Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, ik kamp met een vervelend probleem en hoop dat jullie mij kunnen vertellen of het mijn CPU betreft.

Ik heb altijd een GIGABYTE GA-MA74GM-S2H bordje gehad met daarop een AMD Athlon X2 5050e CPU en 2x 2 GB Kingston HyperX DDR2-800 geheugen. Dit draaide altijd perfect.

Inmiddels wilde ik de nieuwe zuinige 605e quad-core gaan gebruiken, maar tijdens de installatie van Server 2008 R2 krijg ik een BSOD.

Als ik Memtest draai worden de fouten ook om mijn oren gegooid. Geheugen werkt 100% op een andere PC.

Zaterdag dan maar een AM3 bordje (GIGABYTE MA785GMT-UD2H) + DDR3 geheugen (4x 2 GB Kingston HyperX DDR3-1333) gehaald aangezien ik ook meer geheugen wilde, en mijn vorige bordje ook wat matig was kwa upgrades (2 sloten, AM2 e.d.).

Maar zojuist ben ik alweer teleurgesteld. Op beide bordjes stonden de snelheden en voltages perfect ingesteld (2V voor de DDR2 en 1,65V voor de DDR3), maar alweer faalt Memtest.

De fout bij het DDR2 geheugen die word gegeven is: Unexpected Interrupt - Halting Type: Gen_Prot, de fout bij het DDR3 geheugen: Error Confidence Value: 90 ECC Correctabale Errors: 3.

Ik baal hier dus flink van, want ik ben nu al weken dingen aan het bijkopen, uitstellen, testen e.d. en dan krijg ik dit weer. Kan ik met zekerheid zeggen dat de CPU DOA is??? Dat is ten slotte nog het enige wat niet geswapped is...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

cpu voltages en dingen ook al n tikje omhoog gezet?

dikke kans dat de cpu idd niet goed is, en als ie net nieuw is, dus DOA is. hup terug dr mee :)

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Ook met 2 dimms geprobeerd?

Ik zie hier trouwens ook dat Kingston HyperX vaak 1.7V nodig heeft.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Als je cpu kapot is doet ie het gewoon niet meer, ik heb nog nooit een halfwerkende cpu meegemaakt.

Heb je je bios wel geupdate?? Dikke kans dat je een oude bios hebt, het is immers een nieuw bord en vaak wordt daar gewoon de eerste bios opgezet en dan heb je vaak zulke rare/vage errors, omdat je cpu unsupported is en dus bepaalde dingen niet herkend/ondersteunt worden.

Ik zie hier:
http://www.gigabyte.com.t...?ProductID=2775#anchor_os
dat ie bios F3 nodig heeft, mits je bord van de eerste revisie is.

Kijk even goed op gelinkte site en check je bordje op revisie, zodat je wel de goeie bios flasht, er staan nl. meerdere revisies van dat bordje op de site.
Allen geven ze aan echter dat je een andere bios moet hebben, dan de eerste, wil je cpu ondersteunt worden.
Hoogstwaarschijnlijk dus, dat ie het na het flashen wel gewoon doet

[ Voor 74% gewijzigd door DaLoona op 13-01-2010 18:45 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, twas laat dus ik heb mijn verhaal niet volledig uitgeschreven. My bad.

Maar weer ontopic:

BIOS word altijd naar de laatste versie gekrikt bij een re-install van mijn OS, bij een nieuw moederbord al helemaal.
Geheugen (DDR2) MOET 2V hebben, anders Orthos/Memtest fouten, 2V is ook wat Kingston voorschrijft en wat Memtest stabiel wil draaien.

Ik heb zelf ook nooit eerder een half-werkende CPU meegemaakt, maar zo zitten er bijv. 2 geheugencontrollers in die CPU, en kan het prima zijn dat die beschadigd is/zijn.

Extra vcore ga ik niet aan beginnen, dat zou de eerste keer wezen op default settings, en dan clockt hij dynamisch niet meer terug straks in mijn OS.

Wat zeggen jullie: RMA of niet???

Verwijderd

Stel het voltage eens op stock in.

Dus als de CPU een specificatie heeft van 1.325V, stel dat dan ook in. Zelfde geldt voor het geheugen. Check ook de timings, of die niet op 1T ipv 2T staan. Stel eventueel de SPD-settings only in.

Check ook je PSU, wellicht heb je issues met stroom, of zit er een connector niet juist/goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar ik ben altijd gewend om de vcore auto te hebben staan, dit omdat AMD terugklokt bij weinig usage wat gewenst is bij een server.

