CES: Palm Pre Plus, ook in Nederland?

Pagina: 1
Acties:

• FrankNStein
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-10-2025

FrankNStein

It's Alive!!!

Topicstarter
Er staan enkele dingen in die niet kloppen/ verkeerd geschreven zijn:

Pagina 1: "en er verschijnt een tweede WebOS-toestel, de Pixi, die door Amerika's grootste provider Verizon Wireless aan de man zal worden gebracht"

Nee, de Pixi is enkele maanden geleden al uitgekomen, en is beschikbaar via Sprint (USA), die ook de Pre uitgebracht heeft. Wél komt er nu een Pre Plus én een Pixi Plus die voorlopig alleen via Verizon uitkomen.
(De Pixi Plus heeft i.t.t. de Pixi wél WiFi, de Pre Plus staat in het artikel al beschreven)

Pagina 2.
"De Pre Plus is voorlopig alleen nog bekend als cdma-toestel, in tegenstelling tot de Pre, die ook met gsm-netwerken overweg kon."
Nee, je had de Pre voor USA en Canada, dat was een CDMA-toestel. De Europese/ Mexicaanse was een GSM-toestel. Het moet dus zijn: "die er ook als gsm-versie was." De Pre was geen 'world-phone', dus geen telefoon die zowel een CDMA als een GSM radioa aan boord had.

Edit: Oja, verder prima artikel hoor. Wel een beetje de bekende weg volgen (voor als je het Pre nieuws afgelopen jaar gevolgd had. Toetsenbord dat gewenning nodig heeft, geen on-screen toetsenbord (zonder hack), vingervlekkenmagneet (3x woordwaarde) :P )

[ Voor 12% gewijzigd door FrankNStein op 12-01-2010 14:13 ]

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Thx voor de melding

Pagina 1: Pixi
You're right, en ik dacht ook dat ik dat zo had opgeschreven. Dus of ik heb het fout opgeschreven of het was zo onduidelijk dat de eindredactie bij het redigeren er iets anders in las. Verbeterd, iig :)

Pagina 2: cdma/gsm
Yup, klopt, maar er waren - voor zover ik weet - geen hardwarematige verschillen: het was puur een softwarematige switch. Als je weet dat dat anders is, hoor ik dat graag :)

Thx, hard mijn best op gedaan :) Ja, die bekende weg is ook echt wat opvalt. Zie de foto's: ik heb gelijk foto's gemaakt een minuut nadat ik hem had aangeraakt - en voor mijn neus was dat ding nog gepoetst :)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:14
Arnoud, het is vrijwel zeker geen softwarematige switch, maar echt andere hardware. Er zijn namelijk vrijwel geen telefoons die beide aankunnen. CDMA is immers een geheel andere standaard, die ook andere hardware vereist dan GSM.

Edit: het is vrij makkelijk te checken, want CDMA gebruikt voor zover ik weet geen simkaarten.

Edit 2: En hierbij het bewijs:

Afbeeldingslocatie: http://s1.guide-images.ifixit.com/igi/5RMRSOOM2FnTFgSS.large

CDMA versie

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2009/06/palm-pre-gsm-side-by-side.jpg

GSM versie

[ Voor 46% gewijzigd door Hoedje op 12-01-2010 15:15 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• FrankNStein
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-10-2025

FrankNStein

It's Alive!!!

Topicstarter
Qua CDMA vs GSM: er zit inderdaad qua hardware nauwelijks verschil in. De chipset ondersteund beide standaarden. (Incl EV-DO Rev A. tegenover de GSM variant UMTS/ HSDPA/ HSUPA).

Echter, omdat het a) op andere frequentiebanden werkt zullen er enkele weerstanden anders zijn (minor detail) en natuurlijk heeft b) de GSM versie een plek voor de SIM-kaart in te stoppen.
Verder is het inderdaad allemaal software.

(Maar, je kan dus onmogelijk via software een gsm ombouwen naar een CDMA-toestel, dan moet je ook de soldeerbout erbij halen.)

Verder, nogmaals: topartikel! Met mooie (vingervlek) foto's.

Edit: 100 strafregels voor mezelf: "Ik moet de pagina refreshen voordat ik bericht submit"

[ Voor 7% gewijzigd door FrankNStein op 12-01-2010 15:17 ]

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
thx voor de feedback. Heb overigens niet gecheckt of de Pre Plus een simkaart-ingang had, maar dat zal in elk geval niet het beletsel zijn om de Pre Plus in Nederland uit te brengen :)