Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een huis gekocht en de vorige bewoner heeft de speakers (JBL 200.5) laten hangen, alles netjes weggewerkt in de muren.
Nu ben ik op zoek naar een goede reveiver voor deze 5.1 speakers van JBL. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. In de toekomst ben ik ook van plan een Bluray speler aan te schaffen.
Wie kan mij adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:32:
Hallo,
Ik heb een huis gekocht en de vorige bewoner heeft de speakers (JBL 200.5) laten hangen, alles netjes weggewerkt in de muren.
Nu ben ik op zoek naar een goede reveiver voor deze 5.1 speakers van JBL. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. In de toekomst ben ik ook van plan een Bluray speler aan te schaffen.
Wie kan mij adviseren?
Tja, geluid is een kwestie van gehoor, meer is er eigenlijk niet. Het enige wat je zou kunnen doen is een AV receiver kopen, en ervoor zorgen dat die HDMI heeft voor je toekomstige bluray speler.. Verder zal elke receiver natuurlijk die boxjes aan kunnen sturen.. Leuke instap merken zijn bv: JVC, Sony, Akai dat soort dingen.. Als je wat hoger wilt kun je kijken naar bv Marantz, Harman Kardon, maar dat ligt aan je budget (wat is je budget?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zat zelf inderdaad al te kijken naar Marantz, Harman Kardon en Onkyo enz enz budget is in principe geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

Het is niet de vraag welke receiver je aan moet schaffen, maar welke features de receiver moet hebben. Als je dat weet dan wordt de lijst van de te kiezen receivers een stuk kleiner. Want met alleen "ik zoek een receiver" kunnen we hier niets. Zie ook AUD beleid voor de punten wat we hier van een topic start verwachten.

Dus denk aan dingen als:
  • 5.1, 7.1 of nog meer?
  • DTS en Dolby Digital voldoende of wil je ook DTS HD en Dolby TrueHD?
  • Moet de receiver HDMI hebben? En zo ja HDMI Switching of HDMI Processing en dan upscaling van analoge signalen naar HDMI of is dat niet nodig?
  • Optische en coaxiale S/PDIF ingangen: hoe veel denk je er nodig te hebben?
  • Is er een maximale grootte waar de receiver aan moet voldoen (wil je de receiver bijvoorbeeld in een kastje plaatsen)?
  • Houdt je het bij die JBL speakers of wil je ooit gaan upgraden?
  • Enzovoorts...
Zie ook De Algemene Voorwaarden en Het algemeen beleid.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:41:
Dus denk aan dingen als:
  • 5.1, 7.1 of nog meer?
  • DTS en Dolby Digital voldoende of wil je ook DTS HD en Dolby TrueHD?
  • Moet de receiver HDMI hebben? En zo ja HDMI Switching of HDMI Processing en dan upscaling van analoge signalen naar HDMI of is dat niet nodig?
  • Optische en coaxiale S/PDIF ingangen: hoe veel denk je er nodig te hebben?
  • Is er een maximale grootte waar de receiver aan moet voldoen (wil je de receiver bijvoorbeeld in een kastje plaatsen)?
  • Houdt je het bij die JBL speakers of wil je ooit gaan upgraden?
  • Enzovoorts...
Oke, ik ben hier ook maar voor het eerst...
* Het is een 5.1 speakerset dus 5.1 lijkt me wel oke.
* Aangezien ik naar de Bluray wil lijkt me DTS-HD en Dolby TrueHD wel een vereiste
* HDMI, ja maar met de termen switching en processing ben ik niet bekend. Ik kijk nu alleen digitaal via een decoder en een standaard dvd speler.
* Optisch, wel handig als maar geen vereiste
* Afmetingen is geen probleem
* Ik weet niet hoe die JBL speakers zijn, ik heb ze een keer gehoord bij de bezichtiging van het huis. Dus als ze me bevallen dan blijven ze, zoniet dan wordt het een compleet ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goed, je hebt een eisenpakket.

