pcb's etsen

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Ik wil gaan beginnen met het etsen van pcb's maar nu heb ik één klein probleem. We hebben thuis namelijk geen zonnebank :+

Ik wil wel graag gebruik gaan maken van fotogevoelige platen omdat ik niet kan tekenen :P

Weet iemand dus waar je een UV-lamp kan kopen, gewoon een balkje of een gloeilanp dus. (en kom dan niet aanzetten met die belichtingsbak van de Conrad want die kost 499 gulden!)

Verwijderd

kunt volgen mij ook een simpel black-light TL'tje nemen.kost 15 piekjes bij de eerste beste discozaak:)

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
Neem een gezichtsbruiner, werkt goed, compact en goedkoop.
Let wel op dat je een bijv vier buis uitvoering neemt, geen single lamp.

Verwijderd

black-light werkt niet.

rechts onder op dezelfde pagina staat een normale UV gloeilamp voor f12,50

Verwijderd

Je zult toch echt UV TL buizen moeten gebruiken. Blacklight en zonnebanken/gezichtsbruiners die met een gasontladingslamp werken zijn niet in staat om PCB's te belichten.

Btw, met een gewone (100W ofzo) gloeilamp gaat 't ook, alleen dan duurt het behoorlijk lang.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Op woensdag 07 maart 2001 10:51 schreef DaBit het volgende:
Je zult toch echt UV TL buizen moeten gebruiken. Blacklight en zonnebanken/gezichtsbruiners die met een gasontladingslamp werken zijn niet in staat om PCB's te belichten.

Btw, met een gewone (100W ofzo) gloeilamp gaat 't ook, alleen dan duurt het behoorlijk lang.
En is die UV-buizen geen gasontlading dan? een UV-gloeilamp als bij de Conrad is dat toch ook niet?

En een 100W gloeilamp, hoe lang is lang bij jou? een uur of 2 dagen? Een uurtje belichten vind ik ook geen probleem. 8-)

Verwijderd

En is die UV-buizen geen gasontlading dan? een UV-gloeilamp als bij de Conrad is dat toch ook niet?
Een TL is een gasontladingslamp, klopt. Ik bedoelde meer zo'n helder doorzichtige, kleinere lamp in de zonnehemel. Daarmee heb ik het ook geprobeerd, en dat werkt voor geen meter.

Ik ken die UV gloeilampen van Conrad niet, maar als dat zo'n blacklight ding is, dan vergeet 't maar.

100W gloeilamp (helder glas!): ik schat een uur of 2. Gewoon proberen. En hang 'm niet te laag.

Oja, nog een tip: ontwikkelen van PCB's gaat prima met natronloog ipv dure ontwikkelaar. Gewoon ca. 1 gram op 1 liter water. Natronloog word ook wel eens ooit verkocht onder de naam gootsteenontstopper ;)

Etsen doe je in een emmer met een aquariumverwarmingselementje erin, en goed klotsen.

Of je bouwt een etsbak......

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

pcb's etsen is alleen leuk als je het in grote aantallen doet of omdat het erg mooi moet worden. Als je gebruik maakt van vrijfplaatjes maakt de belichtingstijd niet meer zoveel uit. Ik heb ze wel eens tegen het raam geplakt en de zon er 10 min op laten schijnen, werkt perfect! ;)
Als je het uitprint zou ik 2 sheets afdrukken en die over elkaar heen leggen.
Voor een lamp werkt een goeie blauwe disco lamp soms ook, die zijn meestal ook als uv lamp bedoeld. En de speciale uv-tl buizen werken echt heel erg snel (tussen de 2 en 3 minuten)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

pcb's etsen is alleen leuk als je het in grote aantallen doet of omdat het erg mooi moet worden. Als je gebruik maakt van vrijfplaatjes maakt de belichtingstijd niet meer zoveel uit
En omdat 't gewoon makkelijk en bedrijfszekerder is. Ook als je maar 1 stuks nodig hebt is 't soms makkelijker om een PCBtje te etsen dan 10 miljoen draden te gaan solderen. En het kan ook zijn dat je al een PCB layout hebt, uit een tijdschrift bijv.
Als je het uitprint zou ik 2 sheets afdrukken en die over elkaar heen leggen
Ik zou gewoon kalkpapier gebruiken, tenzij je PQFP's ofzo op je printje hebt zitten. Dan is de krimp van kalkpapier te veel. Sheets geven onvoldoende dekking, zijn duur, en blokkeren UV.

Wel met een laserprinter afdrukken; door de inktlaag van een inktjet kijk je zo doorheen.
Voor een lamp werkt een goeie blauwe disco lamp soms ook, die zijn meestal ook als uv lamp bedoeld
Dan werkt een gewone gloeilamp nog beter..... 't zonnetje is inderdaad ook bruikbaar in de zomer.

