Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 20:26
Ik heb een Linksys WAG160N en heb de volgende vraag:

Het is een ADSL router, maar nu heb ik die ADSL functie niet echt meer nodig. Nu heb ik een kabel-netwerk met een modem (die dus internet IP-adressen uitgeeft aan alle pc's aangesloten).

Mijn opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/7579/netwerkj.jpg
Huidige instelling:
Telenet-modem, krijgt internetverbinding, deelt de IP-adressen uit (externe). Hieraan zit een switch aan verbonden die tevens naar de wireless AP gaat (802.11g, voor de gasten dus), en naar de Digibox. Deze 2 stukjes zijn verpilcht voor mij. (zoals het is nu - dus laten).
Dan loopt er ook een kabel naar de WAG160N.

En daar zit het probleem. Nu staat hij in Bridged Mode, waardoor hij dus gewoon als een wireless switch werkt. Wat is het probleem daarmee? Dus alle pc's die aan deze WAG160N verbonden zijn, die krijgen op zich allemaal een externe IP-adres.
Wat wil ik? Dat de WAG160N zou werken als een gewone router, en zijn LAN1-poort gebruikt als een WAN-poort.

Nu, ik heb al vanalles geprobeerd, alles heeft gefaald, maar misschien hebben jullie tips? Misschien heb ik iets over het hoofd gezien? Misschien moet ik een speciaal kabeltje gebruiken (dat is mijn nieuwste idee, nog niet uitgetest, maar, dan is de vraag welke instellingen ik moet gebruiken?)
Mijn doel is gewoon dus de pc's en printer+ip-phone een interne ip-adres bezorgen, ipv een externe ip.
Ja, het is mogelijk om een andere nieuwe router te kopen, maar daar heb ik nu even geen zin, omdat dit echt een goede router is, en het is puur zonde om deze weg te doen.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Wat je volgens mij dus wilt is dat de WAG160N NAT voor je doet en routeert?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nee die WAG160N heeft simpelweg geen WAN poort en NAT functie. In principe is hetgeen je wilt dus niet mogelijk. Misschien kun je iets bereiken met alternatieve firmware als die er is voor jou router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
Hmm, zoals ik al dacht, en alternatieve firmware wilt er niet aan beginnen...
Ik had gehoopt dat er misschien een trick was hiervoor, maar blijkbaar niet echt.

Als er toch nog ideen zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49
ik222 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:44:
Nee die WAG160N heeft simpelweg geen WAN poort en NAT functie.
Die heeft hij wel. de line aansluiting (waarop het adsl signaal staat) is de wanpoort.
Het probleem is dat er altijd gerouterd wordt tussen wan en lan. Tuurlijk is dit software.. en sommige modems kan je dan ook anders instellen (bepaalde thomson speedtouch modems) maar voor de wag160N is dit niet te veranderen, en zover ik weet ook geen alternatieve firmware voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dima_2005 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:46:
Hmm, zoals ik al dacht, en alternatieve firmware wilt er niet aan beginnen...
Ik had gehoopt dat er misschien een trick was hiervoor, maar blijkbaar niet echt.

Als er toch nog ideen zijn? :)
Een andere router kopen. De LAN-poorten van zo'n ding zijn gewoon een switch, die intern aan de router geknoopt zijn. En aan de andere kant zit een ADSL-modem, welke ook intern aan de router geknoopt is.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:28
Je kunt er open-wrt op zetten, moet je hem wel openhalen en de JTAG connector of serial connector erop solderen en hem dan flashen. Vervolgens kan prima wat jij wil, maar het vereist wel wat linux kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49
FireAge schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:52:
Je kunt er open-wrt op zetten, moet je hem wel openhalen en de JTAG connector of serial connector erop solderen en hem dan flashen.
Verrek ik dacht dat openwrt geen modems ondersteunde, maar dat had ik dus fout.
Het is inderdaad een oplossing, maar dat is wel leuk prutsen.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 12-01-2010 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
FireAge schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:52:
Je kunt er open-wrt op zetten, moet je hem wel openhalen en de JTAG connector of serial connector erop solderen en hem dan flashen. Vervolgens kan prima wat jij wil, maar het vereist wel wat linux kennis.
En dus zelf ook nog eens firmware programmeren? ik denk dat mijn tijd meer waard is dan de beste router van Linksys :)

Toch bedankt voor deze input...

Zou een crossed kabel misschien iets uitmaken (heb ervan gehoord om 2 routers met elkaar te verbinden, dat er soms een crossed kabel gebruikt worden?)

