thuisnetwerk met NAS via fritzbox

Pagina: 1
Acties:

• Maneuvre
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-07-2025
Beste iedereen,

Ik woon in een studentenhuis, hier hebben we een prima werkende internet situatie met een Fritzbox 7170 anex A, dit is een modem/router (4 LAN poorten) met WLAN.
Nu ben ik een redelijke netwerk noob, maar wil een aantal dingetjes veranderen. Om het voor iedereen gemakkelijk te maken wil ik een NAS er in hangen en een onderling netwerk van 1Gps creëren. en wil ik een betere draadloze situatie creeren, hiervoor wil ik een draadloos accespoint aanschaffen...

De situatie is als volgt:

Fritzbox --> goedkope simpele switch --> 3 PC's, en 3 PC's direct in de Fritzbox.

De Situatie die ik kan bedenken is:

Fritzbox --> 1 Gps Switch 8 poorts --> NAS en 6 PC's..
en Draadloos accespoint (direct in fritzbox)

Is zo het onderling netwerk in orde en op 1Gps? en kan iemand via het draadloze netwerk zo ook bij de NAS? of is het beste als ik deze draadloze accespoint in de switch aansluiten? Let wel; Internet moet gewoon benaderbaar blijven draadloos en bedraad... Ik vind het allemaal maar lastig!

Groet,

Maneuvre

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-03 15:42
NAS is gewoon het dingetje wat het mogelijk maakt om meerdere computers op een ander netwerk aan te sluiten. Dat doet je fritzbox dus al :) Dus:
- Fritzbox --> 1 Gps Switch 8 poorts --> NASWireless bridge en 6 PC's..

Je kan ook de meeste routers in bridge-mode zetten (die zijn vaak goedkoper). Of de WLAN poort niet gebruiken en dan services zoals DHCP/DNS op de router uitzetten.

Zoek op access point of wireless bridge ofzo, er zijn heel veel draadjes over dit onderwerp :) Hier en daar ook met tips voor aanschaf.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

_H_G_ schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 09:26:
NAS is gewoon het dingetje wat het mogelijk maakt om meerdere computers op een ander netwerk aan te sluiten. Dat doet je fritzbox dus al :) Dus:
Een NAS is Network Attached Storage, een NAS verbind niet meerdere PC's met elkaar, dat doet een switch.
Een NAS is dus een storage device direct verbonden aan het netwerk, zodat data op een makkelijke en simpele manier gedeeld kan worden, op een centraal punt.

Verder voor de TS, wat jij in gedachten hebt kan prima werken sterker nog, ik heb bijna dezelfde opstelling.
FritzBox (intern acces point) > Netgear 8poorts Gbit switch > meerdere Pc's en NAS
Waarom wil je trouwens een ander acces point is die van de FritzBox niet krachtig genoeg?

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 13-01-2010 09:35 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-03 15:42
Doh, ik zit nog te slapen :z (zelf in de war met NAT/NAS)

Maak er Wireless Bridge + NAS van. Verhaal is nog steeds van kracht (om je wireless netwerk te versterken).

[ Voor 6% gewijzigd door _H_G_ op 13-01-2010 09:40 ]

Verwijderd

_H_G_ schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 09:39:
Doh, ik zit nog te slapen :z (zelf in de war met NAT/NAS)

Maak er Wireless Bridge + NAS van. Verhaal is nog steeds van kracht (om je wireless netwerk te versterken).
Ik weet niet wat je voor spectaculaire dingen van plan bent met die wireless bridge, maar als hij een tweede AP erbij wil hebben om betere dekking te maken dan is dat tweede AP configureren als AP met hetzelfde SSID en een ander kanaal, en dat ding gewoon rechtstreeks aan de Fritzlbox rammen met een kabel, de beste oplossing. Waar die wireless bridge vandaan komt in jouw verhaal is me volkomen onduidelijk, en waarom je dan een router zou nemen en daar DHCP en DNS enzo op uitzetten en die in Bridged mode zetten is me ook volstrekt raadselachtig.

de TS z'n oplossing kan prima werken, en lijkt me ook de eenvoudigste voor een grote wifi bereik, sneller LAN en hoera-voor-iedereen NASje.

• Maneuvre
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-07-2025
Al vast dank voor de reacties _/-\o_ _/-\o_ ,

Een extra accespoint is inderdaad nodig omdat het WLAN-bereik van de Fritzbox te mager is, maar als ik het zo lees begrijp ik dat ik ook een Router kan gebruiken als 1gb switch en Wireless accespoint :? ?? (kostenbesparing)

of is dit een omslachtig en lastige manier van doen? en is het beter en sneller als ik gewoon een switch en accespoint apart koop...

Groetjes,

Maneuvre

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-12-2025
Maneuvre schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:39:

Een extra accespoint is inderdaad nodig omdat het WLAN-bereik van de Fritzbox te mager is, maar als ik het zo lees begrijp ik dat ik ook een Router kan gebruiken als 1gb switch en Wireless accespoint :? ?? (kostenbesparing)
Yep is prima te doen. je moet er wel rekening mee houden dat je op die 2de router alle services uitzet, zoals DHCP en DNS. ook ISP gegevens hoeven daar niet ingevoerd te worden omdat je 1ste router dat uiteraard al afhandeld.

Wowhead profiel

Verwijderd

Maneuvre schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:39:

of is dit een omslachtig en lastige manier van doen? en is het beter en sneller als ik gewoon een switch en accespoint apart koop...
Ik zou geen router kopen en die dan als AP/switch gebruiken. Ten eerste zijn nog steeds veel routers met meer poorten gewoon 4-poorts 100mbit hubjes en als het al 4 geswitchte poortjes zijn zijn ze nog altijd geen Gbit in de meeste gevallen. Een goedkoop 8 poort gbit switchje en een los AP kost niet wezenlijk meer (sterker nog, tegen de tijd dat je routertje wlan en 4 geswitchte gbit poortjes heeft is ie waarschijnlijk net zo duur) en je bent ook nog eens vrij je AP daar te hangen waar je wifi nodig hebt en de switch komt daar waar je kabels naartoe gaan. Aangezien alle netwerkkabels nu toch al naar de Fritzlbox gaan wil je dáár je 8poort gbit switch hebben, maar je AP wil je daar verder vandaan hebben om je bereik te vergroten. Als je een router koopt heb je óf de switchpoortjes ver weg van je Fritzlbox en moet je dus al je kabels gaan omleggen, óf je hebt je tweede Accesspoint vlak bij je bestaande, waardoor je daar dus geen bal mee opschiet qua verbetering van je wifi dekking.
Pagina: 1