• Slottiee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-02 21:36
Hallo,

Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen en ik blijf nu maar twijfelen over het geheugen.
Mobo MSI P55-GD65
CPU Intel i5-750
Video Sapphire Vapor-X HD5770
HDD Samsung Spinpoint F3 500GB 2x

Ik wilde dus het volgende geheugen nemen:
OCZ Platinum 4GB DDR3-1333 CL7 Low Voltage

Toen zei een goede vriend van me, die veel verstand heeft van pc's en hardware, dat ik geen low voltage moet nemen, maar gewoon 'normaal' geheugen. Ivm het niet herkennen van het aantal voltage door je mobo en kans op teveel stroom en dus opblazen van je geheugen.

Maar ik heb juist gelezen dat dit MSI mobo het aanraadt om low voltage geheugen te gebruiken en dat de i5-750 CPU er ook beter op draait.

Dan is er nog het geval DDR3-1333 of DDR3-1600.
Ik ben niet echt van plan te gaan overclocken maar de standaard overclock functie van het mobo wil ik opzich wel gebruiken.

Hoe zit het nou en wat raden jullie mij aan?

Bedankt!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat je vriend wil zeggen is dat je best gewoon geheugen koopt, in de zin dat het op de standaard 1,5V draait van DDR3. Dan kan je moederbord het geheugen volautomatisch herkennen en instellen.

Geheugen zoals jouw voorbeeld, heeft1,65V nodig om op die snelheden te kunnen draaien. Dit moet je doorgaans handmatig instellen in je BIOS, samen met de juiste snelheden. Met het lezen van de handleiding moet je dit gewoon kunnen.

Koop in ieder geval geen geheugen dat meer dan 1,65V nodig heeft, aangezien de ingebouwde geheugencontroller van je CPU daardoor voortijdig zou kunnen stukgaan.

DDR3-1333 is overigens snel zat voor de automatische overklokfunctie van het moederbord.

[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 11-01-2010 13:16 ]

• Manu_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-02 15:32
Je moet low voltage geheugen hebben omdat intel zegt dat de IMC van je processor sneller kapot gaat als je meer dan 1.65v over je geheugen hebt staan.

Met low voltage wordt dus 1.5-1.65v bedoeld. Het geheugen dat je uitgezocht hebt is dus prima. En als je niet gaat overclocken kun je je geheugen maximaal op 1333MHz zetten, dus als je duurder geheugen koopt loopt het nog steeds maximaal op 1333MHz, dat is dus zinloos.

[ Voor 36% gewijzigd door Manu_ op 11-01-2010 13:21 ]

• Slottiee
  • Laatst online: 21-02 21:36
Ok, bedankt.
Dus het beste geheugen voor deze samenstelling is:
OCZ Platinum 4GB DDR3-1333 CL7 Low Voltage

Of is het gewone geheugen net zo goed, maar makkelijker omdat je hier niet nog is iets hoeft in te stellen in je bios en dus het beste geheugen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Geheugen dat op 1,5V draait en 1333MHz bij dezelfde timings doet, zal net zo snel zijn als dit geheugen. Maar de prijs kan wel verschillen. Bij dat geheugen zal je dan niets meer moeten instellen. Het OCZ geheugen dat je aanhaalt zal ook werken zonder iets in te stellen, maar dan niet op 1333MHz met die timings.

• SonnyBBQ
  • Laatst online: 21-02 11:14
Ik heb toevallig hetzelfde MoBo, zeflde processor en zelfde geheugen. Bij mij lukte het wel om in de BIOS de snelheid te verhogen tot 1333. De timings bleven ook hetzelfde op 7-7-7 (gecheckt in BIOS, via CPU-Z en via MSI Control Center) Dus zou dit bij jou ook moeten lukken.

Het vreemde is echter dat in de Windowsprestatie-index (niet dat ik hier veel belang aan hecht, maar toch...) mijn RAM van classificatie 7.4 op 1066 naar 5.5 ging op 1333???
Iemand een idee waarom?
Pagina: 1