Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 17:44
Ik zit al tijdje te twijfelen over aankoop van een iMac 27", maar de vele problemen met deze nieuwe generatie iMac maakt me toch wat ongerust. Hoofdreden van aankoop van die iMac 27" is dat de schermresolutie van mijn Macbook Pro te laag is voor degelijk fotowerk. En een extra computer + redelijk deftige game mogelijkheden zijn ook mooi meegenomen natuurlijk. Prijs is relevant maar niet bepalend, maar de kwaliteit van die iMacs wél.

Vandaar dat ik nu toch eens aan het bekijken ben of ik niet beter af ben met een Apple Cinema Display. Voordeel: goedkoper dan een iMac, 99% zeker van goed scherm maar nadeel is dan weer dat ik mijn MBP absoluut moet blijven gebruiken en ik dan ook met hoop kabels zit (stroom, video, usb schijven enz).

Mijn vraag is dan ook: is het ACD qua kwaliteit veel beter dan de nieuwe iMacs? Of is die 27" (afgezien van resolutie) sowieso even goed qua beeld dan de ACD? (vooropgesteld dat het er eentje is zonder schermproblemen zoals gele waas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Ligt er aan welke ACD je wilt. Bedoel je de LED Cinema Display (24") of de Cinema HD Display (30"). Het scherm van de LED is net zo goed als dat van de iMac. Ik heb ze eerlijk gezegd niet naast elkaar gezien, maar ik heb afzonderlijk geen merkbaar verschil gezien.

En met de LED heb je helemaal geen gezeur met kabels, want dat loopt allemaal via 1 kabel (stroom, video en USB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Tja maar die LED kost 850 euro, en voor kleine meerprijs heb ik volledige extra Mac. Jammer dat die 27" ook geen power-kabel voorziet voor Macbook, zou perfect scherm zijn voor Macbook Pro ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPusher
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Zit zelf met exact hetzelfde te tobben, maar ik denk toch dat ik voor de iMac ga.

Eigenlijk een simpel rekensommetje:
De doorverkoopwaarde van mijn laptop + e850,- is groter dan de aanschafprijs van de iMac. (ofwel een ACD gaat me meer geld kosten)

Vind het wel jammer dat ik wat mobiliteit inlever maar de extra snelheid van de i5/i7 maakt een hoop goed.

(en trouwens als ik mijn laptop verkoop heb ik ook een goed excuus om de tablet aan te schaffen volgend jaar ) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 14:09
Nou, dit is precies een topic waar ik even mijn zeer negatieve ervaring kwijt kan. Ik heb twee weken geleden een Mac Pro gekocht met een 24" LED scherm. Dit omdat mijn 27" iMac maar niet binnen kwam en ik echt een machine nodig had.

Helaas heb ik er nu al flink spijt van. Ik had op mijn 24" last van het volgende:
- Kleurverloop naar onderen naar geel
- Knipperend scherm
- Dode pixel

Ik was binnen een week terug bij de APR en heb een nieuwe uitgezocht, had precies hetzelfde kleurverloop.

Dus vervolgens besloten maar in de winkel te testen en ik ben er bang van geworden. Om te testen hebben we ze aangesloten op een nieuwe 27" iMac en wat bleek, de nieuwe iMacs lijken een veeeeel mooier scherm te hebben (mits je een goede hebt uiteraard).

Als je de twee schermen naast elkaar hebt, dan is de iMac veel witter en helderder. We dachten eerst nog dat het aan het 24" scherm zou liggen, dat het weer een verkeerde was, maar we hebben er dus nog een stuk of 6 open gemaakt, allemaal uit verschillende weken en geen van allen was goed. Sommige waren extreem geel, sommige hadden kleurverloop. Uiteindelijk één mee naar huis genomen welke qua kleur goed was, maar nu blijkt de onderste helft van het scherm heel soms te flikkeren en springt ie regelmatig even op zwart... Verder zit er weer een dode pixel in.

Al met al ben ik zeer ontevreden over de 24" en heb ik er spijt van dat ik geen 27" heb gekozen, welke veel mooier was (het model in de winkel in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 21:28
Zaken als kleur-instellingen getest? Het kan nog zo zijn dat je die monitor even wat beter moet afstellen, dat de ander helderder is kan simpelweg te maken hebben met instellingen. Een heel duidelijk verloop zou je niet moeten zien nee, heb je er een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:55
Er zit inderdaad stevig verschil in. Ik heb ze beide naast elkaar gehad, en zelfs na kalibratie erg groot verschil. Ik kreeg ze ook niet gelijk. Zelf het zelfde kleurprofiel mocht niet baten. Een foto van het verschil:

Afbeeldingslocatie: http://img.mobypicture.com/967423641279975fc8407b8b631a2c8d_full.jpg

De 27" is veel helderder en witter. Enkel achter mijn 24" viel me het niet op, maar zo naast elkaar is het een wereld van verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door Nielsvr op 11-01-2010 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Dus dan toch maar de 27" kopen en hopen dat het er eentje is zonder probs? Is er met de Core2Duo overigens meer kans op 'ok' dan de i5? De Core2Duo is namelijk wel op stock bij Apple Center Gent, maar de i5 nergens.