Ik ga het wel even proberen en zal ook ff de 1/2T even bekijken. Wat betreft de PSU: dat is een pijnlijk puntje, ik heb een Antec NSK1380 (standaard PSU ervan) en hardware.info heb ik wel eens zien schrijven dat ze er al een aantal van hebben moeten weggooien. Ga me test-pc maar eens uit elkaar slopen dan... Daar zit een Antec NeoHE 550 in, welke wel werd aangeraden door dezelfde website enkele jaren terug.

Jullie horen nog van me...

Verwijderd

Ik denk dat je de command-rate o.a moet nalopen van je geheugen. Of een CPU werkt, of een CPU werkt niet. Het is niet half of daartussenin. Daarnaast is de kans heel erg klein dat je een CPU ontvangt die het 'half' of niet doet.

Voeding is ook wel raadzaam, naar een quad-core met een hoger verbruik kan natuurlijk ook de oorzaak zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Maar het verbruik is niet echt hoger. Tis van een 45 Watt dual naar een 45 Watt iets langzamer geklokte quad.

Command stond op 2T, ik ben nu voor de gein 1T even aan het checken. daarna stel ik de vcore in op default, maar wel vaststaand. Weer daarna zet ik ook de clocks vast (staat nu op dynamisch d.m.v. cool'n'quit). En weer daarna gaat hij op mijn testbech kast.

Verwijderd

1T is een aggresievere timing dan 2T. DDR2 geheugen is vaak gemaakt voor 2T, en 1T kan alleen op bijv 266MHz (DDR II 533).

Ik zou zeggen je moet het zoeken bij je geheugen of stroom. Geheugencontroller kan wellicht moeilijk overweg met een setting. Dat heb ik vroeger ook gehad, passeren van een bepaalde FSB zorgde altijd voor problemen, en bij mij was het het kitje Corsair.

Verwijderd

Topicstarter
Mmm... zou wel apart zijn, Kingston HyperX geeft nooit problemen hier. Tis niet echt super overklokbaar, maar toch wel aardig en het werkt wel gewoon perfecto.

Verwijderd

Topicstarter
1T = error ook, ik weet ook dat het nog agressiever is, maar ik test graag gewoon een beetje.

Edit: vcore stond al vast als "normal" andere waardes liggen eronder of erboven.

Heb nu alles vastgezet, dus alle multipliers, FSB's e.d., dat gaan we nu proberen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2010 22:37 ]

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
GIGABYTE GA-MA74GM-S2H revisie 1 ondersteund vanaf bios F3 de X4 propus 605e
probeer eens alles op default settings te daaien met zo min mogelijk randapp.
memtest per module testen/per slot
succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Topicstarter
Laat hem liever in mijn DDR3 bordje, aangezien dat ook mijn echte server bordje word, de AM2 word binnenkort verkocht, beide vertonen exact dezelfde foutmelding ook na een langdurige test gisterenavond. Allebei "Unexpected Interrupt - Halting" en "Gen_Prot".

Ik durf niet te wedden, maar de voeding zou het kunnen zijn, anders zou ik het niet weten, dan ga ik denk ik de 5050e even in mijn AM3 bordje gooien.

Wat betreft default instellingen: ik weet wat ik heb ingesteld, en dat hij maanden 24/7 perfect draaide met die dual-core. De dingen die ik instel zijn ook memory clocks e.d., en die weet ik van mijn modules keurig uit mijn hoofd.

Ik hoop dat het die kast is, want dan gooi ik die lekker hard aan de kant, het in/uit elkaar halen van dat ding is al een complete ramp. Dan ga ik toch voor een iets betere kast waar ik schijven kan hot-swappen i.p.v. die stomme schroefmontage die niet te doen is zonder echt alle connectors los te halen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou volgens mij istie toch echt stuk...

De waarden vastzetten geeft nog steeds fouten, de 8 en 24-pin stekkers van mijn NeoHE 550 gebruiken geeft ook gewoon fouten. Daarbij zat alleen de DVD-speler nog maar aangesloten om Memtest te draaien.

Die is gewoon dood denk ik dan, met mijn 5050e had ik ook geen problemen (tot gisteren, want er zijn nu een paar pinnen krom *&*%^&$&$##). Tis gelukkig mijn quad niet, maar het Intel systeem (socket met pinnen) bevalt mij 10x beter.

Iemand nog een suggestie of zal ik hem gewoon RMA-en???
Pagina: 1