Windows 7 installeren op XPS M1530

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag een Dell XPS M1530 met Vista Home Premium 32 bits.

Nu wilde ik er Windows 7 X64 op installeren vanwege de 4 GB aan werkgeheugen.
Echter loopt het bij de installatie al mis. Ik krijg de volgende melding:

A required driver for a cd/dvd drive is missing.

Er wordt mij gevraagd de locatie aan te geven waar de driver te vinden is maar ik kom niet verder.
Ik heb op google gezocht maar daar vind ik geen specifieke oplossingen. Ook op de Dell site kan ik geen driver vinden voor mijn DVD drive.

Sommige mensen op forums beweren dat het aan een controller ligt op het moederbord?

Ik weet niet meer wat ik nu moet doen.

(tevens werkt de 32 bits versie van windows 7 wel zonder problemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-07 11:28
Heb je een gebrande DVD gebruikt of een officiele installatie disk?
Als ie namelijk gebrand is, kan het best zijn dat er bestanden corrupt zijn geraakt, hier dus de driver. Ik vermoed dit omdat AFAIK 32/64 bit windows allebei dezelfde default drivers hebben.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een gebrande DVD van een image van MSDN. Maar deze DVD heb ik al vaker gebruikt op andere systemen en daar werkt hij zonder problemen.

Tevens heb ik geprobeerd te installeren vanaf een USB stick.. maar dan krijg ik dezelfde melding.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Geef eens wat meer informatie over je hardware, zoals: chipset, drives (S-ATA DVD speler aan niet-AHCI controller?). Heb je het al met een andere optische drive geprobeert? (zoals misschien een P-ATA drive), of vanaf USB?

edit:
Je had USB al geprobeerd. Je zult toch wat specifieker moeten zijn, vooral je schijf/S-ATA controllers zijn van belang, en daarbij ook je chipset en hoe alles aangesloten is.

[ Voor 31% gewijzigd door Umbrah op 12-01-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ehm.. ik ben geen expert op dat gebied. Maar ik heb in de Bios al een verschillende optie geprobeerd.
daar kon ik bij sata operation kiezen uit ATA of AHCI. Maar de melding blijft.

Volgens google beschikt de XPS M1530 over een Intel 965PM chipset.

Nee ik heb niet met andere drives geprobeert. maar ik denk dat het niet uit maakt want hij doet het ook niet vanaf usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-07 19:53
Probeer eens de IDE Emulatie voor sata drives uit te zetten in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sanderdw schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 21:16:
Probeer eens de IDE Emulatie voor sata drives uit te zetten in de bios.
Dit kan ik nergens terug vinden in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06 19:57
Misschien een andere optie:

Hoe oud is je MSDN versie van Windows 7? Daarnaast zou je eens kunnen kijken welke bios er op je systeem staat en deze evt. updaten (bios A12 is de laatste) voordat je Windows 7 installeert.

Andere oplossingen die je op google :9 ondermeer tegen zult komen is drivers gebruiken van Vista x64... Hoewel ik vista drivers wel als laatste optie zou gebruiken omdat de drive native ondersteund zou moeten worden.

Nog een gedachte: als je je dvd drive eruit haalt en dan van usb af installeert: doet ie het dan wel?

Humor moet je serieus nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is gewoon Windows 7 Professional.. er zeen geen nieuwe versies bijgekomen naar mijn weten (met een servicepack ofzo)

Ik heb net even gekeken en er staat bios A12 op, dat is idd de laatste.

ik had via google ook al vista drivers gevonden echter deze zijn niet goed zegt de installatie.

Ik weet niet of ze zo heten maar volgens mij is het een slimline drive.. zonder cd lade.. die kan ik er niet gemakkelijk uit krijgen volgens mij

Na even zoeken ben ik erachter welke DVD drive erin zit namelijk:

Optiarc DVD +-RW AD-7640A ATA Device

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-07 19:53
Ja bedoelde met IDE emulatie de ide/ahci instelling, maar die had je al geprobeerd.

Je kan nog een aantal dingen proberen, mensen melden namelijk op verschillende fora, verschillende oplossingen:

Er is een firmware upgrade voor je dvd drive beschikbaar bij support van dell. Ik zou dat dus als eerste proberen.

Ik zou verder eens een andere installatie DVD proberen.
Download bijvoorbeeld ergens een install dvd van internet, die je met je eigen key kan installeren.

Probeer ook eens op lagere snelheid te branden met en/of andere brander.

[ Voor 11% gewijzigd door sanderdw op 12-01-2010 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gebruik DVD-R op lage snelheid. Checksum je DVD. Vergelijk met bestaande checksums.

AHCI aan, dat is native SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Windows 7 x64 doet het op mijn M1530 gewoon out-of-the-box.
Geen moeilijk gedoe met drivers e.d. Ik heb alleen de Vista drivers voor m'n BT device moeten installeren.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten08
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-05 18:24
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door maarten08 op 13-01-2010 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerberosX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-06-2020
Heb ook een XPS M1530, en bij mij verliep de installatie van Windows 7 x64 ook zonder problemen. Ik heb wel de Blu-Ray drive + laatste BIOS versie.

Het is me niet echt duidelijk, maar boot je van de Windows 7 installatie CD of probeer je dit vanuit Vista te doen?
Pagina: 1