Wifi bereik vergroten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 17:38
Er zijn hier heel veel topic over het vergroten van het wifi bereik, maar ondanks dat ik veel mogelijke oplossingen tegenkom, zie ik niet veel reviews die nuttig kunnen zijn voor mijn probleem. Sterker nog, ze leveren nieuwe vragen op. Dus mijn excuses dat ik weer een wifi bereik vergroten artikel schrijf.

Situatie
Wij hebben een D-Link DIR-655 en in de woonkamer wij geen bereik. Dit komt niet door de afstand van +- 20 meter naar de router, maar voornamelijk omdat er tussen de router en woonkamer 3 dikke muren zitten en een badkamer.

Tot nu toe heb ik de volgende geprobeerd:
  • Router in zicht zetten op het bureau.
  • Router heeft 3x 2dBi antennes en 1 heb ik vervangen me een 5dBi antenne.
  • Achter de antenne een zelfgemaakte reflector geplaatst, vergelijkbaar met deze
Deze oplossingen hebben een beetje geholpen. Wij hebben nu in het voorstukje van de woonkamer bereik van 1 streep met een snelheid van 2Mbps.
De router verplaatsen is geen optie. Kabels door het huis trekken is ook geen optie.

Via inssider heb ik het signaal gemeten het het zendsignaal is niet sterk genoeg.

Nu zijn er een aantal opties binnen een 50 euro budget:
  • Een acces point plaatsen in de woonkamer, waardoor de bereik vergroot word. (50 euro, low budget AP)
  • Een 9 dBi panel antenne plaatsen achter de router en ipv een 360 graden omni antenne, heb je een 50 graden gericht antenne. (20 euro)
  • Een 200mw signaalversterker plaatsen tussen de router en huidige 5 dBi antenne. In Nederland is 100mw toegestaan, maar komen ze er achter in een appartement? Er is ook een optie om het zendvermogen op 100mw te zetten (40 euro)
Een accespoint in de woonkamer vind ik zelf niet mooi, de 9dBi lijkt mij de goedkoopste en beste oplossing

Wat denken jullie? Wat is jullie ervaring met soortgelijke situaties?

p.s ik had ook op wirelessnederland.nl, maar Tweakers is meer mijn community, vandaar dat ik het hier plaatste.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:58
Een 200mw signaalversterker plaatsen tussen de router en huidige 5 dBi antenne. In Nederland is 100mw toegestaan, maar komen ze er achter in een appartement? Er is ook een optie om het zendvermogen op 100mw te zetten (40 euro)
Of ze erachter komen is een tweede, want je zal het eerst moeten kopen. En grote kans dat een pakket met een zender met meer zendvermogen dan toegestaan, door de douane eruit wordt gevist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:43
Ikzelf heb mijn 655 in de meterkast staan en op zolder heb ik nog half bereik.
Jij zal wel betonnen muren hebben aangezien het een appartement is.
Je enige optie is één of meerdere accesspoints plaatsen om het bereik te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

Extra accesspoint. De paneelantenne kan ook werken, maar dat zou je moeten proberen om het zeker te weten.
Over zendvermogen vergroten: Bedenk je wel dat als je aan de ene kant het zendvermogen vergroot, je dat ook aan de andere kant moet doen.
Beeld je in dat je 2 mensen in een veld staan op ruime afstand, en ze horen elkaar op normaal spreken geluidsniveau niet, als de ene dan gaat roepen hoort de ander hem wel, maar als de ander dat niet ook doet, heb je nog steeds geen 2 weg communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Waarschijnlijk heb je het al geprobeerd omdat je al bent begonnen aan extra antennes enzo. Maar heb je geen optie om de transmit power te varanderen? En misschien komt die optie wel tevoorschijn met een costum firmware. Ook kan je nog een iets andere WiFi band gebruiken, het hoogste kanaal zou het theoretisch beter doen (hogere frequentie) maar daarentegen is het ook afhankelijk van de kwaliteit van de wifi kaart in je laptop/pc.

edit: Oh wat je natuurlijk ook kunt doen is een extra accespoint in de woonkamer zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door HammerT op 13-01-2010 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

overstappen op 802.11n:

Het bereik van 11n is groter, mede door het gebruik van MIMO. Ook werkt het op een andere frequentie (5Ghz ipv 2.4Ghz) waardoor je minder last hebt van storende factoren in de omgeving.

