Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.
Ik versta eerlijk gezegd Nederland nou niet als buitenland, aangezien het vrij dicht bij elkaar is, dus de ervaring zal wel leuk zijn maar nou niet echt super interessant. Als je het leuk vind moet je het doen, maar misschien belangrijker, wat vind je vriendin ervan?
Als je normaal 5 dagen van 8 uur maakt, is het misschien niet een optie om dan bijvoorbeeld 4 dagen van 9 uur te maken, zodat je toch 1 dag langer 'thuis' bent.
Persoonlijk zou ik vanwege je verbouwing vriendelijk bedanken voor het aanbod. Maar die keus moet je toch echt zelf (en met je vriendin natuurlijk) zelf maken.
Ey!! Macarena \o/
Verder weet ik niet of je daar een eigen appartement krijgt, maar als het een hotel is, dan is dat ook niet alles. In de meeste hotelkamers ga je niet gezellig een avondje zitten.
Een andere belangrijke vraag is of je genoeg dingen te doen hebt buiten werktijd. Ben je een persoon die er op uit trekt, uit gaat en nieuwe mensen ontmoet? Of ga je doordeweeks alleen achter de TV hangen na werktijd. Het feit of je je wel of niet verveelt kan grote invloed hebben op je gemoedsrust.
Persoonlijk zou ik een dinnetje en koophuis niet willen verlaten, of er moest iets enorms tegenover staan. Ook kun je van tevoren niet zeker weten dat het bij die 6 maanden blijft en dat je je baas moet teleurstellen als blijkt dat je langer gewenst bent. Het ligt er ook aan hoe belangrijk je je carrière vindt. Sommige (de meeste?) mensen zetten hun privé leven boven hun werk, anderen gaan weer vol voor hun carrière. Voor allebei moet je dingen doen en vooral ook laten.
Veel succes met je beslissing.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Ook heb ik momenteel nog geen idee wat er al dan niet tegen over staat, net zoals de 'slaapplaats'. tot nu toe heeft mijn werkgever aangehaald dat het over een hotel zou gaan, allemaal leuk en wel maar om 6 maand op een hotel kamer te zitten..... Ben niet zo iemand die na het werk alleen maar tv wil kijken, integendeel zelfs, ga tijdens de week liever op café dan in het week-end
STEL dat ik deze avond met dinnetje beslissing maak en dat ik misschien richting Amsterdam vertrek, wat dien ik dan te weten van Amsterdam? Ik lees hier: Randstad..... Is Amsterdam dan geen fatsoenlijke-grote stad? *of klinkt randstad gewoon verkeerd? *
Wat met auto's met Belgische nummerplaten? Worden deze geviseerd?
heeey, dat is nog eens een voorstel om in het achterhoofd te houdenRaZ schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:30:
Als je normaal 5 dagen van 8 uur maakt, is het misschien niet een optie om dan bijvoorbeeld 4 dagen van 9 uur te maken, zodat je toch 1 dag langer 'thuis' bent.
[ Voor 15% gewijzigd door dj_vibri op 12-01-2010 19:56 ]
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.
Verder bedoelen ze met randstad de conglomeratie van steden in die contreien, het is dus geen aanduiding qua fatsoen.
Amsterdam is een hele leuke stad om een paar maanden te vertoeven als je een stadsmens bent. Als je een hotel / tijdelijk appartement in het centrum hebt is er genoeg te doen voor die 6 maanden.
.
3 of 4 nachten in een hotelkamer is niet iets om naar uit te kijken, zeker niet als je rekening moet houden met je eet-tijden. Ik heb zelf 7 mnd in 'n hotel gezeten, en ik zal het niet snel nog 'n keer doen, in ieder geval niet zolang ik 'n vriend heb cq samenwoon.
's Ochtends bepaalt je hotel hoe laat je kunt beginnen met werken, tenzij je het ontbijt over slaat. Ook heb je geen mogelijkheid om brood te maken voor tussen de middag (geen koelkast), dus dat is 'n extra kostenpost. Daarnaast is 't niet prettig om wekelijks te moeten slepen met brood, beleg, bestek, schoonmaakmiddelen. Ja, wegwerp kan, maar is net zo goed gesleep.
