Gesprekken over Europese thuiskopieregeling afgebroken

Pagina: 1
Acties:

• QplQyer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-05-2022
Volgende zin uit het artikel is onjuist:

Thuiskopieheffingen gelden voor bepaalde opslagmedia en zijn bedoeld om auteursrechthebbenden te compenseren voor het verlies dat ze lijden door het illegaal kopiëren van hun werken.

Thuiskopieheffingen zijn niet bedoeld voor het verlies door illegaal kopiëren, maar bedoeld als compensatie voor het verlies door privé-kopieën, waarbij dat laatste bv. eruit bestaat dat je een gekochte CD op je mp3-speler zet. Men claimt dat hier een inkomstenverlies is doordat je de mp3 niet apart nog hebt aangekocht om op je mp3-speler te zetten. Zie bv. http://www.auvibel.be voor de reden achter deze heffing in België (die overigens door een Europese richtlijn is afgedwongen, dus dit zal wel de globale reden zijn).

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 14:56
QplQyer schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:34:
Volgende zin uit het artikel is onjuist:

Thuiskopieheffingen gelden voor bepaalde opslagmedia en zijn bedoeld om auteursrechthebbenden te compenseren voor het verlies dat ze lijden door het illegaal kopiëren van hun werken.

Thuiskopieheffingen zijn niet bedoeld voor het verlies door illegaal kopiëren, maar bedoeld als compensatie voor het verlies door privé-kopieën, waarbij dat laatste bv. eruit bestaat dat je een gekochte CD op je mp3-speler zet. Men claimt dat hier een inkomstenverlies is doordat je de mp3 niet apart nog hebt aangekocht om op je mp3-speler te zetten. Zie bv. http://www.auvibel.be voor de reden achter deze heffing in België (die overigens door een Europese richtlijn is afgedwongen, dus dit zal wel de globale reden zijn).
In de praktijk gaat het natuurlijk vaak alsnog om materiaal uit illegale bronnen - maar technisch gezien heb je gelijk :) ik heb 'illegaal' weggehaald.

Ik ben helemaal geen stagiair

• kiang
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 23:10
In het volgende artikel: nieuws: Gesprekken over Europese thuiskopieregeling afgebroken
Wordt wederom vermeld dat de heffing op thuiskopieën er is ter compensatie van illegale kopieën:
Dit is niet juist: de thuiskopieheffing is een vergoeding die je betaalt voor een legale kopie voor privaat gebruik: er wordt dus vanuit gegaan dat je (of een dicht familielid) op legitieme wijze een origineel hebt.

Volgens Europese richtlijnen, de Belgische wetgeving, en volgens mij ook de Nederlandse wetgeving, heeft de consument recht op het maken van een thuiskopie, op welk medium dan ook. Dit recht is gegarandeerd!

De entertainmentlobby heeft echter afgedwongen dat op bepaalde media (vroeger enkel cassettes, CD's en DVD's) een heffing staat, omdat zij beweren dat thuiskopieën tot verlies leiden (de logica is mij ook zoek). Merk echter op dat elke dergelijke heffing verloopt adhv een limitatieve lijst! (bv de CDs, DVDs & cassettes en nu de limitatieve lijst in België die ook vele digitale media bevat)
Thguiskopiën op andere media zijn dus heffingvrij, maar nog steeds volledig legaal!

Ikd acht dit even op te klaren: er wordt namelijk vaak aangenomen dat thuiskopieheffingen een vrijkaart zijn voor iets illegaals, maar dat is het niet: het is een taks op iets volledig legaal, maar de taks beperkt zich tot een limitatieve lijst.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gesprekken over Europese thuiskopieregeling afgebroken ;)

Geachte Redactie is de juiste plek om fouten in nieuwsberichten aan te kaarten :)

[ Voor 39% gewijzigd door Orion84 op 11-01-2010 16:55 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• kiang
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 23:10
Juist, bedacht dat het het foute forum was net na het posten... :p

Anders had ik ook gezien dat het reeds gepost was ^^

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kan hierover beter in Gesprekken over Europese thuiskopieregeling afgebroken terecht. Geachte Redactie is bedoeld voor frontpage-artikelen. Lieve Adjes heeft meer betrekking op het forum dan Geachte Redactie :)

Verwijderd

Ik merge de boel ffkes :)

[edit]Wat een puinhoop als er teveel mensen tegelijk dingen doen :+

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 16:58 ]

Pagina: 1