Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb met mijn PC (Win7 64 bits, AMD Athlon X2 620, 4 GB Team Elite DDR3, Asus EAH 4770 Formula, AsRock M3A770DE mobo) last van blue screens of death. Deze geven aan dat er een memory probleem is. Nu heb ik memtest86 versie 4.0 op dvd gebrand (deze werkt met 64 bits) en ik krijg inderdaad veel foutmeldingen bij tests. In memtest weet ik alleen niet hoeveel tests er worden gedaan en hoe ik een rapportage/log kan exporteren. Kan iemand dit uitleggen aan me, zodat ik daarna de foutmeldingen hier kan melden?
PS Zowel BIOS als laatste VGA drivers zijn geinstalleerd. het ligt dus echt aan het geheugen.

Wat extra info over het geheugen:
CAS: 9-12-12-30
DDR3 64 bits
666 Mhz (DDR1333)
L1 cache: 64K (42530 MB/s)
L2 cache: 512 K (13726 MB/s)
Totaal: 4095 MB (4374MB/s)

(overgenomen van memtest86. In het menu daar wel foutmeldingen gevonden, maar niet dat ik ze ergens kon opslaan... het zijn er in totaal 20, overpennen dan maar?

Edit: foto van scherm met memtest86 staat hier ---> http://i45.tinypic.com/kcf693.jpg

Alvast bedankt, gr. Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 18:14

mvz

muziek verslaafde

'tis toch simpel nu ? je weet dat je geheugen brak is, dus nieuw kopen maar. :)

edit : wat ik hiermee bedoel is, drop es ander mem erin en kijk wat dat doet.

[ Voor 33% gewijzigd door mvz op 12-01-2010 22:41 ]

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:51

Dark

who tweaked the light?

@ boven: tja dat is wel erg kort door de bocht heh... fout in memtest kan ook zijn: verkeerd ingesteld en nog vele andere zaken... ook "nieuwe kopen" is denk ik wat te snel, lijkt me haast dat hier nog garantie op van toepassing is...

post eens wat meer info over de reepjes en je instellingen, dan kan er misschien iets opdoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het zou inderdaad ook om een incompatabiliteit tussen het moederbord en geheugen kunnen gaan, verkeerde instellingen of geheugen dat niet goed in het moederbord zit. Meestal zullen errors als deze toch echt van het geheugen komen.

Probeer eens wat te zoeken naar jouw moederbord, jouw geheugen en ook de combinatie van die twee. Probeer ander geheugen in jouw PC en jouw geheugen in een andere PC. Dat zijn de enige manieren om echt te bepalen of er wat stuk is of dat er iets anders niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat het geheugen op de QVL van je moederbord? In dat geval kun je incompatibiliteit uitsluiten.
memtest kan overigens geen logs opslaan (het is immers een op zichzelfstaand OS, dat niets anders kan dan geheugen testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

om te beginnen zou ik het geheugen eens een puntje meer voltage geven en dan nog maar eens met memtest kijken...

zo te zien gaat het mis op test 5, als het nou ook steeds op hetzelfde adres is dan lijkt het toch echt kapot, vooropgesteld dat het overige wel goed is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mvz schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:23:
'tis toch simpel nu ? je weet dat je geheugen brak is, dus nieuw kopen maar. :)
Juist ja, je auto wil niet starten dus gelijk zonder iets te controleren de startmotor eruitrukken en vervangen zonder zekerheid dat dat het probleem is :X

Feit is dat de combinatie van dit moederbord, deze DIMMs en de settings waar ze nu op draaien fouten oplevert. Dat kan liggen aan dode DIMMs of dood mobo (gelukkig onwaarschijnlijk), het kan liggen aan compatibliteitsproblemen tussen mobo en DIMMs (best waarschijnlijk, maar geen zekerheid), of het kan liggen aan settings die niet goed zijn. En in dat laatste geval kan het in vijf minuten opgelost worden zonder geld uit te hoeven geven :o

Allereerst onbreekt hier relevante info:

