Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoshky
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 12:35
Om te beginnen, ik heb even vlug gezocht, maar vind niks terug over dit onderwerp. Sorry als dat er toch als is.

Nu is mijn vraag, vanavond ga ik om een tweedehands Canon 450D.
Maar waar moet je nu op letten als je een tweedehands camera koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:32
vraag of die hem aan zet? krassen op de lens? alle benodigde dingen zoals kabels, voor zover die nodig zijn natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Aantal kliks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Dat hij compleet is (accesoires)
Dat hij is voorzien van factuur
Dat de verkoper betrouwbaar is/lijkt

Dat er geen krassen zitten op de lens enz of dat hij last heef gehad van vocht. Ik heb verder geen 450D of iets wat er op lijkt, maar ik zou het apparaat zelf uitgebreid testen voordat hij mee naar huis ging.

En ik denk zelfs dat ik voor een camera bij een speciaal zaak zou kijken, die hebben ook wel 2e hands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimitrivisser
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 08:06
Heel belangrijk is het aantal opnames. De meeste camera's (opklapbare spiegel sn sluitermechanisme) zijn gemaakt voor een maximaal aantal opnames. Daarna kan het plotseling afgelopen zijn. Het vervelende is dat je dit niet zelf kunt controleren, maar moet afgaan op wat de verkoper (die het misschien zelf niet goed weet) je verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11
Krassen op het toestel, slijtage (leesbaarheid van de gedrukte tekst op het toestel), geen valbeschadigingen. Ziet de lensmount er goed uit (geen rare bobbels die er niet thuishoren).

Werkt de camera nog goed. Hoe gaat het focussen, maakt hij geen foto's met over- of onderbelichting.

Zet het toestel ook eens op mirror lock-up en kijk of de sensor geen beschadigingen heeft. Nu zal dat bij normaal gebruik niet zo snel gebeuren, maar als iemand ermee heeft lopen klooien (bijvoorbeeld een mislukte poging om de sensor te reinigen) zal dat wel krassen op kunnen leveren.

En het mooiste is als je het aantal clicks kunt vinden. Die staat meestal in de EXIF. Vraag ze anders van tevoren even om een recent (liefst net gemaakte) foto, zodat je dat niet ter plekke hoeft te beoordelen.

Als je er een lens bij koopt, heeft Wijnands nog een mooie checklist daarvoor: Wijnands in "Het grote Nikonmount-objectieven-topic V7.0"

[ Voor 12% gewijzigd door Jaap-Jan op 11-01-2010 16:35 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
iedereen roept altijd dat je het aantal clicks moet checken, maar zoals dimitrivisser ook aangeeft is dit niet zomaar te checken.. heb zelf een 450D en heb ook weleens zitten zoeken of ik het aantal clicks kon vinden, maar zonder succes. Schijnt alleen met canon service software uit te lezen te zijn...

waar ik op zou letten:
- krassen (algemene indicatie hoe er met de camera is omgegaan)
- krassen op de lens
- gaan alle knoppen soepel (misschien dat er een keer cola overheen is gegaan en blijft een knopje plakken ofzo, klikken ze nog lekker, gaat het draaiwieltje soepel)
- zijn de bijbehorende onderdelen (lader, accu, lens) ook de orginele / of in ieder geval wat je verwacht?
- de prijs ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Prulleman op 11-01-2010 16:49 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Vraag een verkoper waarom 'ie de camera verkoopt.

Aantal sluiterbewegingen kun je, zelfs bij een canon dacht ik, checken in de exif.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nog niet genoemd:

Doet de ingebouwde flitser het?

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een 450D zal de levensduur van de sluiter zo'n 100.000 bewegingen zijn schat ik. Doorgaans worden instapconsumentencamera's (zeker zo jong als de 450D) zelden met meer dan 20.000 bewegingen al doorverkocht. Beetje afhankelijk ook van je verwachte gebruik: 2000 op jaarbasis of 50.000 maakt nogal een verschil dan.
Fotootje van wit papier met een geknepen diafragma kan sensorkrassen laten zien, maar zulks is wel wat vergezocht. Schrik niet van stof, vaak simpel met te blazen met balgje van €5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Wijnands schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:58:
Vraag een verkoper waarom 'ie de camera verkoopt.

