Toon posts:

Tweede grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik denk dat ik een tweede grafische kaart wil kopen, maar weet niet precies wat hiervoor een goede keus is.
Momenteel heb ik op mijn pc op één videokaart aangesloten:

Primary:
1x 20" TFT (DVI)
Secundary:
1x 17" TFT (DVI) / 1x TV (Composite)

Echter vind ik het vervelend om steeds tussen mijn tweede beeldscherm en tv te moeten wisselen als ik een filmpje wil kijken. Enige (goede) oplossing daarvoor is een extra grafische kaart.
Omdat ik een Nvidia kaart heb (7600GT) wil ik nog een Nvidia kaart kopen. Dezelfde zal niet lukken, want die wordt niet meer gemaakt...

Maar wat is nu handig?
Ik kijk nu nog film via een composite kabel, maar wil in de toekomst een Full HD tv kopen, en dan aansluiten met een HDMI kabel (of vga/dvi?). Momenteel kijk ik ook al HD films maar deze komen niet tot hun recht momenteel, maar wanneer ik een Full HD tv koop, kan ik deze toch het beste aansluiten via HDMI of is VGA of DVI even goed>>

Ook wel ik mijn primary TFT aansluiten op mijn nieuwe kaart, omdat ik hier nog wel eens op game, en de nieuwe kaart zal beter zijn dan mn huidige..

Dus, is het dan verstandig om een graka te kopen welke een DVI output heeft en een HDMI output?
En kan ik dan mn tweede beeldscherm en mn huidige tv (composite) gewoon aansluiten op mn oude kaart, en werkt dit dan allemaal gewoon? (ook met drivers etc?)
En is het daarna goed te configureren dat ik 3 schermen gebruik? (gebruik Ultramon)

Sorry voor al de vragen, maar ben niet echt expert op dit gebied.. :?

Alvast bedankt! _/-\o_

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
HDMI is DVI met audio, wil je ook geluid via de tv afspelen? Zo ja ga je voor HDMI.
Zo nee volstaat DVI ook perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Oke thx, heb een 5.1 die ik gewoon via de pc afspeel (maar die opgesteld staan voor mn tv). Dus geluid niet nodig..

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-02 08:40
Als ik het goed begrijp wil je dus SLI gaan draaien.
Volgens mij haal je je nieuwe kaart dan erg onderuit als je die in SLI gaat draaien. (of werkt het niet hetzelfde als CF qua clocksnelheid?)

Wat ik wel weet is er dat op de nieuwere kaarten voor meer schermen ondersteuning is. Zo heb ik een 5770 waar je de volgende poorten op hebt: Display Port, 2x DVI-I, HDMI

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Verwijderd

Dutch Lion schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:03:
Als ik het goed begrijp wil je dus SLI gaan draaien.
Volgens mij haal je je nieuwe kaart dan erg onderuit als je die in SLI gaat draaien. (of werkt het niet hetzelfde als CF qua clocksnelheid?)

Wat ik wel weet is er dat op de nieuwere kaarten voor meer schermen ondersteuning is. Zo heb ik een 5770 waar je de volgende poorten op hebt: Display Port, 2x DVI-I, HDMI
Ja, maar die gebruiken ook 2 Pc-slots (je weet die dingen wel die achter op je kast zitten) :9

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-02 08:40
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:07:
[...]

Ja, maar die gebruiken ook 2 Pc-slots (je weet die dingen wel die achter op je kast zitten) :9
Maar dat maakt toch niet uit of wel? In mijn pc kunnen zelfs 2 videokaarten die 2 sloten in beslag nemen naast elkaar.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil niet SLI draaien, gewoon 2 videokaarten die los van elkaar hun werk doen..

Mijn huidige kaart heeft ook 3 uitgangen, xp kan er alleen maar 2 tegelijk aan.. (per videokaart?)

Verwijderd

Topicstarter
Eventjes geleden dat ik hier mee bezig ben geweest, maar heb niet stil gezeten.

Feit is nu als volgt: Heb twee schermen + HD tv die ik wil aansluiten op mijn pc.
Tv wil ik via HDMI aansluiten (geluid gaat naat versterker).

Mijn vraag is simpel: Kan ik een extra PCI nVidia videokaart kopen (geen plek voor pci-e) en kan ik dan drie beeldschermen tegelijk gaan gebruiken?
Kaart die ik op het oog heb: XFX Geforce 6200
Kan dit samen met mijn huidige Geforce 7600GT? Of is er een beter alternatief?

Thx! :D

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 21:52 ]

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Welk besturingssysteem heb je? Onder Vista gaat dit wat lastiger dan XP/7, maar aangezien je twee kaarten van dezelfde fabrikant neemt, zou dit onder Vista ook geen probleem moeten zijn. En als je alleen films wil kijken via die tweede kaart, dan hoeft die kaart ook niets te doen (tenzij je natuurlijk GPU-decoding wil doen, maar dat is weer een ander verhaal), en kan je dus gewoon de goedkoopste kaart pakken die je kan vinden, zoals die 6200.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-02 22:29
Die kaarten verkopen ze anders wel nog hoor.
Maar handigger is een 5750/5770 die kan teminste fatsoendelijk HD content afspelen.
En je kunt maar 2 beeldschermen aansturen zeg je, je hebt er toch ook maar 2 ?
Dus dat lijkt me geen probleem.
Of heb je nou 1 primary 20' en 2 secundary schermen? Je vermeld niets over je TV dan, je tv lijkt me geen 17'.
Je krijgt dadelijk wel het probleem met, 2(of3) x hetzelfde beeld weergeven op 2(of 3) verschillende schermen en 2 verschillende kaarten.
Dan heb je kans dat je op een scherm een lage fps hebt en de andere niet...
En 6200 op een (full?)HD-tv aansluiten lijkt me niet zo handig, haalt die überhaupt wel de 24/25 fps?
Wil je effe gamen, krijg je 30 frames ofzo 7)8 .
een 5750 lijkt mij wel een optie voor jou en dan die oude weg misschien?

