Linux distro's op Linksys WRT160NL (of WRT54GL) router?

Pagina: 1
Acties:

• dkong
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-01 00:50
Na wat zoeken op GoT en op internet is dit me nog steeds niet duidelijk geworden. De Linksys WRT160NL router heeft een USB-poort, dus nu dacht ik, stel nou dat ik een usb-stick van een paar gig met een gangbare, vrij kaal geinstalleerde, linux distro heb, is het dan mogelijk om de router linux te laten booten van de usb stick? Zo nee, is het mogelijk om met de oude Linksys WRT54GL router waar je een usb-poort of sd-kaart op soldeert een gangbare linux distro te booten via deze weg?
Ik heb al een WRT54GL draaien met de custom Tomato firmware, dit werkt eenvoudig en goed, maar de reden dat ik een volledige linux distro wil is dat dit mij een perfecte en betaalbare manier lijkt om wat meer ervaring met linux op te doen.

dkong

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nauwelijks. Om te beginnen zijn vrijwel alle gangbare distro's bestemd voor Intel (compatible) processoren, terwijl de meeste routers met een Arm of een Mips draaien. Verder gebruiken routers speciale low-memory versies van bibliotheken (uClib) en programma's (busybox) omdat ze te weinig geheugen hebben om full-blown spull te draaien.
Er zijn wel Arm of Mips versies van bijv. Debian, maar dat zal toch niet echt willen draaien om die reden.

• job
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Wat bedoel je met een volledige distro? In principe heb je aan kernel, libs, busybox genoeg.
Wat je dan mist zou je dan toe kunnen voegen.

Je hebt nu tomato, daarmee kan je weinig zaken veranderen.. is het ook niet voor gemaakt.
Wil je volledig controle installeer openwrt. Dan begin je met vrij kaal met alleen een router die toegankelijk is via telnet en scp.. wil je een webgui (of wellicht dat deze tegenwoordig wel standaard geinstalleerd staat), dan moet je het zelf toevoegen dmv de juiste packet.
opties die je mist??.. packet downloaden als deze er is, anders zelf ontwikkelen.

Booten vanaf een usb stick oid vind ik niet echt een nuttige toevoeging. Waarom zou je willen booten van een usb stick?

[ Voor 23% gewijzigd door job op 13-01-2010 14:00 ]

• dkong
  • Laatst online: 15-01 00:50
quote: job
Booten vanaf een usb stick oid vind ik niet echt een nuttige toevoeging. Waarom zou je willen booten van een usb stick?
De reden daarvoor is de geringe hoeveelheid geheugen die beschikbaar is om een OS op te installeren in de router zelf. Het idee ontstond trouwens vooral omdat ik een betaalbaar linux bakkie zocht om mee te spelen die dan op termijn een volwaardige router moet worden met QoS en een web-interface etc allemaal zelf in elkaar gegooid. Bedankt voor jullie informatie in elk geval, ik weet nu dat ik niet teveel hoef verwachten van een dergelijke oplossing, dus deze topic kan wat mij betreft weer dicht. Ik kan beter op zoek naar een mini-itx plankje met 2 LAN-poorten, het goedkoopste fanless moederbordje inc. CPU heb je al voor een paar tientjes meer dan die WRT160NL router en wi-fi is wel toe te voegen via USB.

dkong