Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-09 16:42
Vandaag mijn nieuwe setup gebouwd en geinstalleerd.
Hij is opgebouwd met de volgende onderdelen:

AMD Phenom II X4 945 3.0GHz 8MB AM3 95W Box
Club3D Videokaart PCI-e Radeon HD4670 1GB DDR3 1xDVI/HDMI
Corsair Voeding CMPSU-400CX 400W
MSI 770-C45 AMD 770, SATA2 RAID, GLAN
OCZ 2x2GB DDR3 PC10666 CL9.0 Value
Samsung TFT Monitor P2250 21.5", DVI (zwart)
Seagate 1TB SATA300 32MB, ST31000528AS
Sony Optiarc DVD-/+/RAM AD-7241S 24x/24x/12x LS Bulk (zwart)
Thermaltake Midi Tower V3 Black Edition ATX No PSU (zwart)

Als OS heb ik windows 7 Proffesional X64 erop staan. compleet versie installatie geen poespas hacks cracks of andere rotzooi gewoon alles clean. Hij is volledig up to date.

1e probleem was dat de LAN adapter wel een netwerk zag maar geen gateway en dus ook geen internet. Nadat ik van alles in het systeem de juiste drivers had geinstalleerd was dit probleem verholpen.
Ik wilde de prestatieindex laten lopen en toen liep het systeem vast (was wel tijdens wat geklooi mijnerzijds van de laninstellingen nog voordat ik alle drivers had geupdate)
Toen alles werkte heb ik een half uurtje rondgezworven op internet (via chrome wat het enige programma na de cleane install was samen met de flashplayer voor ie en chrome) Daarna eten en toen ik terugkwam (nog een half uurtje later chrome stond nog gewoon open op t.net pagina) hing het systeem weer vast.

Ik heb puur als test ook RA3 maar geinstaleerd en ook deze liep na een tijdje vast, geluid liep door voor ongeveer een minuut
Toen geprobeerd met CTRL ALT DEL de taskmanager naar voren te halen en met ALT TAB van scherm te wisselen maar als resultaat kreeg ik een volledig zwart scherm en na nog een 30 seconden een blauw scherm met de mededeling dat de screen device driver niet gereset kon worden en toen starte het systeem vanzelf weer op.

CPUZ maar eens geinstalleerd en daar zag ik iets aparts:
mijn geheugen wordt als cas 7 gezien lijkt het wel en draait op 1,5 volt.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/upbTHnLn3IYc7VJUEUO4eYtF/full.png

Dit is niet correct als ik de specs van OCZ ernaast houd nl Cas 9 en 1,7 volt.

Even de bios ingedoken maar helaas na enkele jaren geen enkel systeem meer gebouwd te hebben komt een heleboel mij niet bekend voor het hele cell menu is voor mij nieuw met een hele hoop van de instellingen.
Ik kan dus nergens bijvoorbeeld de CAS settings vinden. De Voltage heb ik wel naar 1,63 gegooid maar CPUZ bleef 1,5v aangeven dus maar weer terug gezet op 1,5 aangezien het niet leek te helpen.

Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd. Ik heb memtest86+t even aangehad en 1 test volledig doorlopen zonder problemen. Ga na het plaatsen van deze post hem weer aanzetten en hoop dan morgen meer te zien.

mijn vraag is eigenlijk heel simpel wat doe ik fout/ zie ik over het hoofd ?

[small]PS is de ATI 4670 een core die zichzelf trager kan klokken indien niet zwaar in gebruik ? volgens CPUz draait deze nl op 550mhz terwijl het volgens de specs een 750mhz moet zijn/small]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

harley schreef op maandag 11 januari 2010 @ 22:24:
Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd. Ik heb memtest86+t even aangehad en 1 test volledig doorlopen zonder problemen. Ga na het plaatsen van deze post hem weer aanzetten en hoop dan morgen meer te zien.
Memtest moet minstens wel een paar uurtjes draaien dus inderdaad een idee, nu weet je het nog niet zeker.
[small]PS is de ATI 4670 een core die zichzelf trager kan klokken indien niet zwaar in gebruik ? volgens CPUz draait deze nl op 550mhz terwijl het volgens de specs een 750mhz moet zijn/small]
Ja dat kan 'ie ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

Zoals zovaak, stress de computer eens met Prime95 (minstens een half uur) en check de temps eens (met core temp, of real temp). Verder kijk eens op de site van msi of er een nieuwe bios is en/of betere chipset drivers zijn. Staan de voltages van de cpu/mem wel goed. Het kan echt aan heel veel dingen liggen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
heb je wel de chipset drivers van je mb geinstalleerd? en nog beter de nieuwste van internet geplukt?
mischien heb je dat gedaan maar dan sluit het wat uit.
mischien de bios flashen naar de nieuwste versie?
als je geheugen zonder fouten is kun je dat ook uitsluiten, wel zou ik hem wat langer aan laten staan tot zeker 3 passes.
wat is de temp van je cpu? mischien is de koeler of de pasta niet goed aangebracht.
weet zo snel niets beters te verzinnen, maar het is allemaal snel te doen en kun je veel zaken uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:46

GreyGhost

Het is een spook

Wat je in CPU-Z ziet op de SPD tab zijn de settings die in de chip op je geheugen zijn vastgelegd, niet de settings die gebruikt worden, die staan op de Memory tab, maar daar staat het voltage niet bij.

