[win7] imagex en bcdboot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 08:00
TheVMaster : Aangezien het een Nederlandstalig forum is...heb ik het Engelstalige verhaal even vervangen door de Nederlandse vertaling....dit is een copy-paste vanuit een post iets verder naar beneden

Even opnieuw:
Win7 geinstalleerd. Best wel moeilijk als je niet weet om Win7 te installeren zonder dat hij een extra partitie aanmaakt. Heb via een omweg Win7 geinstalleerd op 1 parttitie. Er is dus geen extra partitie.

Na installatie geen sysprep maar direkt een image gemaakt met imagex. Na het restoren van die image en weer opnieuw booten, verschijnt er een Windows boot manager error met de 0xc000000e melding.
Dit geeft wellicht aan dat de boot config niet juist meer is. Dit terwijl ik volgens de handleidingen die ik via google vind ook bcdboot.exe c:\windows heb gedraaid na het restoren.

Kan wel opstarten met een rescue cd en dan repair kiezen. Dit gaat daarna wel goed. Duurt heel kort de reperatie maar werkt dan wel.

Wat kan er verkeerd zijn?
Je zou zeggen als je win7 installeerd en je draait diskpart, doe een clean en een partitie aanmaken en vervolgens de image terugzet dat het zou moeten werken maar bij win7 is er nog iets niet goed daarna/

[ Voor 68% gewijzigd door TheVMaster op 12-01-2010 15:37 . Reden: Engelstalig-->Nederlandstalig ]

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:27
Could you please provide us with the information bcdedit.exe displays when you run it?

Bcdedit.exe tells you on which device partition the boot manager and winload.exe is located. If one of those is on the wrong device partition, you will get error 0xc000000e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je je TS ook vertalen? Dit is een Nederlands forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Kan gewoon in het Nederlands blijkt. Ik heb de tekst gekopieerd van een ander forum.

Maar hoe kan Windows vanaf een andere partitie booten? Wellicht dat de tweede partitie er MOET zijn, althans Win7 gaat daarvan uit. Er is echter maar 1 partitie en ook bij het restoren is er ook maar 1 partitie. Misschien moet ik bij het restoren en leegmaken met Diskpart 2 partities aanmaken?

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48
monta schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:18:
Kan gewoon in het Nederlands blijkt. Ik heb de tekst gekopieerd van een ander forum.

Maar hoe kan Windows vanaf een andere partitie booten? Wellicht dat de tweede partitie er MOET zijn, althans Win7 gaat daarvan uit. Er is echter maar 1 partitie en ook bij het restoren is er ook maar 1 partitie. Misschien moet ik bij het restoren en leegmaken met Diskpart 2 partities aanmaken?
:+ Ik zeg vertalen maar dan :z the TS that is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
*knip* Deze tekst is verplaatst naar de TS

[ Voor 94% gewijzigd door TheVMaster op 12-01-2010 15:37 ]

monta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okki5
monta schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:18:

Lol zit ik helemaal moeite te doen engels te typen:P
Windows kan prima vanaf een andere partitie booten. Eigenlijk zijn 3 dingen cruciaal voor het fatsoenlijk op kunnen starten van windows.

1) De verborgen map "boot" op een partitie die altijd beschikbaar is;
2) Een kloppende instructiecode voor het opstarten van windows;
3) Een werkende bootsector op een partitie die altijd beschikbaar is.

Controleer eerst eens of genoemde dingen aanwezig zijn, en zo niet doe het volgende:

1) Zorg voor een verborgen map boot op de partitie waar windows geinstalleerd staat. (bijvoorbeeld kopieren van de installatie dvd/ usb stick)

2) In die map staat een programma wat bcdedit.exe heet. Start dit programma en je zou ongeveer de volgende informatie moeten krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://i785.photobucket.com/albums/yy137/okki5/bcd.png
controleer of die gegevens kloppen met de partitie waarop je windows geinstalleerd hebt, zo niet pas ze aan.

3) gebruik het commando "bootsect /nt60 c:" (bootsect.exe staat ook in de map boot)
(dit kan soms geweigerd worden, omdat het volume ontkoppeld moet worden, als dit zo is gebruik dan de herstelconsole opdrachtprompt vanaf de installatie dvd/usb)

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad als jij toen ik vanaf een externe harde schijf installeerde (verwachte ik ook, maar het is zoveel sneller dan van dvd), en dit werkte voor mij.

Succes hiermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Okki5 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:48:
[...]

Lol zit ik helemaal moeite te doen engels te typen:P
Windows kan prima vanaf een andere partitie booten. Eigenlijk zijn 3 dingen cruciaal voor het fatsoenlijk op kunnen starten van windows.

