Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 21:22:
[...]
Volgens mij loopt er sowieso behoorlijk wat ingehuurd IT-personeel rond bij de verschillende ministeries en aanverwante (semi-)overheidsorganisaties. Centraliseren en consolideren die zooi. Kost je misschien wel wat extra overhead/heid (directeurtje hiervoor, manager daarvoor, PZ-afdeling erbij, etc.) maar een mooie kosten-batenanalyse kan denk ik al snel uitwijzen dat er flink bespaard kan worden in vergelijking met de huidige gang van zaken. Heb je meteen ook nog eens een mooie grote kennisvergaarbak waar de hele overheid uit kan putten.
En wat voor megaproject word dat dan denk je

Laten we de 3 ministeries/onderdelen die enigzins bij elkaar passen eens nemen.
Politie 65.000 werknemers, 3000-4000 servers (nattevingerwerk)
Justitie (en dan alleen de RO) 20.000 werknemers 2000 servers (wederom een gok)
Defensie: god weet wat die hebben staan.
Dat zijn de simpele zaken, die zijn tastbaar en sommige dingen (KA) zijn inderdaad consolideerdbaar. Maar vergeet niet dat je nog een heleboel dingen hebt waar je als buitenstaander geen weet van hebt. Alle speciale opsporings systemen, verschillende lagen van security (Zelfs al houden ze allen VIR-BI aan.)
Dan heb je nog alle eilandjes van machthebbers. Alle regiokorpsen zijn/waren tot voor kort Zelfstandige Bestuurs Organen. Zij hadden zelf een bak met geld, waarmee ze konden doen en laten wat ze wilde. Neem ze dat maar eens af, zodat jij kan bepalen wat er gaat gebeuren met ICT.

Je bent echt niet de eerste die daar over heeft nagedacht, en vast ook niet de laatste. Maar dat is een politiek wespennest waar je je neus (en andere onderdelen) niet in wilt steken.
Uiteraard mogen de openbare bestuurders van die overheids-ICT-organisatie niet meer dan de Balkenendenorm verdienen

Mee eens. Althans, die balkenende norm kan me gestolen worden, maar een dergelijke manager hoeft van mij geen 376.000 euro op jaar basis binnen te halen. 150.000,- vind ik al meer dan genoeg.
Dat de huidige algemeen directeur van de vtsPN inderdaad een hoop geld kost heeft te maken met het feit dat hij ingehuurd is. De vervangende man is echter wel een interne vent, en die kost ook een hoop geld (250.000 pj)