Je moet zelf in de BIOS de settings voor je geheugen aanpassen (naar de settings die op de sticker op je geheugen staan) bij mijn MSI board moet dat bij de volgende locaties:

(deze settings komen van jouw link af)
Cell Menu
1333MHz -> FSB/DRAM Ratio 1: 1.33 (dan zou eronder 1333 mHz moeten staan)
CL 9-9-9-26 -> Advanced DRAM configuration ->(Cas Latency (CL) 9, tRCD 9, tRP 9, tRAS 26)
1.7 Volts -> DRAM Voltage

Natuurlijk op eigen risico :)

Daarna een paar uur memtest draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door GreyGhost op 11-01-2010 23:12 ]

For I am grey, between the darkness and the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
zoals in de op al vermeld zijn alle drivers vandaag vers gedownload en geïnstalleerd. Bios is up to date. Temperatuur vande CPU na ra3 op alle settings high was direct na de crash 34graden

Is er ergens een handleidig van het bios en met name de cell menu te vinden. Zou graag de voltage en de cas settings zo zetten dat ze kloppen met de opgegeven specs niet die van de spd

[ Voor 12% gewijzigd door harley op 12-01-2010 00:03 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
Het geheugen is iig de boosdoener
Maar is het nu defect of zou dit met Cas timing aanpassingen gewijzigd kunnen worden ????

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lKULXNb0CiUVSwqubUdhC7Tz/full.jpg

Anders bestel ik zodirect -> http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-079922
Deze staat iig ook op de lijst van MSI http://eu.msi.com/uploads/test_report/TR10_1812.pdf
De OCZ niet (maar zou werken volgens 4launch)

Edit: lees nu pas greyghost zijn advies. Zal ik vanavond eerst maar eens proberen (ervan uitgaande dat dit de errors kan veroorzaken)

[ Voor 48% gewijzigd door harley op 12-01-2010 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Zet eerst eens alle timings en het voltage volgens de waarden die OCZ je gegeven heeft voor dat geheugen. En check dan nog eens met Memtest. Krijg je dan nog steeds fouten, dan is het tijd voor een RMA.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
Krijg van OCZ het volgende advies:
Try the following manual settings in your BIOS:

Set CPU-NB Voltage to {1.35 volts}
Set DRAM Voltage to {1.7 volts}
Set Spread Spectrum to {Disabled}

Set DRAM Timing Mode to {Both}
Set DRAM Advance Control to {Both}
Set 1T/2T Memory Timings to {2T}

Set DRAM Timings to CL 9-9-9-26

See how these timings work for you .
Alleen is CPU-NB hetzelfde als de core voltage ? want dan zou die van 0.984 naar 1.35 gaan en dat zie ik niet zitten !
Edit -> CPU-NB is de northbrige bedenk ik me nu net. Maar wat is daar de standaard waarde dan van ?

[ Voor 9% gewijzigd door harley op 12-01-2010 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-Execto
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2020
Harley,

Als jij beweert dat je geheugen goed is ingesteld, dan is je geheugen écht kapot. Aangezien het nieuw is, lijkt me dat heel erg stug. Zet die timings eens manual goed, zorg ervoor dat ze in de goede slots zitten. (Dual channel/single channel)

Tweaken van dit duurt heel lang, ik heb het zelf ook gehad. Als je toevallig denk dat je het voor elkaar hebt, en je trapt een game aan crasht de hele bullshit weer.

Ik stel voor dat je de timings insteld op hetgeen wat OCZ aangeeft (op het geheugen zelf staan ook nog timings). Clock je CPU vervolgens eens 100 mhz omhoog. Worked for me!

Nergens last van meer, kostte wel een weekje om het helemaal over te laten gaan, maar ik heb niet giga hard zitten burnen. Heb memtest fftjes aangezet, prime even tijdens het eten en 'k vond het wel welletjes.

Hopelijk help ik je hiermee, ik zit nu op m'n werk, heb honger en wil naar huis xD Dus, geef even aan als het niet lukt, dan kijk ik er straks nog even in alle rust naar ;)

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
Dual channel zitten ze voor zover mijn kennis reikt (de 2 zwarte sloten nr 1 & 2 de blauwe zijn nog vrij en 3&4 genummerd)

merk wel dat waar je vroeger met andere dingen fouten kon maken/kloten geshift is naar andere zaken (met jumpers fsb multiplier master slave enzo instellen).