's Avonds kost het eten je belachelijk veel tijd: een fatsoenlijke maaltijd voor de tijd die het je kost om thuis te koken gaat je bijna niet lukken.
Ook moet je vaak toch nog reizen vanaf je hotel naar je werkplek, goed, het is geen uur, maar ook dat kost je weer tijd
Als laatste de kosten: zoals gezegd wordt middageten vaak een probleem. Amsterdam kent een immens parkeerprobleem en je parkeerkosten daar zijn (als 't niet bij je hotel cq werkplek inbegrepen zit) huge. Wij hadden de regeling dat je voor max € 20 per dag mocht eten: net te weinig om in een fatsoenlijk restaurant een leuke maaltijd + drinken te scoren, maar... we mochten niet compenseren met goedkopere dagen. Dus was je nooit echt voldaan, nooit echt blij.
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat je in (centrum) Amsterdam wat makkelijker aan eten komt dan in de plek waar ik zat, maar ik denk niet dat een werkgever iemand snel in het centrum zal zetten. Ga dan ook goed na waar je zou komen te zitten.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Toen ik als NLer in BE gedetacheerd was door een NL werkgever kreeg ik ruim voldoende compensatie voor de onkosten. Ik geloof iets van 1300 euro per maand om iets te huren, 70 euro per dag aan vergoeding voor eten, drinken, bellen e.d. én een buitenlandtoelage op het salaris. Heb toen mijn huis in NL verkocht en ben mooi gaan wonen in OLV Waver (nabij Mechelen, buiten gebied, vrijstaand huis) voor 3 jaar. Mijn vriendin was toen net klaar met studeren dus heeft die tijd ook in Belgie gewerkt. Dat is dus een andere situatie als waar de TS zich in bevind, gezien die net een thuishave heeft
.
Verder kreeg ik een daggeldvergoeding van zo'n 40 euro per dag (dit is al 8 jaar geleden) waarvan alleen eten betaald moest worden. Zolang je niet elke dag in een *** restaurant eet hou je daar best wel wat van over. Dat kan ook een overweging zijn: meer geld voor de verbouwing.
Hou er ook rekening mee dat zomaar even een dag vrij nemen ook niet zo makkelijk is. Alleen als het de maandag of de vrijdag is dan heb je er wat aan (even door de week terug naar huis rijden is ook zo'n ding).
En ja: er is een groot cultuurverschil tussen Amsterdam/randstad en België. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dat heb je niet allemaal zelf in de hand. Hollanders zijn echt een stuk direkter en dan zuiderlingen.
Ik zou het niet doen als ik 5 dagen in de week moest werken. Dat zou voor mij een absoluut breekpunt zijn.
Signatures zijn voor boomers.
Tja, wij Nederlanders met onze rare termen ook he:dj_vibri schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:54:
STEL dat ik deze avond met dinnetje beslissing maak en dat ik misschien richting Amsterdam vertrek, wat dien ik dan te weten van Amsterdam? Ik lees hier: Randstad..... Is Amsterdam dan geen fatsoenlijke-grote stad? *of klinkt randstad gewoon verkeerd? *
http://nl.wikipedia.org/wiki/Randstad_%28gebied%29
Kan me heel goed voorstellen dat iemand uit België die aanduiding niet kent. In Nederland is het in ieder geval een algemeen bekende term.
Ik zou me ook afvragen wat je 's avonds wil gaan doen... Je gaf al aan dat je graag 'n kroegje pakt en in de meeste buurten zit wel 'n kroeg (of meerdere tot veel), maar de vraag is of je er wel aansluiting zult vinden. Nu weet ik uit ervaring dat de gemiddelde Nederlander een vrouwelijke belg vaak erg schattig vind vanwege haar taalgebruik en accent en dus weinig problemen zal hebben om contact te krijgen, maar voor mannen ligt dat toch anders
Ander opties zijn 'n studie (al dan niet op kosten van de baas) of sporten.