Google eens op de termen HDMI switching en processing.
Maak eens een shortlist (plus en minpunten, plaatjes, linkjes) en lees een berg reviews.
Ga in een winkel eens ruiken en voelen en post hier je bevindingen. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
Optische of Coaxiale ingangen lijken me wel een pre als je DTS / Dolby geluid wil hebben van je DVD.
Of heeft je DVD speler nu al HDMI. Ik zou zelf voor HDMI processing gaan omdat het gewoon weer wat wirwar aan kabels scheeld ;)
Verder minimaal HDMI 1.3a ivm lipsync en ook hierbij moet je letten op de maximale vertraging die ingesteld kan worden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de info, ik ga eens op pad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:02:
[...]
Oke, ik ben hier ook maar voor het eerst...
Maakt ook niet uit, want iedereen maakt "fouten" in het begin. Alleen met de huidige vraagstelling komen we nergens. Het is net zoiets als vragen "ik zoek een auto" zonder te zeggen wat voor type en dergelijke. Te veel keuze dus :)

En iets van een budget zou toch wel handig zijn, want anders kunnen we leuke dingen als Classé gaan zeggen en dan ben je voor €3.500,- nog niet klaar. Maar voor een simpele JBL-set als deze lijkt een Onkyo TX-SR507 meer dan genoeg. Of je moet voor de TX-SR607 (of hoger) gaan als je bepaalde features wilt hebben. Of bijvoorbeeld een Denon AVR-1610 of wellicht een AVR-1910. Maar zoals teacher hier zegt ligt de bal op dit moment weer bij jou ;)

Hier trouwens in het kort wat over HDMI Switching en HDMI Processing:
Elke receiver met HDMI ondersteund HDMI Switching. Dit houdt in dat alle apparaten met HDMI naar de receiver kunnen worden verbonden en dan met één HDMI kabel naar de tv. Echter wil het nog niet zeggen dat de receiver dan ook het audio deel uit het HDMI signaal kan halen, daarvoor heb je een receiver nodig met HDMI Processing.

Met HDMI Switching kan de receiver alleen schakelen tussen bronnen. Beeld en geluid worden dan naar de tv doorgestuurd. Voor geluid over de receiver moet je dan een extra kabel leggen. Dus bijvoorbeeld nog een extra optische kabel vanaf de gameconsole of DVD-speler.
Met HDMI Processing is dit niet nodig: de receiver haalt het audio deel vanaf het HDMI signaal. Het audio deel wordt over de speakers weergegven en het beeld wordt naar de tv gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ook niet te vergeten wat is het maximum bedrag wat je kan/wil besteden eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tot €1000,-
Ik wil binnenkort een Blu-ray speler aanschaffen en overstappen op interactieve tv + HD via Ziggo. Dus dat wordt een interactieve ontvanger met een harddisk erin.
Nu een simpele dvd-speler die uiteindelijk na de komst van een blu-ray voor de slaapkamer bestemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

En nogmaals: houd je die JBL speakers of ga je je ooit upgraden? Want €1000,- voor een receiver uitgeven is tot daar aan toe. Maar om er dan een JBL 200.5 aan te hangen van nog geen €200,- is wel heel erg overdreven. Het is dat je dingen als HDMI wilt, want anders had ik je aangeraden om gewoon een receiver van een paar tientjes te halen en die aan te sluiten. Elke receiver boven de €150,- is al te veel voor die JBL 200.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR1986 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 18:06:
Maar om er dan een JBL 200.5 aan te hangen van nog geen €200,- is wel heel erg overdreven.
True. Ik ben een maand geleden ook op zoek gegaan, en wilde klaar zijn met 500 euro voor een complete set. Het is inmiddels wat duurder geworden O-)

Het is, zeker met de blik op de toekomst, handig om een reciever te nemen die Dolby TrueHD, en DTS HD ondersteunt, ook gezien je Blu Ray-wens.

Digitale audio-aansluitingen lijken me ook handig om diezelfde reden, maar dat zal geen probleem worden aangezien erg veel AV-receivers uitgerust zijn met deze ingangen.

Wat hierboven gezegd wordt is wel van belang, je kunt wel een fortuin uitgeven aan een High-end receiver, en digitale aansluitingen, maar dat verschil met analoog ga je waarschijnlijk niet horen met dergelijke speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat klopt helemaal wel inderdaad, dan ik wellicht beter gaan voor een goedkopere receiver. De optie tot upgrading behoort tot de mogelijkheden als de speakers me niet meer bevallen. Maar zolang ik met 5.1 mijn films kan bekijken ben ik al tevreden.
De Onkyo 507, die komt toch wel aardig overeen met mijn wensen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 08:13:
De optie tot upgrading behoort tot de mogelijkheden als de speakers me niet meer bevallen. Maar zolang ik met 5.1 mijn films kan bekijken ben ik al tevreden.
Zo te horen blijven die JBL luidsprekertjes nog even hangen. :) Een SR507 zal dan waarschijnlijk meer dan voldoende presteren. Zolang de luidsprekers klein/laag vermogen/"makkelijk" zijn zal dat ook blijven. Pas zodra er luidsprekers aan gekoppeld worden die met wat meer vermogen om kunnen en willen gaan zal de receiver het daar knap moeilijk mee gaan krijgen. Als die luidsprekers er nooit komen is er ook geen reden een luxere receiver aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dus de 5.1 speakers op 7.1 receiver aan wil sluiten, gaat dat dan goed? Krijg ik dan gewoon 5.1 surround geluid als ik een 5.1 dvd kijk? En wat gebeurd er als er een 7.1 dvd afgespeelt wordt?

