Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:48
Ik heb sinds kort een nieuwe laptop met Windows 7. Nu heb ik een klant waar ik kan inbellen via een bepaald tooltje, probleem is alleen dat dat tooltje Windows 7 niet ondersteund. In de 32-bits versie schijnt het toch te werken, maar de 64-bits versie krijg ik op geen enkele manier aan te praat. Het betreffende bedrijf heeft wel een update gepland staan, maar dat zal zeker niet binnen nu en 2 maanden plaats vinden, oftewel: dat duurt te lang.

Een andere manier van inbellen heb ik niet, dus ik ben gebonden aan een 32-bits machine. Nu dacht ik bij mezelf: XP Mode! Ik heb een Enterprise licentie Windows 7, dus ik kan via XP Mode een virtual PC draaien en vanuit daar de connectie opzetten. Dit heb ik getest en dat werkt inderdaad.

Nu heb ik alleen geen zin om binnen die virtuele sessie al mijn ontwikkelsoftware opnieuw te moeten installeren. Dus eigenlijk wil ik de verbinding die wordt opgezet vanuit die sessie beschikbaar maken binnen mijn normale Windows 7 omgeving.

Het is me al gelukt om een VPN op te zetten richting die VPC, echter kom ik vanuit daar niet verder. Binnen de VPC heb ik netwerkverbinding op zowel het lokale als het remote netwerk. Wanneer ik in mijn Windows 7 omgeving inbel op de VPN valt mijn internet weg (gateway wordt de VPN en blijkbaar deelt die de verbinding niet) en kan ik eigenlijk alleen nog binnen het lokale netwerk browsen. Ik heb al pogingen gedaan om in de VPC de LAN connectie naar het netwerk te delen met ICS, maar dat haalt niets uit lijkt het.

Dus de vraag is: kan ik bovenstaand scenario werkend krijgen en zo ja: welke instellingen moet ik dan aanpassen? Ik heb van bridges e.d. niet ontzettend veel verstand dus een duwtje in de juiste richting is meer dan welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Weinig reply helaas. Wellicht kan het topic naar PNS als het iets te pro is voor hier? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

iCe01 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 14:57:
Nu heb ik een klant waar ik kan inbellen via een bepaald tooltje, probleem is alleen dat dat tooltje Windows 7 niet ondersteund. In de 32-bits versie schijnt het toch te werken, maar de 64-bits versie krijg ik op geen enkele manier aan te praat.
Welk tooltje is dat? Het klinkt nl. een beetje als de Cisco VPN client, maar daar zijn alternatieven voor. Wellicht als je de tool noemt, dat iemand hier een goed alternatief voor weet die gewoon onder Windows 7 X64 draait.

Dat lijkt me handiger dan allemaal workarounds.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28
Dus zodra je inbeld, wordt je gateway vervangen door die van de vpn. Je zou dit kunnen verhelpen door op advanced settings van je netwerk kaart een gateway op te zetten met een metric lager dan die van de vpn. Dan zou die primair moeten worden.

Waar dat presies kan moet je ff uitzoeken, gaat ongeveer vanuit het zelfde gedeelte waar je je ip addres insteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 14:52
kokkel schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:50:
Dus zodra je inbeld, wordt je gateway vervangen door die van de vpn. Je zou dit kunnen verhelpen door op advanced settings van je netwerk kaart een gateway op te zetten met een metric lager dan die van de vpn. Dan zou die primair moeten worden.

Waar dat presies kan moet je ff uitzoeken, gaat ongeveer vanuit het zelfde gedeelte waar je je ip addres insteld.
volgens mij is dit niet zijn probleem?

als ik het goed begrijp, werkt zijn vpn client perfect onder winxp (in een vm), en wil hij zn verkeer van zijn windows7 routen naar de vpn

geen idee of dit werkt, maar;

heeft de vpn een NIC die in je netwerk verbindingen komt te staan?

zo ja, probeer eens: rechtermuisknop op de NIC, eigenschappen, geavanceerd, internet-verbinding delen aanvinken
en hierna de default gateway van je win7 aanpassen naar het ip van de vm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De cisco tool houd dit tegen, en lijkt me ook niks meer dan logisch, dan kunnen al je telewerkers even massaal inloggen op je netwerk. 9/10 sluit een VPN cliënt de netwerk functies voor de rest van het lan af.

Ik zou als workaround gewoon of op een VPC werken... of met de comptibaliteitsmodus en run as admin stoeien :)

Mocht het een andere tool/feature zijn, moet je onder advanced opties van de netwerk kaart het vinkje van "Use remote gateway" uitzetten (of iets dergelijk, en het dan nogmaals proberen)

[ Voor 22% gewijzigd door LuckY op 18-01-2010 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje
  • Laatst online: 18-09 17:05

Pietertje

The Rock

Je kunt bij de netwerk settings van je VPN bij Networking - Internet protocol - Properties - Advanced - IP settings - Use default gateway on remote network uitzetten, je houdt dan je oude gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Het gaat niet om de Cisco VPN client, maar om een tooltje van Juniper icm zo'n RSA secure access token. Exacte benaming weet ik even niet meer maar die zal ik terugzoeken voor jullie.

Bovenstaande tips zal ik gaan uitproberen, ik rapporteer hier wel weer wat er wel/niet gelukt is. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Helaas pindakaas, het is nog altijd niet gelukt.

Nogmaals de situatie:
- VPN tool werkt niet onder Windows 7 x64 (alles geprobeerd, werkt echt niet)
- VPN tool werkt wél vanuit XP mode
- Ik kan inbellen vanuit de Windows 7 machine op de XP mode virtuele bak
- Ik kan (nog) niet via de XP mode machine op het VPN netwerk
Pagina: 1