Uiteraard is dit buiten het budget, maar misschien wel de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:57
Een simpele handeling maar ik lees het niet terug in de OP , al channel change geprobeerd? En wat ook nog een optie zou kunnen zijn ( weliswaar geen wifi ) is het gebruik van een homeplug ( een adapter die je op het stroomnet aansluit waardoor je bedraad kunt internetten mits je binnen je eigen groep blijft )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met antennes werken kan alleen in "open veld". Want je versterkt wel het zendsignaal, maar het ontvangen signaal is al zwak, vanwege de muren. Er zit ook veel ruis in.

Wat je wel kan doen, is "onderweg" één of twee repeaters neerzetten.

Het beste is echt een kabel trekken. Je schreef wel dathet niet mogelijk is, maar probeer het toch. Desnoods via een powerline ethernet, en dan een AP neerzetten.

Als je in Amsterdam woont wil ik wel eens komen kijken en adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
-RoB- schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:49:
Een simpele handeling maar ik lees het niet terug in de OP , al channel change geprobeerd? En wat ook nog een optie zou kunnen zijn ( weliswaar geen wifi ) is het gebruik van een homeplug ( een adapter die je op het stroomnet aansluit waardoor je bedraad kunt internetten mits je binnen je eigen groep blijft )
Heb dit gedaan bij mijn vriendin, werkt prima :)
*Kost je ook zo'n 50 euro voor 2 plugs (1 bij router erin, 1 bij pc eruit).

[ Voor 7% gewijzigd door Zebby op 13-01-2010 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Bedankt allemaal voor jullie reactie! Echt leuk om te zien dat zoveel mensen te tijd nemen om mee te denken.

- De DIR-655 en de ontvangers zijn allemaal wifi-N
- Ik zit op kanaal 2 omdat 11 en 12 heel druk zijn. Ik ga een hoger kanaal proberen
- Ik wist niet dat de ontvanger helemaal terug moet zenden naar de router. Ik dacht router zend 15 meter, ontvanger heeft kracht voor 10 meter. Maar als die 10 meter binnen de straal van die 15 meter zijn, kunnen ze communiceren. Dus meer zo
Afbeeldingslocatie: http://barrygraff.com/images/overlap_circles.gif

Ik had gehoopt dat de goedkopere oplossing ook zou werken, maar als de ontvanger helemaal de router moet bereiken ipv de straal van de router, denk ik niet dat een gericht panel antenne gaat werken. Dat wordt dus een accespoint kopen. Helaas de duurste oplossing, zeker als je een leuke design wilt

Update
Via stroomnet is voor mij geen oplossin

[ Voor 4% gewijzigd door Lisadr op 13-01-2010 12:03 . Reden: kleine update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:51

mjl

Ugh

Zoals hierboven al aangestipt: vergeet de ontvanger niet! Om optimaal gebruik te maken van van wifi kun je het beste een mimo router met bijbehorende mimo netwerk kaarten gebruiken. De DIR-855 heeft bijvoorbeelde meerdere radio's (voor 2.5 en 5 GHz). In combinatie met de Intel 5300 wifi kaart voor laptops (mini PCIe) zou je dat dan maximaal benutten, voor desktops zou je even verder moeten zoeken welke kaart het beste is.

Uit eindelijk zal het er toch op neer komen om de router te verplaatsen naar een centralere ruimte in het appartement of een 2de router aan te sluiten aan een netwerk draadje of via een bovengenoemd netwerk via het stopcontact.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:46
De router verplaatsen is geen optie. Kabels door het huis trekken is ook geen optie.
Is een PowerLine verbinding een oplossing, eventueel icm wifi router als het persé draadloos moet? Is dus ook al geen optie. Is er helemaal geen mogelijkheid de router te verplaatsen, desnoods een verdieping hoger of lager? Kun je anders een plattegrondje schetsen?

[ Voor 31% gewijzigd door Nielson op 13-01-2010 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
PowerLine heb ik in huis. In theorie 85Mbps, in de praktijk 4Mbps.

Zie mijn review productreview: Trust NW-7800 Easy Network Kit (85Mbps, Lichtnet, RJ-45) review door Lisadr

Er zijn ondertussen PoweLine oplossingen met 200Mbps, waarvan reviews aangeven dat ze 30-40 Mbps halen, maar die zijn een stuk duurder dan een Access Point van 50 euro die in theorie 300Mbps moet zijn en in de praktijk zeker 80 haalt.

Het appartement is maar 1 verdieping.