De speakers blijven voorlopig hangen inderdaad en gaan alleen weg als ze me niet meer bevallen. Ik ga vanavond eens luisteren in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 08:13:
De Onkyo 507, die komt toch wel aardig overeen met mijn wensen??
Onkyo TX-SR507 is inderdaad een optie. Je zou eventueel ook naar de TX-SR307 kunnen kijken, want dat is al meer dan genoeg voor dat JBL-setje. Leuke van de TX-SR507 is dat je wel een redelijke complete receiver hebt met HDMI Processing voor weinig geld.

Let alleen wel op dat je met een dergelijke receiver nooit flink up kan graden. Dit omdat de nieuwere Onkyo's een redelijk zwakker voeding hebben. Dus een flinke set met lastig aan te sturen speakers zit er dan niet in. Maar als je van een JBL 200.5 komt is het natuurlijk al snel goed. En om daar nu al een flinke receiver voor te kopen is ook zo wat...
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 09:06:
Als ik dus de 5.1 speakers op 7.1 receiver aan wil sluiten, gaat dat dan goed? Krijg ik dan gewoon 5.1 surround geluid als ik een 5.1 dvd kijk? En wat gebeurd er als er een 7.1 dvd afgespeelt wordt?
Op een 7.1 receiver kan je zelfs een 2.0 set aansluiten als je wilt. Receiver kan je gewoon instellen op hoeveel en welke speakers er aan zijn gesloten. Dus dat is allemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SR307 zou ik niet kiezen omdat je dan je audio signaal los van je HDMI moet aansluiten. De SR307 heeft alleen HDMI through.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 09:51:
De SR307 zou ik niet kiezen omdat je dan je audio signaal los van je HDMI moet aansluiten. De SR307 heeft alleen HDMI through.
Dat zeg ik...
Maar de TX-SR307 zou al meer dan genoeg zijn voor dat setje. Dat is wat ik er mee wilde zeggen. Maar zoals gezegd is elke receiver wel te doen voor dergelijke speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik je mijn visie mag geven koop de Pioneer VSX-919AH of Onkyo TX-SR607 zitten allebei zo rondt de zelfde prijsklasse a 350euro. Alleen worden beide wel snel erg warm dus dien je hier wel rekening mee te houden waar die komt te staan, in deze prijsklasse vindt je op dit moment niet beter. Verder de JBL's zou ik persoonlijk weg doen of anders iets voor boven in de slaapkamer. Vindt deze jbl's vrij schel klinken helemaal samen met de onkyo, ook mis je veel in het middengebied en de sub is vrij snel plofferig. Koop andere speakers denk hierbij bv aan wharfedale diamond 10, Tannoy mercury F serie of de Jamo s606 serie allemaal zo rondt de 650euro maar zelf luisteren is en blijft altijd het beste want niet iedereen heeft de zelfde smaak.
Nu ben je voor zo'n 1000euro klaar en je receiver kan heel wat jaartjes mee. Spreek uit ervaring want heb zelf nog de jbl's 200.5 staan met de sr607.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog niemand gehoord over een Harman Kardon, de AVR 155 bijvoorbeeld, mooi geluid hoor! Wat voor geluid er uit welke receiver komt kun je best even gaan luisteren in de winkel. Ik ben bij BCC geweest een paar weken geleden, daar hebben ze nogal wat staan, en vond de klank van een Harman Kardon wat voller dan die van een Onkyo van dezelfde prijs (heel persoonlijk natuurlijk). Zo kun je ook Denon of Marantz bekijken, en misschien doen ze nog wel wat van de prijs af als je lang genoeg blijft staan (was mijn ontdekking :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 00:05:
Ik heb nog niemand gehoord over een Harman Kardon, de AVR 155 bijvoorbeeld, mooi geluid hoor!
Harman Kardon AVR 155 beschikt niet over HDMI Processing, wat de andere receivers hier besproken wel doen. Kan je beter voor een AVR 160 dan wel AVR 255 gaan. Die zitten meer op hetzelfde niveau als...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bij verschillende winkels gaan luisteren. Ik denk toch dat ik voor de AVR255 ga ipv de Onkyo 607. De Harman Kardon vond ik wat warmer klinken dan de Onkyo en daarbij vind ik de Onkyo een lelijk apparaat...
Overigens zit ik ook al naar andere speakers te kijken maar dat gaat nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 16:17
Waarom kijk je niet naar Denon en Marantz? Over het algemeen erg goede apparaten. Bv de Denon 1910 / 2310 als je veel films kijkt (goede beeld decoders) of Marantz SR5004 / SR6004 als je meer muziek luister. Ik zou niet voor een Onkyo gaan omdat deze vaak fel kunnen klinken. Bieden wel een mooie prijs/kwaliteit maar zou ik alleen combineren met warm klinkende luidsprekers.