[ Voor 9% gewijzigd door alaintje op 18-03-2010 22:28 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden!
TrekDude101 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 21:55:
Welk besturingssysteem heb je? Onder Vista gaat dit wat lastiger dan XP/7, maar aangezien je twee kaarten van dezelfde fabrikant neemt, zou dit onder Vista ook geen probleem moeten zijn.
Ik heb Win XP...
En als je alleen films wil kijken via die tweede kaart, dan hoeft die kaart ook niets te doen (tenzij je natuurlijk GPU-decoding wil doen, maar dat is weer een ander verhaal), en kan je dus gewoon de goedkoopste kaart pakken die je kan vinden, zoals die 6200.
Ik maak nu wel gebruik van GPU-decoding tijdens films e.d. kijken via Mediaportal.. Zeker bij HD content heb ik dat nodig...
alaintje schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 22:26:
En je kunt maar 2 beeldschermen aansturen zeg je, je hebt er toch ook maar 2 ?
Dus dat lijkt me geen probleem.
Of heb je nou 1 primary 20' en 2 secundary schermen? Je vermeld niets over je TV dan, je tv lijkt me geen 17'.
Je krijgt dadelijk wel het probleem met, 2(of3) x hetzelfde beeld weergeven op 2(of 3) verschillende schermen en 2 verschillende kaarten.
Nee ik heb drie schermen:
1 x 22" TFT (Primary)
1x 17" TFT
1x 40" Full HD TV

En ik vind het vervelend om steeds een ander beeldscherm aan te sluiten als secundair scherm... :+
een 5750 lijkt mij wel een optie voor jou en dan die oude weg misschien?
Hmz, mn oude weg, lijkt me geen oplossing.. Omdat ik voor drie schermen wel twee kaarten nodig heb..

Eigenlijk zoek ik gewoon een goede PCI (Niet PCI-E) kaart waar ik mijn HD tv op wil aansluiten en die zal ik bijna altijd gebruiken voor het kijken van dvd's..
Een 5750 Pci heb ik niet kunnen vinden btw..

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:04

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 09:07:

Hmz, mn oude weg, lijkt me geen oplossing.. Omdat ik voor drie schermen wel twee kaarten nodig heb..
Moderne ATi kaarten (uit de HD5xxx serie) hebben EyeFinity waarmee je 3-6 beeldschermen op 1 kaart kunt aansluiten. Je moet even kijken hoeveel daadwerkelijke aansluitingen je op de kaart hebt en eventueel wat verloopstukjes kopen, maar het kan allemaal wel. Zo heeft mijn goedkope HD 5670 een DVI, een HDMI en een DisplayPort aansluiting.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

Topicstarter
Aha,
Dus als ik 1x een 5750 koop, dan kan ik daarop drie schermen aansturen! En als het goed is kan ik hiermee ook HD content afspelen toch, ondanks mn zwaar verouderde processor (Dualcore)..
Deze kaart komt dan wel voor het PCI-e x1 slot te zitten denk ik, maar die gebruik ik toch niet :+

Dus, deze kaart is een goede oplossing dan toch?

EDIT:

Alle drie de beeldschermen hebben een andere resolutie.. Kan dit nog problemen geven? Ik wil niet klonen, alle drie de schermen moeten iets anders kunnen weergeven..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 11:10 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ja ho eens even, ja kan er wel 3 schermen op aansluiten, maar er zal er altijd een via displayport aangesloten moeten worden.

heb je geen scherm met displayport, dan kun je dit alleen overzetten naar dvi/hdmi dmv een actieve converter, en deze zijn vrij kostbaar.

daarnaast ligt het helemaal aan de bron van de HD content die je wilt afspelen of dit volledig door de GPU gedaan kan worden...

simpelweg een extra kaart kopen is dus niet genoeg, onderzoek en tweaken/codecs testen is in dit geval dus noodzakelijk.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Ik sluit mijn twee schermen aan via de 2 DVI poorten en de tv via de HDMI poort, dus dat gaat wel lukken..

Het ligt idd aan de bron van de HD content of dat de GPU dit kan, maar steeds vaker wordt dit wel ondersteund... Anders heb ik pech:) Daarnaast heb ik mijn codecs al helemaal geoptimaliseerd voor het gebruik van DXVA .
Eerst was ik ook eigenlijk van plan om een HTPC te kopen, dan was alles in één klap opgelost, maar dit kost wel aardig wat..

Het enige waar ik nu nog aan twijfel voor wat betreft de videokaart, is of dat hij drie verschillende schermen met drie verschillende resoluties aankan..

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:36
Ik sluit mijn twee schermen aan via de 2 DVI poorten en de tv via de HDMI poort, dus dat gaat wel lukken..
Zoals nederakker al zei, je kunt alleen drie apparaten tegelijk aansturen als één van die drie de displayport gebruikt. HDMI is ws gedeeld met één van de DVI's.

Verwijderd

Topicstarter
Ow, dat zou wel minder zijn, dan heb ik dus niks aan deze kaart, want geen van mijn schermen heeft een displaypoort.. Dan toch maar voor een tweede PCI videokaart gaan...
Pagina: 1