[ Voor 3% gewijzigd door Lisadr op 13-01-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Als je een extra accespoint met wds gebruikt om het bestaande signaal te versterken kost je dit ook de helft van de normale bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Nielson schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:14:
Als je een extra accespoint met wds gebruikt om het bestaande signaal te versterken kost je dit ook de helft van de normale bandbreedte.
Dat snap ik niet helemaal? Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Als je een 2e accesspoint halverwege gebruikt om via wds het bereik van het draadloos netwerk te vegroten zal deze dus alle pakketjes dubbel verwerken, wat ontvangen wordt van de laptop wordt doorgestuurd naar de hoofdrouter en v.v. natuurlijk ook. Hierdoor blijft maar de helft van de bandbreedte over. Dit geldt dus alleen als je 'm als draadloze repeater gebruikt, niet als draadloze bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Dus van de 300Mbps, blijft er maar 150Mbps over waarschijnlijk veel minder omdat de accees point niet naast de router staat. Zolang er 20Mbps overblijft en ik overal in de woonkamer bereik heb, ben ik blij. Nu heb ik 2Mbps en maar bereik in een deel van de woonkamer.

Denk dat ik voor deze kleine witte router ga die ook als access point ingezet kan worden. Voor 35 euro probleem opgelost :) pricewatch: Sitecom WL-614

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Lisadr schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:46:
Dus van de 300Mbps, blijft er maar 150Mbps over waarschijnlijk veel minder omdat de accees point niet naast de router staat. Zolang er 20Mbps overblijft en ik overal in de woonkamer bereik heb, ben ik blij. Nu heb ik 2Mbps en maar bereik in een deel van de woonkamer.

Denk dat ik voor deze kleine witte router ga die ook als access point ingezet kan worden. Voor 35 euro probleem opgelost :) pricewatch: Sitecom WL-614
Alle routers kunnen als accesspoint gebruikt worden, kwestie van goed instellen, maar hoe ga je nu internet naar deze router toe maken ? Je zult dan toch een draadje er naar toe moeten trekken.

Als ik het oed begrijp is de situate dus zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
=Muur============================

1 Hal met Wifi Router DIR-655 in meterkast

2 Ruimte of Badkamer

3 Badkamer of Rumte

4 Woonkamer + Ontvanger

Je kan dus in ruimte 2 of 3 (niet in de badkamer lijkt me ;) een repeater neer zetten (WDS, zelfde SSID). Dit kost je dus de helft van de behaalde snelheid (let op je haalt mischien maar 24 mbit van ruimte 1 naar 3 dus er blijft 12 mbit over)) of de Sitecom dat ondersteund is overigens maar de vraag, een AP functie heeft meestal een draadje nodig! Een wireless signaal doorsturen moet wel ondersteund worden in de firmware en dat is geen standaard functionaliteit.

Andere optie (maar die sluit je dus uit) is een draadje naar ruimte 2 of 3 trekken en daar een extra router als AP ophangen (andere SSID).

Is er overigens een telefoon aansluiting in ruimte 4 (woonkamer)? Je zou een extra kabel door deze buis kunnen (laten) trekken vanuit de meterkast en daar dan een andere router of AP aansluiten. Voor ruimte 2/3 zou dat natuurlijk ook gelden. Overigens hoeft de router in de woonkamer niet in het zicht te staan, al stop je 'm in een kast, je zult prima bereik hebben.

[ Voor 47% gewijzigd door mjl op 13-01-2010 13:55 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@mijl
Of ik een kabel kan laten trekken moet ik bekijken.

Dit is de situatie
Afbeeldingslocatie: http://img1.imagehousing.com/100113/769fa32800608f8b2ec50b687fe14009.jpg

Rode vierkant is de router
Dikke zwarte balken zijn ze dikke muren
Getipte lijnen zijn deuren die niet de hele tijd open kunnen staan
X zijn de locatie waar ik eventueel de access point kan plaatsen
Blauw is waar ik momenteel wifi bereik heb.

Ik zou dus ook eventueel de access point in een keukenkast kunnen doen en de stroomkabel netjes wegwerken.

Ik dacht zelf aan de x in de woonkamer, daar haal ik nu 2 a 3 Mbps verbinding. of aan de X in de opberghok, maar daar is ook veel apparatuur die voor storing kan zorgen. Ik heb die locatie (zonder internet) geprobeerd met de huidige router en dan heb ik zowel in de woonkamer als in de slaapkamer slecht wifi bereik.

