Exchange 2007 in 2 aparte domains

Pagina: 1
Acties:

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:58
Hallo,

Op dit moment zit ik in de volgende situatie:

2 domeinen in 2 aparte forests.

Domein 1:
Exchange 2007 SP2
Windows 2003 Domein, waarbij zowel forest als domein functionaliteit op 2003 draait.

Domein 2:
Exchange 2003 SP2
Windows 2003 Domein, waarbij zowel forest als domein functionaliteit op 2003 draait.

Domein 1 en Domein 2 zijn 2 losse domeinen in ieder zijn eigen Forest.

Plan:
Alle mailboxen (adreslijsten e.d) van Domein 2 moeten worden verplaatst/gehost op Domein 1/Exchange 2007

Nu dacht ik dat als ik een 2waytrust maak tussen Domein 1 en Domein 2 dat ik dan via Exchange Management Console een nieuwe mailbox kon maken op een bestaande user uit Domein 2....maar helaas, ik kan de ''scope'' hoogstens leggen op het forestlevel van Domein 1...domein 2 is niet te zien van de Exchange Management Console :)

Nu kan ik via de management console wel zeggen ''new mailbox -> ''linked mailbox'' maar ook hier kan ik niet bij de users in domein 2 ...

Is het dan nu de bedoeling dat ik kies voor een ''linked mailbox'' en dan een nieuwe gebruiker aanmaak in domein 1 die gelijk is aan de gebruiker uit domein 2 :? (die dan dus de mailbox gaan gebruiken)

Hoop dat er hier iemand ervaring mee heeft hoe dit aan te vliegen of eventueel links/sites kan geven die me verder helpen in deze nieuwe ervaring :)

Alvast bedankt voor de verdere hulp!

PS: als er meer info nodig is, just let me know!

I don't drive fast, I only fly low!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-03 12:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tijdens het aanmaken van een linked mailbox in Forest 1 geef je een "target account" aan uit Forest 2. Dit account krijgt dan rechten op de mailbox.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• yonexfreak
ok dus voor alle duidelijkheid in Exchange Management Console:

ik maak een nieuwe linked mailbox aan en dan een ''new user'' waarbij (logischerwijs?) ik de naam/info aanhoudt van de bestaande gebruiker uit domein 2, right?

top, ik ga het straks gelijk proberen en meld me terug met goed of slecht nieuws..
Bedankt voor de snelle reactie :)

klopt dit? :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

yonexfreak schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:11:
ik maak een nieuwe linked mailbox aan en dan een ''new user'' waarbij (logischerwijs?) ik de naam/info aanhoudt van de bestaande gebruiker uit domein 2, right?
Nee, de wizard vraagt op een gegeven moment om een bestaand account uit domein2. Deze wordt vervolgens gelinked aan de mailbox (hence the name "linked mailbox").

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• yonexfreak
even snel gekeken tussen mn andere werkzaamheden door:

- new mailbox wizard -> linked mailbox
daarna krijg ik de keuze ''new user'' of ''existing user''

Bij ''existing user'' heb ik niet de mogelijkheid om direct een gebruiker uit domein 2 te kiezen. (scope gaat tot domein 1 toplevel)

Bij ''new users'' doorloop ik de nieuwe gebruiker, gevolgd door aan te geven op welke server de mailbox komt...daarna krijg ik de mogelijkheid tot aangeven voor ''master account'' waarbij ik dan kan kiezen voor het trusted forest of domain.

Maargoed ik ga er in overleg met de beheerder uit domein2 eens even mee overleggen/testen..
wederom mijn dank tot zover! :)

[ Voor 28% gewijzigd door yonexfreak op 11-01-2010 12:33 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De eerste vraag gaat over het (disabled) account waar de mailbox aangekoppeld moet worden (een mailbox hangt nl. altijd aan een userobject). Daarna komt pas de vraag over het masteraccount. En da's het account uit het andere domein.

Lees anders ook even: How to Create a Linked Mailbox

• yonexfreak
Ik ga er morgen/deze week mee verder, mn collega uit domein 2 heeft een vrije dag (lucky b*stard)
Bedankt wederom :)

• yonexfreak
Gisteravond met enige moeite het voor elkaar gekregen om een linked mailbox aan te maken,
Kreeg na aanmaken probleem dat als ik via de webmail probeerde aan te melden een hele lap foutcode...maar vanmorgen werkte het wel feilloos dus ik gooi dit op een synchronisatie/even geduld verhaal :)

Nu nog eens een linked mailbox aanmaken en kijken hoe ik gebruiker 2 volledige rechten kan geven op gebruik er1 mailbox. (net als adreslijsten e.d)
(zoeken/selecteren gebruiker gaat wederom tot domein 1 nivo)

• yonexfreak
zo even een schopje :)

het maken van een linked mailbox gaat goed doch loop ik nu tegen een uitdaging aan die ik even niet begrijp :)

mailbox staat op een disabled useraccount in domein 1.
gebruiker uit domein 2 staat gekoppeld aan de mailbox uit domein 1 (linked mailbox)

inloggen via de webmail dient men te doen op de UPN naam (ofwel emailadres

domein 1 heeft als dns naam domein1.nl
domein 2 heeft een dns naam domein2.local

Nu is er op domein 2 een UPN Suffiex toegevoegd ''domein2.nl'' zodat we de mogelijkheid hebben om mensen volgens het mailadres te laten inloggen (username+domein2.nl)

Vervolgens op de gebruikersaccount van domein2 aangegeven dat zn upn suffix dan ook domein2.nl is ipv domein2.local..
Inloggen op de webmail geeft de volgende uitkomsten:

- username@domein2.local -> werkt
- username@domein2.nl -> werkt niet (gebruikersnaam/wachtwoord onjuist)
- username@domein2 -> werkt
- domein2\username -> werkt

juist de optie die we willen communiceren/gebruiken werkt niet vreemd genoeg :?

ik sluit uit dat het te maken heeft met domein/trust synchronisatie gezien de upn toevoegen al vorig weekend gedaan is...

zie ik nu iets (simpels?) over het hoofd :?
hoop dat iemand me verder op weg kan helpen :)

[ Voor 6% gewijzigd door yonexfreak op 19-01-2010 15:01 ]

Pagina: 1