Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Games laten zwarte balk zien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dames en heren ik heb een probleem.

Ik heb een Toshiba laptop P300 -13m die heeft de volgende specificatie's.

Intel Core duo T8100 2.10 GHz
250 GB HD
Radeon HD 3650
3GB Ram
Windows 7 Ultimate.

Al anderhalf jaar speel ik spellen op een aardig hoge resolutie. Als het dan niet op de hoogste resolutie wil zoals GTA 4 dan schroef ik de resolutie wat lager. Dan word het wat minder scherp maar draait hij wel soepeler.

Nu onlangs heb ik mijn toetsenbord schoongemaakt terwijl hij nog aanstond en nu..

Krijg ik iedere keer een zwart kader om mijn spellen heen zoals op de onderstaande foto is te zien.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/24b46lk.jpg

Het spel wil ik graag draaien op een resolutie van: 1280 x 768. Normaal heb ik dan gewoon fullscreen maar nu krijg ik een kader erom! Dit is niet alleen bij dit spel, maar ook bij andere spellen. Fifa 10, Dirt 2 etc.

Ik heb de drivers van de videokaart al een update gegeven en me al helemaal suf gezocht in windows. Nu ben ik het spoor bijster en hoop ik dat iemand mij hier het antwoord kan geven. Alvast bedankt!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 13:50

Brantje

De post is daar >>

Sinds wanneer zijn de problemen ontstaan?

Misschien dan een roll-back doen naar die datum ;)

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik mijn toetsenbord 2 weken geleden schoonmaakte. En dus van alles heb ingedrukt. Niet heel slim natuurlijk..

Maar ben er erg klaar mee met gemak. Kan in het Catalyst control Centre ook niks vinden..

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dat doet hij denk ik om vervorming tegen te gaan. Het moet iets heten van Native pixel mode oid

Verwijderd

Kijk eens of je videokaartdriversettings staan ingesteld dat ie niet moet opschalen maar 1:1 moet weergeven. Dan krijg je meestal dit soort effecten.

Verwijderd

Topicstarter
En waar kun je dat precies bekijken?

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
In het uiterste geval kun je altijd je drivers verwijderen, daarna nog met een driver cleaner.
Je hebt dan wel de meest recente erop staan, en de ingestelde profielen zijn dan ook verwijderd.

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

We hebben net de drivers verwijderd. (btw: Leve teamviewer)
En op nieuw geinstaleerd.
Dat heeft niets geholpen

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-11 21:14
En ik bleek al een account te hebben.

Net bij het opstarten viel het me op dat hij eerst een venster geeft met een kader erom. Dat valt alleen op de printscreen niet te zien. Dat lijkt gewoon fullscreen te zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2zxqg7r.jpg

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Het ziet er idd uit als 'scaling'

Een lcd is op z'n eigen resolutie (1 pixel = 1 dot), en je kunt ergens instellen of ie moet scalen (fullscreen) of 1-op-1 moet laten zien (kleiner bij lagere resolutie, scrollen bij hogere).

Waar die optie precies zit weet ik niet, maar dat is het, zou best in windows display settings ofzo kunnen zitten ipv de driver.

/edit
Check je resolutie (win/game) eens tegen je monitor native resolutie en bereken de aspect ratio
Misschien, ben je van 'fullscreen' naar 'maintain aspect ratio' (= zwarte balken) gegaan, en heb je eigenlijk een verkeerde resolutie te pakken?
Dat is tenminste de optie die ik hier zo kan vinden op m'n werk pc met een intel igp.
Vergelijk het met een 4:3 tv en een 16:9 film, dan heb je ook zwarte balken boven & onder, of een uitgrekt beeld.

[ Voor 42% gewijzigd door J2pc op 12-01-2010 14:15 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

Misschien heb je hier wat aan:
Wat meer info over scaling.

Edit:
Misschien deze:
http://www.tomshardware.c...nel-scaling-windows-vista

En ipv nvidea doe je dat natuurlijk met je ATI ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Brantje op 12-01-2010 14:15 . Reden: Nieuwe link ]

Verwijderd

Mss heeft je laptop een key-combo die de scaling activeert/deactiveert. Handleiding lezen.

• bartus1989
Brandje, ATI heeft niet zo'n optie.

En mijn laptop heeft geen knoppen die met scaling te maken hebben. Nog even en mijn laptop gaat het raam uit vliegen. haha.

Als ik mijn DPI omhoog zet, wordt alles alleen maar groter en een spel blijft met een kader. Als ik mijn resolutie omlaag zet, wordt heel windows met een kader.

Dat het iets met scaling te maken heeft is nu wel zeker, maar hoe moet dit opgelost worden..

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het lijkt er hoe dan ook op dat je een sneltoets ervoor te pakken hebt gehad, waarschijnlijk van je Catalyst Control Centre. Kun je daarin bij de opties geen overzicht krijgen van ingestelde toetsencombinaties? Kan best wezen dat ze deze optie anders hebben genoemd.

[ Voor 11% gewijzigd door MadMarky op 12-01-2010 14:44 ]

🖥️ | 🚗

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

@bartus1989
offtopic:
Het is brantje, je bent overigens niet de eerste die het verkeerd spelt

• bartus1989
Sneltoetsen is het ook niet. De enigste sneltoetsen die er zijn zijn voor videokwaliteit. Bijvoorbeeld van snelle prestatie's naar hoge kwaliteit.

Maar niks over resolutie's e.d.

Heb nog iets gevonden...

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2lxfcy8.jpg

LCD overdrive..

Edit: bereik ik ook niks mee.

http://www.widescreengami...e/e2/Fixed_aspect_ati.jpg

Zoals daar kan ik helemaal niet bijkomen. En dat lijkt het haast te moeten zijn..

[ Voor 46% gewijzigd door bartus1989 op 12-01-2010 16:11 ]

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

Kijk eens in je configuratie scherm of daar een linkje naar CCC staat.

• bartus1989
BranTje, dat staat er niet.

Nog even een voorbeeld wat er gebeurt als ik de resolutie in windows op 1280 x 768 zet.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2qs9zwx.jpg

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

bartus1989 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:23:
BranTje, dat staat er niet.

Nog even een voorbeeld wat er gebeurt als ik de resolutie in windows op 1280 x 768 zet.

[afbeelding]
Ik zie win 7 :)

Als je dit doet kom je deze tegen. Succes.

/edit
Het lijkt een veel voorkomend probleem te zijn, die zwarte randen. Veel hits op google.

[ Voor 42% gewijzigd door J2pc op 12-01-2010 22:53 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• bartus1989
OPGELOST!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D

Iedereen bedankt voor het meedenken! En J2PC bedankt voor de oplossing! Je wil niet weten hoeveel ik al gegoogled had. Maar eigenlijk allemaal in het nederlands. Dit traijeltje had ik nog niet gevonden. De grote wel, stomme plek. Maargoed, mag slotje op is opgelost.

Nogmaals bedankt, erg blij!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

bartus1989 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 00:49:
OPGELOST!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D

Iedereen bedankt voor het meedenken! En J2PC bedankt voor de oplossing! Je wil niet weten hoeveel ik al gegoogled had. Maar eigenlijk allemaal in het nederlands. Dit traijeltje had ik nog niet gevonden. De grote wel, stomme plek. Maargoed, mag slotje op is opgelost.

Nogmaals bedankt, erg blij!
Graag gedaan, blij dat het gefixed is :)
En weer wat geleerd, internet is in het engels veel groter dan in het nederlands O-)

Pagina: 1