Data analyse / MS Access alternatief?

Pagina: 1
Acties:

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Ik neem aan dat de pro voor professional staat in de type aanduiding "MacBook Pro", daarom ben ik zakelijk gebruik gaan maken van deze machine.

Eerste indrukken zijn verpletterend! Snel, simpel, overzichtelijk, geen overbodige knopjes/lampjes/... in 1 woord functioneel.

Nu mijn vraag. Ik maak graag analyses, dit kan heel mooi in MS Excel, zoals die ook in Office 2008 zit. Ik was net gewend aan office 2007, nu weer terug naar deze office 2003 poort naar OS X. Alles werk nog, en na wat zoeken krijg ik al mijn analyses er uit.
Ik wil nu wat complexere materie gaan analyseren, en zou daar in mijn windows tijd op MS Access terugvallen. Acces vind ik niet terug in mijn Mac Office pakket, wat nu?

Google leer mij dat er verschillende pakketten op de markt zijn (e.g. Filemaker). Mijn vraag is of ik daar zoals bij Access gemakkelijk Excel tabellen kan inladen en gemakkelijk queries bouwen?
Ik ben op zoek naar gebruikerservaringen...

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk eens naar Numbers
Edit: oh wacht, je zoekt iets voor Access.

[ Voor 26% gewijzigd door Juup op 12-01-2010 18:22 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb voor zoiets tot nu toe alleen SPSS-software gebruikt, maar je kunt diverse software verbinden dmv ODBC of andere SQL-ondersteunende zaken. Je zou eens kunnen kijken naar wat Excel concreet ondersteunt, wat filemaker ondersteunt of ander naar SPSS-producten of ook opensourcezaken zoals r-project icm mysql/postgresql oid.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:55
Titelfix en schopje van ACS naar ASD :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Of draai iets als Origin onder Parallels.

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
ebia schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 20:40:
Of draai iets als Origin onder Parallels.
Ik vind parallels een prijzig alternatief, naas de Parallels software moet je een OS aanschaffen en dan ook nog de Origin software

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat lijkt me ook, zeker aangezien er volgens mij voldoende native Mac OS X software is om te doen wat je wil. Heb je inmiddels al wat meer uitgevonden?

Als ik het goed begrijp wil je data uit een database verder gebruiken in excel. Dat zou eventueel moeten werken, je hoeft alleen voor een database/driver te zorgen die compatible is. Misschien vind je ook meer info in de helpfunctie van Microsoft Query. Je zou ook Filemakerbestanden rechtstreeks kunnen importeren met Excel. (Heb net een beetje gekeken&volgens mij gaat die ODBC driver geld kosten... tenminste als het klopt van MS zelf schrijft en excel slechts met de drivers van twee specifieke producenten samenwerkt, je kunt altijd even snel kijken of bijvoorbeeld de filmaker of mysql-drivers werken natuurlijk.)

Als je wat preciezer omschrijft wat je wil doen kunnen mensen je eventueel betere tips geven trouwens.

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 13-01-2010 09:36 ]

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 18:54
Als gratis alternatief voor Filemaker, zou je naar base van openoffice.org kijken.
En als gratis alternatief voor vmware paralells, virtualbox of wine.

[ Voor 35% gewijzigd door freyk op 13-01-2010 10:26 . Reden: linkjes toegevoegd ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zerveza, ben je nog verdergekomen in je speurtocht?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Filemaker zou kunnen maar de vraag is of dat geen overkill is. Het veel goedkopere en ook simpelere Bento kan je misschien ook redden. Verder is Base van OpenOffice.org ook nog een alternatief. Let wel, dan kijk je wel puur naar database software, de vraag is of je überhaupt naar dat soort software moet gaan kijken en niet naar iets als SPSS.

Indien je voor virtualisatie kiest kun je gewoon Access en de rest van je tools die je met Windows gebruikte blijven gebruiken omdat je dan simpelweg gewoon Windows draait. Parallels is misschien prijzig maar dat is VMware Fusion ook en volgens mij kun je voor beide bij o.a. Amazon en noem maar op wel aardig wat kortingen scoren. Als je het echt gratis wil dan is Virtualbox wel een alternatief. Als je liever geen Windows wil draaien en dus ook geen virtualisatie dan is wine wel een aardig alternatief. Ik heb alleen geen idee hoe goed de OS X port van wine is. Let wel op dat je met wine soms succes boekt en soms absoluut niet, er zit geen garantie dat de software ook fatsoenlijk werkt. MS Office is daarentegen wel iets wat vaak via die weg gebruikt wordt en inmiddels ook aardig goed ondersteund is. Grote kans dat Access dan gewoon werkt.

Overigens ben ik ook erg benieuwd naar wat voor soort data je analyseert en met welke tools je dat allemaal op Windows deed. Dat geeft een wat beter beeld wat je precies wilt bereiken in OS X.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-01 21:35

swtimmer

Ontrafelt het leven!

ppl schreef op zondag 24 januari 2010 @ 20:48:
Filemaker zou kunnen maar de vraag is of dat geen overkill is. Het veel goedkopere en ook simpelere Bento kan je misschien ook redden. Verder is Base van OpenOffice.org ook nog een alternatief. Let wel, dan kijk je wel puur naar database software, de vraag is of je überhaupt naar dat soort software moet gaan kijken en niet naar iets als SPSS.
Of R, gratis met mega veel libraries. Dus voor de meeste toetsen en of analyses kan je standaard functies inladen!
Pagina: 1