[ Voor 17% gewijzigd door Dima_2005 op 12-01-2010 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
job schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:47:
[...]
Die heeft hij wel. de line aansluiting (waarop het adsl signaal staat) is de wanpoort.
Het probleem is dat er altijd gerouterd wordt tussen wan en lan. Tuurlijk is dit software.. en sommige modems kan je dan ook anders instellen (bepaalde thomson speedtouch modems) maar voor de wag160N is dit niet te veranderen, en zover ik weet ook geen alternatieve firmware voor te vinden.
Oke ik zal specifieker zijn: Geen ethernet WAN poort bedoel ik natuurlijk maar dat was er denk ik wel op te maken ;) En ja het verschil tussen WAN en LAN poorten is softwarematig dus vandaar ook dat ik zeg er misschien iets te doen is met alternatieve firmware als die geschikt is voor dat apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:28
Dima_2005 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:56:

En dus zelf ook nog eens firmware programmeren? ik denk dat mijn tijd meer waard is dan de beste router van Linksys :)
Maar de hoeveelheid kennis die je daar mee op doet is de eigenlijke beloning, dat linksys bakje aan de praat brengen is slechts een bonus :Y)

Ik heb al een uur of 40 in mijn WRT54GL zitten, SD card mod erop gesoldeerd, open-wrt erop etc. Mooi werk als je even niets om handen hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door FireAge op 12-01-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
FireAge schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:32:
[...]

Maar de hoeveelheid kennis die je daar mee op doet is de eigenlijke beloning, dat linksys bakje aan de praat brengen is slechts een bonus :Y)

Ik heb al een uur of 40 in mijn WRT54GL zitten, SD card mod erop gesoldeerd, open-wrt erop etc. Mooi werk als je even niets om handen hebt.
Hmm, ik heb examens, mijn studies gaan net iets te veel voor. En het bakje zorgt ervoor dat alles nu werkt, dus moet ik die verpesten, heb ik geen bakje meer. En net wat ik wou is geen nieuw te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 11:31
Even schoppen. Ik heb namelijk hetzelfde 'probleem' als de TS. Ik heb hier een Linksys WAG354G, iets ouder dan het model van de TS, maar de functionaliteit is gelijk (ook ADSL modem + 4 ethernetpoorten + Wifi). Ik zou deze ook graag gewoon als router gebruiken, dus één van de LAN poorten als WAN instellen.

Ik heb hier ondertussen wél OpenWrt op draaien, maar ik zit vast met de configuratie. Ik heb al wat gelezen over bridges, vlan's e.d. maar het ontbreekt mij aan netwerk-kennis om hiermee verder te kunnen.

Iemand hier een idee of het überhaupt kan, en zo ja, in welke richting ik moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Kan je de LAN-poorten onafhankelijk configureren in OpenWrt? Zo ja, dan zou het kunnen, als dat niet het geval is dan is het vergeefse moeite geweest. Zie ook mijn vorige bericht in dit topic:
Demoniac schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:49:
[...]
Een andere router kopen. De LAN-poorten van zo'n ding zijn gewoon een switch, die intern aan de router geknoopt zijn. En aan de andere kant zit een ADSL-modem, welke ook intern aan de router geknoopt is.
Is het trouwens lastig om deze firmware op de WAG354G te krijgen? Voor zover ik weet hebben mijn ouders dezelfde DSL-router.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 11:31
Demoniac schreef op maandag 17 mei 2010 @ 22:18:
Kan je de LAN-poorten onafhankelijk configureren in OpenWrt? Zo ja, dan zou het kunnen, als dat niet het geval is dan is het vergeefse moeite geweest.
Ik vermoed van wel, het is namelijk gewoon Linux. In principe moet het kunnen denk ik, ik weet alleen niet hoe.
Is het trouwens lastig om deze firmware op de WAG354G te krijgen? Voor zover ik weet hebben mijn ouders dezelfde DSL-router.
Nee dat valt wel mee. Naar aanleiding van dit bericht heb ik het gewoon geprobeerd. SVN uitchecken, de boel laten compileren en vervolgens flashen met tftp. Als er interesse is kan ik die build wel even online zetten, dan hoef je het niet zelf te compileren (duurt nogal lang). Ik heb wel nog niet getest of de WiFi werkt enzo, die ga ik in eerste instantie toch niet gebruiken.
Pagina: 1