Iscsi schijf delen met meerdere gebruikers, tegelijk toegang

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 06:25
Ik ben bezig een gedeelde netwerkschijf in het thuisnetwerk op te nemen, en wil deze via een server met freenas 0.7rc2 zo instellen dat een ISCSI schijf beschikbaar istot de overige computers. Hierbij wil ik dat al deze systemen tegelijk connecties kunnen maken met deze ISCSI schijf.

Is dit uberhaupt mogelijk of zit ik vast aan een clustering service, zoja is dit via freeware op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat je wilt (een SAN) is mogelijk, maar je zult er wel rekening mee moeten houden of het OS van de systemen die hier verbinding mee maken, er wel goed mee omgaat dat meerdere systemen gelijktijdig op hetzelfde filesystem werken. (read/write access op block level niveau). Bij Windows machines gaat dat nl. niet goed.

Een alternatief hiervoor is een NAS, wat toegang op filelevel niveau biedt.

De opensource produkten openfiler of freenas hebben beiden ondersteuning om als SAN of NAS te fungeren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
je zal een cluster-aware filesysteem moeten gebruiken op de verschillende hosts of het gaat wel mislopen met concurrent access en schrijfoperaties (corruptie enzo)

ocfs,gfs/gfsv2,zfs,qfs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 06:25
Eigenlijk zeggen jullie dus dat wanneer er gebruik wordt gemaakt van freenas, er zfs filesysteem gebruikt moet worden (vanwege blokacces), of freenas zo instellen dat er op fileniveau (NAS) gedeeld wordt. Geen idee of dat laatste kan in combinatie met ISCSI, dat lijkt mij echter niet omdat ISCSI blokacces is, wat juist weer gewenst is omdat een gastsysteem niet door heeft dat de ISCSI schijf eigenlijk een netwerkschijf is.