• Koffie
  • Laatst online: 21:13

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heb geen enkel vertsand vanm waar jullie het nu over heben, maar als het met een zonnebank lukt.... lijkt mij de goedkoopste oplossing om naar een zonnestudio te gaan :+

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 11:49 schreef DaBit het volgende:

Ik zou gewoon kalkpapier gebruiken, tenzij je PQFP's ofzo op je printje hebt zitten. Dan is de krimp van kalkpapier te veel. Sheets geven onvoldoende dekking, zijn duur, en blokkeren UV.
Sorry, maar wat is kalkpapier? is dat gewoon cheapy bij een boekhandel verkrijgbaar ofzo?
Wel met een laserprinter afdrukken; door de inktlaag van een inktjet kijk je zo doorheen.
En als ik het nou eens inkjet uitprint en vervolgens kopieer op zo'n vel? heb geen laserprinter, maar wel de beschikking over een kopieerapparaat

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

En wie kan hier voor moi een etsje maken.
Het heeft een formaat van 23cm bij 14cm.

Alvast bedankt

And The Only One

Verwijderd

Sorry, maar wat is kalkpapier? is dat gewoon cheapy bij een boekhandel verkrijgbaar ofzo?
Yup. Gewoon per 50 vellen A4 in een blocknote of doosje voor een paar piek bij de kantoorboekhandel. 't word ook wel eens ooit verkocht als overtrekpapier. En 't werkt goed, alleen krimpt het iets als het uit de laserprinter komt. Niet genoeg om met 'normale' behuizingen echt in de problemen te komen, maar die grote 240-pens PQFP's passen opeens niet meer. Weestanden/condensatoren/DIL IC's is geen probleem..

Kopieren op zo'n vel is geen probleem. 'k zou wel het apparaat een of twee stapjes donkerder zetten om een betere dekking te krijgen. De dekking van een kopieermachine is n.l. slechter dan die van een laserprinter. Vraag me niet waarom. Ook heb ik wel eens meegemaakt dat er 'haarscheurtjes' in de lijnen zitten als ze uit een kopieermachine komen. Maarja, dat was een buttding.

• 0siris
  • Laatst online: 22-08 17:19
waar GAAT dit in hemelsnaam over??
ik weet wat een PCB is, maar daar houdt het ook echt op. Doe es uitleggen iemand :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Volgens mij komt er een hele grote PCB tentoonstelling, mag iedereen z'n PCB laten zien, maar niemand weet nog hoe ze hun PCB's moeten gaan belichten. Expositie wordt in een donkere ruimte gehouden, waar dus geen blacklight gebruikt mag worden omdat je dan de PCB van de buurman zou kunnen storen. In de regelementen staat iets over UV-licht blablabla..

Ik heb geen flauw idee waar dit over gaat...
8-)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Een pcb is dus een printplaatje zoals je al weet.

Deze zijn meestal van epoxy gemaakt en er zit een klein koperlaagje op.

Om ze zelf te maken koop je platen met een egale koperlaag van 35 of 70 micrometer (zeer dun dus)

Hierop kun je dan zelf een ontwerp maken door de banen die je wilt houden in te kleuren en vervolgens de rest weg te etsen.

Omdat alle lijntjes op een printplaatje zetten een gekkenwerk is en het meestal ook nog eens slordig wordt kun je het ook mbv een pc doen. Je maakt namelijk een ontwerp en print deze, zoals in eerdere berichten van mij en DaBit staat.

Vervolgens belicht je deze platen met UV, waar mijn vraag dus over ging, en ontwikkel je ze. Op deze manier komt dus de tekening mooi op het pcb-tje te staan.

voor een betere uitleg moet je hier eens kijken: CircuitsOnline

hopelijk beantwoord dit je vraag

Verwijderd

Ik meen dat je laserprints op folie donkerder kunt maken met oostindische inkt: de toner neemt inkt op, de folie niet. Misschien kun je zo ook haarscheurtjes herstellen.

Mensen met een plotter kunnen een pen met watervaste inkt gebruiken en direkt op de koperlaag tekenen. Zag ik op een site.

Die tip om de print in de zon te hangen klopt. Goedkoper kan niet!

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ook als je maar 1 stuks nodig hebt is 't soms makkelijker om een PCBtje te etsen dan 10 miljoen draden te gaan solderen.
Nee printje ontwerpen, uitprinten, uitlijnen, ontwikkelen, etsen, schoon maken, boren, boren, boren en inspuiten met flux. Dat heb je echt zooooo voor mekaar ;)
Draadjes stuken op een test printje gaat best snel en kan ook heel netjes hoor. Is bovendien makkelijker aan te passen.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Snik, maar niemand kan zo'n schema voor me etsen met die afmeting.

And The Only One

Pagina: 1