Macbook Pro accu hacken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 13:32
Al enige tijd gebruik ik een Macbook Pro als mediacenter. Dit omdat het toetsenbord en de trackpad ervan kapot zijn. Afgelopen week heb ik het geheugen geupgrade. Tot mijn grote "vreugde" zag ik dat de accu van de Macbook bol stond. Fijn. De accu zit overigens nog in het apparaat omdat vriend Apple bedacht heeft dat het systeem op slechts 1Ghz werkt als er geen accu in zit.

Om dit probleem op te lossen heb ik eerst gezocht naar een software-matige mogelijkheid om het systeem op volle toeren te laten draaien. Dit blijkt niet mogelijk te zijn.

Daarom heb ik de accu opengemaakt. Deze bestaan uit een zestal Li-ion cellen. Deze zou ik willen vervangen door een eigengemaakte voeding welke aangesloten word op de polen van de Li-ion cellen. Daarbij sluit ik dan natuurlijk niet de adapter aan van de Macbook, aangezien mijn voeding opladen niet een verstandig plan is :)

Mijn vraag is:

Moet ik nog rekening houden met bepaalde dingen of kan ik gewoon xx mA, xx volt op die polen knallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Of je scoort een setje vergelijkbare li-ion cellen en repareert de accu?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
Op de cellen staat us604496. Als ik daar op Google vind ik helaas alleen een paar mensen die een Macbook accu uit elkaar getrokken hebben, maar helaas geen adres voor vervangende cellen. Mocht iemand hier een idee voor hebben dan houdt ik me natuurlijk ook aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je zou ook eens kunnen kijken wat er gebeurt als je de accu's gewoon helemaal eruithaalt (maar nog wel het printplaatje erinhoudt.) Met wat geluk ziet de laptop het dan als een 0mAh-'accu' die door de laatspanning gewoon altijd vol lijkt te zitten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Wacht even, hier is volgens mij iets anders aan de hand:

Bij verschillende dell-laptops zat een derde pinnetje in de adapter die zei hoeveel stroom de adapter maximaal kan leveren, en de belangrijkste reden voor het terugklokken van je computer is gewoon omdat de adapter niet genoeg piekstroom kan leveren, dat wordt dan namelijk afgevangen door de accu (die in principe 500W oid kan leveren wanneer dat nodig is). Is het niet een idee om te proberen een lompere adapter te gebruiken en te kijken of je macje dan wel op volle toeren draait?

Wat onhandig trouwens, zo ben je verplicht elke keer je accu te verversen als hij stukgaat.

Als dit nutteloze raad is zul je inderdaad over moeten gaan op het vervangen van accucellen. Voor zover ik weet gebruikt Apple al een hele tijd prismatische cellen en niet 18650-li-ion cellen. Dat is heel leuk en aardig omdat het 5% meer power density heeft, maar dat zorgt er waarschijnlijk ook voor dat je niet gemakkelijk vervangende cellen kunt vinden om je accu te vernieuwen. Iets anders dat duurdere accu's ook lekker vaak hebben is persistent charge tracking, oftewel de elektronica in je accu houdt bij hoeveel lading de cellen nog hebben aan de hand van het laad- en ontlaadgedrag. 'Persistent' in de term betekent helaas dat dit alleen omlaag gaat, er zijn nog geen wonderaccu's uitgevonden die méér capaciteit krijgen gedurende hun leven dus de charge teller gaat meestal alleen omlaag. Je hebt dus een - redelijke - kans dat als je er nieuwe cellen in zet, de accu nog steeds vindt dat je maar een fractie van de capaciteit kunt gebruiken. Houd hier rekening mee, ga er niet teveel geld aan uitgeven voordat je erachter komt dat het eigenlijk niet werkt.

Nog iets naars is dat sommige elektronica ermee ophoudt zodra je de accu's eraf soldeert, en daarna ook nooit meer wil opstarten. Heb ik ook al twee keer gehad, ook bij goedkopere merken/accu's.

Prismatische cellen kun je bij Graupner kopen, althans, daar zijn ze over het algemeen het goedkoopst.

Succes ermee verder, ik doe dit soort dingen redelijk vaak, hoewel ik de laatste tijd vooral accu's uit elkaar trek die 'dood' lijken te zijn maar waarvan eigenlijk alleen de elektronica heeft gefaald (wat sprite hierboven zegt), en waar de cellen nog helemaal goed van zijn. Die gebruik ik dan in elektronicaprojectjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Er zit nogal wat logica in zo'n accu helaas. Ik had laatst met mijn macbook een defecte accu. Macbook bleef volhouden dat de accus niet meer te laden waren, terwijl ik dat handmatig met een labvoeding prima voor elkaar kreeg. Helaas is het ook zo dat een niet meer te laden accu er ook voor zorgt dat het Macbook niet op volle toeren gaat draaien. Als je het dus wil laten werken zul je er denk ik voor moeten zorgen dat de logica denkt dat er volle, werkende accu's aangesloten zijn.

