Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:47
Ik verwacht dat mijn huidige 68cm Aldi-LCD-TV het binnenkort gaat begeven. Nu lees ik dat Sony 3D TV's op de markt gaat brengen (NX800 als ik het goed heb). De werking is met een brilletje die 1 van de ogen tijdelijk blindeerd. Mooie oplossing lijkt me, zeker icm 100Hz.

De techniek is me geheel duidelijk, alleen hoe komt deze TV aan 3D source? Digitale TV in de toekomst waarschijnlijk (WK voetbal ?) en BlueRay, mits via HDMI 1.4 aangesloten is (toch?)

Ik heb op mijn huidige TV ook een pc aangesloten, voor divx/dvd/blueray, via analoge kabel (tv heeft geen DVI / HDMI). Stel ik ga hier een VGA kaart met HDMI ondersteuning inzetten icm een 3D TV. Kan ik dat ook (met wat software natuurlijk) 3D films afspelen op mijn TV? En hoe zit dat met games? Vroeger had je videokaarten met een brilletje wat redelijk goed werkte, mits je een goede monitor had. Ik vond dit geweldig, maar gaat dit met een 3D TV icm HDMI ook werken?

Om dan maar door te gaan over de toekomst. Ik denk dat voor de thuisgebruiker het bij een 3D bril blijft. Waarschijnlijk zal in de toekomst ook 3D tv kanalen komen, maar is het een verstandige investering. (gadget wijze wel natuurlijk ;) )

Sony 3D tv
3D TV nieuws

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joelie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-06 22:29
Er zijn ook al verschillende fabrikanten bezig met 3d tv zonder bril. Philips had al een testmodel maar liep nog niet helemaal lekker. Gaat dus nog wel een paar jaar duren, voordat dit uitkomt. Met een bril gaan kijken is voor mij leuk voor even. Maar niet comfortabel. heb net een nieuwe Samsung LED tv en mijn volgende zal dan wel een tv zijn waarbij je 3D kan kijken zonder bril hopelijk. De content vraag die jij stelde.. Las laatst dat Discovery samen met IMAX en Sony (als het goed is) een zender gaan beginnen in Amerika. Voor de rest is er nog niet zo heel veel bekend. En aangezien hier in NL nog niet eens alle zenders in HD uitzenden (of net over zijn). Gaat het denk ik nog wel ff een duren voordat dit hier van de grond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Het lijkt mij dat het nog een groot aantal jaren gaat duren voordat er uberhaupt iets op de markt komt waarbij het nut heeft. Eigenlijk met dit soort dingen moet je nooit een early adoptor zijn en dus gewoon een tijd wachten tot er een aantal generaties modellen voorbij zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

3D TV, net als 3D gaming meer dan tien jaar geleden en 3D panelen 6 jaar geleden is gewoon een fase, het gaat niks worden. Ik zou je er niet op voorbereiden.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
JVC heeft er een GD-463D10 met polarisatie (kost wel iets van 9000 dollar).

De 3D TV is technisch is staat om goed 3D weer te geven, TV als bron zie ik ook niet zo snel, blueray met 3D is binnenkort te koop (Avatar). Mijn vraag blijft of een PC ook 3D kan uitvoeren met een game/film als bron.

(Die 3D desktop komt daarna wel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

elgringo schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:48:
. Mijn vraag blijft of een PC ook 3D kan uitvoeren met een game/film als bron.
http://www.nvidia.com/object/3D_Vision_Main.html ja dus.. Heb je wel een snelle tv/monitor voor nodig he? Maar het bestaat en er zijn al games met 3d uitbredingien hiervoor.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:20
Mijn vermoeden is dat tijdens de levensduur van je nieuwe TV het 3D formaat nog niet ingeburgerd zal zijn.
Het beste advies luidt dan ook een moi LCD/Plasma met een lekker groot scherm te kopen met goede ontwikkelde technieken. Daar heb je nu meer plezier van dan een een 9000 euro 3d tv die ook nog eens brak zal presteren...

Rond de 900 euro heb je nu een fantastisch beeldje in huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
leuk_he schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:51:
[...]

http://www.nvidia.com/object/3D_Vision_Main.html ja dus.. Heb je wel een snelle tv/monitor voor nodig he? Maar het bestaat en er zijn al games met 3d uitbredingien hiervoor.
Dit gaat via de videokaart, ik wil via een HDMI 1.4 signaal (zodat een 3D tv ala NX800 deze kan weergeve).
Dit bestaat al een jaar of 10 (begonnen bij de Geforce 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

elgringo schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:03:
[...]

