Toon posts:

Welke debian image?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag voor de eerste keer een poging wagen met Debian. Ik heb een Intel Quadcore computer, en vroeg me nu af welke image ik moet downloaden. Is het verstandig om de 64 bit versie te draaien, of is het slimmer om voor de 32bit te gaan (ivm drivers oid)?

Mocht 64bit verstandig zijn, moet ik dan de AMD64 of de ia64 versie hebben?

Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:42
ia64 is voor Itanium CPU's, jij hebt dus de AMD64 versie nodig. Wat drivers betreft maakt het niet zoveel uit, volgens mij is het probleem dat Flash niet fatsoenlijk werkte op 64bit ondertussen opgelost.

Hoeveel memory heb je? Als je meer dan 4GB hebt, dan zou ik zeker voor de 64bit gaan.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 4GB, en niet echt veel zin om te gaan pielen met drivers etc. 32bit dan maar?

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:10:
Ik heb 4GB, en niet echt veel zin om te gaan pielen met drivers etc. 32bit dan maar?
Gewoon voor de 64bit versie gaan dan, mocht je d'r nog ooit memory bij prikken dan kun je dat in elk geval zonder omwegen aanspreken.

Edit: En Debian is geen Windows, je hebt geen last van geneuzel met 32bit/64bit drivers. Als het op 64bit niet werkt, dan werkt het op 32bit ook niet ;)

Waarom kies je trouwens voor Debian? Het is mijn favoriete server OS, maar voor een desktop, zeker als je nieuw bent, is Ubuntu misschien een beter idee.

[ Voor 31% gewijzigd door swbr op 12-01-2010 15:14 ]

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

64 bit Flash werkt gewoon onder linux hoor, draai het hier ook op mijn Debian doos en heb tot nu toe nog geen enkel probleem tegen gekomen.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Blonde Tux schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:23:
64 bit Flash werkt gewoon onder linux hoor, draai het hier ook op mijn Debian doos en heb tot nu toe nog geen enkel probleem tegen gekomen.
Zoals ik aangaf, ik vermoedde al dat dat probleem ondertussen wel opgelost zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:47
32-bit Linux kan trouwens gewoon 4+ GB ram gebruiken hoor.

Zie o.a. Wikipedia: Physical Address Extension

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je moet dan wel de bigmem kernel pakken als ik het goed heb: http://packages.debian.or...image-2.6.30-2-686-bigmem.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De een noemt het big-mem kernel, de ander (Ubuntu) noemt 't PAE kernel. Maakt dus niets uit.

Voor 32 bit vs 64 bit: Kijk eens wat je met je systeem wilt doen, wat je erop wilt draaien aan apps. Sommige zijn wat instabieler op 64 bit omdat ze oorspronkelijk 32 bit waren. Als je deze niet gebruikt (even googlen dus voor die apps, ik kan er zo even geen noemen), kan je gerust de 64 bit nemen.

Flash kan je op 2 manieren nemen: de 32 bit met nspluginwrapper en de native 64 bit flash van Adobe Labs (http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer10/64bit.html). De eerste optie is in eerste instantie misschien stabieler/sneller, maar ik heb al vaak genoeg gehad dat nspluginwrapper of crashte, of een CPU hog werd. Sinds ik de native 64 bit versie gebruik, heb ik praktisch geen problemen meer.

Ik draai zelf Xubuntu Karmic 64 bit op m'n laptop en 32 bit Xubuntu Jaunty op m'n PC. Als Lucid uit is, gaat die laatste ook naar 64 bit.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:20
Antaresje schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:11:
[...]

Waarom kies je trouwens voor Debian? Het is mijn favoriete server OS, maar voor een desktop, zeker als je nieuw bent, is Ubuntu misschien een beter idee.
Op zich kun je prima met Debian beginnen (was mijn vervanger voor Windows XP, nu na jaren Gentoo over op Arch), maar dan moet je misschien wel het antwoord op dit soort vragen zelf op willen zoeken (en misschien niet de stable nemen, maar iets recenters).

Ik zou in elk geval niet aarzelen om 64bit te nemen.
Pagina: 1