Aantal sluiterbewegingen kun je, zelfs bij een canon dacht ik, checken in de exif.
Dit is zeer makkelijk te vervalsen. Gewoon een mapje op een geheugenkaart bijvoorbeeld 101 noemen i.p.v. 103 en voila: 20.000 clicks minder :o

offtopic:
iemand nog een mooie 1D3 kopen met maar 500 clicks erop?
>:)

De exif-readers voor Canon lezen gewoon het aantal clicks af aan de hand van de file-nummering (en dat maakt ze dus onbetrouwbaar).

Qua aankoop: ik ben het zeer eens met Wijnands dat je goed moet kijken wie het ding verkoopt en waarom. Kijk naar indicatoren van slijtage gebruik (krassen, afgesleten teksten). Maak testfoto's met verschillende belichtingen / sluitertijden (kapotte sluiters komen boven drijven met korte (1/1000e of korter) sluitertijden, je ziet dan strepen in je foto).

Stelt de body accuraat scherp? Haal je de camera bij iemand thuis op of heb je een afspraak op een parkeerplaats o.i.d (NOOIT DOEN!)? En boven alles: luister naar dat onderbuik-gevoel. Voelt iets gek / scheef? Excuseer je en loop weg. En ow ja: als een deal te goed klinkt om waar te zijn: it always is, weglopen dus.

edit: Een 450D-sluiter is na gemiddeld 50.000 clicks om zeep is mijn ervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door mennovanw op 11-01-2010 20:18 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nog een tip: Zet al deze tips op papier, anders vergeet je de helft door de spanning :P

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check of het diafragma van het objectief sluit en of er geen schimmel in de lens zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dat stond al in mijn checklist die jaap-jan aanhaalde. ;)

Menno heeft een heel goed punt, luister inderdaad naar dat kleine stemmetje wat "ja maar" zegt terwijl je staat te kwijlen bij die 450d.

Voor het geval iemand dit later nog 's bij een zoekactie bovenhaalt, bij nikon is het aantal sluiterbewegingen wel in de exif te vinden en dit is bepaald niet eenvoudig aan te passen. M.a.w. wel een betrouwbare indicatie.

[ Voor 77% gewijzigd door Wijnands op 11-01-2010 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Volledig checklijstje in het algemeen:
-Verpakking, accessoires
-Aankoopbewijs (met eigen naam, eerste verkoper ?)
-Kliks kan je niet zien, maar gebruikssporen vertellen veel
-Reageert de sluiterknop nog duidelijk (!)
-Front/backfocus lens + body ? (ligt het aan de body of aan de lens ? doe een eigen lichtsterke lens mee die wel in orde is ?)
-Sensor checken op vuiligheid en krassen + spiegel (checken met de oog + test doen op blad papier).
-Indien lens: front en backelement met je oog checken, eens kijken door de lens zelf (stof ?)
-Indien er een extra batterij meegeleverd is, dan duidt dat op zich al op veelvoudig gebruik.
-Checken of de interne flitser nog omhoog popt (en werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en nog een tip koop bij een van de De fotozaken zo als KE of konijn die hebben ze ook regel matig in de aanbieding.geeft je toch weer iets extra's aan zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Wijnands in "Het grote Nikonmount-objectieven-topic V7.0"
"Beweeg het diafragma palletje en kijk of 't meteen terug schiet."

Hoe bedoel je dat? Is er een palletje (die ik nog niet ontdekt heb) bij de mount waarmee je t diafragma mee kan verstellen? Hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

@Scirocco: die knop zit op de 400D van voren gezien rechts onder de lensmount. Als je deze knop indrukt terwijl je een hoog diafragma hebt ingesteld zal het diafragma verspringen, en als je de knop loslaat springt het weer terug naar de laagste stand. Dit gebeurt heel snel en hoort, lijkt mij, vloeiend te verlopen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
oooh de DoF preview button :) ja die ken ik wel, heeft mn 1000D ook
Ik dacht dat je met dat 'palletje' je diafragma kon verstellen. (sommige oude MF lenzen hebben dat toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Dat palletje is specifiek voor Nikon lenzen. Bij Nikon wordt het diafragma mechanisch bediend door de body, bij Canon is dat elektronisch.*

Om dat te kunnen testen bij Canon zet je de camera op Av, stel je het kleinste diafragma in en druk je op de DoF- knop (die rechtsonder zit, zoals CodeCaster al aanhaalde). En dat moet sowieso snel verlopen. Als dat niet gebeurd dan zit er mogelijk olie tussen de bladen of gewoon versleten.