Dit gaat via de videokaart, ik wil via een HDMI 1.4 signaal (zodat een 3D tv ala NX800 deze kan weergeve).
Dit bestaat al een jaar of 10 (begonnen bij de Geforce 1)
Je bedoeld dit soort geruchten:

http://www.neoseeker.com/...ort-3d-movies-and-video-/
According to Germany-based website ATI-Forum (citing "trusted source") the upcoming milestone ATI Catalyst driver 10.1 will support a new 3D mode enabling playback of 3D videos and movies with the right hardware.
Ik denk overigens dat je 3dtv ook wel over hdmi 1.3 zult kunnen gooien, echter wellicht niet in 1080p

[ Voor 28% gewijzigd door leuk_he op 13-01-2010 11:51 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
leuk_he schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:50:
[...]

Je bedoeld dit soort geruchten:

http://www.neoseeker.com/...ort-3d-movies-and-video-/

[...]

Ik denk overigens dat je 3dtv ook wel over hdmi 1.3 zult kunnen gooien, echter wellicht niet in 1080p
Dat bedoel ik idd. Nu nog wachten op testen/reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:28
Wat ik me nog af vraag is of ik nu echt 'verplicht' ben om een hele nieuwe set neer te zetten als ik 3D films wil bekijken.
Zoals ik het nu begrijp moet ik hebben:
- Een TV die 3D weergave ondersteund + bijbehorend brilletje
- Een Blu-Ray speler die 3D weergave ondersteund
- Een A/V receiver met HDMI 1.4(a)

Van die eerste twee lijkt het me duidelijk dat die echt noodzakelijk zijn. Die laatste vraag ik het mij af. De receiver hoeft helemaal niets met het beeldsignaal te doen, alleen de audio er uit 'filteren' en vervolgens het beeldsignaal naar de TV doorsturen. Mij lijkt het dan dus ook overbodig om naast een nieuwe TV en een nieuwe Blu-Ray speler ook nog een nieuwe receiver aan te schaffen.
Daarnaast beschikt HDMI 1.4(a) over de 'Audio Return Channel' functionaliteit. Wat dat precies inhoud snap ik nog steeds niet, maar wat ik er van begrijp is dat het is voor bijvoorbeeld:
'PS3---HDMI--->TV---s/pdif--->HomeCinema set
Dit is in veel gevallen echter overbodig als je die PS3 (of wat voor HDMI apparaat dan ook) eerst naar de A/V receiver laat lopen en dan vanaf de receiver naar de TV.
Wat ik nu hoop is dat het mogelijk is met HDMI 1.4(a), om het signaal van de Blu-Ray speler naar de TV te sturen en dan het audiosignaal van de TV naar de receiver te sturen. Dat zou flink schelen in de kosten, plus dat het gewoon zonde is van de apparatuur. De spullen die er nu staan heb ik nu bijna een jaar, maar als ik dan rond het uitkomen van de eerste 3D Blu-Ray's (Avatar 3D zou rond November uit komen) weer wat nieuws 'moet' heb ik het nog geen 1.5 jaar in huis.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch nog even meegeven:
  • Verschillende personen krijgen last van hoofdpijn met 3d-brillen: wisselend beeldveld voor linker of rechter oog zowel met polaroid filter of afdek methode. Dus effen goed en langdurig uitproberen. Hoe het zit met visuele gevoeligheid en epilepsie aanvallen, daar heb ik het raden naar. Denk dat dit nog verergert tegenover gewone flatscreens. Beeldflitsen: oa de beroemde bbc nieuws waarschuwing voor fragementen met flitsfotografie
  • Schermen zonder bril = 1 persoon oplossing: principe van de bewegende postkaart (prisma). Spelen hier een grote rol: afstand tot het scherm en de kijkhoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt HDMI 1.4 voor de receiver is ansich niet nodig. Dit is alleen nodig als je HDMI-processing toe wil passen oftewel HD ontvanger -> Receiver -> TV. Waarbij de receiver dus het geluid filtert en het beeld doorstuurt naar de tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 20:59

burgt

Starbass

en daar is een receiver juist voor bedoeld, anders zul je ook geen HD audio formaten kunnen afsplen..