1) welke DIMMs zijn dit exact (modelnr)?
2) op welke voltage staan ze ingesteld?
3) de geposte settings zijn uit Memtest gehaald, dat is dus waar die DIMMs nu op draaien. Maar wat zijn de specs van de DIMMs? Waar horen ze volgens fabrikant op te draaien? (dit kun je met modelnr opzoeken)

Allereerst de voltage - dat wordt (itt timings) niet automatisch ingesteld. Als de voltage die de DIMMs moeten krijgen hoger is dan 1.5V, dan moet je dat handmatig instellen. AM3 CPUs moeten vaak zelfs hogere voltages dan stock krijgen om stabiel te zijn, dus dit is sowieso iets om te proberen (tenzij het al idioot hoog is, dus >=1.9V)

Als dat het probleem niet is, kijken naar de timings. Als waar ze nu op draaien afwijkt van waar ze op zouden moeten draaien, stel in waar ze op zouden moeten draaien.

Pas als je dit geprobeerd hebt en het allemaal niet helpt is het tijd om de DIMMs eens in een andere PC te laten testen en andere DIMMs in deze PC te testen om te kijken of het probleem ligt aan de DIMMs, het mobo of de combo DIMM + mobo, en pas *dan* is het tijd om na te denken over de aanschaf van andere DIMMs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de TS. Ik heb met een hardware analyse programma zoveel mogelijk informatie proberen te verzamelen voor jullie als dat mogelijk is.

Zie hier de printscreens:
Hele computer/alle hardware ---> http://i48.tinypic.com/df865k.jpg
Geheugen 1 van 2 ---> http://i49.tinypic.com/x0xqgm.jpg
Geheugen 2 van 2 ---> http://i50.tinypic.com/nohhd4.jpg

Ik weet niet of dit jullie voldoende informatie geeft (of moet ik nog info halen uit de bios?). Zeg dan maar welke informatie! Ik heb het geheugen trouwens, samen met de overige onderdelen bij Azerty besteld.
Link naar product bij Azerty ---> http://azerty.nl/8-749-21...te-ddr3-geheugen-4-g.html

Modelnr. kan ik zo niet vinden, staat dat op het geheugen (kast open maken)?

Alvast bedankt voor de reacties en hulpvaardigheid

PS Mijn geheugen zit nu in bank 0 en 1 van de 4 (dus zoals het mobo telt, van de 3)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

wat me aan het eerste plaatje opvalt is dat tRCD, tRP en tRAS hoger staan ingesteld dan volgens de spd van de reepjes noodzakelijk is, en dat er single channel gedraaid wordt met 2 repen?

zou handig om te weten is wat je in bios ingesteld hebt aan geheugen voltage.

edit:
voor dual channel moet je waarschijnlijk bankje 0 en 2 gebruiken of 1 en 3

[ Voor 13% gewijzigd door Dark op 12-01-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Post specs gaarne gewoon even als tekst. Plaatjes op een trage host werken niet echt prettig (daarbij is het topic compleet zinloos als straks die plaatjes 404en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sommige informatie kun je niet uit software halen. Gewoon kast opentrekken en text op de DIMMs noteren. Vervolgens op de site van de fabrikant de aanbevolen settings achterhalen. De werkelijk ingestelde settings vind je in BIOS.

En idd, text graag als text posten. Dat helpt ook bij het quoten enzo :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry jongens, maar hoe ik tekst als tekst moet posten (zonder een halve dag te typen... geen idee).

Hier nog een aantal printscreens van de bios:
1 ---> http://i45.tinypic.com/2dc5rbt.jpg
2 ---> http://i49.tinypic.com/zvu5h3.jpg
3 ---> http://i48.tinypic.com/70xkjk.jpg
4 ----> http://i47.tinypic.com/nd8zs7.jpg
5 ---> http://i49.tinypic.com/353bjv8.jpg
6 ---> http://i50.tinypic.com/2cxw2sp.jpg

Dus nogmaals sorry, maar ik ben nogal n00b en heb echt hulp nodig (svp, zowel bij geheugenprobleem als bij tekst als tekst leren posten vanuit een programma of bios)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:23:
Sorry jongens, maar hoe ik tekst als tekst moet posten (zonder een halve dag te typen... geen idee).
Post gewoon de specs van je systeem. Dus het type cpu, type mobo etc, en volledige specs van de dimmen (zoals dion_b aangeeft, even kast opentrekken en de gegevens daarvan overtikken).
Dan weet je tenminste zeker dat je de goede gegevens hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke.