Hoe kan in er achterkomen of een router wireless signaal doorsturen ondersteunt. Lost http://www.dd-wrt.com/site/index zoiets op?

p.s tekening is niet helemaal op schaal

[ Voor 6% gewijzigd door Lisadr op 13-01-2010 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Lisadr schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:17:
@mjl
Of ik een kabel kan laten trekken moet ik bekijken.

Dit is de situatie
[afbeelding]

Rode vierkant is de router
Dikke zwarte balken zijn ze dikke muren
Getipte lijnen zijn deuren die niet de hele tijd open kunnen staan
X zijn de locatie waar ik eventueel de access point kan plaatsen
Blauw is waar ik momenteel wifi bereik heb.

Ik zou dus ook eventueel de access point in een keukenkast kunnen doen en de stroomkabel netjes wegwerken.

Ik dacht zelf aan de x in de woonkamer, daar haal ik nu 2 a 3 Mbps verbinding. of aan de X in de opberghok, maar daar is ook veel apparatuur die voor storing kan zorgen. Ik heb die locatie (zonder internet) geprobeerd met de huidige router en dan heb ik zowel in de woonkamer als in de slaapkamer slecht wifi bereik.

Hoe kan in er achterkomen of een router wireless signaal doorsturen ondersteunt. Lost http://www.dd-wrt.com/site/index zoiets op?

p.s tekening is niet helemaal op schaal
Duidelijk plaatje.

dd-wrt kan inderdaad ook wds, maar werkt maar op een beperkt aantal routers en voornamelijk wifi-g (weinig N-routers met full support). Je kunt in de routerdatabse van de dd-wrt site nagaan of je router (of beoogde router) ondersteund wordt. Ik heb zelf een Asus WL-520CG/UG (54mbit) en dat werkt als een speer met dd-wrt!

Is er mischien nog een loze buis naar de keuken (vaak wordt er een loze buis aangelegd voor een extra stroom-groep voor een oven of keramische kookplaat)? Dan zou je daar makkelijk (zelf) met een trekveer een ethernet kabel naartoe kunnen trekken.

Ik heb zelf door het hele huis ethernet kabel getrokken door diverse buisjes, bij voorkeur een telefoon of TV kabel, stroom draden zorgen voor relatief veel storing. In een buis met niet te veel bochten kun je 2 ethernet + 1 telefoon draad proppen of 1 TV kabel en 1 ethernet kabel. Bij de gamma heb je dan weer TV,radio+ethernet modules die je netjes kunt inbouwen zodat je dus tv, radio en ethernet achter 1 kapje hebt zitten.

Overigens als je geen gigabit gebruikt kun je zelfs overwegen 100Mbit verbinding te laten lopen over 4 aders, van de andere 4 kun je er dan 2 gebruiken voor de telefoon, dan vervang je dus een telefoon kabel door een ethernet kabel. Het beste kun je dan 2 twisted wires gebruiken (4 aders) voor het ethernet en van de andere 2 twisted pairs de gekleurde aders gebruiken voor de telefoon en de wit/gekleurde draden als afscherming aan de randaarde/telefoonafscherming leggen.

Ik neem tenminste aan dat het geen draden willen trekken vooral ingegeven is omdat dat lastig weg te werken valt, maar als je een beetje creatief kijkt naar de bestaande infrastructuur is er veel weg te werken zonder te veel gedoe.

[ Voor 10% gewijzigd door mjl op 13-01-2010 14:33 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@mjl
Dat werd mij iets te technisch. Een kennis van mij kan kabels aanleggen enz. Ik ga hem erbij halen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Ik zal binnen enkele dagen deze topic updaten. Had gehoopt dat het een soort "plug and play" oplossing was. Even een extra sterk antenne of een goedkope acces point en klaar. Maar bedankt dat jullie mij onnodige kosten hebben bespaart. Voordat ik iets koop wat niet werkt en ermee zit.

Een 100mbit kabel naar de keuken en daar een goedkope router bied wel een snellere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 14:25
Zoals reeds heel terecht opgemerkt in dit topic, is een krachtigere accesspoint/wireless router of een andere (richt)antenne niet voldoende, omdat het om 2-richtingsverkeer gaat. De client (=pc) moet dus ook kunnen terug transmitten.
Mirakels op vlak van wireless (LAN) zie ik nog niet meteen eraankomen, en MIMO is meer een marketing term dan wat het in de praktijk bruikbaar is.