Ik ben zelf gegaan voor de Marantz SR6004 omdat ik ook veel stereo wil gaan draaien. In jou geval zal een Denon volgens mij erg goed voldoen! Je kunt de 2310 voor 800,- wel krijgen, de 1910 dus voor nog minder waardoor je geld over houd voor een blu-ray speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:37

reiker

dan jij!

bsmpower schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 08:40:
Waarom kijk je niet naar Denon en Marantz? Over het algemeen erg goede apparaten. Bv de Denon 1910 / 2310 als je veel films kijkt (goede beeld decoders) of Marantz SR5004 / SR6004 als je meer muziek luister. Ik zou niet voor een Onkyo gaan omdat deze vaak fel kunnen klinken. Bieden wel een mooie prijs/kwaliteit maar zou ik alleen combineren met warm klinkende luidsprekers.

Ik ben zelf gegaan voor de Marantz SR6004 omdat ik ook veel stereo wil gaan draaien. In jou geval zal een Denon volgens mij erg goed voldoen! Je kunt de 2310 voor 800,- wel krijgen, de 1910 dus voor nog minder waardoor je geld over houd voor een blu-ray speler.
Ik denk, en FeaR gaf dat eerder ook al aan, dat een receiver van rond de 800 euro een beetje overkill is voor de JBL 200.5; tenzij er upgrade plannen voor de speakers bestaan. Maar TS geeft juist aan dat hij al tevreden is met "gewoon" 5.1. Waarom dan een 800 euro uitgeven, terwijl je met 350 ook al genoeg hebt?

Als TS een keer "zin" heeft om luidsprekers van een iets ander kaliber aan te schaffen, kan hij de goedkopere receiver die hij nu aanschaft, prima verkopen in een soort van package deal met de JBL 200.5. :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ok even uitgaande van 500,- (net als de AVR255) zou ik gaan voor de Denon 1910. Deze staat voor iets meer in de prijslijst maar vaak kan je wel wat van de prijs af krijgen. Ik weet zeker dat je deze wel voor 500,- kunt krijgen.

Heeft veel goede reviews!
http://awards.whathifi.co...me-cinema-amplifiers/2009
http://www.bigpicturebigs...non_AVR_1910_Review.shtml
http://www.eisa.eu/awards/audioht (EISA award - European HT Receiver 2009-2010)

[ Voor 23% gewijzigd door bsmpower op 27-01-2010 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

AVR-1910 is best wel overkill voor een dergelijke JBL-setje.
reiker schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 08:50:
[...]Ik denk, en FeaR gaf dat eerder ook al aan, dat een receiver van rond de 800 euro een beetje overkill is voor de JBL 200.5; tenzij er upgrade plannen voor de speakers bestaan. Maar TS geeft juist aan dat hij al tevreden is met "gewoon" 5.1. Waarom dan een 800 euro uitgeven, terwijl je met 350 ook al genoeg hebt?
True, als het dan een Denon AVR zou moeten zijn zou ik eerder voor een AVR-1610 gaan. Niet meer en niet minder...
Op de site van WhatHifi moet je sowieos niet afgaan. Die testen apparaten niet eens. Die kijken of het apparaat van een sponsor is en als dat zo is dan krijgt het een voldoende. Zijn receivers van duizenden euro's die slechter scoren op kwaliteit dan exemplaren van een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ik hoor vaker negatieve verhalen over WhatHIFI. Hoe dan ook zijn er nog genoeg andere reviews te vinden :). Daarnaast zou de Denon 1610 waarschijnlijk ook wel voldoen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 16:30
Zulke dingen horen niet in een topic thuis.

[ Voor 65% gewijzigd door FeaR op 01-02-2010 18:03 ]

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Pagina: 1