[Windows 7] Geen toegang tot mappen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 09:41
Hey tweakers,

Ik had onlangs een topic geopend over mijn boot van Windows XP die corrupt is geraakt en niet meer hersteld kon worden. Nu ben ik mijn harde schijf aan het back-uppen op de Windows 7 pc van mijn ouders en ik heb geen toegang meer tot mijn persoonlijke mappen. Ik heb (met het admin account en alle waarschuwingen uit en beveiliging uit) mijn complete schijf gekopieerd naar een andere drive en na 5 uur zag ik dat de map waar ik alles in gekopieerd had 880GB was terwijl mijn schijf voor 916GB vol was. Toen zag ik dat "Documents and Settings", "Program Files" en "Windows" niet mee gekopieerd waren. Als ik bij de eigenschappen van de map alle beveiligingen uitdoe kom ik de map wel in maar niet in de weer onderliggende mappen. Daar moet ik ook handmatig per map de beveiliging aanpassen (Volledige rechten voor alle gebruikers/admins/etc. aanvinken) en dan kom ik de map wel weer in, maar ik kan nog steeds de bestanden en mappen er in niet openen. Hoe irritant dit ook is, het word nog irritanter als ik bij de eigenschappen van Documents and Settings/Program Files/Windows ik te zien krijg dat er maar 200MB aan data aan de map is, omdat de rest "verstopt" is. Nu snap ik niet waarom ik de rest nog steeds niet kan kopiëren of zien na het aanpassen van de beveiliging. Ook niet als ik het op de hele schijf aanpas. Wie kan mij helpen?

2 plaatjes van het probleem voor het gemak:

http://img685.imageshack.us/img685/6535/voordelol.png

http://img683.imageshack.us/img683/2961/beveiliging.png

Bvd, Chrono Trigger

[ Voor 11% gewijzigd door Chrono Trigger op 11-01-2010 22:09 ]

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:27
In windows 7 zit voor ongeveer dit doeleinde takeown.exe. Hiermee kan je bestanden en complete mappen met submappen toe eigenen.

Er vanuitgaande dat je schijf met bestanden waarvan je wil kopieren de c schijf is:
type "takeown /F c:\Documents and Settings\* /R" in cmd (zonder aanhalingstekens natuurlijk)

Herhaal dit voor Program files en Windows

Mocht dit niet lukken, doe het dan Icacls als volgt in cmd: "Icacls c:\Documents and Settings\* /grant jenaam:F /T"

Met "cacls c:\Documents and Settings /T /G jehuidigeusername:F"

[ Voor 32% gewijzigd door Okki5 op 12-01-2010 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zij het dan dat je icacls zal moeten gebruiken (of subinacl, maar die moet je apart downloaden bij MS).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
Goed punt alt-92, bedankt voor de aanvulling.
Overigens werkt de oude nog wel, het is alleen aanbevolen Icacls te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Thanks voor de reply Okki5 en alt-92. Ik krijg bij alle commands de melding dat 'and' een ongeldige syntaxis is uit J:\Documents and Settings\* dus dat is ook niet echt praktisch. Als het probeer bij een map zonders spaties (J:\Windows) krijg ik bij takeown bij alle bestanden de melding dat ik geen rechten heb. Bij icacls zegt command dat Siegfried:F/T een ongeldige parameter is (Siegfried is accountnaam). What to do? :S

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
"Icacls c:\Docume~1\* /grant jenaam:F /T"

Er zit een spatie tussen de F en /T
En ik was vergeten dat cmd soms niet met lange bestandsnamen wil omgaan en dus het maximum op 8 tekens zit.
Gebruik daarom inplaats van Documents and Settings Docume~1

Maar ik heb een flauw vermoeden dat dat ook niet gaat werken, aangezien takeown de meest rigoreuze manier is om dingen van eigenaar te laten veranderen.

[ Voor 25% gewijzigd door Okki5 op 12-01-2010 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anders bekeken: welke SIDs kunnen er wel bij? System?
Dan maak je toch een scheduled task aan die onder het SYSTEM account loopt en laat die het (op een loze folder geteste) takeowner script runnen? :)
dan kan je ook met subinacl of icacls de rechten aanpassen zelfs.