Het geheugen is het volgende (dit stond fysiek op het geheugenkaartje):
Team Group INC
TED 32048M1333HC9
2GB DDRIII 1333Mhz
Elite CL=9-9-9-24

Ik heb overigens nu het geheugen in slot 1 en 3 zitten, BIOS geeft nog steeds single channel aan. Geen idee hoe ik dit moet veranderen. Maar vanaf nu, hoe verder?

Overige specs:
CPU: AMD Athlon II X4 620
VGA: Asus EAH 4770 Formula
Mobo: AsRock M3A770DE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat zie jij als slot 1 en slot 3?
De dimmen moeten in elk geval in A1 en B1 om in dual channel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit net te kijken (met zaklamp) in mijn kast, maar A1 en B1 zitten bij mij naast elkaar. Ze zaten dus in eerste instantie goed. Maar buiten dat, ik plaats ze wel weer terug in A1 en B1, ben ik dan dus nog niet van mijn geheugenprobleem af. De CL en aangegeven CAS helemaal bovenaan verschilt, hoort dat? Hoe moet ik alles nu instellen, wil ik het verhelpen? Alvast bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:39:
Het geheugen is het volgende (dit stond fysiek op het geheugenkaartje):
Team Group INC
TED 32048M1333HC9
2GB DDRIII 1333Mhz
Elite CL=9-9-9-24
... maar het staat op die 2e bios foto op 9-12-12-30 en geheugen voltage vind ik ook niet terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reactie van Azerty:
Goedemiddag,

Het zou kunnen dat voor dit geheugen er eerts latentie instellingen gedaan moeten worden

Met vriendelijke groet,

Sybren de Bruijn
Azerty Helpdesk

-----
Oke, een aanknooppunt, maar wat een hulp... is zeker vroeg voor meneer. Hoe stel ik die latentie in?
Ik vind het geheugen voltage ook niet terug, heeft iemand een idee waar ik dat kan vinden in die bios? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:57:
Reactie van Azerty:
Goedemiddag,

Het zou kunnen dat voor dit geheugen er eerts latentie instellingen gedaan moeten worden

Met vriendelijke groet,

Sybren de Bruijn
Azerty Helpdesk

-----
Oke, een aanknooppunt, maar wat een hulp... is zeker vroeg voor meneer. Hoe stel ik die latentie in?
Ik vind het geheugen voltage ook niet terug, heeft iemand een idee waar ik dat kan vinden in die bios? :S
Zet je bios op default/auto ook wat betreft geheugen en test het dan.
Hier hoefde ik gelukkig niets in te stellen voor geheugen.

En als je Azerty mailt met dat eerste plaatje dan wordt het gewoon vervangen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kom op, kijk zelf ook eens in de handleiding. Daar staat het allemaal vrij duidelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
terw-dan, ik snap je reactie. Ik vind het ook niet leuk zoveel te moeten vragen. De handleiding van het mobo echter (geheugen zat niks bij) gaat 99% over fysiek installeren van dingen, die 1% over de bios vertelt inhoudelijk niet meer dan 'met f2 start je het op en het is gebruiksvriendelijk ingericht *dus zoek het maar uit*'.

Ik heb de latentie ingesteld op 9-9-9-24 (alleen de bovenste, cas), moeten de anderen ook?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ehh, ik heb de handleiding er even bijgepakt, maar er is prima uit te halen wat je waar kunt instellen. Dus wat meer eigen inzet om je daar eens in te verdiepen kan best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor die opmerking. Ik heb alleen een 'quick users guide' op papier meegekregen bij het mobo. Ik bekijk nu ook de handleiding van de site. Het roept alleen meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. Zo behoort 'Channel Interleaving' alleen onder memory configuration te staan als je een Phenom CPU hebt (ik heb een Athlon). Ik weet nu echter wel de memory power te vinden. Ik ga die opzoeken voor jullie (en mezelf natuurlijk!).