Merk dus weldat ik er echt ff uit en geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

In je screenshots zie ik ook een multiplier van 4.0x

Is dat eigenlijk wel normaal? Hij geeft ook 800 MHz als core speed... klokt die processor zó ver terug in idle situaties?

Is je BIOS up-to-date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
Aangezien de processor in de bios juist ingesteld staat ga ik er idd vanuit dat hij zover terugklokt. Zoals al eerder vermeld zijn alle drivers alsook de bios helemaal up to date.
(standaard procedure de cd-roms komen bij mij nooit de verpakking uit)

zojuist alle instellingen gemaakt
alleen de cas staat op 9-9-9-20 (laatste was niet instelbaar alleen auto)

Hij draait nu al enkele uren zonder problemen en memtest heeft iig 2 tests afgerond en prime95 heeft ook een kwartiertje zonder problemen gedraaid.

maar had de pc nodig dus ga straks nog ff memtest laten draaien.

[ Voor 39% gewijzigd door harley op 12-01-2010 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
dat ook nieuw geheugen kapot kan zijn is niet vreemd heb het al 3 keer gehad met een nieuwe set geheugen.
laatst met mn nieuwe i7 860 systeem met corsair 4gb ddr3 ook weer.
systeem was onstabiel en prime95 gaf fouten met de cpu op stock speeds.
in memtest ook fouten natuurlijk na 2 passes, al waren er niet zoveel rode blokjes te zien als op de pc van de topicstarter.
nieuw geheugen erin en problemen waren weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Goofy1978 op 12-01-2010 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
still no succes.

Memtest geeft weer errors aan:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5LIm3nDGSq9Lbap3WQ5EhiVU/full.jpg

Ook de laatste cas instelling heb ik gevonden en juist ingesteld en de CPU-NB staat nu ook op 1,35v ingesteld maar dan krijg ik direct errors !
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jCH6nwlZEKExHxTg6mDOVx0C/full.jpg

Nou denk ik toch echt dat het geheugen defect is :(
de dimmetjes per stuk testen zie ik het nut niet van in, het is als set gekocht en zal als set moeten werken vind ik.

zou ik met Kingston 2x2GB DDR3 PC12800 CL9.0 Hyper-X minder problemen kunnen verwachten ? of is dit gewoon pech hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door harley op 13-01-2010 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
dit is gewoon pech alle merken hebben er kapotte tussen zitten.
ik heb mn kapot geheugen ook weer ingeruild voor hetzelfde type, getest en dat was zonder fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
Ik heb het omgeruild naar Kingston 2x2GB DDR3 PC10666 CL9.0.KVR1333D3N9K2/4G
Wonderbaarlijk genoeg voldoet deze wel aan de DDR3 standaard waar de hyper-X er ook al niet aan voldoet. En de SPD weet direct zelf de juiste timings aan te geven en memtest loopt nu zonder problemen al een half uurtje. Laat hem nog maar ff lekker doorlopen maar dit geeft mij zowiezo al meer goede moed.

Alleen 4launch deed weer moeilijk over het retourneren van de oude....
Wacht nog ff met de shopreview op de totale afhandeling maar ze scoren iig geen punten met de actie van vandaag.

edit: na ruim 3 uur testen 4 passes nog steeds geen problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door harley op 13-01-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-Execto
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2020
Nou fijn dat het voor elkaar is Harley :)

Kheb zelf ook een week lang aan m'n pc moeten tweaken om alles voor elkaar te krijgen. Nou wil ik andere mensen niet beinvloeden, maar ik heb diverse crash topics gelezen waar "toevallig" geheugen modules van OCZ bij betrokken waren. Zo heb 'k zelf ook ocz, en dat koop ik nooit van m'n leven weer ^^ Al zou het de laatste geheugen fabrikant zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
idd mooi dat het weer werkt, heb zelf ook een bloedhelkel aan kapotte onderdelen vooral als je uren moet zoeken wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus51
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

postbus51

Lala is sexy

Was nog maar een foutje geheugen was voor 533- 1066 dus op 1333 worden de timings ook ff anders

fsb/dram ratio had op 1/2.66 moeten staan

en in cell menu ff de " + en - " toesten voor instelling proberen zolang je niet F10 doet kan geen kwaad

maar geeft meer info (inzicht)

en ook de bovenste 2 regels in Cell-menu geven info over cpu Mhz en dram

ps ikke ook OCZ -reaperkes 6-6-6-18 op 1333 en 1.76V overklok 1600-1800

maar dan op 7-7-7-21

Cpu-nb laat op auto anders Windows bsod / Linux geen probleem ??? (XP en Win7 doen dit)

In ieder geval hoop alles nu wel ok , was een beetje laat :z O-)

[ Voor 7% gewijzigd door postbus51 op 12-02-2010 16:19 ]

Pagina: 1