[ Voor 14% gewijzigd door alt-92 op 12-01-2010 12:03 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Okki5 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:04:
"Icacls c:\Docume~1\* /grant jenaam:F /T"

Er zit een spatie tussen de F en /T
En ik was vergeten dat cmd soms niet met lange bestandsnamen wil omgaan en dus het maximum op 8 tekens zit.
Gebruik daarom inplaats van Documents and Settings Docume~1

Maar ik heb een flauw vermoeden dat dat ook niet gaat werken, aangezien takeown de meest rigoreuze manier is om dingen van eigenaar te laten veranderen.
Opzich kan cmd wel met lange namen omgaan. Maar volgens mij met alleen mappen en niet met bestanden ofzo ;) Kan me ook niet voorstellen trouwens dat cmd in Windows 7 dat niet kan, want die zit als het goed is in een windows shell? Volgens mij is het niet echt te vergelijken met MS-DOS, maar dat terzijde. Die spatie tussen de F en /T lost het wel op, want voor J:/Windows werkt het wel. Nu nog een manier vinden om Mijn documenten te pakken!

Edit: Met "icacls J:\Windows\* /grant Siegfried:F /T" pakt hij alle submappen en bestanden. En daar is het probleem opgelost. Met "icacls J:\Docume~1\* /grant Siegfried:F /T" however pakt hij alleen 5 onderliggende mappen (van de accounts), maar die daaronder niet. Daarom kom ik alsnog niet in :S.

Edit 2: Met "takeown /F J:\Docume~1\* /R" pakt hij nu wel het recht op alle submappen VAN mydocuments, maar die mappen daaronder en de bestanden kan ik nog steeds niet zien. En als ik zo'n submap in ga heeft hij nog wel eerst zo'n areyousure beveiligingsmelding.

[ Voor 22% gewijzigd door Chrono Trigger op 12-01-2010 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Err... we praten Win7.
Was "documents and settings" niet sinds de vorige versie Windows veranderd in "Users" O-)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Jester-NL schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:08:
Err... we praten Win7.
Was "documents and settings" niet sinds de vorige versie Windows veranderd in "Users" O-)
Als je mijn hele OP had gelezen had je gezien dat ik een schijf aan het back-uppen ben waar een WinXP install op stond. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Anyone? Het kan toch niet zijn dat mijn lot word overgelaten aan de eeuwig beperkte toegankelijkheid van Windows 7? Ik kan wel met windows omgaan, maar aan Vista en 7 heb ik me nooit gewaagd, ben daar ook nog een leek.

[ Voor 92% gewijzigd door Chrono Trigger op 13-01-2010 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nogmaals:
Anders bekeken: welke SIDs kunnen er wel bij? System?
Dan maak je toch een scheduled task aan die onder het SYSTEM account loopt en laat die het (op een loze folder geteste) takeowner script runnen? :)
dan kan je ook met subinacl of icacls de rechten aanpassen zelfs.
Als je verder geen zin meer hebt in uitzoekwerk (kan ik me voorstellen), maar gewoon aan je data wil komen gebruik je een BartPE Cdtje of een Ubuntu liveCD en zet je daarmee je data veilig.

Of je draait een robocopy slag onder system naar een targetfolder met voldoende rechten en geeft daarbij de optie /copy:dat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Hee, even een update. Ik heb de afgelopen dagen en uren veel gezooi gehad met het herstellen van de boot van XP, daarna met het back-uppen van de schijf om hem te formatteren en windows te installeren. Backuppen lukte niet door de beveiliging en installeren resulteerde in een crashende windows en windows die weigeren op te starten. Ik heb zonet een boot cd'tje gemaakt met:

1. Hiren boot cd 9.2
2. Acronis True image 10
3. Acronis Disk Director 10
4. OS selcector/Activator (to resuce unbootable drives)
5. Password reset (xp/Vista)
6. ERD Commander 2005 (for rescue,recover)
7. BartPE (win XP on cd)
8. Recovery console (Recover installation without xp cd)
9. NLTDR fixer (Fix NLTDR error in XP)

Met BartPE heb ik mijn spullen kunnen kopieren (Windows en My Documents). En hoe magistraal het ook klinkt, hoe vernaggeld mijn boot is geraakt, met NTLDR fixer heb ik de eerste beste random boot gekozen en ik ben gewoon weer in mijn initiële windows gekomen. Op die harde schijf staat alleen nog My Docs en Windows en een klein gedeelte van Program Files. Ik ben dus in Windows, maar ik ben bang dat zodra ik zo ga booten en mijn Program Files en alles terug kopieer dat hij weer niet kan booten. Zijn er nog dingen die ik in XP kan uitvoeren om mijn boot te securen? Wellicht een aanpassing in de boot.ini?

