OS oude laptop HD op nieuwe HD

Pagina: 1
Acties:

• Alcje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-04-2025
Hey Mensen ik zit toch met een vraag. Heb al op internet lopen speuren maar krijg geen antwoord op mijn vraag.

Ik heb 2 sony vaio's 18.4 inch. Nu zit in die serie aw11m/h een 320 gb hd. Helaas kom ik op beide pc's ruimte tekort ivm me programmas voor mijn werk. Die hebben libarys van 80 tot 140 gb. etc.

Aangezien 600+ gb ook geen drol meer kost, dacht ik, ik ga er 2 halen. en doe doe in beide laptops een nieuwe hd.

Maar.. Ik heb ivm me werk zoveeel dingen geinstalleerd, en ook plugins etc. Die ik gewoon niet opnieuw wil installen. normaal ben ik altijd voorstander van een nieuw fris systeem. Maar mijn systeem is fris.

Nu wil ik dus gewoon mijn hele c schijf kopieren naar de nieuwe hardeschijf.

Ik lees veel berichten over clonen etc, maar hoe werkt dit nu bij een laptop?

Kan je dan de clone op je externe hd maken bijv?

Veel mensen zeggen Norton Ghost. Ik heb bij me vorige pc geprobeerd om gewoon op me nieuwe hd een image terug te zetten. Nou dat werkte dus mooi niet, aangezien blijkbaar bij ghost, de hardeschijf waar je de image op zet, precies identiek moet zijn aan de grootte van de hd waar je de image van gemaakt hebt? :)

Iemand die tips heeft hiervoor? Of evt een site met tutorial / uitleg.

Mag ook een programma zijn dat je moet kopen :-). Als het maar werkt.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb erg goede ervaringen met Acronis True Image, erg simpel, en geen exact dezelfde schijf eis. Ik tik dit dan ook op mn laptop, die ik gister nog geimaged heb ;)

Edit: Clonen via Acronis kan idd gewoon naar een USB schijf of bvb netwerklocatie. Hangt een beetje van de hardware ondersteuning af... Ik gebruik zelf een SATA naar usb converter. Boot disk van Acronis er in, nieuwe HD aan USB, disk clonen, en omwisselen, natuurlijk daarna eventueel je partities aanpassen naar een andere grootte.

[ Voor 58% gewijzigd door wasted247 op 11-01-2010 22:06 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:47
Ghost gaat perfect naar 2 verschillende schijven, dus je hebt waarschijnlijk iets fout gedaan. :P

Je kan bvb. ook een Linux Live-CD gebruiken en dan met het commando 'dd' je schijf clonen.

• Alcje
Bedankt voor je snelle reactie Wasted!

Wat houd een SATA naar usb converter in dan? Is dat puur om hem aan te sluiten?

Die heb ik ook nog wel liggen trouwens :-). Is makkelijker dan de hd in te bouwen in een extern kassie!

Is het freeware? of kopen? :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Clonezilla is gratis en werkt ook.

Anders even met Linux een dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1M ;) *

offtopic:
* exacte waarden voor parameters kan per situatie verschillen. Aan dit voorbeeld kunnen geen rechten worden ontleend. Dataverlies is voor eigen rekening.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Alcje schreef op maandag 11 januari 2010 @ 21:59:
Veel mensen zeggen Norton Ghost. Ik heb bij me vorige pc geprobeerd om gewoon op me nieuwe hd een image terug te zetten. Nou dat werkte dus mooi niet, aangezien blijkbaar bij ghost, de hardeschijf waar je de image op zet, precies identiek moet zijn aan de grootte van de hd waar je de image van gemaakt hebt? :)
Gelijk (en dan wel exact gelijk) of groter.
Zelfs 1MB meer is al genoeg dan ;) dus een 320GB naar een 640GB clonen (disk image clone en dan extenden met diskpart -> extend volume) werkt prima.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 09:31
Maakt bij Ghost normaal gesproken niks uit, van 640 -> 320 kan ook zolang de nieuwe schijf maar groter is dan de hoeveelheid data.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb het over een disk clone, niet over een partition clone. Dat maakt wel degelijk verschil uit helaas :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Beste Alcje,

Is het misschien anders niet een optie om een externe harde schijf aan te schaffen met netwerk poort erop.
Zo kan je de mappen makkelijk delen, staat je backup altijd veilig en kan je van beide laptops deze benaderen?

http://tweakers.net/pricewatch/cat/566/netwerkschijven.html :9

Mvg,
MrHoek

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 00:18 ]

• Alcje
Hey Mr Hoek,

Nee dat is het niet makkelijker. Ik wil direct op me pc werken. Aangezien ik ook met randapparatuur werk die via firewire en usb loopt, wil ik niet nog meer aan die poorten hangen. Met die apparaten zit je al met een zekere latancy, en denk als ik op een externe hd ga werken het er alleen maar beroerder van word.