Gezien 't feit dat je hier op GoT zit, lijkt een hotel met onbeperkt internet me wel een must
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Verder zou ik inderdaad proberen te overleggen of je zoals al eerder aangehaald is om 4 dagen te werken, deze werkrijden komen redelijk vaak voor binnen de IT in NL wanneer er behoorlijk gereist dient te worden. Verder zorg voor een goede onkosten vergoeding die ook flexibel is zodat je niet het omschreven probleem van ardana oploopt.
Vaak in een hotel zitten voor werk moet je maar net liggen. Je komt dan wel elke avond "thuis" in een lege hotel kamer waar je in je uppie zit. Kan lastig zijn voor de langere duur als je het thuisfront (vriendin in BE) gaat missen. Je hebt dan niet even de mogelijkheid om langs te gaan op een dinsdag of woensdag avond. Winkels zijn in NL kort open - de standaard winkels gaan al om 6 uur 's avonds dicht met uitzondering van een koopavond waar ze dan tot 8-9 uur 's avonds open blijven. Je hebt natuurlijk in een grote stad als Amsterdam wel avond en nacht winkels - maar dit zijn toch vaak de kleinere toko's / supermarktjes.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Zat ik niet in Australia, dan zat ik wel in de VS ... waardoor ik uiteindelijk mijn baan bij HP opgezegd heb, ondanks dat het behoorlijk goed verdiende. Het werd mij gewoon echt te veel om 80% van de tijd van huis te zijn. Onderschat het niet - zo lang van huis te zijn kan gewoon erg zwaar worden. Zeker als je een relatie / familie hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door tazzman op 13-01-2010 12:41 ]
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Edit: Ik vergeet nog een 3de reden ( die helaas bij mij ook meespeelt ) als je het gelukkig maakt moet je het doen. Zo droomt mijn vriendin van een opleiding die alleen verkort in belgie wordt gegeven. In dat geval ga ik haar geen stroobreed in de weg liggen en accepteer ik dat ze mogelijk 2 jaar doordeweeks in belgie woont.
[ Voor 41% gewijzigd door r.e.s op 13-01-2010 12:52 ]
Verwijderd
Lijkt mij dat de kosten niet tegen de baten opwegen. Technisch gezien telt Amsterdam wel als 'internationale ervaring', maar echt indrukwekkend is het niet. (Anderzijds: cultuurverschil is leuk, omdat het groter is dan het lijkt.) Zonder vriendin en huis zou ik zeggen: doen, want leuke kans om Amsterdam/Nederland wat te ontdekken (denk niet dat het voor je CV veel uitmaakt), maar in jouw geval: nee.dj_vibri schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:24:
Nu ben ik in een tweestrijd verwikkeld, langs één kant is dit wel tof en een ervaring maar langs de andere kant zit ik met dinnetje, net aangekocht huisje dat we aan het verbouwen zijn en natuurlijk mijn sociale leven (Als je dan in het week-end thuis komt heb je geen tijd voor vrienden genoeg).
Meeste is al gezegd, maar de twee belangrijkste punten:Welke eisen zouden jullie eventueel stellen?
1) Duidelijke vergoeding, ofwel in loon, ofwel in carriere, ofwel beide.
2) 4 dagen werken, 3 dagen weekend. Langere werkdagen betekent minder kans op verveling 's avonds. Daarnaast, vrijdagavond terug naar Tienen (Je mag kiezen: na de spits vertrekken of filerijden van Amsterdam tot Breda.) en dan zondagavond weer terug betekent dat er weinig weekend overblijft.
edit: Kan ook bevestigen wat Qwerty-273 zegt: 4 dagen werken, 3 dagen weekend is in Nederland niet vreemd, als er lange reistijden in het spel zijn. Daarnaast wordt er veel deeltijds gewerkt (structureel of in het kader van ouderschapsverlof o.i.d.) in Nederland, dus het feit dat je er één dag in de week niet bent, zou het probleem niet mogen zijn.
edit2: Mocht je overwegen met de trein op en neer te gaan: de internationale trein tussen Brussel en Amsterdam zit vaak erg vol, heeft regelmatig vertraging en valt ook geregeld gewoon uit. 1ste klas reizen en/of met de Thalys (uur minder reistijd) is dan ook een goede eis.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 13:23 ]