Asus P6T SE / Samsung HD103SJ F3 RAID 5

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 21:25
Tweakers,

Ik ga einde van deze maand me systeem bestellen. Nu heb ik de Asus P6T SE op het oog om aan te schaffen. Deze heeft 2 sata controllers.

SATA-Controller 1

Type Serial ATA
Aansluitingen intern 6 x Serial-ATA
Protocollen Serial ATA/300
Max. transferrate 300 MBps, 3,0 Gbps
Chip Southbridge Intel® ICH10R
Max. apparaten 6
Kanalen 6
RAID Level 0, 1, 5, JBOD, 0+1

SATA-Controller 2
Type IDE, Serial ATA
Aansluitingen extern 1 x Serial-ATA
Aansluitingen intern 1 x 40-polig
Protocollen Ultra DMA/133, Serial ATA/300
Max. transferrate 300 MBps, 3,0 Gbps
Chip JMB363
Max. apparaten 3
Kanalen 2

Nu wil ik graag:
  • snelle data overdracht
  • grote opslag mogelijkheden
Veiligheid is ook wel van belang alleen kan ik met een home server back-ups draaien.
Ik was aan het denken aan de volgende opties. C: gebruik ik voor besturingssysteem en de D: gebruik ik voor games

C: 1 x Samsung HD103SJ F3
D: RAID-0 2 x Samsung HD103SJ F3

of

RAID-5 5 x Samsung HD103SJ F3
2 partities C: en D:

Nu weet ik dat de onboard RAID 5 kwa prestatie om te huilen is. Nu weet ik na wat reviews gelezen te hebben, dat RAID -0 gemiddeld rond de 220MB/sec zal gaan liggen. Mijn vraag is. Is het lonend om met dit moederbord een raid 5 opstelling te draaien. En vervolgens 2 partities aanmaken voor me besturingssysteem en mijn games. Tevens heb ik veiligheid bij raid 5. Echter heb ik wel de mogelijkehied om via een thuis server met syamantec exec backups te draaien. Welke snelheden kan ik dan verwachten. En is het handig om in raid 5 ,, 2 partities aan te maken voor het besturingssysteem en een voor data.

Na de hele middag verder gezapt te hebben op het web. Ben ik er achter gekomen om voor RAID -0 te gaan. En vervolgens backups te maken met me home server.

Dan maak ik een RAID 0 opstelling voor games dus me D: drive
en voor me besturings systeem maak ik nog een RAID-0 opstelling met de andere controller.
en hier maak ik wekelijks een back-up van.

[ Voor 9% gewijzigd door devinjanssen op 12-01-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 13:49
RAID-5 is mooi, maar op onboard controllers haal je 10 MB/s schrijven en dat is niet meer van deze tijd, dus prima dat je daar vanaf ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 21:25
Ik ben me even verder gaan verdiepen in RAID 0, en echter hoe ik dit ga toepassen. Nu ben ik opzoek gegaan naar de handleiding van me moederbord die ik aan wil schaffen. Asus P6T SE http://www.iusermanual.co...DZUX1NFX21hbnVhbC56aXA%3D

Ik heb de handleiding eens helemaal door gespit en vooral goed gekeken bij het RAID verhaal.
Echter lijkt het me niet zo moeielijk. Als je maar goed informeert en stap voor stap te werk gaat.

Nu heb ik echter nog 1 vraag.
Dit staat er vermeld in het moederbord boekje.
6 xSATA 3 Gb/s poorts
0,1,5,10 Intel Matrix Storage Technology supports Ondersteuning RAID
UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
1 x External SATA 3Gb/s port (SATA On-the-Go)
1 x JMicron® JMB363 PATA and SATA controller

Nu kan ik dus alleen de Intel Matrix Storage gebruiken voor me sata raid opstelling.
In me oude systeem heb ik 1 harddisk voor me OS en 1 harddisk voor me Games/Data. Dit werk al echter sneller als alles op 1 harddisk.

Nu wil ik in mijn nieuwe systeem 2 RAID 0 opstellingen. Is dit mogelijk met de 6 x sata Intel Matrix Storage ?
Ik wil namelijk 1 RAID 0 voor me OS en applicaties, en de andere RAID 0 opstelling voor me games en data.
Dit lijkt me een snelle opstelling.

Of is dit overbodig, en raden jullie 1 x RAID 0 opstelling en dan 2 parities maken 1 voor OS en de andere voor de Games/Data

Natuurlijk is de eerste optie het snelste, echter moet de wel mogelijk zijn.