1) De verborgen map "boot" op een partitie die altijd beschikbaar is;
2) Een kloppende instructiecode voor het opstarten van windows;
3) Een werkende bootsector op een partitie die altijd beschikbaar is.

Controleer eerst eens of genoemde dingen aanwezig zijn, en zo niet doe het volgende:

1) Zorg voor een verborgen map boot op de partitie waar windows geinstalleerd staat. (bijvoorbeeld kopieren van de installatie dvd/ usb stick)

2) In die map staat een programma wat bcdedit.exe heet. Start dit programma en je zou ongeveer de volgende informatie moeten krijgen:
[afbeelding]
controleer of die gegevens kloppen met de partitie waarop je windows geinstalleerd hebt, zo niet pas ze aan.

3) gebruik het commando "bootsect /nt60 c:" (bootsect.exe staat ook in de map boot)
(dit kan soms geweigerd worden, omdat het volume ontkoppeld moet worden, als dit zo is gebruik dan de herstelconsole opdrachtprompt vanaf de installatie dvd/usb)

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad als jij toen ik vanaf een externe harde schijf installeerde (verwachte ik ook, maar het is zoveel sneller dan van dvd), en dit werkte voor mij.

Succes hiermee
Ik heb even gekeken (geboot via winpe usb stick want dan zie ik de foute) en wellicht staat hier het probleem:
Het eerste scherm: Windows Boot manager staat er bij device: unknown en path staat er helemaal niet bij.
In het tweede scherm: WIndows opstartlaadprogramma staat er bij osdevice: unknown
Hij weet dus gewoon niet waar hij vanaf moet booten maar ik heb met diskpart ook een assign letter=c gedaan??

Hoe pas ik dit aan?, doe ik dat doormiddel van bootsect /nt60 c:

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
Lol dat klopt inderdaad niet, je kan dat aanpassen met bcdedit:
bcdedit is niet zo'n moeilijk programma, je geeft simpelweg aan waar de waarde staat en hoe hij heet en wat het moet worden.

Voorbeeld: "bcdedit /set {bootmgr} device partition=c:"
Dit veranderd de waarde van device partition in {bootmgr} naar c:
Let goed op spaties enzo

Als je er niet uitkomt, zou je dan de exacte gegevens van bcdedit op het forum willen zetten? dan zal ik de commando's stap voor stap aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Okki5 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:21:
Lol dat klopt inderdaad niet, je kan dat aanpassen met bcdedit:
bcdedit is niet zo'n moeilijk programma, je geeft simpelweg aan waar de waarde staat en hoe hij heet en wat het moet worden.

Voorbeeld: "bcdedit /set {bootmgr} device partition=c:"
Dit veranderd de waarde van device partition in {bootmgr} naar c:
Let goed op spaties enzo

Als je er niet uitkomt, zou je dan de exacte gegevens van bcdedit op het forum willen zetten? dan zal ik de commando's stap voor stap aangeven.
Uitgaande van jouw printscreen is bij mij anders:
Windows opstartbeheer:
device unknown
path ontbreekt helemaal
default default
displayorder default
timeout 30

Windows boot loader:
id default
device unknown
testsigning ontbreekt
osdevice unknown
numproc ontbreekt
usefirmwarepcisettings ontbreekt

De andere settings zijn hetzelfde..

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
ok, de volgende commands zouden voldoende moeten zijn om in ieder geval de bcd te repareren.

bcdedit /set {bootmgr} device partition=c:
bcdedit /set {bootmgr} path \bootmgr
bcdedit /set {bootmgr} timeout 0

bcdedit /set {default} device partition=c:
bcdedit /set {default} osdevice partition=c:

Het verschil tussen {current} bij mij en {default} bij jou doet niet terzake, zolang de rest maar klopt.
Klopte het path bij windows boot loader wel? dus \windows\system32\winload.exe?

Loop hierna ook nog even stap 3 door uit mijn vorige bericht:
bootsect /nt60 c:

Als windows hierna nog niet opstart kan ik je waarschijnlijk niet verder helpen...
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Hij doet het Okki5 bedankt!
Ik heb echter niet de bootsect /nt60 c: gedaan maar hij doet het nu wel.

Kan ik sommige bestanden kopieeren vanuit de boot map zodat dit eventueel, als het nog een keer voorkomt, gewoon kopieeren naar de c:\boot?

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
Graag gedaan, wat je nog zou kunnen doen is "bcdedit /export bcdbackup" Dan wordt er een backup van de huidige werkende bcd gemaakt die je kan importeren mocht er ooit nog iets fout gaan! Deze backup is dan weer te laden dmv "bcdedit /import bcdbackup"

Overigens kan je ook gewoon heel de boot map proberen te kopieren, maar het kan zijn dat sommige bestanden tegen kopieren beveiligd zijn...
Pagina: 1