* Nikon heeft voor een mechanische koppeling gekozen in verband met backwards compatibility. Vroeger had elke lens gewoon een aperture ring en moest je daarmee het diafragma instellen. Later werd dat overgenomen door de camera, zodat je het diafragma kan instellen op de camera zelf en/ of de camera zelf de belichting kan instellen. Canon heeft er toen voor gekozen om de diafragmaring gewoon te verwijderen en alles elektronisch te doen (met de EF- mount) en Nikon heeft een toen een palletje toegevoegd om het diafragma met de camera te bedienen. Voordeel van de laatste is dat de diafragmaring kan blijven bestaan, zodat nieuwe lenzen ook op oude camera's werken. Bij camera's die het diafragma bedienen staat de diafragmaring van de lens gewoon standaard helemaal dicht. Nadeel is dat het heel precies komt om het diafragma te bedienen. Een mm verschil kan al een verkeerd belichte foto betekenen. Canon heeft alle BC overboord gezet ten koste van een superieur systeem, Nikon heeft BC wat hoger in het vaandel staan. Beide heeft zijn voor- en nadelen.

Tot zo ver deze korte geschiedenisles. :)

[ Voor 56% gewijzigd door Jaap-Jan op 11-01-2010 19:48 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Wist niet dat ik het diafragma zo kon bedienen op m'n Nikon lenzen. Net getest, en is toch wel leuk om te zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
hier zie je bij de nikonmount het palletje op 3 uur. http://rick_oleson.tripod.com/index-99.html zie dat er trouwens meer mounts zijn/waren waar diafragma toch mechanisch bedient wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Wijnands schreef op maandag 11 januari 2010 @ 20:02:
hier zie je bij de nikonmount het palletje op 3 uur. http://rick_oleson.tripod.com/index-99.html zie dat er trouwens meer mounts zijn/waren waar diafragma toch mechanisch bedient wordt.
Canon, Sigma en Olympus bedienen het diafragma elektrisch (via contactpunten) de rest (Nikon, Pentax, Sony) dus mechanisch. Mechanische verbindingen maakt lenzen testen wel lekker makkelijk: je kan met de hand lekker voelen of het diafragma mooi soepel opent (of juist niet).

Olie op de diafragmabladen is trouwens ook een teken dat een lens aan z'n laatste rit bezig is (te zien via de DoF-knop of lekker met de hand mits mechanisch).

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
mennovanw schreef op maandag 11 januari 2010 @ 20:17:
[...]

Canon, Sigma en Olympus bedienen het diafragma elektrisch (via contactpunten) de rest (Nikon, Pentax, Sony) dus mechanisch. Mechanische verbindingen maakt lenzen testen wel lekker makkelijk: je kan met de hand lekker voelen of het diafragma mooi soepel opent (of juist niet).

Olie op de diafragmabladen is trouwens ook een teken dat een lens aan z'n laatste rit bezig is (te zien via de DoF-knop of lekker met de hand mits mechanisch).
offtopic:
Ondertussen kan Nikon ook wel eens overgaan op een elektronisch diafragma. De nieuwe PC-E- lenzen zijn er al mee uitgerust en de D300, D700 en D3 kunnen het diafragma al elektronisch bedienen. En nu de G- lenzen er zijn en de diafragmaring zo langzamerhand gaat verdwijnen, kan Nikon gaan beginnen om de koppeling ook elektronisch te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

Op een fotografieforum kopen is wat anders dan bij de eerste beste tokkie op marktplaats langs gaan. Meestal is de vorige eigenaar zuiniger met het materiaal, dan de concertfratsen dat ik ermee uithaal.

Ik neem wat foto's, bekijk de behuizing en heb vertrouwen in de verkoper. Daarna gaat het meestal met een objectief naar Rofa om gecalibreerd te worden voordat het in dienst gesteld wordt. Rofa haalt het sowieso volledig uit elkaar, hermonteren, calibreren en uitgebreid testen zodat ik zeker ben dat het in orde is.

Het is nogal wat werk om een laptop en uitgebreide uitrusting mee te slepen om een camera uitgebreid te testen. Stationsparkeerplaatsen zijn voor mij als OV/fietsende student de voornamelijke lokaties. Doos en toebehoren vraag ik erbij, maar de factuur zit meestal niet meer erbij.