Nogmaals mijn hdd/windows config zag er origineel zo uit:

Harde schijf prioriteit in de BIOS:

1. Samsung 250GB (C:\) 2 oude windows installs
2. WD 500GB (D:\)
3. Samsung 1TB (F:\) Degene met windows.
4. Hitachi 2TB (G:\) Hier heb ik gisterenavond 3 keer getracht windows te installeren.

Alles NTFS

En in de multiboot was het altijd:

1. Windows XP Pro (van de F:\)
2. Windows XP Pro (van de C:\)
3. Windows XP Home (van de C:\)

Nu voordat ik mijn harde schijven opnieuw aansluit en Program Files en alles terug kopieer naar de F:\, is er nog iets waarmee ik de boot kan verzekeren?

boot.ini op de F ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[boot loader]
redirect=useBiosSettomgs
redirectbaudrate=
timeout=20
default=multi(0)disk(0)disk(3)partition(1)\Samsung\[NTFS]\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)disk(3)partition(1)\Samsung\[NTFS]\WINDOWS="WINDOWS XP PRO"
multi(0)disk(0)disk(3)partition(1)\Samsung\[NTFS]\WINDOWS=""

[ Voor 26% gewijzigd door Chrono Trigger op 14-01-2010 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Restecp :P
Ik ben dus in Windows, maar ik ben bang dat zodra ik zo ga booten en mijn Program Files en alles terug kopieer dat hij weer niet kan booten. Zijn er nog dingen die ik in XP kan uitvoeren om mijn boot te securen? Wellicht een aanpassing in de boot.ini?
Nou, helaas heb je dan wel wat meer dan enkel een aanpassing in je boot.ini nodig.
Zodra je de folders en files terugzet heb je de standaard systeem NTFS ACLs eigenlijk al overboord gegooid, waaronder de ACLs die wel door system integriteitschecks gecontroleerd worden.
Zeker wat betreft windows en je .NET folder, daar zitten een aantal checks in.

[edit]
Ik zie nu dat je dat ook nog eens met je BartPE wil doen - in dat geval ben je sowieso de TrustedInstaller ACLs al kwijt en ga je gegarandeerd problemen tegenkomen.

Als het wil booten: mazzel en zo snel mogelijk de rest recoveren, maar een reinstall is sowieso aan te raden dan.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 14-01-2010 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Ja ik denk het, maar ik heb geleerd dat het denk ik een hardwarematige fout is. Om Program Files terug te kopiëren heb ik net de 3e harde schijf (interne schijf voor het backuppen uit de andere pc) aangesloten en toen ik onder het kopieeren even een liedje op wilde doen liep de pc weer vast en sindsdien kan hij bij het opstarten voor de BIOS geen harde schijven meer vinden. Als ik er 1 ontkoppel vind hij na een tijdje 1 schijf (de G:\ hitachi 2tb schijf) en als ik dan XP wil booten (van de F:\, waarvan BIOS hem niet toonde) mist hij weer hal.dll. Standaard gezeur. Maar komt nu ook vaak niet meer in de opstartcd. Hij loopt bij het Asus BIOS screen al vast. Misschien BIOS flashen als het lukt? Of ben ik mijn mobo al kwijt?

Edit: Oja, mijn HD4870 fan loopt ook continu @ 100%, in windows, na de boot, tijdens install. Altijd. Heb echter gehoord dat dit een bug is en voor al dit gezeik er was deed hij wel normaal. Maargoed dit probleem is bijzaak vergeleken met de rest.

[ Voor 17% gewijzigd door Chrono Trigger op 14-01-2010 18:33 ]

Pagina: 1