Ik heb in beide vaio;s een 320 hd zitten, en wil er een 500 of 640 in doen. Ben even de testen aan het kijken van die WD Scorpio 640 5400 met 8 mb en die Hitachi 500 7200 rpm met 18 buffer.

Wat ik ook wel fijn vind, ik heb altijd 7200 rpm schijven in me laptop gehad. Als ik dan bijv aan downloaden was en ook tegelijk aan het uitpakken was, merkte ik niks. NU met de 5400 rpm schijf die erin zit, merk ik dat alles dan wel begint te haperen.

Is dat eigenlijk altijd zo dat het met 7200 rpm niet uitmaakt?

Edit:

Hey Alt, Wat is het verschil tussen een disk clone en partition clone dan?
Disk cloned hij echt je hele hd en anders partitie?

Ik heb op mijn 320 , 2 partities staan. Het gaat erom dat de C partitie gewoon goed overkomt. De D kopieer ik later wel met een externe hd.

[ Voor 14% gewijzigd door Alcje op 12-01-2010 12:45 ]

Verwijderd

Alcje schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:43:

Edit:

Hey Alt, Wat is het verschil tussen een disk clone en partition clone dan?
Disk cloned hij echt je hele hd en anders partitie?

Ik heb op mijn 320 , 2 partities staan. Het gaat erom dat de C partitie gewoon goed overkomt. De D kopieer ik later wel met een externe hd.
Alcje,

Een paritie backup moet je als volgt zien:
Je heb 1 harde schijf fysiek in je computer aanwezig.
Je kan deze op de computer zelf splitsen in partities dan lijkt het of je meerdere schijven in je computer heb terwijl je fysiek maar 1 in heb zitten.
Dus een partitie clone is dat je van een harde schijf een bepaalde partitie backuped.
Disk clone is uiteraard de hele harde schijf.

Wat je ook kan doen is anders een NAS schijf in je netwerk plaatsen deze draadloos.

RPM staat voor rounds per minute
Het uitpakken van bestanden heeft te maken met de cache van je HD hoe hoger hoe beter alles verwerkt kan worden.

• Alcje
Ik vraag me af of dat wel snel genoeg is. En ik wil zowieso op elke laptop heb ik identiek hetzelfde staan.
Klinkt misschien raar, maar heb gewoon veel belangrijke data en progs. En als 1 laptop uitvalt moet ik gewoon op die andere kunnen werken.

Wat betreft die partitie clone, daar kan ik dus ook gewoon mijn windows mee backuppen en dan draait het gewoon? :)

Ik zie namelijk dat veel programmas met dat vss systeem van microsoft werken. Ik heb al die services uitgezet, dat mag neem ik aan geen probleem zijn?

Verwijderd

Alcje,

Dan zou ik er inderdaad gewoon een image van maken met bijvoorbeeld Ghost of een ander backup programma.
Betreft je Volume Shadow copy Server Service, dat maakt niet uit.
Als je gewoon een backup doet neemt hij alles mee zorg wel dat je een volledige backup maakt en test het anders even van te voren op een laptop.
Testen is het belangrijkste... je wilt natuurlijk achteraf niet achter komen dat de backup niet werkt.

Als jij meerdere logische schijven in je laptop heb dan hoef je enkel van je C: een Image te maken tenzij je ook andere programma's op bijvoorbeeld D: / E: heb staan die noodzakelijk zijn.
Ik zou gewoon een backup maken van je Fysieke schijf geeft het beste resultaat zonder dat je terug kijkt naar een foutieve backup.

Succes ermee

Gr

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Alcje schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:27:
Ik zie namelijk dat veel programmas met dat vss systeem van microsoft werken. Ik heb al die services uitgezet, dat mag neem ik aan geen probleem zijn?
Je zet een service uit waar bijvoorbeeld $backup prog gebruik van moet gaan maken en vraagt je dan af of dat geen kwaad kan? :)

Maar nu de aap eenmaal uit de mouw is gekomen:
Je basis-installatie (zonder instellingen e.d.) kun je wellicht klonen inclusief programma's.

Let alleen wel op dat je dan overal twee licenties van moet hebben.
Documenten/instellingen kun je met bijvoorbeeld Easy Transfer of iets dergelijk ook overzetten, of je houdt met dingen als FolderSync/LiveSync/LiveMesh of andere file sync tools je data gelijk op je twee machines.

• Alcje
Nou ik weet niet of acronis daar gebruik van maakt bijv. Die kleinere simpelere programma's wel.

Ik bedoel een backup programma mag je toch juist van verwachten dat hij niet met zulke services werkt? :)

Ik snap even niet wat je bedoeld Alt. ik heb 2 aparte laptops. En van elke harddisk die in de laptops zitten maak ik een clone. Aangezien er wel wat verschillen tussen die pc's zitten.

Dan heb ik daar toch niks mee te maken?
Pagina: 1