de center in combinatie met front-speakers van hetzelfde merk. Of het zo is waat ik niet, maar ik heb daar een beetje een "elfjes bij maanlicht"-gevoel bij.
Kan iemand hier een antwoord op geven?
De speakers bepalen de klank van je installatie, in veel grotere mate dan de bron of de versterking. Er is een enorm verschil tussen speakers van verschillende merken, vaak ook tussen verschillende series van één merk. Daarom is het belangrijk dat je uitgebreid luistert en vergelijkt alvorens je tot aankoop van speakers overgaat.
Daarbij is het zo dat het een algemeen geaccepteerde stelling is dat je het beste voor 5G kunt gaan, oftewel 5 volledig gelijke, identieke speakers in een 5.1 opstelling. Ik heb zelf mijn centerspeaker van B&W uit de set gehaald toen ik Thiel frontspeakers kocht voor de HT. De surroundspeakers zouden dus idealiter ook van Thiel moeten zijn en daar ben ik momenteel nog naar op zoek. Ik draai nu met een 4.1 opstelling (waarbij ik flink gezondigd heb tegen de 5G stelling: mijn surroundspeakers zijn Kef eitjes). :)

Oftewel: beter géén center en de frontspeakers op phantom dan een slecht of niet matchende center.