Bij oudere camera's (analoge kleinbeeld SLR's) en MF-objectieven is het wel nodig om te controleren op spiegeltjes die blijven plakken, kleverige diafragmabladen, film counters die niet meer werken, schimmel,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Handig voor de OP, wat kost zo'n beurt bij Rofa?

Ik heb overigens wel 's een lens verkocht in de auto op schiphol maar dat was op speciaalverzoek van de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

Iets meer dan 100 euro voor een body + objectief combinatie. Dan ben ik zeker dat ik wide open en minder dan 20 cm aan scherptediepte nog raak kan focussen. Een sluiter kost ietsje meer, het zijn geen onoverkomelijke uitgaven. Tenzij als je een totally fucked up camera laat herstellen of een objectief met "ahum, hoort dat glas hierin wel thuis". Aan zo'n oude objectief (niet meer aan reserveonderdelen kunnen geraken) kon Rofa weinig doen en ik kreeg het terug zonder onderzoekskosten aan te rekenen.

Een oude Minolta X-700 met de gebruikelijke ouderdomsprobleempjes oplappen heeft mij 35 euro gekost. Je kan niet veel vragen voor een body dat niet veel waard is. Een 300D sluiter kost iets meer dan 100 euro, maar voor een 5D sluiter kan je wel meer vragen.
http://www.rofarepair.nl/prijzen.html

En er is [Discussie] Service centers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoshky
Bedankt voor alle reacties! Het heeft me geholpen :-)

De camera is volgens mij in perfecte staat.
Het enige wat ik heb kunnen vinden tot nu toe is dat als je naar bijvoorbeeld de lucht kijkt vandaag (grauwe, grijze lucht) dan zi ik zeer veel vlekjes door mijn zoeker. Maar die zie je wel niet terug op de foto. Wat zou er dan moeten afgestoft worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Het matglas en/of de spiegel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kijk eens door de lens naar een lichtbron of helder vlak. Is je spiegel schoon? :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Als er stof op de sensor zou zitten, zou je dat niet door de viewfinder kunnen zien. Als er stof op de lens en/ of de sensor zit, zou je dat kunnen zien door een foto te maken met het diafragma helemaal gesloten (in Av met het hoogste f- getal). Als je dan gaat kijken, zou je de vlekjes terug moeten zien.

En anders is het zoals Wijnands en CodeCaster zeggen, het matglas of de spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik met mijn D40 ook, zit iets in mijn zoeker. Maar aangezien ik het niet op de foto terug zie en voor de rest geen last heb van vlekjes laat ik het maar lekker zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik had ook ooit een storend vlekje op mijn spiegel. Bij FK turnhout hebben ze dat netjes meegenomen bij een sensor cleaning die ik daar deed. Had er verder niet echt last van (in tegenstelling tot een vieze sensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Heb t ook gehad, had er erg weinig last van moet ik zeggen. Maar toen mn camera toch opgestuurd moest worden, gelijk maar laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Prut die ik tot nu toe op de spiegel had is er zo af te blazen geweest. Matglas is wat lastiger maar ook daar, rocketblower en soms wat geduld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoshky
Ik heb nog een klein probleempje.
Toch wel wat last van stof, maar anders dan dat van in de zoeker.

Te zien hier op mijn Flickr profiel:
http://www.flickr.com/photos/46551681@N05/4274256395/

Waar zou dit stof aanwezig kunnen zijn? En hoe weg te krijgen?

Edit: enkel bij een groot diafragma-getal..

[ Voor 8% gewijzigd door Anoshky op 14-01-2010 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Sensor lijkt mij.
best wel een naar haartje volgens mij, maar je hebt ook nog wat normale stofjes er op zitten.
Even met rocketblower oid er af blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 22:44

DancePlaza

ninja

met dit tooltje kan je ook de shuttercount (aantal clicks) vinden van een canon eos dslr :P

http://astrojargon.net/EOSInfo.aspx

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jatmoos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06-2024
Als je nu een Canon Eos 1D Mark I tweedehands koopt, wat zou dan ongeveer de waarde daarvan nog zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kijk waar ze voor gaan. Marktplaats, fotoapparatuur en ebay

Pagina: 1