[ Voor 25% gewijzigd door lapino op 11-01-2010 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 16:44

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Qua kleuren kan je een hoop oplossen door een fatsoenlijk kalibratiedevice aan te schaffen. De standaardprofielen zijn vrijwel altijd veel te blauw.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Nielsvr schreef op maandag 11 januari 2010 @ 20:08:
Er zit inderdaad stevig verschil in. Ik heb ze beide naast elkaar gehad, en zelfs na kalibratie erg groot verschil. Ik kreeg ze ook niet gelijk. Zelf het zelfde kleurprofiel mocht niet baten. Een foto van het verschil:

[afbeelding]

De 27" is veel helderder en witter. Enkel achter mijn 24" viel me het niet op, maar zo naast elkaar is het een wereld van verschil.
Om ik denk (iig op de foto) is de lamp rechts van de iMac best wel de boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:55
atze schreef op maandag 11 januari 2010 @ 20:58:
[...]

Om ik denk (iig op de foto) is de lamp rechts van de iMac best wel de boosdoener.
In het donker was het zelfde effect hoor. Daar was waar het mij echt opviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Ok, echter valt het ook op bij goed daglicht?
Ik zou sowieso niet foto's gaan shoppen als het donker is, je perceptie van kleur en vooral contrast is veel 'slechter' dan overdag, dus als je overdag geen verschil ziet zie ik geen reden om niet deze setup te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggystardust
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-03-2021
Zou er nu ook geen 27" ACD aankomen? 24" is old fashion?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 14:09
Ik heb toen in de winkel samen met een verkoper en een TD'er lopen spelen met verschillende profielen, maar geen van de profielen en ook niet handmatige calibratie (er was geen hardwarematige aanwezig) zorgde voor dezelfde helderheid en kleur als het 27" scherm van de iMac.

Verder ben ik geen fotograaf oid, dus heel veel kunnen de kleuren me eigenlijk niet boeien, maar het moet niet zo zijn dat de onderkant van het scherm geler is dan de bovenkant, of dat ik het scherm geel vind lijken omdat er toevallig een (echt) wit a4'tje op m'n bureau ligt. Helaas was het met alle 24" schermen welke ik getest heb wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208019

Mikey NL schreef op maandag 11 januari 2010 @ 19:03:
Nou, dit is precies een topic waar ik even mijn zeer negatieve ervaring kwijt kan. Ik heb twee weken geleden een Mac Pro gekocht met een 24" LED scherm. Dit omdat mijn 27" iMac maar niet binnen kwam en ik echt een machine nodig had.

Helaas heb ik er nu al flink spijt van. Ik had op mijn 24" last van het volgende:
- Kleurverloop naar onderen naar geel
- Knipperend scherm
- Dode pixel

Ik was binnen een week terug bij de APR en heb een nieuwe uitgezocht, had precies hetzelfde kleurverloop.

Dus vervolgens besloten maar in de winkel te testen en ik ben er bang van geworden. Om te testen hebben we ze aangesloten op een nieuwe 27" iMac en wat bleek, de nieuwe iMacs lijken een veeeeel mooier scherm te hebben (mits je een goede hebt uiteraard).

Als je de twee schermen naast elkaar hebt, dan is de iMac veel witter en helderder. We dachten eerst nog dat het aan het 24" scherm zou liggen, dat het weer een verkeerde was, maar we hebben er dus nog een stuk of 6 open gemaakt, allemaal uit verschillende weken en geen van allen was goed. Sommige waren extreem geel, sommige hadden kleurverloop. Uiteindelijk één mee naar huis genomen welke qua kleur goed was, maar nu blijkt de onderste helft van het scherm heel soms te flikkeren en springt ie regelmatig even op zwart... Verder zit er weer een dode pixel in.

Al met al ben ik zeer ontevreden over de 24" en heb ik er spijt van dat ik geen 27" heb gekozen, welke veel mooier was (het model in de winkel in ieder geval).
Ja klopt, dat viel mij ook op. De panel van de iMac 27"/LG ( word door LG gemaakt geloof ik ) is gewoon veel beter dan die van de Cinema Display. Als je voor een display gaat, kan je toch maar beter kijken naar schermen die niet gemaakt zijn door Apple imo of voor de 21 of 27 inch iMac gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320583

Ik denk dat er tijdens het 26 januari Apple Media Event ook een 30'' LED Cinema Display komt.
Link: http://img154.imageshack.us/img154/4643/30inchacd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:57

dlmh

Lo-Fi

Anoniem: 320583 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 15:33:
Ik denk dat er tijdens het 26 januari Apple Media Event ook een 30'' LED Cinema Display komt.
Link: http://img154.imageshack.us/img154/4643/30inchacd.jpg
Op een of andere manier lijkt mij het toch logischer als er een 27" ACD (2560x1440) wordt uitgebracht om kosten te besparen...