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Wat ik me dus af vraag is of dat 'Audio Return Channel' ook de HD audioformaten doorstuurt of alleen de 'core' audio.
DTS-HD heeft altijd 1509kb/s DTS 'core' audio en Dolby True HD heeft dit ook in een vergelijkbare Dolby standaard voor de backwards compatibility.
Mijn receiver ondersteund alle HD audio formaten, dus daar wil ik wel gebruik van maken ;)
pricewatch: Kenwood KRF-V7300D Zilver
Over hoofdpijn of vermoeide ogen maak ik mij geen zorgen, ik heb nu in 1 week 2 keer Avatar in 3D in de bioscoop gezien en ik heb nergens last van gehad. Behalve dan dan mijn neus pijn deed tegen het eind, maar dat is volgens mij iets waar je aan kan wennen. Ik ben een brildrager en had geen probleem met bril over bril.
Het enige 'probleem is dan dat het prijzig wordt om met meerdere personen een 3D film te kijken... Als echter alle fabrikanten 'active shutter' gaan gebruiken, kan iedereen zijn eigen bril kopen en meenemen op een filmavond. Dan moeten die dus wel weer bij TV's van andere fabrikanten gebruikt kunnen worden...
'Gelukkig' worden de eerste 3D Blu-Ray's pas in november verwacht, dus kunnen we nog even de katten uit de boom kijken :)

[ Voor 43% gewijzigd door Who Am I? op 10-03-2010 21:59 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CanoCookie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 06:11
Who Am I? schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:18:
Wat ik me nog af vraag is of ik nu echt 'verplicht' ben om een hele nieuwe set neer te zetten als ik 3D films wil bekijken.
Zoals ik het nu begrijp moet ik hebben:
- Een TV die 3D weergave ondersteund + bijbehorend brilletje
- Een Blu-Ray speler die 3D weergave ondersteund
- Een A/V receiver met HDMI 1.4(a)

Van die eerste twee lijkt het me duidelijk dat die echt noodzakelijk zijn. Die laatste vraag ik het mij af. De receiver hoeft helemaal niets met het beeldsignaal te doen, alleen de audio er uit 'filteren' en vervolgens het beeldsignaal naar de TV doorsturen. Mij lijkt het dan dus ook overbodig om naast een nieuwe TV en een nieuwe Blu-Ray speler ook nog een nieuwe receiver aan te schaffen.
Daarnaast beschikt HDMI 1.4(a) over de 'Audio Return Channel' functionaliteit. Wat dat precies inhoud snap ik nog steeds niet, maar wat ik er van begrijp is dat het is voor bijvoorbeeld:
'PS3---HDMI--->TV---s/pdif--->HomeCinema set
Dit is in veel gevallen echter overbodig als je die PS3 (of wat voor HDMI apparaat dan ook) eerst naar de A/V receiver laat lopen en dan vanaf de receiver naar de TV.
Wat ik nu hoop is dat het mogelijk is met HDMI 1.4(a), om het signaal van de Blu-Ray speler naar de TV te sturen en dan het audiosignaal van de TV naar de receiver te sturen. Dat zou flink schelen in de kosten, plus dat het gewoon zonde is van de apparatuur. De spullen die er nu staan heb ik nu bijna een jaar, maar als ik dan rond het uitkomen van de eerste 3D Blu-Ray's (Avatar 3D zou rond November uit komen) weer wat nieuws 'moet' heb ik het nog geen 1.5 jaar in huis.
Bij een PS3 kun je ook gewoon kiezen het geluid over een ander kanaal te sturen dan de HDMI. Ik heb een oudere onkyo reciever met enkel optisch het geluid loopt rechtstreeks naar me reciever en beeld naar de tv en dat gaat uitstekend wel als kant tekening dat ik het geluid naar me reciever enkel gebruik bij games en DVD en Blu-ray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Geluid over een optische kabel is minder goed dan over HDMI. s/pdif ondersteund namelijk geen HD-audio formaten. Je kan zeggen dat je het verschil niet hoort, maar dat verschil hoor je wel. Als ik DTS-Master Audio vergelijk met een gewone DTS audio hoor je veel meer detail en dynamiek.
Inmiddels is wel al duidelijk dat er spelers op de markt gaan komen waar een aparte HDMI aansluiting op zit voor audio en een voor video. Verder zijn er tegenwoordig steeds meer spelers met analoge 7.1 aansluitingen. Als je dan een receiver hebt waar een analoog 7.1 signaal op kan worden aangesloten, ben je ook klaar. Een stapeltje oude stereoversterkers voor de eindversterking is ook een optie natuurlijk O-)

Pagina: 1