Dof, minder vol geluid uit luidspreker

Pagina: 1
Acties:

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik heb sinds kort mijn Pioneer versterker met Life geluidsboxen weer van zolder gehaald. Nu viel me op dat ik de balance enigszins uit center moest plaatsen om een evenwichtig geluidsbeeld te krijgen. Na nadere inspectie viel me op dat het geluid uit de rechter geluidsbox veel doffer, minder vol klinkt dan het geluid uit de linker. Het betreft hier LIFE L8992 boxen (ooit gekocht in de ALDI :P). Het is me vroeger nooit opgevallen dat het niet goed klonk, aangezien ik het altijd als tweede set gebruikte.
Nu ben ik een beetje gaan spelen, ik heb namelijk geen multimeter hier. Beide woofers trillen voelbaar, en de mid en high lijken ook te werken, al is dat lastiger te beoordelen. Verder lijken de condensatoren en spoel op het oog ook goed uit te zien. Omwisselen van de kabels maakt niks uit, evenmin als het wisselen van de uitgang op de versterker. Het probleem zit hem dus echt in box zelf.
Aangezien ik nu even niet in het bezit van een multimeter is mijn vraag of een van jullie dit probleem toevallig herkend en mij kan zeggen wat er aan de hand is...? :)

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:34
Als het minder vol klinkt zal je moeten kijken naar de (mid) woofer van de speakers. Dit probleem kan in de woofer zelf zitten of in het filter. Dit kan je testen door de unit's van speakerbox te verwisselen. Als het probleem mee verwisselt is het de woofer.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bij dof geluid denk ik aan een defecte tweeter, maar de volheid komt juist weer uit de woofer. Een makkelijk testje is een mono-geluidsbron te pakken en dan de speakers recht tegenover elkaar zetten op een cm of 5 tot 10 en één speaker zet je in tegenfase (de draadjes "verkeerd-om aansluiten").
Zo kan je precies horen welk toongebied er bij de bewuste speaker fout gaat, dan is namelijk het enige geluid dat je nog vrij duidelijk zal horen.
Het idee is namelijk heel simpel. Door met een mono-bron te werken en één speaker in tegenfase te zetten, creëer je "anti-geluid". Dit dempt alle frequenties van de andere speaker. Alleen afwijkende frequenties zijn dan nog hoorbaar.

Na dat testje kan je wat gerichter gaan zoeken naar de oorzaak.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Roderiktweaker
Klopt, Dof en minder vol zijn een beetje onduidelijk

• zunrob
  • Nu online
Nou, het klinkt bijna alsof de loudness uitstaat voor die box. Je hoort minder diepe bassen, en het geluid klinkt mat danwel afgevlakt...

Maar goed, ik zal binnenkort die test eens doen. :)

• zunrob
  • Nu online
Nou, ik heb die tests gedaan waarbij ik van 20Hz tot 20000Hz ben gegaan. Ik heb geen enkele keer totale uitdoving, maar het is wel duidelijk dat ie bij elke frequentie flink wat verzacht. Hiertoe heb ik ook soms geluisterd naar het signaal van een enkele box. Hierbij viel me op dat bij lage frequentie de intensiteit hoger leek te zijn de "goede" box. Bij de hoge frequenties lijkt de intensiteit van beide boxen gelijk te zijn.
Moet ik nog specifiekere dingen doen om jullie goed te helpen?

Edit: iets specifieker: van 100-1000 Hz is de intensiteit uit de rechter box minder dan uit de linker. Hierbij moet ik zeggen dat dit zo LIJKT te zijn. Erg moeilijk te zeggen met de reflecties etc.

[ Voor 16% gewijzigd door zunrob op 12-01-2010 21:32 ]

• Roderiktweaker
Iets met de woofer of het Filter. Zoals eerder gezegd wissel de unit's eens uit. Loopt het probleem mee dan is het een niet goed werkende unit.

• zunrob
  • Nu online
Roderiktweaker schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 21:51:
Iets met de woofer of het Filter. Zoals eerder gezegd wissel de unit's eens uit. Loopt het probleem mee dan is het een niet goed werkende unit.
Bedoel je met unit beide woofers omzetten van de ene naar de andere box of het filter?
Naja, maakt in feite ook niet uit; het effect is hetzelfde. Wat het wel is: de draadjes zitten op de woofer ingang geklemd, die krijg ik er zo met de hand zonder gereedschap niet helemaal afgeschoven.

Filter is trouwens simpel dingetje: een condensator voor high, een voor mid, en een spoel voor de lage tonen.

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 12-01-2010 22:03 ]

• zunrob
  • Nu online
Nou, woofers zijn omgewisseld, maar is nog steeds zo dat rechts slechter klinkt. Ik ga er dus vanuit dat het het filter is van deze box.

• Roderiktweaker
Alle componenten bestellen en de nieuwe onderdelen in solderen. Dan zou het opgelost moeten zijn !

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

zunrob schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 21:11:
Nou, ik heb die tests gedaan waarbij ik van 20Hz tot 20000Hz ben gegaan. Ik heb geen enkele keer totale uitdoving, maar het is wel duidelijk dat ie bij elke frequentie flink wat verzacht. Hiertoe heb ik ook soms geluisterd naar het signaal van een enkele box. Hierbij viel me op dat bij lage frequentie de intensiteit hoger leek te zijn de "goede" box. Bij de hoge frequenties lijkt de intensiteit van beide boxen gelijk te zijn.
Moet ik nog specifiekere dingen doen om jullie goed te helpen?

Edit: iets specifieker: van 100-1000 Hz is de intensiteit uit de rechter box minder dan uit de linker. Hierbij moet ik zeggen dat dit zo LIJKT te zijn. Erg moeilijk te zeggen met de reflecties etc.
Uit je eerste post haal ik dat het 3-weg speakers zijn? In dat geval lijkt het de middentoner, gezien de range die je noemt. 100 - 1000 Hz is het spraakgebied en bij een 3-weg wordt dat door de middentoner gedaan.
Als de speakers verder onbeschadigd zijn en vrij kunnen bewegen, zou ik inderdaad het filter vervangen. Let er wel op dat je het goede type condensator erin zet. Het lijkt een gewone elko te zijn, maar het is een bi-pool elko.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12 23:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou toch even een multimetertje regelen. vervolgens de weerstanden van alle speakers + elko meten en eventjes links/rechts vergelijken
Pagina: 1