Misschien kun je de accu's vervangen door een berg elko's? Die kunnen dan in ieder geval wat extra stroom leveren om pieken op te vangen als de accu daar daadwerkelijk voor gebruikt wordt...

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 11-01-2010 12:26 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

Dat zijn van die SMBus printjes, die houden bij hoeveel energie er inzit enz...

Er zijn speciale tools voor waarmee je ze kan resetten maar volgens mij moet je dan een speciale interface hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Ga er maar vanuit dat Apple geen daar een eigen interface voor verzonnen heeft en dat ze daar niet al teveel over zullen vrijgeven ;)

Ze verkopen liever een nieuwe accu, zoals in mijn geval :(

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

mace: als je op die toer gaat kan TS beter eventjes een foto van de elektronica posten, danwel de SMBus controller en charge controller posten (99% kans dat het een maxim of TI chip is, daar moet je dus voor uitkijken). Vaak genoeg zit er ook gewoon een reset-input op, of kun je met een paralllele poort een extern EEPROM wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

voodooless schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:29:
Ga er maar vanuit dat Apple geen daar een eigen interface voor verzonnen heeft en dat ze daar niet al teveel over zullen vrijgeven ;)

Ze verkopen liever een nieuwe accu, zoals in mijn geval :(
Ja precies, het is een "standaard" interface maar welke taal je tegen dat chippie moet praten verschilt per fabrikant en meestal zelfs nog per model accu.

@ssj3gohan: Ja, maar als je die eeprom wist dan ben je alles kwijt en dan werkt de accu vaak niet meer geloof ik.

Ik ben verre van expert met deze dingen, maar het is volgens mij niet allemaal zo simpel als het lijkt.

[ Voor 19% gewijzigd door mace op 11-01-2010 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

bus sniffer... opslagscope eraan hangen...

Nee, echt simpel is het niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
Hmm... Een hoop minder leuke replies dan ik had verwacht :)

Las zojuist op http://appledefects.com/w...ery_Damage_caused_by_heat dat het wegsnijden van de kapotte cellen een werkende batterij tot gevolg heeft. Is helaas wel met lagere capaciteit, maar schijnt wel gewoon te werken.

@ssj3gohan Ik heb in ieder geval niet de juiste apparatuur tot mijn beschikking waarschijnlijk. Zou je mij een beetje in de richting van goede cellen kunnen helpen, aangezien ik bij de site van Gaupner(.de) alleen maar modelbouwpakketten tegen kom.

EDIT: Vind nu wel een aantal accu's, maar alleen Lilo LiPo en LiFe cells. Klinkt voor mij iig niet als iet wat dit zou kunnen vervangen... Toch?

[ Voor 11% gewijzigd door tafkaw op 11-01-2010 21:13 . Reden: Keihard diepteonderzoek :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
Hmm... Ik heb er even over nagedacht en ga in ieder geval eerst proberen een aantal cellen zo te schakelen dat het wel werkt, maar met een mindere capaciteit. Is het in de toekomst nog wel mogelijk dat ik gewoon een adapter op deze pinnen schakel (kan eventueel testen met een labvoeding) of is dit onverstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Oh, je hebt ge-edit, dat zag ik niet. Lipo's zijn 99% zeker wat er in je accu zit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
ssj3gohan schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:35:
Oh, je hebt ge-edit, dat zag ik niet. Lipo's zijn 99% zeker wat er in je accu zit, toch?
Volgens deze website is het een "Lithium Ion polymer cells" van 4,3 volt 4500 mA. Daarvoor kan ik bij Graupner niet echt een alternatief vinden. En kan ik deze cellen mengen met de huidige cellen of moet ik dan alles vervangen? Want alles vervangen word nogal... erm... prijzig :/ Daarom leek me een low-budget oplossing als een nieuwe voeding maken van 12,9 volt wel aantrekkelijk. Mobiliteit speelt immers toch geen rol meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het zal zeker volledig vervangen zijn. Je kunt eventueel, als ze passen, 18650 cellen van dealextreme gebruiken. Zoek maar een beetje rond, dat zijn de goedkoopste soorten lithium ion cellen

(Li-ion en LiPo zijn uitwisselbaar, LiFePO4 niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Als ik de plaatjes bekijk ziet het er niet uit dat je gewoon 18650 cellen kan gebruiken zonder flink te modden.