PS Latentie instellen op 9-9-9-24 werkt niet; memtest86 vindt dan nog veel meer fouten dan dat ik het automatisch allemaal instel in de bios (automatisch pakt ie volgens memtest86 latentie 9-12-12-30).

Edit: Ik kon zelf de DRam Voltage aangeven. De enige 2 die rond de 1.5V zaten (wat overigens vrij laag was, aangezien het lijstje doorliep tot 2.38V) waren 1.48V en 1.53V. Beide verhielpen de problemen echter niet.
Iemand nog suggesties tot een oplossing? Ik ben in ieder geval Azerty mailen...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

9-9-9-24 is dan ook een strakkere timing dan 9-12-12-30, dus geen wonder dat dat slechter presteert.

Mbt voltage, probeer eens iets tussen 1.65V en 1.75V. Het zou helemaal niet zo hoog moeten, maar bij een AM3 CPU is dit prima veilig te noemen.

Maar goed, als dat niet werkt lijkt het op compatibility issues, of een defect onderdeel. Als ik naar de QVL van dit bord kijk (http://www.asrock.com/mb/memory/M3A770DE.pdf) staat deze DIMM (TED 32048M1333HC9) er niet op. Dat hoeft nog niets te zeggen (er staat wel meer niet op dat wel werkt), maar je mag er in ieder geval niet vanuit gaan dat het wel werkt.

Ik zou aanraden om te testen met ander geheugen (even ergens iets lenen), en als daaruit blijkt dat het moederbord wel werkt, alsnog ander geheugen aanschaffen dat wel op de QVL staat (er staat genoeg op wat hier makkelijk te vinden is).

Mijn persoonlijke ervaring bij TED 32048M1333HC9 met een ander moederbord (GA-P55M-UD2) was ook exact hetzelfde als dit. Er zat niets anders op dan ander geheugen kopen. Gelukkig kon ik mijn incompatibele DIMMs doorverkopen aan iemand met een Sapphire AM3 bord dat er wel mee werkte (het stond daar ook op de QVL).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben er ook allerminst blij mee. Kost me weer 100 euro, waar ik als studentje toch wel een halve maand kan werken met bijbaantje. Die versies die er wel op staan, die verkoopt bijvoorbeeld ook MyCom? (Ik zie dat ze wel het merk verkopen, maar of ze ook die versies zijn...). Ik geef het nog 1 laatste kans met die 1.65V en 1.75V, maar heb er een hard hoofd in. Trouwens hetzelfde met de garantie van Azerty zonder verpakking (ergens wel logisch, maar toch rot dat je voor een product van 80 euro geen garantie hebt door karton en plastic van 2 cent). Ik wacht af. Anders naar de MyCom, daar hebben ze me tot nu toe goed geholpen (o.a. met een goede wifi pci kaart, die ze me uiteindelijk toch niet konden leveren, maar service bleef goed:)).
Nou... iemand Team Elite 2 x 2GB 1333 Mhz geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Garantie heeft hier niets mee te maken, als deze DIMMs het op een ander moederbord wel doen zijn ze gewoon goed en heeft Azerty geen plicht ze terug te nemen, tenzij ze nadrukkelijk aangegeven zijn als compatibel. Overigens maakt open verpakking of niet helemaal niets uit voor je recht op garantie - als je de verpakking niet opent kun je sowieso niet achterhalen of iets werkt of niet.

Je kunt trouwens de DIMMs gewoon op vraag & aanbod zetten. Ik was de mijne binnen een dag kwijt.

Beschouw dit vooral als wijze les - check van tevoren welk geheugen gaat werken (op de site van de mobofabrikant) en koop alleen dat, al is het niet de goedkoopste en al moet je het bij een andere winkel bestellen dan de rest. Dat is iig de les die ik er vorige week uit trok.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 12-01-2010 21:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1