Bijgevolg is de eenvoudigste (je hoeft geen nieuwe WLAN nic's in alle pc's te voorzien noch een nieuwe router aanschaffen) en mijn insziens beste oplossing het bij plaatsen van een extra access point. De client(s) zullen min of meer roamen tussen de verschillende toegangspunten (vergelijkbaar met mobiel telefoon netwerk).

[ Voor 24% gewijzigd door Tom_G op 13-01-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Bedankt Tom,

Maar hoe weet ik of de access point draadloos werkt. mjl gaf aan dat niet alle access points draadloos de router vinden en dat ze toch een kabel nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Een accesspoint hoor je via een kabel aan te sluiten op je router (of het bekabelde netwerk, in het algemeen). Dit werkt altijd. Een alternatief zou ook kunnen zijn om via stroomplugs te werken, om het netwerk van je router tot bij het accesspoint te krijgen.

Sommige modellen kan je zoals eerder vermeld als repeater instellen (deze werkt als draadloze brug tussen uw router en de pc).
Nadeel: snelheid moet gedeeld worden door 2.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom_G op 13-01-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:49

Ik heb er nog eentje liggen: werkt prima, wegens overstap op gigabit ethernet overbodig geworden:
V&A aangeboden: Sitecom WL-614

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 16:41

mbr

Dit zijn de prestaties wat je kan verwachten van de WL-614 <link>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@bas r
Bedankt dat is een leuke optie, als het met de onderstaande optie niet lukt kom ik bij je terug.

update
Mijn kennis is langsgeweest en onze telefoonaansluitingen zijn allemaal UTP! Dus ik steek een kabel van de router in de telefoonaansluiting en in de woonkamer steek ik de access point in de telefoonaansluiting! Hij moest wel in de meterkast beide kabels aan elkaar koppelen.

Ik ben in mijn rommeldoos gaan zoeken en kwam een oude router tegen die als access point kan werken. Het is 11g dus maar 54Mbps, maar dat is snel zat in de woonkamer. Het probleem is alleen dat ik geen werkende stroomkabel erbij heb :( Ik heb wel een andere stekker en die past, maar die kan alleen ingesteld worden op 5V 2500ma en de originele is 5V 2000ma. Op beide stekkers staat:

Input 100-240V 1.0A MAX 50-60hz
Outpur +5.0V --- 2.xA (bij de kapotte staat 2.0 en bij de werkende staat 2.5)

In theorie zou de router maximaal 2.0A gebruiken, ook als er 2.5A beschikbaar is!? toch?
Voordat ik iets gevaarlijks doe. Weten jullie of ik de 5V 2.5A kan gaan gebruiken ipv de 5V 2.0A?

[ Voor 4% gewijzigd door Lisadr op 13-01-2010 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Als de polariteit van de plug dezelfde is (meestal + op de pin en - op de buitenste mantel) is dat geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Dit is de 2.0a kapotte versie
http://www.fairway.com.tw...ductshow.asp?articleid=38

Dit is de 2.5a werkende versie
http://www.fairway.com.tw...ductShow.asp?ArticleID=45

Dus ik denk dat de polariteit van de plug goed zit?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Ik heb het gebruikt en het werkt perfect. Althans de stroom werkt.

Dit is de router US Robotics 5461
http://www.usr.com/support/product-template.asp?prod=5461

Het hoort te werken als Access Point - Bridge en zelfs WDS.

Als ik de onderstaande afbeelding mag geloven uit de handleiding zou het perfect moeten werken.

Afbeeldingslocatie: http://www.usr.com/support/5461/5461-ug/images/5461-wds-mode.gif

Maar het werkt niet. Als ik de US Robotics dezelfde SSID, kanaal en key geeft als de DIR-655, ziet mijn laptop het niet en is de signaal helemaal niet versterkt. Als ik het een andere SSID geef, heb ik volop signaal, maar moet ik handmatig steeds switchen tussen router. Ik begin een kleine beetje gek te worden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
WDS tussen verschillende merken schijnt niet altijd helemaal lekker te werken. Check ook even of het volgende klopt:
If you enable WDS, you will only be able to use the following forms of encryption methods: WPA2 and WPA, WPA, WEP open, WEP shared, or None. If you select WPA2 and WPA or WPA, you can choose either TKIP or AES, but not TKIP and AES.

[ Voor 56% gewijzigd door Nielson op 13-01-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Ja ik heb WPA met TKIP geprobeerd en ook WEP shared en WEP open :(

Pagina: 1