Wensen:

- twee gecombineerde Displayport in-/uitgangen (voor doorlussen, DP v1.2)
- prijs van 999,00 EUR, lager mag ook ;)
- zelfde hoogte als iMac (voor dualscreen) of subtiele oplossing om hoogte te verstellen

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 17:27
SerialThrillaZ schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 15:48:
[...]

Op een of andere manier lijkt mij het toch logischer als er een 27" ACD (2560x1440) wordt uitgebracht om kosten te besparen...
Vergeet niet dat er ook een "sterk verouderd" 30" Cinema scherm is dat vervangen moet worden. Ik was toevallig vanavond in de AS in Haarlem en daar wisten ze me ook al te vertellen dat er een grote kans is dat er een 30" model aan kan komen. Uiteraard is het voor hen ook giswerk, het klinkt goed... Kan mijn Windows PC eindelijk de deur uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-06 23:59
Mocht die 30" daadwerkelijk komen, dan hoop ik wel dat Apple ook de 24" behoudt.
...Groter dan 24" past namelijk niet tussen m'n computer en de wand van m'n computerkast in. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Als je een los scherm wilt kopen voor fotobewerking kun je beter een scherm kopen dat zich bewezen heeft in die industrie, een Eizo bijvoorbeeld. 't Ziet er allemaal wat minder mooi uit aan de buitenkant dan een Apple, maar 't is gelukkig niet glossy en heeft een wat getrouwere kleurweergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
mcdronkz schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 22:44:
Als je een los scherm wilt kopen voor fotobewerking kun je beter een scherm kopen dat zich bewezen heeft in die industrie, een Eizo bijvoorbeeld. 't Ziet er allemaal wat minder mooi uit aan de buitenkant dan een Apple, maar 't is gelukkig niet glossy en heeft een wat getrouwere kleurweergave.
Zo is dat, als je eenmaal fotobewerking doet met een Eizo Coloredge wil je niet meer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Zo professioneel ben ik nu ook niet bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian.
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-03 12:05
Jermaine schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 21:38:
[...]

Vergeet niet dat er ook een "sterk verouderd" 30" Cinema scherm is dat vervangen moet worden. Ik was toevallig vanavond in de AS in Haarlem en daar wisten ze me ook al te vertellen dat er een grote kans is dat er een 30" model aan kan komen. Uiteraard is het voor hen ook giswerk, het klinkt goed... Kan mijn Windows PC eindelijk de deur uit 8)
:o

Ik zat net te kijken naar een 30" ACD van de huidige generatie, ze blijven prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 17:27
iRaptor schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 22:24:
Mocht die 30" daadwerkelijk komen, dan hoop ik wel dat Apple ook de 24" behoudt.
Dat zal toch wel, zo "oud" is 'ie nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115749

*knip* hier reclame maken is not done

[ Voor 93% gewijzigd door Daedalus op 16-01-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezer
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-01 00:11
Ik ben heel benieuwd of ze (als ze die 30" gaan vervangen) er ook een glanzend scherm van maken. Vanuit de industrie hoor je veel negatieve geluiden. Omdat ze vaak wél een gemiddeld scherm willen (zeg 24"), maar het liefst wel 'n mat scherm, tja dan kom je op dit moment bij de 30" cinema uit, die niet eens LED verlichting heeft. (Misschien komt er ook wel 'n "anti glare" optie voor de schermen bij ;))

Daarnaast heeft de 27" natuurlijk een afwijkend formaat door zijn 16:9 verhouding, de vraag is of ze dit in meerdere modellen gaan handhaven of toch bij de industriestandaard van 16:10 blijven.
Als de 30" ook 16:9 wordt, dan gaat die 24" ook vervangen worden door een 16:9 scherm. Maar dat lijkt me sterk. De losse schermen worden natuurlijk veel minder snel gebruikt voor doeleinden als film kijken als een desktop computer. De losse schermen zijn voor mensen die professioneel aan de slag zijn (met twee schermen) of met een MacPro. Dus dan heb je meer aan een 16:10 verhouding als een 16:9 denk ik (behalve bij video/audio editing)

Maar ik zou nu ook iemand niet direct aanraden een Cinema Display te kopen, hoewel dit misschien wel nog tot maart kan duren tot deze vervangen wordt. Persoonlijk denk ik dat volgende week alleen de Tablet en iPhone OS aandacht krijgen :) En binnenkort pas de MacPro.

[ Voor 20% gewijzigd door Bezer op 17-01-2010 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208019

Ik denk idd dat de Mac Pro pas vervangen word eind Maart zoiets, dan komen de Xeon westmere cpu's uit, dus dan stoppen ze er een mooie 12-core of 6-core i7 Xeon cpu's in :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 23:28
2e hands 30 inch op de kop getikt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit zal gaan met mijn MBA.

Ik wilde zelf niet wachten, 27 inch iMac is prachtig maar dat glas kan mij niet bekoren.

* Industrial_Life gone large

[ Voor 26% gewijzigd door Industrial_Life op 21-01-2010 14:53 ]

-

Pagina: 1