Afbeeldingslocatie: http://appledefects.com/wiki/images/c/cc/Photo_11.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
mace schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:01:
Als ik de plaatjes bekijk ziet het er niet uit dat je gewoon 18650 cellen kan gebruiken zonder flink te modden.

[afbeelding]
Och, ik kan er wel een doosje naast hangen met cellen hoor :) Kabeltje trekken naar die accubehuizing en klaar :) Het is alleen dat het standaard van die malle zakjes zijn, dat maakt me een beetje angstig...

[ Voor 10% gewijzigd door tafkaw op 13-01-2010 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Die kan je overigens ook wel krijgen, die zakjes, ik weet alleen niet hoe ze heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

prismatische cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
mace schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:10:
Die kan je overigens ook wel krijgen, die zakjes, ik weet alleen niet hoe ze heten.
Mja, form factor boeit me eigenlijk niet zoveel. Als het maar werkt en cheap is :) Als dat is dmv een stapeltje cellen van DX in een doosje ernaast dan vind ik dat ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De echte tweakermentaliteit!

waarom dan een macbook...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
ssj3gohan schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:28:

Kwam goedkoop langs waaien en dat heeft ook een beetje de WAF. Die batterypack moffel ik wel weg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ssj3gohan schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 11:59:
Het zal zeker volledig vervangen zijn. Je kunt eventueel, als ze passen, 18650 cellen van dealextreme gebruiken. Zoek maar een beetje rond, dat zijn de goedkoopste soorten lithium ion cellen

(Li-ion en LiPo zijn uitwisselbaar, LiFePO4 niet)
Is dat zo? Ik zie altijd waarschuwingen bij Lipo staan dat er een specifieke charger voor nodig was...het is natuurlijk wel allebij lithium ion. Moet je bij lithium ion dan ook vanaf 4.3 volt meten wanneer je 10% van de initial current hebt bereikt?
Overigens kan je ook nog kijken bij hobbyking of sure electronics, die verkopen ook redelijk goedkope lipo's.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr_gadget op 19-01-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Laatst online: 19-09 04:51

TNW

ssj3gohan schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:28:

Tweaken is het aanpassen/verbeteren van al bestaande apparatuur. Wèlke apparatuur is irrelevant :)

Tijdje geleden ook een rits 18650 cellen besteld om mijn gare laptop te repareren. Helaas geen resultaat, accu bleef hangen op 50% en gaf geen stroom naar laptop.
Uiteindelijk maar een netbook aangeschaft ter vervanging. Deze heeft een accu van 3 cellen maar waar er waarschijnlijk 6 in passen...
Als ik deze verhalen hoor is het helaas niet zomaar meer een kwestie van celletjes vervangen :(

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mr_gadget schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:10:
[...]

Is dat zo? Ik zie altijd waarschuwingen bij Lipo staan dat er een specifieke charger voor nodig was...het is natuurlijk wel allebij lithium ion. Moet je bij lithium ion dan ook vanaf 4.3 volt meten wanneer je 10% van de initial current hebt bereikt?
Overigens kan je ook nog kijken bij hobbyking of sure electronics, die verkopen ook redelijk goedkope lipo's.
Zowel li-ion als li-po hebben een cutoff bij 4.25V elektrodespanning. Het verschil tussen elektrode- en klemspanning kun je meten door de interne weerstand te berekenen (op verschillende snelheden gaan laden en kijken wat het verschil is, dit werkt zolang de accu maar niet ongelooflijk weinig capaciteit heeft). Li-ion wil minstens 3.6V, li-po liever 3.7V maar dit is puur gebaseerd op power rating: een lipo kan nog een stukje verder ontladen dan een li-ion met minimale schade, typisch 3.3V. Een li-ion cel begint dan al meer schade op te lopen, en onder 2.5V gaan ze allebij een andere katalytische reactie aan. Li-ion heeft meer last van dendrietgroei dan LiPo, dus je kunt li-ion minder snel laden (gewoonlijk), maar nieuwe types batterijen zijn dit ook al aan het verbeteren tot op het punt dat ze op dit punt beter presteren dan lipo.

Voor ons stervelingen blijft het devies: als je niet meer performance nodig hebt: laad en ontlaad nooit sneller dan 1C, harde cutoff bij 4.25V en 3.3V (of als je maximaal batterijleven wil hebben: 3.6 resp. 3.7V en 4.2V) en beginnen met langzamer laden zodra je elektrodespanning in de buurt van de 4.25V komt.

Het heeft over het algemeen, behalve met echt kleine accuutjes, geen zin om te proberen je batterij optimaal te laden door af te wijken van CCCV (constant-current constant-voltage). Sommige accu's gedragen zich beter in het ene geval, anderen in het andere, je schiet er per saldo meestal niks mee op.
Pagina: 1