Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VISTA X64] Vastlopen bij bootscreen in stallatie 64-bit

Pagina: 1
Acties:

• RASmit
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12-2022
Na het installeren van Vista Ultimate 64-bit blijft mijn laptop hangen bij het bootscreen. Het balkje loop tot 3 kwart, daarna een fractie van een seconde een blauw scherm. Dit gaat helaas gaat dit zo snel dat ik niet kan zien wat de foutmelding is. Daarna start de laptop weer opnieuw op en beland op deze manier in een loop.

Nu ben ik er achter gekomen dat als de laptop uit heeft gestaan hij wel normaal opstart. Dus na het volledig laden van BIOS. Als ik de laptop opnieuw opstart, dan laad hij de snelle/verkorte versie. Door dit in het BIOS aan te passen is het probleem opgelost, maar duur het opstarten hééél lang, alleen het volledig laden van het BIOS duurt al ca 30 seconden.

Iemand enig idee wat hier mis gaat en hoe dit op te lossen is?

Laptop hadware:
Dell Inspiron 1720
Intel Core2 Duo T7250 Processor (2,0 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
nVidia GeForce Go 8600M GT 256 MB DDR2
17,0-inch UltraSharp WUXGA-breedbeeldscherm (1.920 x 1.200)
4.096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
2 x 160 GB SATA HD
8x DVD+/-RW-combinatiestation

NOTE:
Ik heb eerder een Vista 64-bit [UK] versie draaiend gehad, maar deze was naast mijn Vista 32-bit installatie en deze deed het prima. Toen ik deze 64-bit [UK] versie probeerde te vervangen voor een Nederlandse kreeg ik dezelfde problemen met vastlopers, maar omdat de ze versie niet legitiem was, dacht ik dat het daar aan lag en heb toen verdere pogingen op het probleem op te lossen gestaakt. Nu ik een legitieme Ultimate versie heb wil het probleem wel graag opgelost hebben.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Een blauw scherm... als je nu eens (via F8) zorgt dat het rebooten bij een BSoD uitgezet wordt, kun je beginnen met troubleshooten.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:53

Dark

who tweaked the light?

F8 Drukken na het posten dan kom je in een bootmenu, druk je weer F8 en volgt het advanced bootmenu...

daar kan je de optie "Disable automatic restart on system failure" kiezen, en hopelijk vervolgens wel de info van de bsod lezen...

edit: gelijk getypt met boven...

[ Voor 5% gewijzigd door Dark op 11-01-2010 12:33 ]

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 09:09
Het lijkt dus met de system resume instellingen van je bios te maken te hebben icm de manier van normaal afsluiten. Als je je laptop niet uitzet (maar dichtklapt bijv), gaat hij dan op sleep of hibernate?

Staat de systemresume in je bios op S1 of op S3 (of heeft deze laptop toevallig ook S4) ingesteld? Probeer voor deze optie een andere waarde dan hij nu staat ingesteld, want de fout zit waarschijnlijk in Hiberfil.sys (waar windows de hibernate informatie wegschrijft, de inhoud van je ram dus).

Als je beter weet wat er in het bsod staat, zou dat veel helpen, want wat ik hierboven schrijf is gebaseerd op aannamens.

Bios update al geprobeerd?

[ Voor 20% gewijzigd door Okki5 op 11-01-2010 13:24 ]

• RASmit
Dark schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:33:
F8 Drukken na het posten dan kom je in een bootmenu, druk je weer F8 en volgt het advanced bootmenu...
De link gaan naar 'Advance Boot Options' van Windows 7.....of werkt het bij Vista net zo?
Okki5 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:19:
Het lijkt dus met de system resume instellingen van je bios te maken te hebben icm de manier van normaal afsluiten. Als je je laptop niet uitzet (maar dichtklapt bijv), gaat hij dan op sleep of hibernate?

Staat de systemresume in je bios op S1 of op S3 (of heeft deze laptop toevallig ook S4) ingesteld? Probeer voor deze optie een andere waarde dan hij nu staat ingesteld, want de fout zit waarschijnlijk in Hiberfil.sys (waar windows de hibernate informatie wegschrijft, de inhoud van je ram dus).

Bios update al geprobeerd?
Ik klap mijn laptop nooit dicht terwijl hij draait. Ik sluit altijd af via 'Hybernate'. Als ik 'm dan weer opstart is er niets aan de hand en draait 'ie gewoonder verder. De slaapstand gebruik ik niet.

In het BIOS ben ik nog geen 'systemresume' tegen gekomen, dus ook geen S1, S3 of S4.
En de laaste BIOS versie (A09) staat er al 1,5 jaar op.

[ Voor 12% gewijzigd door RASmit op 11-01-2010 14:12 ]

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

RASmit schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:11:
De link gaan naar 'Advance Boot Options' van Windows 7.....of werkt het bij Vista net zo?
Heb je dit al gedaan? Het uitzetten van een automagische reboot bij een probleem/blauw scherm?
Het resultaat zal zijn dat het blauwe scherm dus gewoon blijft staan en dus leesbaar is.
En het verschil tussen win7 en vista is hier niet heel groot, eigenlijk is het allerbelangrijkste dat je de eennalaatste optie kiest.
Gezien het feit dat je niet in windows komt, lijkt dat me van meer belang dan je bios.

me @ last.fm

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 09:09
Hm vreemd die keuze hoort wel ergens beschikbaar te zijn, staan er ook geen instellingen voor hibernate onder het kopje power management(in de bios dus)?

De reden dat ik aan de bios denk is omdat ik hetzelfde probleem heb ondervonden(weliswaar met een andere laptop) en dat kon worden opgelost door de instellingen van S1 naar S3 te veranderen.

Kan helaas geen handleiding of plaatjes van je bios vinden...

[ Voor 30% gewijzigd door Okki5 op 11-01-2010 14:47 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:53

Dark

who tweaked the light?

bij vista werkt het idd hetzelfde ... beetje google op vista advanced boot menu plaatje gaf dit, dus dat moet wel lukken...

• RASmit
IK heb na F8 in te drukken in het 'Advanced boot menu' de aanpassing gedaan, met als resultaat:
0X0000007B (0XFFFFF980006079C0, 0XFFFFFFFFC0000034, 0X016x, 0X016x)

[ Voor 9% gewijzigd door RASmit op 11-01-2010 19:08 ]

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Uiteraard ben je toen met je 0x0000007B in Windows XP en 2000 BSOD guide gaan kijken om te constateren dat je een inaccesable bootdevice hebt, en wat je daar aan en mee kunt en moet doen ;)
En ja, de meeste van die zaken gelden ook voor latere windows-versies

[ Voor 19% gewijzigd door Jester-NL op 11-01-2010 19:14 ]

me @ last.fm

• RASmit
Na het installeren van SP1 & SP2 is het probleem verholpen. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door RASmit op 25-01-2010 08:27 ]

Pagina: 1